Wel of niet erop aanspreken?

23-04-2018 19:51 38 berichten
Ik ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.

Ik woon in een hele rustige woonwijk aan de rand van een al even rustig dorp. Ik woon in een rijtjeshuis in een blok waar iedereen rekening met elkaar houdt en er dus geen sprake is van enige overlast.

In het blok naast ons echter, woont een gezin met een alleenstaande moeder en twee kinderen (12 en ca. 15).
Het gezin heeft het niet zo breed en probeert zoveel mogelijk low budget te leven. Dit heeft er onder andere in geresulteerd ze een aantal kippen en een haan hadden, met als gevolg dat de halve wijk 's ochtends om drie uur collectief gewekt werd, waarna het beest tot halverwege de middag kraaide. Na diverse meldingen van buurtbewoners dat de haan en de kippen toch wel wat geluidsoverlast veroorzaakten, zijn de dieren afgevoerd.
Daar is helaas wel veel discussie aan vooraf gegaan, want ze wilden op deze manier goedkoop en eieren en vlees komen.

Maar goed, elk voorjaar, zodra het mooi weer wordt, gaan de ramen en deuren open. Daardoor kan ik, zelfs met tv of radio aan, letterlijk meegenieten van de ruzies daar. Die gaan namelijk gepaard met een enorm geschreeuw en uitingen van verbaal en fysiek geweld. Moeder staat ook rustig naar de andere kant van de straat te schreeuwen als een van de kinderen weer eens wegloopt.
Vanmiddag moesten de kinderen de tuin straten, onder luid protest van deze kinderen. Alle terminale ziektes werden benoemd en moeder dreigde de oudste het huis uit te schoppen als hij niet wat harder ging doorwerken.

In tijden van de kippen en de haan heb ik de bewoonster getracht aan te spreken op het geluidsoverlast, maar zij wilde niet luisteren. Ze vond dat wij als mede-wijkbewoners niet zo moesten klagen en dat het lawaai wel mee viel.
Haar reactie toen was behoorlijk heftig en ik blijf me verbazen over de manier waarop ze uitvalt tegen mensen, en in het bijzonder haar eigen kinderen.

Ik weet ook dat ik niet de enige ben die mij hierover verbaas, er zijn meer mensen die het opvalt.

Ik weet niet of ik zelf iets zou doen, ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.
Je hebt toch geen haan nodig voor eieren?
Is het een huur- of een koopwoning waar deze mevrouw in woont?
redbulletje schreef:
23-04-2018 19:54
Je hebt toch geen haan nodig voor eieren?
Dat klopt, zij was ervan overtuigd dat dat wel zo was.
Alle reacties Link kopieren
Bel eens met Veilig thuis, arme kinderen
Niet meteen voor eenmedling, wel om de situatie te bespreken
ikBedoelHetGoed schreef:
23-04-2018 19:57
Is het een huur- of een koopwoning waar deze mevrouw in woont?
Het gezin woont in een sociale huurwoning.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-04-2018 19:54
Je hebt toch geen haan nodig voor eieren?
Dat dacht ik ook al :-D Ik ken wel iemand die ooit kippen en een haan had, maar toen de haan dood ging één van de kippen het gekraai overnam. Misschien waren het in dit geval ook alleen maar kippen.

On topic: Ik denk niet dat als je er wat van zegt ze opeens hun hele gezinssituatie verbeteren en opeens sociaal gaan doen. Dat betekent niet dat je er iets van hoeft te pikken natuurlijk. Je kan er wat van zeggen en vervolgens de politie erbij bij halen voor de geluidsoverlast wanneer het weer voor komt.
ik snap het niet, je woont in een rustig blokje, geen geluidsoverlast en zij wonen een straat, blok (dat snap ik dus niet) verderop.

Hebben hun naaste buren dan niet veel meer last van ze en wat vinden hun ervan?

En inderdaad, een haan is niet nodig of kan gewoon in een nachthok waar het stikdonker blijft tot dat opengaat. Doe je de haan om 8 uur 's avonds in het nachthok en een uur of 11, 12 later weer eruit.

Ik zou niks doen, als ik me al druk moet gaan maken om mensen van een straat verderop....
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
23-04-2018 19:59
Dat klopt, zij was ervan overtuigd dat dat wel zo was.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
23-04-2018 20:00
Ik zou niks doen, als ik me al druk moet gaan maken om mensen van een straat verderop....
Als ik het goed heb begrepen heeft TO er zelf ook last van en gaat het niet gewoon om het bemoeien met de buren van een straat verderop
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, zonder haan sterft je koppetje kippen wel uit natuurlijk.
Heel eerlijk, ik vind kippen en hanen in een woonwijk, hutje mutje mensen op elkaar, echt enorm not done!
Ik ken iemand met een volière in een woonwijk, hutje mutje mensen op elkaar. Als ik daar langsloop erger ik me al. Zo veel vogels, gefladder, gefluit. Vind dat echt echt echt getuigen van moeten verkassen naar een hutje op de hei......dat soort mensen.

Ruzie tussen een moeder en haar opgroeiende kinderen......dat is moeilijk daar iets van te zeggen. Elke opvoedstijl is anders, elke puber is anders, elk temperament is anders.
hankypankyshanghai schreef:
23-04-2018 20:03
Als ik het goed heb begrepen heeft TO er zelf ook last van en gaat het niet gewoon om het bemoeien met de buren van een straat verderop
Daarom vraag ik ook wat haar directe buren ervan zouden vinden: die moeten dan dag en nacht last hebben als ze ernaast wonen.
Kan me niet voorstellen dat er dan niet allang melding is gemaakt bij de wbv!?!?!
Zeker na dat kippen-gedoe, de wbv weet dus al dat die vrouw niet de makkelijkste is.
Ik zou als naaste buur echt wel in actie komen!
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
23-04-2018 20:07


Ruzie tussen een moeder en haar opgroeiende kinderen......dat is moeilijk daar iets van te zeggen. Elke opvoedstijl is anders, elke puber is anders, elk temperament is anders.
Uitingen van verbaal en fysiek geweld vallen gewoon onder mishandeling hoor
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-04-2018 20:09
Uitingen van verbaal en fysiek geweld vallen gewoon onder mishandeling hoor
Dit dus. Ook genoeg reden om de politie erbij te halen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die zelf gillen zijn meestal niet onder de indruk van " zou het wat zachter kunnen " . Die optie kun je meteen skippen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lilalinda schreef:
23-04-2018 20:09
Uitingen van verbaal en fysiek geweld vallen gewoon onder mishandeling hoor
Ben gaan teruglezenen had dat idd over het hoofd gezien. Ik zag ruziënde pubers en ma voor me. Deuren gooien, gillen dat hetgeen ma zegt niet deugt etc.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou de 4e alinea uit de OP voldoende reden zijn om Veilig Thuis in te schakelen.
Het gezin woont in een blok wat haaks op de onze staat, daarom wonen we er alsnog heel dichtbij.
Zij wonen in een hoekhuis en hebben dus maar aan één kant directe buren. In het blok waar zij woont, en vooral aan haar kant, zijn al wel de nodige wisselingen geweest.

Het is niet zozeer dat ik er continu mee bezig ben of me er serieus druk om maak, maar wij worden er ongewild mee geconfronteerd.
lise1985 schreef:
23-04-2018 19:59
Het gezin woont in een sociale huurwoning.
Dan kun je, lijkt mij, ook klagen bij de woonstichting. In een eerder topic begreep ik dat dat zelfs anoniem kan als je je door haar bedreigd voelt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou het zijn om eens een praatje te maken met deze moeder en kijken of je iets voor ze kan doen? Het klinkt alsof ze veel stress heeft en dat ze wel wat steun kan gebruiken. Lijkt me best stressvol om rond te moeten komen met weinig geld en twee pubers opvoeden. Ik praat haar gedrag niet goed maar dat kan wel voortkomen uit stress. En, in plaats van veroordelen, politie bellen etc zouden we misschien ook wat vaker aan elkaar kunnen vragen of iemand wat hulp kan gebruiken.
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-04-2018 19:54
Je hebt toch geen haan nodig voor eieren?
Maar als je vlees wilt (zoals beschreven in de OP) zul je toch echt een haan nodig hebben! Anders is het snel over met de kippenpret!
Alle reacties Link kopieren
wiriehorn schreef:
23-04-2018 20:25
Hoe zou het zijn om eens een praatje te maken met deze moeder en kijken of je iets voor ze kan doen? Het klinkt alsof ze veel stress heeft en dat ze wel wat steun kan gebruiken. Lijkt me best stressvol om rond te moeten komen met weinig geld en twee pubers opvoeden. Ik praat haar gedrag niet goed maar dat kan wel voortkomen uit stress. En, in plaats van veroordelen, politie bellen etc zouden we misschien ook wat vaker aan elkaar kunnen vragen of iemand wat hulp kan gebruiken.
Jij bent een lief mens
Maar mijn ervaring met het tupe gezin, zoals TO beschrijft, is dat hulp aanbieden Of totaal verkeerd valt. Of uitmondt in: je geeft ze 1 vinger...

Ben door ervaring verhard
lilalinda schreef:
23-04-2018 20:28
Jij bent een lief mens
Maar mijn ervaring met het tupe gezin, zoals TO beschrijft, is dat hulp aanbieden Of totaal verkeerd valt. Of uitmondt in: je geeft ze 1 vinger...

Ben door ervaring verhard
Dat zou inderdaad heel erg aardig zijn, maar ik ben daar niet de aangewezen persoon voor. Mijn gevoel zegt dat ze meer gebaat is bij professionele hulp, maar ik ken het gezin en de achtergrond verder niet en daarom kan ik er ook niet over oordelen.

Veilig Thuis werd hier al genoemd, daar moest ik vanmiddag ook aan denken. Maar ik heb geen idee hoe verstrekkend de gevolgen zijn voor het gezin als er iets gedaan wordt met mijn melding.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-04-2018 19:54
Je hebt toch geen haan nodig voor eieren?
Wel voor het vlees. TO heeft het over vlees en eieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven