Huis verkopen ander huis kopen

22-04-2018 20:00 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar geleden mijn huidige huis (appartement) gekocht. Qua ruimte en ligging ben ik super blij! Ik heb mijn huis helemaal opgeknapt, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe vloer, en de muren behangen en geverfd. Alleen toilet moet nog.
Nu wil ik graag weg hier, maar ik heb toen al mijn spaargeld in mijn huis gestopt, dus toen begon het opnieuw sparen weer natuurlijk. Ik ben alleen, dus alle kosten moet ik zelf betalen, dus het sparen gaat niet al te snel.
Ik kan mijn huis met winst verkopen (hoeveel weet ik niet, maar er staan regelmatig nieuwe te koop in standaard staat, zijn huurwoningen geweest en alles wordt verkocht, en inmiddels staan ze zo voor 15.000 meer te koop, en de opgeknapte staan al gauw voor 25.000/30.000 meer te koop). Ook worden ze gauw verkocht omdat het gewilde flats zijn. In het centrum en ideaal voor starters!
Maar nu wil ik hier dus weg, en iets anders kopen (geen flat meer). Heeft iemand een idee of je een huis kan kopen zonder al teveel eigen geld, en huidige huis met winst verkopen? Hoe gaat dat en is dit überhaupt wel mogelijk? Ik denk er aan om het eerst zelf te verkopen, zonder makelaar, scheelt ook weer makelaarskosten, die kosten wat ik dan bespaar zou ik dan voor een eventueel ander huis kunnen gebruiken, scheelt weer!
Ik ben benieuwd!
Degene die mijn zijn huis destijds verkocht deed het ook allemaal zelf. Heeft mij een forse besparing opgeleverd omdat ik wel een goeie makelaar had.

Tenzij je een achtergrond in de makelaardij heb, zou ik er geen seconde over nadenken dit doen.
Alle reacties Link kopieren
Je zult sowieso als je iets nieuws koopt de kosten koper (+\- 10%) zelf betalen dus afhankelijk van het koopgedrag is dit toch al snel een aantal duizenden euro's. Daarnaast is verhuizen ook niet gratis.

En niet iedereen ziet het zoals ik het nu schrijf, maar dat jouw huis meer waard is geworden betekent ook dat een huis wat je nu wilt kopen in verhouding ook duurder is als enkele jaren geleden. De overwaarde van je woning ben je dus mogelijk al kwijt aan je nieuwe woning.

Ben je door de jaren heen heel veel meer gaan verdienen? Dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn met het kosten koper verhaal. Maar goed, hoe cliché ook, als je het volgende huis alleen moet financieren is de Hypotheker minder happig met allerlei constructies (er is minder risicospreiding natuurlijk)
Als je zo weinig ervaring hebt over (ver)koop en een topic opent erover moet openen zou ik niet zo snel zelf een huis gaan verkopen.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
22-04-2018 20:11
Je zult sowieso als je iets nieuws koopt de kosten koper (+\- 10%) zelf betalen dus afhankelijk van het koopgedrag is dit toch al snel een aantal duizenden euro's. Daarnaast is verhuizen ook niet gratis.

En niet iedereen ziet het zoals ik het nu schrijf, maar dat jouw huis meer waard is geworden betekent ook dat een huis wat je nu wilt kopen in verhouding ook duurder is als enkele jaren geleden. De overwaarde van je woning ben je dus mogelijk al kwijt aan je nieuwe woning.

Ben je door de jaren heen heel veel meer gaan verdienen? Dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn met het kosten koper verhaal. Maar goed, hoe cliché ook, als je het volgende huis alleen moet financieren is de Hypotheker minder happig met allerlei constructies (er is minder risicospreiding natuurlijk)
Dit. Dus tenzij je in een goedkopere buurt gaat wonen of kleiner wil wonen gaat je nieuwe huis extra in prijs zijn gestegen. (10% stijging op 100.000 is tenslotte minder dan op 200.000). En na twee jaar is het niet waardchijnlijk dat je alle kosten eruit haalt en hebt kunnen sparen voor kosten koper. Snap eigenlijk sowieso niet waarom je na twee jaar weg wil (tenzij samenwonen of juist scheiden ofzo). Koophuis is toch normaal gesproken voor meer dan 2 jaar.
Als je overwaarde hebt, dan heb je eigen geld.
Ik zou voor een adviesgesprek naar de hypotheker gaan om te kijken of je überhaupt een hogere hypotheek kunt krijgen voor een groter huis. De tegels zijn tegenwoordig zo streng dat dat nog wel een probleem kan worden.
Daarnaast na 2 jaar verhuizen en winst? Het huis is misschien wel meer waard geworden door de verbouwingen maar kosten koper en de verbouwingen heb je ook moeten betalen dat heb je er in 2 jaar toch nog niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Huizen worden makkelijk verkocht de laatste tijd, ook vaak boven de vraagprijs. Hoorde pas dat iemand 25000 boven de vraagprijs betaalde. Dus verkopen al wel gaan, maar dan moet je zelf kopen en dan zit je aan de andere kant. Dus dat wordt een stuk lastiger, met die mensen die overbieden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sowieso met mijn adviseur praten binnenkort.
Ik wil erg graag weg hier omdat ik erg veel overlast heb van naaste buren en boven buren. Tuurlijk, in een flat hoor je nou eenmaal woongeluiden, maar ik kan regelmatig letterlijk horen wat voor muziek er op staat, en niet even maar soms uren achter elkaar. Nu hoor ik jullie denken, dan ga je toch een gesprek aan? Mijn naaste buren houden er de laatste tijd rekening mee, als er wat is kunnen we er gewoon over praten. Bovenburen doen gewoon de deur niet open, en heb inmiddels al meerdere keren politie gebeld omdat het soms gewoon niet grappig meer is. Ben niet de enige hier de er last van heb, maar deze mensen houden gewoon geen rekening met anderen, helaas.
Groter of kleiner wonen hoeft voor mij niet. Daar kijk ik niet naar, oké, niet al te klein, maar ik hoef geen kast van een huis.
Que verbouwen heb ik toen allemaal zelf gedaan (met mijn vader), en ik heb erg veel mazzel gehad met de spullen. Jullie mogen weten, voor 6000 is alles in m'n huis gedaan, dus ik was toen niet super veel geld kwijt. Ik denk als ik dit verkoop en iets anders koop, dat ik misschien qua kosten quitte zal staan. De eventuele winst wat ik hier op heb ben ik dan kwijt voor ander huis.
Idd ervaring heb ik niet, en verhuizen kost eenmaal geld. Is niet zo dat ik volgende week al m'n huis te koop wil zetten, maar ik zie mij hier niet over 10 jaar nog wonen (tenzij die buren weg zijn).
Voor nu vast bedankt voor jullie reacties
Icetea2017 schreef:
22-04-2018 20:43
Ik ga sowieso met mijn adviseur praten binnenkort.
Ik wil erg graag weg hier omdat ik erg veel overlast heb van naaste buren en boven buren. Tuurlijk, in een flat hoor je nou eenmaal woongeluiden, maar ik kan regelmatig letterlijk horen wat voor muziek er op staat, en niet even maar soms uren achter elkaar. Nu hoor ik jullie denken, dan ga je toch een gesprek aan? Mijn naaste buren houden er de laatste tijd rekening mee, als er wat is kunnen we er gewoon over praten. Bovenburen doen gewoon de deur niet open, en heb inmiddels al meerdere keren politie gebeld omdat het soms gewoon niet grappig meer is. Ben niet de enige hier de er last van heb, maar deze mensen houden gewoon geen rekening met anderen, helaas.
Groter of kleiner wonen hoeft voor mij niet. Daar kijk ik niet naar, oké, niet al te klein, maar ik hoef geen kast van een huis.
Que verbouwen heb ik toen allemaal zelf gedaan (met mijn vader), en ik heb erg veel mazzel gehad met de spullen. Jullie mogen weten, voor 6000 is alles in m'n huis gedaan, dus ik was toen niet super veel geld kwijt. Ik denk als ik dit verkoop en iets anders koop, dat ik misschien qua kosten quitte zal staan. De eventuele winst wat ik hier op heb ben ik dan kwijt voor ander huis.
Idd ervaring heb ik niet, en verhuizen kost eenmaal geld. Is niet zo dat ik volgende week al m'n huis te koop wil zetten, maar ik zie mij hier niet over 10 jaar nog wonen (tenzij die buren weg zijn).
Voor nu vast bedankt voor jullie reacties
Ik woon in een rijtjeshuis en ook ik heb af en toe last van mijn buren. Soms op maandagochtend om 8 uur keihard Marco Borsato of André Hazes aan.
Als je wat anders koopt betekent het niet dat je geen last van je buren kan hebben
Een nieuw huis is geen garantie op overlastvrije buren....
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik het mee eens hoor.
Bij mijn ouders horen we ook wel eens de buren, helemaal stil wonen zit er niet in, dat ben ik me zeker van bewust! Tenzij ik in een hutje op de hei ga wonen haha. Maar ik ga er nu zelf ook onder lijden, slaapproblemen, en dus op mijn werk niet goed kunnen functioneren. En ben het liefst hele dagen weg. Als het gewoon rustig is, is er echt niks aan het handje hoor, laat ik dat er ook bij zeggen. Ben graag thuis, maar als het echt de spuigaten uitloopt dan vlucht ik mijn huis uit. Ik denk dat het ook merendeels komt doordat het boven mij is. Dan komt alles ook harder aan heb ik soms het idee.
Maar goed, om terug te komen op het onderwerp, ik ga gewoon eens met mijn adviseur praten wat de mogelijkheden zijn, qua verkopen en kopen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-04-2018 20:59
Een nieuw huis is geen garantie op overlastvrije buren....
Nee, voor je het weet, denken je oude buren ook dat ze wat anders willen, en wonen ze weer naast je
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Icetea2017 schreef:
22-04-2018 20:43
Ik ga sowieso met mijn adviseur praten binnenkort.
Ik wil erg graag weg hier omdat ik erg veel overlast heb van naaste buren en boven buren. Tuurlijk, in een flat hoor je nou eenmaal woongeluiden, maar ik kan regelmatig letterlijk horen wat voor muziek er op staat, en niet even maar soms uren achter elkaar. Nu hoor ik jullie denken, dan ga je toch een gesprek aan? Mijn naaste buren houden er de laatste tijd rekening mee, als er wat is kunnen we er gewoon over praten. Bovenburen doen gewoon de deur niet open, en heb inmiddels al meerdere keren politie gebeld omdat het soms gewoon niet grappig meer is. Ben niet de enige hier de er last van heb, maar deze mensen houden gewoon geen rekening met anderen, helaas.
Groter of kleiner wonen hoeft voor mij niet. Daar kijk ik niet naar, oké, niet al te klein, maar ik hoef geen kast van een huis.
Que verbouwen heb ik toen allemaal zelf gedaan (met mijn vader), en ik heb erg veel mazzel gehad met de spullen. Jullie mogen weten, voor 6000 is alles in m'n huis gedaan, dus ik was toen niet super veel geld kwijt. Ik denk als ik dit verkoop en iets anders koop, dat ik misschien qua kosten quitte zal staan. De eventuele winst wat ik hier op heb ben ik dan kwijt voor ander huis.
Idd ervaring heb ik niet, en verhuizen kost eenmaal geld. Is niet zo dat ik volgende week al m'n huis te koop wil zetten, maar ik zie mij hier niet over 10 jaar nog wonen (tenzij die buren weg zijn).
Voor nu vast bedankt voor jullie reacties
Besef je wel dat je dit verplicht bent om te melden! Zeker omdat externe partijen zoals buren en politie ook op de hoogte zijn. Dit kan de verkoop toch wat lastiger maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven