Wat tegen hek aan laten groeien?

19-04-2018 15:57 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouwhuis en in de achtertuinen staan hekken ter afscheiding. Op zich prima, maar we willen daar wat in laten groeien.
Zelf vind ik leuk: klimop, Japanse blauwe regen en kersenbloesem en dat soort bloemen. Ik heb alleen niet zoveel verstand ervan.

Wat groeit het snelste?
Is het überhaupt geschikt om tegen een hekwerk aan te laten groeien? (op worteldoek dan)
Hoe moet je dit bijhouden?

We wonen trouwens in een huurhuis. We willen hier een jaar of 3-4 blijven wonen. Ik weet niet of die planten dan verwijderd moeten worden.

Buren aan de ene kant hebben nog niets gedaan, wel gevraagd wat ze van plan waren, maar ze wisten het nog niet. Buren aan de andere kant hebben aan hun kant al wel worteldoek gehangen maar er groeit nog niets op.
Als wij worteldoek aan onze kant hangen en er groeit iets op, kan dat zonder dat de buren er last van hebben?

We hebben trouwens ook een poort van hekwerk, daar zou ik dus ook wel wat tegen willen. Denk geen plant want dat lijkt me onhandig met het openmaken van de poort. Iemand een idee wat ik daar tegen aan kan maken? Er achter loopt namelijk een paadje en het is wel fijn om wat privacy te hebben als je in je tuin zit.
Alle reacties Link kopieren
Onze passiebloem groeit echt heel hard. Wij hebben een muur met een draad gespannen. We snoeien hem 2 keer per jaar.
Siererwt vind ik lief, groeit heel snel en bloeit uitbundig, maar volgens mij is die eenjarig.
Alle reacties Link kopieren
Wingerd, hop, passievrucht, druif groeien best goed, maar ook afhankelijk op welke plaats en grondsoort. Kun je daar iets over zeggen? Veel of weinig zon? Hedra kan mooi zijn maar niet iedereen wordt er gelukkig van.
Clematis, klimroos etc geen weer prachtige bloemen maar het kan wel wat langer duren.
Alle reacties Link kopieren
klimop wil ook wel maar vaak iets te graag ;-)
Alle reacties Link kopieren
Je weet zeker dat je er maar 3 a 4 jaar blijft wonen??? Dan zou ik gewoon ee jarige bloeiende planten kopen en tegen je hek aan hangen. Laten groeien heeft niet zo veel zin op die korte termijn.
Het enige is winde... Dat groeit supersnel. Als je nu snel wat clematis in de grond zet heb je volgend jaar wel al vast wát bloemen. Die gaat namelijk ook nog wel redelijk. Maar voor zo'n korte tijd zou ik niet te veel long term plannen maken eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Nina: daarom dacht ik ook aan klimop, dat is volgens mij niet zo duur.
Waarom heeft laten groeien niet zoveel zin? Duurt het zolang voordat zo'n hek volgegroeid is?

Cateautje: dat is idd een mooie plant, dankjewel.

Nursy: ik weet niet precies wat voor soort grond het is. 's middags staat de zon op de achtertuin.
Alle reacties Link kopieren
Bruidsluier groeit het allersnelst. Zo snel dat je hem in het najaar al flink moet snoeien

En je buren hebben worteldoek hangen? Wat moet ik me daarbij voorstellen, dat is toch voor onder grint oid?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-04-2018 17:56
Bedankt voor de reacties.

Nina: daarom dacht ik ook aan klimop, dat is volgens mij niet zo duur.
Waarom heeft laten groeien niet zoveel zin? Duurt het zolang voordat zo'n hek volgegroeid is?

Cateautje: dat is idd een mooie plant, dankjewel.

Nursy: ik weet niet precies wat voor soort grond het is. 's middags staat de zon op de achtertuin.
Als je het moet verwijderen heb je er echt een kluif aan. De wortels woekeren enorm.

Is dit misschien iets?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

1- clematis apple blossem
2- clematis armandii
3- toscaanse jasmijn

Allen wintergroen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tegen de deur kun je matten bevestigen met wat tyraps.

Afbeelding

Of gekleurd spanband er doorheen weven als je iets vrolijks wil.

https://www.spanband.net/webshop/spanba ... 5mm-breed/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Clematis en/of kamperfoelie groeit ook snel. Bloeit prachtig en ruikt heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven