Spachtelputz vs. Spackspuitwerk

21-05-2018 22:27 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand wat precies het verschil is tussen spachtelputz en spackspuitwerk? Het enige wat je op stukadoor-websites vindt is over de materialen van de korrels en hoe het wordt aangebracht, etc. Maar niks over waarom je nou de ene over de andere zou kiezen.

Als ik foto's opzoek op Google lijken ze bijna identiek, maar spachtelputz is wel 2x zo duur. Blijft de ene langer goed dan de andere ofzo? Minder kans op scheuren bij nieuwbouw? Of is er toch wel een verschil in uiterlijk tussen de twee?
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er beide super ouderwets uit... grof gekorrelde wanden... brrr
Er zit niet zoveel verschil in, alleen de ouderwetse spachtelputz moet met de hand aangebracht worden en is vooral geschikt voor muren, ook kan het niet tegen een plafond, de andere wel omdat je een dunne laag kan spuiten.

Ik zou ze allebei niet nemen, waarom wil je dat spul?
Alle reacties Link kopieren
IK heb hele fijne spachtelputz. Dat is niet ouderwets meer. Het is glad en geen puntjes. Spackwerk is voor muren niet sterk genoeg
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
21-05-2018 22:53
Het ziet er beide super ouderwets uit... grof gekorrelde wanden... brrr
Welnee. Ik heb 0,5 korrel. Heeeel fijn en is glad. Geen puntjes. Vroeger had je grof spul.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
21-05-2018 23:09
Er zit niet zoveel verschil in, alleen de ouderwetse spachtelputz moet met de hand aangebracht worden en is vooral geschikt voor muren, ook kan het niet tegen een plafond, de andere wel omdat je een dunne laag kan spuiten.

Ik zou ze allebei niet nemen, waarom wil je dat spul?
Ik hou niet van behang en gladde muren ;)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook hele fijne spachtelputz. Ziet er top uit, helemaal niet ouderwets in combinatie met onze moderne inrichting.

Vind het mooier dan gladde muren met een likje verf. Dat vind ik er altijd wat goedkoop uitzien.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Na nog wat meer researchen lijkt het erop dat er toch wel wat verschil zit tussen het uiterlijk van de twee. Bij spack lijken de korrels meer naar "buiten" te gaan terwijl bij spachtelputz het juist meer lijkt alsof de textuur naar "binnen" gaat. Ziet er toch wel beter uit.

Weet iemand of er bij de ene meer kans is op scheuren ofzo dan bij de andere?
Nemen mensen dat tegenwoordig nog vrijwillig? Ik had het als erfenis van vorige bewoner in een vorig huis. Er was geen goedkope manier om er vanaf te komen. Echt iets van de jaren ‘80 in mijn beleving. Maar wie weet wat de ontwikkelingen op het gebied van de spachtelputz zijn.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 12:30
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd erg geïnteresseerd in alles wat thuis betreft vandaar dat ik reageer. Sierpleister is best mooi maar heb je er genoeg van omdat er vlekken in komen of het groezelig wordt (een kleuter op bezoek en dat gebeurt binnen een halve dag), dan kan je er niets meer mee. Overschilderen is dan niet mooi omdat de nieuwe verflaag altijd glanzender is dan de pleisterlaag. Dus dan zit er niets anders op dan opnieuw pleisteren.

Ik zou nep plachtelputzbehang kopen als je dat zo decoratief vindt. Minder mooi maar je kan er makkelijker vanaf tegen geringe kosten. Of zoek naar andere natuurlijke materialen zoals hout of riet. Of heel mooi ander behang.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook mooi maar toen werd het nadat de hond zich had uitgeschud (waarna ik een lambrizering moest aanbrengen) en na een seizoen stoken intens vies. Ik heb het geverfd en toen zag het er heel goedkoop uit.

Tenslotte bleek ik mijn borg kwijt te zijn toen ik ging verhuizen.

En kreeg ik een navordering. :)

PS: zoals ik dat Spackwerk zie kan je dat wél overschilderen. Het blijft wel ruw en het ontvelt je vingers als je erlangs strijkt. Ik heb zoiets in de keuken en vind het (geverfd in roomwit) wel mooi.
Dan moet het maar zoals het kan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven