Kat met alvleesklierontsteking - ervaringen?

19-05-2018 13:09 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons lieve poezenbeest (van 14) heeft al 4 weken te kampen met een ontsteking, wat waarschijnlijk een alvleesklierontsteking is.

Het begon met overgeven en niet willen eten en drinken. De dierenarts heeft haar een paar keer onderzocht en ze heeft 2x een antibioticakuur gehad. Haar te hoge ontstekingswaarden zijn daardoor gelukkig wel wat gezakt. Na een specifiek bloedonderzoek kwam de diagnose alvleesklierontsteking/pancreatitis.

Helaas bestaat daar geen direct medicijn voor en heb je eigenlijk alleen ondersteuning.
Op dit moment geven we poes 2x per dag een kwartje Zantac. Daarna heeft ze wel meer interesse te in eten. Maar dat gaat helaas nog steeds niet van harte, ze eet alleen kleine beetjes mousse en speciale brokjes. Daarom dwangvoeren we haar wat bij met speciale blikvoeding. Overgeven doet ze gelukkig niet meer, maar ik heb wel pillen bij de hand om eventueel te geven tegen misselijkheid. Ze inmiddels zeker een halve kilo afgevallen.

Om een lang verhaal kort te maken ;) Heeft iemand ervaring met een kat met alvleesklierontsteking en hoe is dit verlopen? Daar ben ik echt heel benieuwd naar. Ik vind het moeilijk om zo weinig progressie te zien bij onze kat, al is ze gelukkig wel levendiger dan toen het begon. Alvast bedankt voor reacties.
Ja is heel pijnlijk. Gezien de leeftijd zou ik er toch over na gaan denken of je zo door moet gaan
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
19-05-2018 13:19
Ja is heel pijnlijk. Gezien de leeftijd zou ik er toch over na gaan denken of je zo door moet gaan
Bedankt voor je reactie. Heb je ervaringen met een kat die het had?
Ik heb begrepen dat het (bij katten) niet altijd met veel pijn gepaard hoeft te gaan en dat een maagzuurremmer op zich al wat zou moeten helpen tegen pijn. Ze lijkt niet echt pijn te hebben (al weet ik dat katten dat heel slecht laten blijken) en de dierenarts zei dat aparte pijnstilling niet nodig was.

Ik wil haar graag een kans geven. Omdat ik heb begrepen dat deze ziekte wel weg kan trekken (met de kans dat het later weer oplaait).
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met een kat maar mijn hondje heeft het een jaar of 3 geleden gehad. Heel pijnlijk was het voor hem, zooo zielig...
Uiteindelijk heeft ie een infuus met vocht en zouten gekregen i.c.m antibiotica en we hebben zijn voeding aangepast. Brokjes die een lage belasting waren voor zijn lever en nieren en als vlees elke dag vers gekookte kip.
Hij knapte hier erg van op en hij heeft tot 2 weken geleden nog erg genoten van zijn leven. Helaas is hij uiteindelijk aan iets anders o :cry: verleden
Ja en?
Euh, ja, ik heb een stuk of 6-7 katten (gehad) met pancreatitis. De internist vond het bizar en dat was al na 3. Waarschijnlijk gevolg van een heel naar buikgriepvirusje dat ik in de groep heb gehad.

Pijnstilling, antibraak (Cerenia heeft de voorkeur) en eventueel een eetlustopwekker, dat zijn de medicijnen die gegeven moeten worden. Een infuus bij de dierenarts helpt vaak ook.

Inslapen is onzin in dit stadium.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Dit doet me echt heel goed om te horen :)

@Izzy
Cerenia heb ik in huis, ze heeft daar eerder al een 'kuurtje' van gehad. Ik denk eraan om haar het nu te geven om misselijkheid tegen te gaan (braken doet ze gelukkig niet meer). Mag ik vragen welke pijnstiller jij gegeven hebt? Mijn dierenarts vond dat niet zinnig, maar ik kan het ook nog aan een andere dierenarts uit deze praktijk voorleggen.

Bizar trouwens dat jij zoveel katten hebt meegemaakt met pancreatitis (O_o), maar heel fijn dat je ze er weer bovenop gekregen hebt!

@Snoopylynn
Ahw, wat sneu voor je hond destijds. Van wat ik op internet las heb ik begrepen dat honden hierbij vaak meer last hebben van overgeven en buikpijn dan katten.

Ik ben op dit moment de voeding ook aan het aanpassen, maar geef daarnaast wel mousse en soms tonijn omdat ze dat tenminste eet. Zolang ze maar genoeg binnenkrijgt.

Gecondoleerd en veel sterkte met het verlies van je hondje :redrose: Het is zo zwaar om je maatje te moeten missen :(
Nou ja, ze zijn uiteindelijk (na jaren) wel overleden aan complicaties, maar dan op een leeftijd die je zou verwachten (15-17 jaar). Twee weken terug is bij een andere kat de diagnose gesteld, die leeft nog wel en heeft gelukkig weinig last. Heeft de dierenarts de B12 getest? Die is vaak te laag. Bij diarree of vermagering zou ik ook op EPI laten prikken (de zgn. fTLi-test). Je kunt ook overwegen om pancreasenzymen te geven, zelfs als er geen sprake is van EPI.

Ik heb Novacam en Tramadol gegeven. Pijnstilling bij katten is heel lastig en Novacam is niet heel denderend, maar van Tramadol (dat ook nog eens heel vies smaakt) gaan ze vaak hallucineren.

Cerenia is verstandig, dag of vijf.
Wat naar :(
Mijn ervaring is niet best: op vrijdag is bij mijn kat alvleesklierontsteking ontdekt en in de nacht van zondag op maandag is hij bij de dierenarts overleden. We waren toen bezig om hem in te stellen op insuline ivm diabetes. Waarschijnlijk is het dus heel acuut geweest en dat lijkt het bij jouw kat niet te zijn.
Sterkte, ik hoop dat hij snel opknapt. 14 jaar is wel een beetje op leeftijd, maar nog lang niet oud!
Sterkte Splinter.
Izzy_ schreef:
21-05-2018 08:31
Sterkte Splinter.
Oh, het is al een paar jaar geleden hoor, niet afgelopen vrijdag gelukkig. Maar ik snap dat je het zo leest.
Maar toch dankjewel :)
Het blijft moeilijk, zeker als het zo snel is gegaan. Bij mij was het in december, kat van 3,5, mogelijk FIP. Alweer vijf maanden maar ik moet er niet teveel aan denken want dan begin ik weer.
Alle reacties Link kopieren
Toch nog sterkte Izzy en Splinter! Mijn vorige kat is plotseling aan hartfalen overleden en ik was er echt kapot van :(

@Izzy bedankt voor je vervolgreactie! Op B12 tekort is ze nog niet getest, dat is een goede. EPL weet ik niet zeker of dat op haar van toepassing is, ze vermagert vooral door het weinige eten. Ze heeft geen last van braken of diarree.

Tramadol is al een heftig medicijn bij mensen (O_o), geen wonder dat katten er 'stoned' van kunnen worden ;) Novacam zal ik zeker in gedachte houden.

Sinds gisteren krijgt poes naast Zantac een halve tablet Cerenia. Maar ik heb niet het idee dat het veel zoden aan de dijk zet. Ze heeft wel goed water gedronken, maar eten vind ze nog steeds stom. Het is nu zelfs zo erg, dat ze af en toe wegkruipt als ze ons ziet (uit angst eten aangeboden te krijgen of om gedwangvoerd te worden). Ik word er echt een beetje wanhopig van, als het niet verbetert morgen maar weer even langs de dierenarts.

@Splinter wat heftig dat het bij jouw kat zo snel gegaan is :( De dierenarts vertelde al dat sommige katten het niet overleven :(
Bij mijn kat lijkt het inderdaad meer chronisch, maar ze lijkt maar niet op te knappen. Haar andere waarden (lever, nieren, suiker) waren wel nog prima.
Hoe lang heeft ze nu al niet goed gegeten? Krijgt ze geen Mirtazapine?
Alle reacties Link kopieren
@Izzy het gaat een beetje op en af. Sinds de maand dat ze dit heeft zijn er een paar dagen dat ze wel weer echt goed at, bijna als vanouds. Maar met name de laatste week vind ik het echt bar slecht gaan. Ze eet wel wat mousse, maar te weinig. Met dwangvoeren krijgt ze 9ml per keer binnen. Ik mix dat voer (hills i/d) met medicijnen, omdat pilletjes haar rechtstreeks toedienen veel strijdt oplevert. Dwangvoeden vindt ze niet leuk, maar het gaat nog wel.

Sorry voor het lange verhaal.

Mirtazapine krijgt ze nog niet. Dit functioneert als eetlustopwekker, toch?

Tot voor kort leek ze wel echt honger te hebben, dan kwam ze ook in de keuken als ik brokjes maakte. Daarna wilde ze er niet van eten, ik denk doordat ze pijn had/misselijk was. Na het toedienen van de maagzuurremmer wilde ze tot voor kort wel weer redelijk eten. Het warme weer helpt ook niet echt mee.
Het is inderdaad een eetlustopwekker. Omdat ze nu qua eetlust achteruit gaat, zou ik toch ook pijnstilling gaan geven, naast de Cerenia en Mirtazapine.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Izzy, de da zal ons straks terugbellen over medicatie (iig Mirtazapine). Ik zal je hier op de hoogte houden hoe het gaat. Heel erg bedankt voor het meedenken tot nu toe ^_^
Alle reacties Link kopieren
Een update:

Poeslief heeft sinds 2 dagen echt een afkeer gekregen van dwangvoeding. Na ongeveer 1 spuitje eten begint ze heel hard/zielig te miauwen (ik schrik me elke keer half dood). Ze vindt het nu zo erg dat ze zich na het dwangvoeren verstopt, gisteren zelfs in de kattenbak o_o Zelf eten doet ze nauwelijks en als het al lukt dan rent ze daarna hard weg, alsof het pijn doet.

Ze is inmiddels sinds de start hiervan -ruim een maand geleden- maar liefst 1 kilo afgevallen, 25% van haar oorspronkelijke gewicht...

Dankzij de info van Izzy :rose: en IDEXX (online te vinden) kon ik een soort stappenplan maken.
We zijn net terug van de DA daar heeft ze gehad:
- Novacam
- Mirtazapine
- 2 grote injecties vocht onderhuids
- ze willen wel multivitamine of B12 geven, maar dat was nu niet voorradig

Ik heb ook gevraagd naar de mogelijkheid tot sondevoeding. Deze DA kon dat zelf niet, ze gaat het aan een collega voorleggen. En anders moeten we daarvoor naar Utrecht.

Ik hoop zo ontzettend dat ze weer zelf zal gaan eten, we kunnen haar op dit moment simpelweg niet genoeg voeding toedienen en als het zo doorgaat dan loopt het niet goed af. Ik heb gisteren heel lelijk gehuild :cry:
Sterkte zeg.

Het klinkt niet zo goed allemaal.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
24-05-2018 23:07
Sterkte zeg.

Het klinkt niet zo goed allemaal.
Dank je wel!

Poes heeft een uurtje na de dierenarts voor het eerst in weken goed gegeten. Maar helaas hield het effect (pijnstiller?) maar een paar uur aan. Ze wil nu nog steeds wel eten, maar rent na een klein beetje gegeten te hebben weg, waarschijnlijk irriteert het/doet het pijn.

Ze is wel wat opgewekter en kwam zelf op schoot en bed.

Ik heb er vannacht wakker van gelegen. Weet niet zeker meer of ik er goed aan doe om haar een sonde te geven. Misschien is haar lichaam wel gewoon op en moeten we bepalen tot wanneer ze nog een katwaardig bestaan heeft. Ik wil haar ook niet onnodig laten lijden... :|

We gaan vanmiddag weer langs de DA.
Heel naar voor poes dit. Ik blijf bij mijn eerste post in dit topic.
Sterkte!
Hoe gaat het nu Inktlijn? Het is bij deze aandoening zo moeilijk, ze kunnen er bovenop komen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat had het ook. Knapte niet echt op van alle pillen en dwangvoeding (steeds maar heel kort). Uiteindelijk bleek dat er een uitgezaaide tumor bij de alvleesklier zat (gaf dezelfde klachten, beeld en waardes als alvleesklierontsteking) en heb ik hem in moeten laten slapen
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor de reacties en interesse!

Wat heftig Subon :( Kreeg jouw kat geleidelijk klachten, of ook plotseling?

Izzy het is inderdaad een heel ongrijpbare aandoening en afwachten hoe het verloopt...

Poes heeft vrijdag een opname gehad bij de dierenarts. Daar heeft ze via een infuus vocht gekregen en ze hebben haar een heel blikje Hills gedwangvoerd :) Ik kreeg een druk miauwende poes mee naar huis. Ze eet nu af en toe zelf weer een beetje en drinken gaat gelukkig goed. We dwangvoeren haar zoveel mogelijk bij, wat nu ook wat beter lijkt te vallen (vrijwel geen angstig gemiauw).

In samenspraak met de DA hebben we besloten om dit weekend even geen medicatie te geven. En de nadruk te leggen op hydratatie en voeding. Ik heb wel het gevoel dat ze vandaag iets minder geneigd is zelf te eten omdat de Mirtazapine uitgewerkt raakt.

Morgen gaan we een echo laten maken. Om te kijken of er wellicht iets anders (idd zoals een tumor) aan de hand is. Met een echo kan de radioloog geloof ik wél een chronische maar niet een acute alvleesklierontsteking zien.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Nogmaals bedankt voor het meeleven en meedenken, doet me goed.
Alle reacties Link kopieren
Het was vrij plotseling, al heeft het alles bij elkaar wel een paar maanden geduurd.

Sterkte
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Duimen draaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven