De buurtwhatsapp.

14-05-2018 17:02 86 berichten
Regelmatig zie ik van die buurtswhatapp borden te voorschijn komen in sommige wijken.
Heeft jullie buurt ook een buurtwhatsapp, en wanneer gebruiken jullie die onder elkaar?
Als ik in zo'n wijk wandel denk ik soms bij mijzelf, gaat er nu een buurtwhatsapp in het rond dat er een "vreemde vrouw" in de wijk loopt?

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij hebben ooit iemand via de buurwhatsapp gesnapt. Die man liep vreemd te doen in de omgeving. In tuinen sluipen, naar binnen gluren. Politie kwam, heeft inbraak gerelateerde dingen in de auto gevonden en is opgepakt en veroordeeld. Geregeld appen wij onderling wanneer er iets aparts gebeurt in de straat. Bijvoorbeeld een vreemde auto waar iemand in blijft zitten in het donker. Bleek achteraf onschuldig en werd duidelijk via de app.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Onze buurt heeft er ook een. Ik zit er niet in, ik vind dat maar Amerikaanse toestanden. Lijkt een soort burgerwacht oid. Maar ik woon wel in een super veilige buurt (klein dorp waar nooit iets gebeurt).
anoniem_364510 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:12
0.74% gewijzigd
"Als ik in zo'n wijk wandel denk ik soms bij mijzelf, gaat er nu een buurtwhatsapp in het rond dat er een "vreemde vrouw" in de wijk loopt? "

Nee hoor. Wij gebruiken de buurtapp als mensen hun kat kwijt zijn, of bijvoorbeeld iets te koop hebben op gratis op te halen.
Verder worden er discussies gevoerd over bijvoorbeeld parkeren of andere gemeentezaken.
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe hebben we in 1 jaar tijd drie meldingen van sleutels in de buitendeur (en nee, niet de mijne :yes: ) een paar meldingen van auto’s die vervelend geparkeerd stonden of met lichten nog aan. En 1x iemand die zijn kat kwijt was, waarop drie mensen boos werden “omdat de app niet voor katten was”.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Onze wijk was de eerste van Nederland.
Er is in de loop van der tijd wel een hoop veranderd.
Je mag nu niks meer in de groep melden voordat je 112 of de politie gebeld hebt.
Er wordt dus niet gemeld dat er een vreemde door de straat loopt.
Voorheen werd er bij ons wel in de app verteld als er ongure types in de wijk liepen. Hiermee is ook meerdere keren een inbreker betrapt (echt gaaf!).
Maar de groep is nu erg groot en had blijkbaar meer regels nodig. Dus er wordt eigenlijk nooit iets gemeld.
Hier geen whatsapp, maar wel Nextdoor. Daarin komen vooral berichten als er echt iets aan de hand is (laatst een achtervolging, een woninginbraak, en een potloodventer) of als mensen iets zoeken (hun kat, meestal, of een ladder of kruiwagen ofzo). Dat is het wel zo'n beetje :).

Ten tijde van de potloodventer was er trouwens wel veel activiteit op de app; als er weer een melding was werd onmiddelijk in de app gezet waar/wanneer/hoe laat/etc, zodat mensen daar uit de buurt konden blijven, of het konden melden als ze iemand gezien hadden.
Bedoel je trouwens een buurtapp die echt op whatsapp zit, of de Nextdoor app?
Alle reacties Link kopieren
Onze buurtapp wordt vooral gebruikt door de politie voor getuigenoproepen, aangetroffen gestolen goederen, vermissingen etc. Soms meldt iemand een verdacht persoon te zien, dat blijkt dan meestal een collectant, verkoper of glazenwasser. En de standaardreactie is altijd: ‘bel de politie’. Dus of het heel veel toevoegt weet ik niet.
Ik zat van de week een adres te zoeken van een marktplaatsadvertentie, ik heb 3 keer het blokje rond moeten lopen, ik dacht nog zo, sta ik nu al in de whatsapp groep,?
Uit eindelijk was mevrouw ook nog niet thuis.
Theamuts schreef:
14-05-2018 17:12
Bedoel je trouwens een buurtapp die echt op whatsapp zit, of de Nextdoor app?
Wat is nextdoor app?
www.nextdoor.nl
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit in de straat. Inderdaad verdacht persoon dit, verdacht persoon dat. Toen de appjes maar bleven komen over welke kliko aan de weg moet en haha dit en haha dat ben ik er uitgegaan. Wat een dom gekakel.

En het ergste is nog al die appjes over” verdacht getint persoon gezien”. Lekker veroordelend
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
14-05-2018 17:14
Ik zat van de week een adres te zoeken van een marktplaatsadvertentie, ik heb 3 keer het blokje rond moeten lopen, ik dacht nog zo, sta ik nu al in de whatsapp groep,?
Uit eindelijk was mevrouw ook nog niet thuis.
Je ziet wel een verschil met iemand die een adres zoekt of iemand die de boel in de gaten houdt.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Theamuts schreef:
14-05-2018 17:16
www.nextdoor.nl
Ik heb het bekeken, maar werken sommige buurten ook echt daarmee?
Alle reacties Link kopieren
Mijn buurt heeft ook een Whatsapp buurt preventie groep (met bord bij de ingang van de wijk).

Dingen de gemeld/gevraagd worden: auto beschadigd, iemand iets gezien? Paar avonden een 'vreemde' auto/scooter in de wijk die rondjes rijd. Oproep tot voorzichtigheid, want bij iemand ingebroken. Mannen 's nachts in iemand voortuin betrapt die het op een rennen zetten. Dis elkaar op de hoogte houden.

Een persoon wordt pas gemeld als deze zich apart gedraagt. Denk dan aan bij auto's of huizen naar binnen turen in een hele straat. Er wordt hier best veel ingebroken.

Op het moment is het gelukkig rustig in de groep, maar andere momenten kunnen er een paar berichten per maand komen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-05-2018 17:11
"Als ik in zo'n wijk wandel denk ik soms bij mijzelf, gaat er nu een buurtwhatsapp in het rond dat er een "vreemde vrouw" in de wijk loopt? "

Nee hoor. Wij gebruiken de buurtapp als mensen hun kat kwijt zijn, of bijvoorbeeld iets te koop hebben op gratis op te halen.
Verder worden er discussies gevoerd over bijvoorbeeld parkeren of andere gemeentezaken.

Daar hebben wij een Facebook groep van de wijk voor. Er wordt strikt op gelet dat de Whatsapp groep geen praatclub wordt.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik zit op op een buurtpreventie-app. Die is gekoppeld aan een beheerder die in contact staat met de politie. Er gaan geen onzindingen over en weer. Dat is een van de regels.

Voorbeelden:
- Gehandicapt persoon van instelling vermist
- Meisje van 9 achtervolgd (wist te ontkomen) door man in witte auto + straatnaam en signalement.
- Meisje van 15 na stappen niet thuisgekomen
- Kind van 3 op fietsje spoorloos

Van alle ‘zaken’ hoor je dan ook als vermist persoon/kind etc inmiddels terecht is.

Ik vind het nuttig, ik zie niet wat er Amerikaans aan is. Je houdt met elkaar je buurt wat veiliger en kijkt allemaal uit naar vermiste personen etc.
PimPom schreef:
14-05-2018 17:25
Daar hebben wij een Facebook groep van de wijk voor. Er wordt strikt op gelet dat de Whatsapp groep geen praatclub wordt.

Precies.

Ik zit ook nog in een whatsappgroep van de straat. Daar komen kletsberichten en andere zaken in voor, zoals kat kwijt, pakketje afgeleverd, je raam staat nog open en het waait hard etc.
Perzina schreef:
14-05-2018 17:29
Precies.

Ik zit ook nog in een whatsappgroep van de straat. Daar komen kletsberichten en andere zaken in voor, zoals kat kwijt, pakketje afgeleverd, je raam staat nog open en het waait hard etc.
en als je niet mee doet met de facebook groep of buurtwhatsapp?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een buurt app en nee niet whatsapp. Dit is via de politie. En het helpt! Kreeg een waarschuwing dat ze wat verdachte personen hadden gezien en ik heb de camera app aangelaten (met geluid) en ja hoor mooi snachts gerommel aan de deur, ik was er dus niet. Binnen no time stond de politie voor de deur. Erg fijn! Kreeg meteen telefoon dat ze er waren maar ja toen had ik ze al gehoord :) Helaas behalve de politie zelf nog niet veel buurtbewoners, die zitten dan wel weer op de besloten facebook pagina.
8102 schreef:
14-05-2018 17:31
en als je niet mee doet met de facebook groep of buurtwhatsapp?
Mag ook.
Hier is het niet verplicht.
Bij ons is het een soort facebook, maar dan met buurtberichten. Je kunt zelf bepalen van welke buurten je berichten zou willen ontvangen.
Ik heb geen buurtwhatsapp. Als er een zou zijn hier zou ik er direct in gaan. Niet dat ik zo begaan ben met de buurt, maar ik wil wel alle drama meekrijgen natuurlijk.
Nope, geen app-gedoe hier.

Wel een besloten Facebook-pagina.
Vooral voor verloren gelopen fietsen, aankondigingen van buurtfeestjes, vragen voor stielmannen, melding van aanvragen van speelstraten, ...

Inbraken gebeuren hier eigenlijk nooit. (Allemaal rijhuizen met tuinen waar je zonder huissleutel niet aan raakt.)


Ik heb overigens geen smartphone, dus zou met zo'n buurt-app niets zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven