Loslopende honden

17-05-2018 00:59 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ondanks het tijdstip wil ik toch even mijn irritatie uiten door wat ik net mee heb gemaakt. Misschien wat ervaringen en tips die jullie willen delen.

Ik loop net een kwartier geleden nog even met mijn honden buiten en er komt in een straat een man tegemoet lopen. Hond bij zich, maar onaangelijnd.

De hond komt op mijn honden aflopen en de eigenaar roept hem/haar maar die luistert niet. Mijn honden blaffen zich bijna schor dus ik schaamde me al kapot voor de herrie natuurlijk.

Ik zei tegen de man dat het fijn zou zijn als hij zijn hond aanlijnt. Waarop ik een snauw terugkrijg; dan moet jij je honden maar leren niet agressief te zijn. Daar zakte m'n broek nog net niet van af zeg. Ik reageerde daarop dat ze hier wel agressief van worden. Ja ja ja ja zegt hij.

Ik kom het zo veel tegen hier in de buurt; loslopende honden en eigenaren die schijt eraan hebben.

Vorige week zag ik een oudere vrouw met een klein hondje lopen en aan het eind van de weg zie ik haar opeens de weg over rennen.

Erachteraan een loslopende hond en die eigenaresse er doodleuk rustig achteraan wandelen. Ik ga morgen toch eens bellen met de gemeente of ze hier iets mee kunnen.

Heeft iemand van jullie hier wellicht succes mee gehad?
Typisch mensen die geen verstand hebben van honden, laat staan dat ze ze op kunnen voeden. En als jouw hond die aangelijnd is van zich af hapt (wat logisch is, want aangelijnd en in de hoek gedreven) heb je het nog gedaan ook.

Dat soort mensen zijn vaak ook de ouders van mijn Pietje doet dat niet! Zwaar irritant. Gemeente doet er niks aan. Een busje perslucht doet wonderen. Doet de onopgevoede fiffies en tarzans geen pijn en na hooguit 2 keer komen ze niet meer bij jouw honden in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn zaken voor een BOA en over het algemeen zijn die er te weinig. Bij ons waren er 3 en nu nog maar 1. Een van de drie is gestopt vanwege zware mishandeling toen hij zijn werk uitvoerde. Gaat echt nergens over.

Ik irriteer me er ook dood aan. Bij ons in het park geldt een aanlijnverplichting maar dat interesseert ook niemand.
Als ik daar met mijn 2yo loop en een hond stormt op hem af “om te spelen” zeggen ze alleen maar “hij doet niets hoor!”. Maar mijn zoontje wil helemaal niet met honden spelen en/of aaien. Daarnaast zou hij een verkeerde handeling kunnen doen die de hond anders interpreteert en dan zijn we nog verder van huis.

Laatst heeft mijn man er iets van gezegd (2mtr en BREED) en toch een grote bek terug met “ik werk zelf bij de gemeente en op zondag werkt de boa toch niet”. Enige wat je kunt doen is melding maken en dat doen wij dus elke keer.

Maar God o God wat zou mijn man eens graag een dagje boa willen zijn er flink gaan bonnen schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook verplicht aanlijnen! Laats liep ik in het bos en kwam er een een grote herder op mij afrennen, de eigenaar riep hem terug maar hij luisterde niet, ik schrok mij kapot! En ik heb geen hondenangst of zo, vroeger opgeroeid met herders, bouvier's en basset honden. Maar ik moest met de honden aangelijnd naar buiten. Voor hetzelfde geld steken ze ineens over. Nu hadden wij met de herder echt hondentraining in zo'n speciaal pak, dus hij was afgetraind, maar echt niet dat hij zonder lijn mocht lopen, in elk geval niet buiten in een woonwijk of een openbare park/bos. En ik ben een keer door een hond in mijn been gebeten, die liep ook los en luisterde niet. Gevolg broek kapot en ik had een bijtwond.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Loslopen in de losloopgebieden en je hond aan de lijn op alle overige plekken.
Daarnaast gewoon je hond aan de lijn doen als je iemand tegenkomt met een aangelijnde hond, dus ook in het losloopgebied.
Het is blijkbaar heeeeel moeilijk voor sommige (asociale) hondenbezitters.

Ik kan me er ook dood aan ergeren :swear:
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Ik ben het helemaal zat van die ze doen niks honden. Ik ben een paar keer gewond geraakt door loslopers en mijn hond een keer. Sindsdien loop ik met een wandelstok, iets anders helpt toch niet. Hij is van bamboe en dan ook niet vervelend om mee te nemen.
Nederland is qua honden een asoland aan het worden.
Ik stoor mij hier ook mateloos aan! Mijn grote hond (zeer goed afgericht, elke hondencursus gedaan die er maar is, zo ongeveer) loopt altijd aan de lijn, behalve in een losloopgebied natuurlijk. Sinds hij ooit is aangevallen door een klein keffertje houdt hij niet meer zoveel van kleine hondjes, en kan dan wel eens snauwen als hij besnuffeld wordt terwijl hij aangelijnd is. En juist die kleine keffertjes lopen vaak los en zijn niet opgevoed. En als ze hem dan blijven lastig vallen en hij snauwt uiteindelijk van zich af, krijg ik vaak ook nog een gepikeerde ‘nou zeg!’ te horen. Grrrrrrrr!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken echt heel wat honden, en daarvan is er maar eentje zo goed onder appèl dat ze echt overal los kan lopen (en dat is niet mijn eigen hond). De rest is nieuwsgieriger, onderzoekender, heeft een sterkere eigen wil of is af en toe oostindisch doof, en dus moeten ze aan de lijn waar dat moet. Ook voor hun eigen veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Chart schreef:
17-05-2018 07:00
Daarnaast gewoon je hond aan de lijn doen als je iemand tegenkomt met een aangelijnde hond, dus ook in het losloopgebied.
Het is blijkbaar heeeeel moeilijk voor sommige (asociale) hondenbezitters.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je in een losloopgebied wandelt met een aangelijnde hond, dan kun je niet verwachten dat andere honden aangelijnd zijn.

Natuurlijk, als je er eentje aangelijnd ziet lopen dan roep je jouw eigen hond bij je of je lijnt deze inderdaad aan, maar je kunt het met een loslopende hond natuurlijk niet altijd voor zijn. Mensen komen wel eens onverwacht uit een zijpaadje lopen oid, en als jouw hond dan los loopt, ben je niet altijd op tijd.

Ik loop nu zelf met een aangelijnde hond (hij is wat bang voor andere honden), maar ik vind het mijn eigen verantwoordelijkheid om andere loslopende honden tijdig te spotten en weg te sturen.
Alle reacties Link kopieren
momo1980 schreef:
17-05-2018 07:07
En juist die kleine keffertjes lopen vaak los en zijn niet opgevoed. En als ze hem dan blijven lastig vallen en hij snauwt uiteindelijk van zich af, krijg ik vaak ook nog een gepikeerde ‘nou zeg!’ te horen. Grrrrrrrr!
Dat haalt ook altijd het bloed onder mijn nagels vandaan. Als de grote hond dat onaangepaste en onnodige geblaf een keer zat wordt en uithaalt, dan zit een ongeluk in een klein hoekje en heeft de grote hond het altijd gedaan. Lees je weer iets in de krant over die grote agressieve vechthond die een onschuldig kuttenlikkertje aanviel. Dat zo’n grote hond daaraan voorafgaand eerst jarenlang dagelijks is getergd door onnodig gescheld en aggressief gedrag door die kleine keffers, daar hoor je niemand over.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-05-2018 07:23
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je in een losloopgebied wandelt met een aangelijnde hond, dan kun je niet verwachten dat andere honden aangelijnd zijn.

Natuurlijk, als je er eentje aangelijnd ziet lopen dan roep je jouw eigen hond bij je of je lijnt deze inderdaad aan, maar je kunt het met een loslopende hond natuurlijk niet altijd voor zijn. Mensen komen wel eens onverwacht uit een zijpaadje lopen oid, en als jouw hond dan los loopt, ben je niet altijd op tijd.

Ik loop nu zelf met een aangelijnde hond (hij is wat bang voor andere honden), maar ik vind het mijn eigen verantwoordelijkheid om andere loslopende honden tijdig te spotten en weg te sturen.
Klopt hoor, wat je zegt

Ik bedoelde eigenlijk hetzelfde... Als je een aangelijnde hond ziet, dan lijn je de jouwe ook aan. In een losloopgebied is het ook niet handig om met een aangelijnde hond te lopen, maar dat is een ander verhaal.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Waren alle honden maar lief, makkelijk en betrouwbaar.
IK heb een hele brave rustige hond, die heel makkelijk los kan lopen. Hij ontwijkt andere honden en blaft nooit. Hij wordt wel soms - zonder reden - aangevallen door andere honden die ook los lopen. Hij zal nooit terugvechten of bijten.
Ik weet dus ondertussen wel wie ik moet ontwijken, zo nodig ga ik voor mijn hond staan en roep ik NEE ! tegen de aanstormende hond.

Als ik jou tegen zou komen met je twee 'zich schor blaffende' honden zou ik niet blij zijn. Dat is iets waar jij eigenlijk ook aan moet werken.
Waarom blaffen jouw honden?
Zijn ze agressief of bang?
Alle reacties Link kopieren
Jullie slagen er beiden niet in om jullie honden goed leiding te geven. Uiteraard moet een hond meteen komen als je hem roept (en eigenlijk moet je hem al roepen als je ziet dat hij iets ongewensts gaat doen) maar jouw honden horen ook te zwijgen op commando.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik lijn mijn hond ook overal aan behalve in het losloopgebied. Als daar een hond aangelijnd komt aanlopen doe ik mijn hond ook aan de lijn. Meer voor zijn eigen veiligheid, hij is klein (zo'n 6kg) en als er iets mis gaat gaat het ook goed mis. Waar ik me kapot aan erger is een vrouw in de buurt met een stuiterende labrador die ze duidelijk niet onder controle heeft en die vrijwel altijd los loopt. Die wil dan spelen met mijn hond maar veel te wild waardoor mijn hond alle kanten op geduwd wordt en zelfs op hem gaat staan. En die vrouw maar roepen "rustig spelen!". Sorry, is dat een commando die je hem aangeleerd hebt of zit je maar wat te zeggen met hoop op een goede afloop? Ik loop dan door met mijn aangelijnde hond maar dat ADHD figuur loopt los dus vrolijk achter ons aan :facepalm:
En nee ik heb niet een klein keffend kuttelikkertje, hij blaft nooit tegen honden en mensen en speelt met honden van alle formaten, hij is alleen geen match voor zo'n grote stuiterbal.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me dat jullie allebei nogal machteloos stonden en dat daar jullie agressie vandaan kwam.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De meeste eigenaars houden van hun hond en willen hem dan lekker uit laten rennen. Als zo'n losrennende hond een andere hond tegenkomt zie je ze eerst op afstand snuffelen in de lucht waarna ze aarzelend naar elkaar toelopen. Om de beurt doen ze een paar pasjes naar elkaar toe.

Grotere pups kunnen nogal eens onbehouwen zijn. Als eigenaar kan je hem beter wat begeleiden als hij kleinere hondjes of mensen met mooie kleding tegenkomt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Verwarrend vind ik wel dat ze eerst zo'n modderbaal gaan toespreken en daarna gaan klagen dat hun kleding vies wordt. Wil je dat een hond zich niet met je bemoeit dan doe je alsof hij lucht is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik had deze post kunnen starten, zo vervelend die mensen die hun honden los laten lopen
Alle reacties Link kopieren
Hier is een keer een hond uit het niks een straat overgestoken om mijn nietsvermoedende hond aan te vallen. De mijne liep aan de lijn, nog nooit die andere hond tegengekomen, we zagen hem niet eens aankomen.
Heb de gemeente gebeld hier in Utrecht, daar heb je dus echt geen flikker aan.
'Daar gaan de BOA's over'
'Kunnen er dan BOA's komen'
'Nee deze komen niet op verzoek'
-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens na aanleiding van eerder genoemd incident de hulp ingeroepen van een gedragstherapeut, specifiek op 'hoe bescherm ik mijn hond wanneer hij wordt aangevallen'. Hier wel goede dingen geleerd, zoals dat de hond nu achter mij gaat staan als er een hond aan komt waar hij geen zin in heeft. Het is verbazingwekkend hoe makkelijk je met de juiste energie en houding een andere hond wegstuurt (ook hele drukke). Een klap in de handen, of knip met de vingers, op de hond aflopen en dus tussen eigen hond en vreemde hond een front vormen, en een forse NEE! heeft hier sindsdien altijd geholpen.

Mijn honden lopen ook alleen los in losloopgebied, en ik lijn eentje (pup) inderdaad wel aan als ik een hond aan zie komen die aangelijnd is. De andere staat zo goed onder appel dat hij los kan blijven lopen, hij is goed in andere honden 'lezen' en loopt met een boog om honden heen die geen zin in hem hebben.
-
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat honden kort aangelijnd moeten zijn. Soms fiets ik op de weg of wandel ik op een pad en ik zie een hele lange lijn waar ik bijna overheen kan struikelen. Aan de ene kant zit een hond en aan de andere kant een baasje dat niet kijkt wat zijn/haar hond doet.
hans66 wijzigde dit bericht op 17-05-2018 08:57
Reden: Ik herzie mijn mening over loslopende honden. Het is beter dat een hond altijd kort aangelijnd is.
33.90% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Chart schreef:
17-05-2018 07:00
Loslopen in de losloopgebieden en je hond aan de lijn op alle overige plekken.
Daarnaast gewoon je hond aan de lijn doen als je iemand tegenkomt met een aangelijnde hond, dus ook in het losloopgebied.
Het is blijkbaar heeeeel moeilijk voor sommige (asociale) hondenbezitters.

Ik kan me er ook dood aan ergeren :swear:
Je meent dit serieus?
Ik ga mijn hond echt niet aanlijnen in een losloopgebied.Het heet niet voor niks een losloopgebied.
Als jij met je hond aangelijnd wilt lopen dan heb je zat plek buiten een losloopgebied.
Moet niet gekker worden zeg.

To, ik snap je frustratie.
Ik heb er verleden jaar erg veel last van gehad.Heb hier melding bij de gemeente van gemaakt en die zouden het noteren.Daarna de wijkagent nog eens gesproken en die zei dat het idd een opvallend probleem was in bepaalde delen van de wijk.
Moet zeggen dat ik daarna eigenlijk geen loslopende honden meer heb gezien.
Het stukje waar het, het ergst was vermijd ik nog wel.
Ja ik erger me er ook kapot aan. Ik ben doodsbang voor honden en vertrouw ze voor geen cent. Maar die geruststellende woorden: hij doet niets hoor, halen weinig uit helaas. Hoe kan ik dat nou zien? Dat jouw hond niets doet? Hou je hond lekker bij je. Aangelijnd. De honden onder mij zijn ook niet goed opgevoed, kleintje keft de hele dag om alles en de grote is agressief. Dus die gaat alleen naar buiten met een lijn en muilkorf om. Maar ik mag toch ook aannemen dat als je een agressieve hond hebt, je die niet los laat lopen waar hij andere mensen, dieren of kinderen kan pakken? Alhoewel, mijn eigen ervaring leert helaas anders.

Jaren geleden bij de bushalte stond ik te wachten met een oudere dame en haar Cocker Spaniel. Kwam er een Stafford aangerend die haar hond even te grazen nam. Dat was een gevecht, niet normaal. Ik was echt doodsbang. Die vrouw ook. Haar hond kon meteen door naar de dierenarts.
Eigenaar kwam doodleuk aanlopen, nam de hond weer mee en mompelde niet eens een sorry. Echt ik heb met studie zitten kijken en was te verbijsterd om er iets van te zeggen. Bijna verkrampt van de angst. Wat als de hond zich ook op mij zou richten? Die beesten bijten hard. Echt dat beeld van die bloedende Cocker Spaniel krijg ik zelden van mijn netvlies. Wat was dat zielig zeg.

Kijk ik kan niet zien aan jouw hond of hij wel of niet lief is, of hij wel of niet opgevoed is. Ik zie alleen een hond en daar ga ik altijd met een grote boog omheen, groot of klein, vastlopend of los. Ik vertrouw een hond gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
blue123 schreef:
17-05-2018 09:05
Je meent dit serieus?
Ik ga mijn hond echt niet aanlijnen in een losloopgebied.Het heet niet voor niks een losloopgebied.
Als jij met je hond aangelijnd wilt lopen dan heb je zat plek buiten een losloopgebied.
Moet niet gekker worden zeg.
Het is gewoon goed fatsoen om je hond even bij je te roepen of aan te lijnen als je een aangelijnde hond tegen komt, ook in het losloopgebied. Je weet namelijk niet waarom de hond aangelijnd is. Misschien is de hond in training, of herstellende van een ingreep en mocht maar eventjes los, of de hond is ergens van geschrokken en daarom aangelijnd.
Afbeelding Red Baron, ben je ondertussen al wakker?

Wat vind je van alle reacties? :nerd:

:HA:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven