Schreeuwende vogel van huisgenoot

16-05-2018 10:43 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik woon momenteel in een 'studenten/werkenden'-huis met vier huisgenoten. Hartstikke gezellig en in zo'n huis mag je natuurlijk verwachten dat er wat reuring is en dat je soms last hebt van de dingen om je heen. Nu heeft mijn huisgenoot sinds een tijdje een papegaai. Dat heeft ze in eerste instantie helemaal niet met ons overlegd, wat ik in een studentenhuis wel apart vind. Als je met anderen woont, dien je ook rekening te houden met wat zij in huis willen. Maar goed.

Opeens was die papegaai hier dus. Aanvankelijk een heel lief beest, alleen in de ochtend en in de avond schreeuwde hij een kwartiertje. Daar kan ik prima mee leven. Maar mijn huisgenoot kreeg in die tijd een nieuwe baan en is nu vaker aan het werk dan dat ze thuis is. Ook mijn andere huisgenoten hebben een fulltime baan en zijn veel weg. Ik niet, ik studeer en heb hier en daar wat losse baantjes. Dat betekent dus dat ik tussendoor veel thuis ben, samen met die papegaai.

Het probleem is dat hoe minder aandacht dat beest krijgt, hoe meer hij begint te schreeuwen. Niet alleen 's ochtends en 's avonds, maar ook overdag, soms wel uren achter elkaar zonder te stoppen. Het is dan zo'n eentonig, oorverdovend gekrijs dat je zelfs buiten hoort. Eerst wilde ik hem die aandacht nog wel geven, maar dat houdt ook een keer op. Hoewel ik niet fulltime werk heb ik wel een studie die energie vreet (zit in m'n masterfase) en ook het combineren van mijn drie bijbanen zorgt zo nu en dan voor de nodige stress. Als je dan thuiskomt en je bent toe aan rust, maar er zit een papegaai in de kamer naast je die constant aan het krijsen is, dan werkt dat intens op je zenuwen. Net als wanneer je eindelijk eens lekker uit kunt slapen, maar dat beest iedere ochtend van 7 tot een uur of 9 beginnen te blèren.