Hoe spot je toffe buren?

25-04-2018 13:39 95 berichten
Man en ik zijn bezig met het vinden van een mooi huis. We gaan waarschijnlijk van een appartement naar een vrij gelegen of vrijstaand huis. Ik zou het liefste buren spreekwoordelijk op een afstand hebben dat ik hun huis niet kan raken met het gooien van een steen. Manlief is wat socialer en wil meer richting een dorpskern.

Ik ben als de dood dat ik weer buren krijg. Al sinds ik het huis uit ben vele jaren geleden heb ik in elk huis onmin gehad met de buren. Ik ben vaak verhuist. Vroeger dacht ik dat de ergernis aan overlast enkel aan mij lag maar nadat ik dit weekend op een borrel eens een opsomming deed van wat voor buren ik heb gehad, denk ik dat ik het gewoon niet getroffen heb. Buren die standaard de brandweer belden als ik eens de bbq aanstak in de tuin, buren die elke zomerdag hun boxen in de tuin zetten en vol aan, een bovenbuurman met een wietplantage (dus lekkages), buurman met de sing-a-long dvd van de Toppers elke-avond-lol, bovenburen die afval uit het raam gooide en na mijn verzoek om dat niet te doen mij finaal de huid vol scholden over alle overlast die zij ervaren van andere buren behalve van mij en de buurman die een sambal branderij begon in zijn huiskamer met alle bijkomende luchtjes. Wel erg lekkere sambal.

Maar ik wil nu rust. Ik wil mij niet storen aan de buren en de buren niet aan mij. Maar hoe vind ik die toffe buren? Wordt het sowieso rustiger als je verhuist uit de stad naar een volwaardig huis ipv appartement of is dat te naïef om te denken? Bij het zien van huizen aan de rand van dorpen bekruipt mij het gevoel van de Rijdende Rechter..

Waar zou jij op letten? Zou jij eerst een babbeltje maken met de buren? En merkte jij verschil tussen stad/dorp qua overlast?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben - toen we overwogen het buurhuis te kopen - aangebeld bij de buren en verteld dat we in het huis naast ze geïnteresseerd waren en een aantal dingen gevraagd over de buurt (kinderrijk, lawaai, parkeren?). Daarmee konden we ons een voorstelling van het wonen in de wijk voorstellen en we wisten meteen dat we leuke buren hadden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een indicatie krijgen of potentiële buren leuk zijn door er voorafgaand aan een koop even mee te gaan praten. Maar zeker weten of ze leuk zijn is een andere kwestie; in mijn ervaring moet je mensen een tijdje meemaken in verschillende situaties om echt te weten of ze oké zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je het je kunt veroorloven, vrijstaand wonen. En als dat niet kan, zorgen dat het huis in ieder geval goed geisoleerd is. Ik zou ook kijken of er (potentiele) hangjongerenplekken zijn. Bij een speeltuin zou ik absoluut niet willen wonen.

Je moet moet ook een beetje mazzel hebben. Ik heb een aantal jaren geleden in een pand gewoond met studentenwoningen. Mijn grote angst was dat er veel overlast zou zijn. Niets daarvan. Allemaal heel rustige mensen en ondanks de dunne muurtjes nooit last gehad van iemand.

Ik woon nu in een oud huis met bovenburen. De buren zijn prima, maar ik hoor elke poep en scheet. Letterlijk. Ik zou nu wel naar een woonboot in de stad willen. Maar ook daar heb je ongetwijfeld wat.

Conclusie: vrijstaand. Minste kans op overlast.
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
25-04-2018 13:48
Je kunt een indicatie krijgen of potentiële buren leuk zijn door er voorafgaand aan een koop even mee te gaan praten. Maar zeker weten of ze leuk zijn is een andere kwestie; in mijn ervaring moet je mensen een tijdje meemaken in verschillende situaties om echt te weten of ze oké zijn.
Ja, en ook al zijn ze okay. Ze kunnen ook verhuizen he? Dan weet je nooit wat je er voor terug krijgt.
Aanbellen bij alle buren voor het bod uitbrengen. :-D

Maar eerlijk gezegd zou ik ook wat proberen wat te kopen zonder buren direct naast je.
Dat kan toch prima in een dorp? Vrijstaand maar niet muur aan muur?
Alle reacties Link kopieren
En dan zijn de buren door de ballotage commissie ga je kopen en ..gaan zij verhuizen.
Btw wel apart dat je altijd problemen hebt met de buren TO. Slecht karma? Slechte buurten? Of ligt het toch misschien ook een beetje aan jezelf?
nina1966 schreef:
25-04-2018 14:02
En dan zijn de buren door de ballotage commissie ga je kopen en ..gaan zij verhuizen.
Btw wel apart dat je altijd problemen hebt met de buren TO. Slecht karma? Slechte buurten? Of ligt het toch misschien ook een beetje aan jezelf?


:-[ Wat een negativiteit.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje vooronderzoek doen kan nooit kwaad ;-)

Mijn persoonlijke ervaring is dat de buurt veel uitmaakt. Ik zou dus niet alleen aanbellen bij de buren, maar ook even een rondje door de wijk lopen. Bijvoorbeeld op Koningsdag of een zaterdag/zondagmiddag. Juist op momenten dat veel mensen vrij zijn, ontstaat er of een leuke sfeer of overlast, is mijn ervaring.
Ik zou proberen iets te vinden waar de afstand tussen de huizen groot is. Met alleen vrijstaand wonen ben je er niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb al vele buren gehad, en nog nooit ruzie of overlast. Je moet ook wel kijken in welke buurt je gaat wonen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen vrijstaand (huizen staan ongeveer 100 meter uit elkaar) maar één van onze buren (of beter gezegd; buurtbewoners) is zo ontzettend luidruchtig dat we alsnog alles van ze horen. Een boer laten, neus snuiten en schelden als hem iets niet lukt zijn nog de charmantere zaken. Als ie boos is op vrouw en/of kinderen dan hoor je dat dwars door alle struiken, bomen en muren heen.

Die struiken en bomen moeten gesnoeid, het gras gemaaid. En omdat de tuinen nogal groot zijn, doe je dat met de elektrische heggenschaar en de benzine-grasmaaier. Auto wassen doet hier nagenoeg iedereen met de hogedrukreiniger, bij voorkeur op zaterdagochtend rond half acht. En de kerkklokken op zondag om kwart voor negen laten je ook niet echt uitslapen.

Bovendien heb je hier dan weer buitenspelende kinderen, met hun trampolines, zwembaden, fietsen en spelletjes en de wat oudere kinderen willen ´s avonds nog wel eens een feestje houden met bijbehorende muziek en behoorlijk wat drank.

En ohja, dan nog de duiven, merels, spreeuwen, valken, vleermuizen, mussen en egeltjes, die maken ook een hoop lawaai.

Ons stoort het verder niet, wij willen hier nooit meer weg :heart:

Voordeel is wel dat de huis-geluiden alleen van ons zijn. Geen schuivende meubels boven ons, geen muziek beneden ons, geen kookluchtjes van links of bedgekreun van rechts. Maar als je echt geen buren wilt zul je ergens heen moeten verhuizen waar je nog echt alleen woont.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Thanks voor de tips zo ver :) Slim om zo'n interviewtje te doen Stromboli. En ik had nog niet aan hangplekken gedacht Lady_Day :idee: Het klopt ook dat zij natuurlijk ook kunnen verhuizen.

Klopt wel wat je zegt NosceTeIpsum dat je iemand pas na een tijdje kent. Ik had ook niet verwacht dat de buurman ineens zomers naar de Toppers ging luisteren ;)
Een appartement is ook een volwaardig huis hoor.
Toffe buren zijn makkelijk te spotten. Hun huis staan op z'n minst een paar honderd meter verderop.
Alle reacties Link kopieren
Of je problemen met je buren gaat krijgen is nooit van te voren te zeggen. Met mijn buurvrouw heb ik de eerste 2 jaar goed contact gehad. Regelmatig een praatje enzo. Tot ik een keer bij haar aan de deur stond omdat ik in goed een week tijd al 3 keer om 3-4 uur 's nachts wakker werd van gebonk van haar. Ze deed toen heel begrijpend en zou de oorzaak (verplaatsen van haar bed) gaan aanpakken. Sinds die dag heeft ze geen woord meer tegen mij gezegd en wordt ik door haar genegeerd. Ook probeert ze andere buren tegen mij op te zetten.

Ik dacht dus ook geluk te hebben met mijn buren maar dat viel uiteindelijk toch heel erg tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is het enige huis in de straat.
Een aanrader :-)
Mijn perceel is bijna 900m2 maar ik heb ook geluidsoverlast uit buurtuinen. Vanuit huizen dan weer niet gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
TO, zou het al schelen als je gewoon rustige buren had? Ik heb zelf geen buren met wie ik per se hele avonden hoef te ouwehoeren, maar we hebben weinig last van elkaar en nemen gerust pakketjes voor elkaar aan. Ja, ik hoor soms de stofzuiger of de antieke klok, maar meer ook niet.
Ga ook vooral eens 's avonds en/of in het weekend in de buurt van je beoogde huis kijken en vooral luisteren.
Ceylon schreef:
25-04-2018 14:06
Wij wonen vrijstaand (huizen staan ongeveer 100 meter uit elkaar) maar één van onze buren (of beter gezegd; buurtbewoners) is zo ontzettend luidruchtig dat we alsnog alles van ze horen. Een boer laten, neus snuiten en schelden als hem iets niet lukt zijn nog de charmantere zaken. Als ie boos is op vrouw en/of kinderen dan hoor je dat dwars door alle struiken, bomen en muren heen.

Die struiken en bomen moeten gesnoeid, het gras gemaaid. En omdat de tuinen nogal groot zijn, doe je dat met de elektrische heggenschaar en de benzine-grasmaaier. Auto wassen doet hier nagenoeg iedereen met de hogedrukreiniger, bij voorkeur op zaterdagochtend rond half acht. En de kerkklokken op zondag om kwart voor negen laten je ook niet echt uitslapen.

Bovendien heb je hier dan weer buitenspelende kinderen, met hun trampolines, zwembaden, fietsen en spelletjes en de wat oudere kinderen willen ´s avonds nog wel eens een feestje houden met bijbehorende muziek en behoorlijk wat drank.

En ohja, dan nog de duiven, merels, spreeuwen, valken, vleermuizen, mussen en egeltjes, die maken ook een hoop lawaai.

Ons stoort het verder niet, wij willen hier nooit meer weg :heart:

Voordeel is wel dat de huis-geluiden alleen van ons zijn. Geen schuivende meubels boven ons, geen muziek beneden ons, geen kookluchtjes van links of bedgekreun van rechts. Maar als je echt geen buren wilt zul je ergens heen moeten verhuizen waar je nog echt alleen woont.

We hebben dus vorige week een bezichtiging gehad waarbij de naburige kerk niet op de foto stond. Domme ik, want hier in de omgeving eindigt een brink altijd in een kerk.. Begint dat ding mij toch te beieren! Dat was einde bezichtiging :lol:

Maar je hebt gelijk dat je zelfs met 100m nog van die buitenwerk geleden heb. Dat maakt mij nog niet zo veel uit denk ik. Maar tijd zal het leren.
Toffe buren...wat zijn dat?

Voor mij zijn dat mensen waar je hallo en doei tegen zegt, waar ik een zakje suiker kan lenen indien nodig en die een oogje in het zeil houden, met gepaste afstand, wanneer wij op vakantie zijn. Meer contact wil ik niet, want dat vind ik niet tof.

Dacht dergelijke buren te hebben. Tot ik van de zomer ineens diverse verwensingen naar mijn hoofd kreeg geslingerd omdat wij met felle zon, zonder gordijnen, onze rolluiken graag halverwege hebben staan. Het zag er troosteloos uit etc etc etc.

Buurvrouw ontpopte zich als viswijf bovenste plank.

Saluut!
Stom, lijkt me ook fijn.
Troeteltje schreef:
25-04-2018 14:16
Toffe buren...wat zijn dat?

Voor mij zijn dat mensen waar je hallo en doei tegen zegt, waar ik een zakje suiker kan lenen indien nodig en die een oogje in het zeil houden, met gepaste afstand, wanneer wij op vakantie zijn. Meer contact wil ik niet, want dat vind ik niet tof.

Dacht dergelijke buren te hebben. Tot ik van de zomer ineens diverse verwensingen naar mijn hoofd kreeg geslingerd omdat wij met felle zon, zonder gordijnen, onze rolluiken graag halverwege hebben staan. Het zag er troosteloos uit etc etc etc.

Buurvrouw ontpopte zich als viswijf bovenste plank.

Saluut!

:rofl: Echt hè, zo een heb ik dus ook. Toos Werkeloos, heeft de hele dag niks beters te doen.
Star² schreef:
25-04-2018 14:17
:rofl: Echt hè, zo een heb ik dus ook. Toos Werkeloos, heeft de hele dag niks beters te doen.
Idd, zij ook. Huisvrouw. Meer begaan met elk sprietje groen in haar tuin dan dat ze haar tanden van mekaar weet te bewegen wanneer er een mens voorbij komt. Met andere woorden....zelf zo communicatief gestoord als wat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven