Niet thuis voelen in nieuwe woning

22-05-2018 06:46 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaringen/ tips met een verhuis waar je spijt van hebt?

Ik baal er echt zooooo erg van, al jaren wil ik van mijn appartementje 5 hoog naar een huisje met tuintje. Nu zit ik er eindelijk en voel me zooo verloren in dit huis! Ik vind een bovenverdieping en zolder akelig en mis mijn oude vertrouwde alles gelijkvloers appartement. Woon ook alleen en vind alles zo groot en stil ineens, in een flat hoor je altijd mensen om je heen. En precies om die dingen wou ik weg uit de flat maar nu mis ik alles waarvoor ik eigenlijk weg wilde..
Snap ook niks van mezelf, voel me echt klote terwijl ik dit zo graag wilde.
Ben er zelfs ziek van,overgeven, diaree en kan niet eten.

Haha als ik t zo terug leest klinkt t erg dramatisch allemaal, maar zo voelt t wel op t moment.... kon ik de tijd maar 2 maanden terug draaien dan bleef ik lekker in Mn vertrouwde flatje zitten. :(

Dus iemand misschien tips of ook zoiets mee gemaakt?
.
Geef jezelf gewoon de tijd om te wennen, dat duurt soms gewoonweg een tijdje.

Enne.....ziek, overgeven, diaree en niet kunnen eten? Verman jezelf ook een beetje.
Je thuis voelen is een gevoel... ligt dus niet zo zeer aan je huis. Maar vervelend zeg! Heb je wel dezelfde meubels enzo? Als je totaal nieuw ergens gemeubileerd intrekt snap ik dat je je niet snel je draai kan vinden of eigenlijk zoals jou zo ziek raakt.

Kwestie van wennen is denk ik het ook niet 2 maanden is relatief wel lang vind ik...

Sterkte!
Het kost tijd, echt veel tijd. Heb je je nieuwe huis kunnen inrichten naar eigen smaak?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in september verhuisd van een appartementje in de stad naar een boerderijtje buiten de bebouwde kom. Na 2 maanden zat ik huilend op de bank.
Ik wilde weer terug naar mijn appartement.

Sliep er slecht van, was niet te genieten en huilde om niets.

Nu pas begin ik een beetje te wennen en krijg ik langzaam een gevoel van thuis hier.

Het kost tijd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik zou me storten op de inrichting en het zo gezellig mogelijk maken. Daarnaast, probeer het gevoel af en toe te parkeren. Ik denk dat je jezelf helemaal gek piekert. En als je weer terug zou gaan, zou je daar ook niet meer tevreden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
22-05-2018 07:02
Ik ben in september verhuisd van een appartementje in de stad naar een boerderijtje buiten de bebouwde kom. Na 2 maanden zat ik huilend op de bank.
Ik wilde weer terug naar mijn appartement.

Sliep er slecht van, was niet te genieten en huilde om niets.

Nu pas begin ik een beetje te wennen en krijg ik langzaam een gevoel van thuis hier.

Het kost tijd
Ja precies dit!! Klote gevoel is het he!
Dat is een beetje eenzelfde soort situatie denk ik,vooral als je ook alleen woont.
Fijn dat je jezelf ondertussen thuis voelt in je huis!
.
Alle reacties Link kopieren
En ik woon hier nog geen 2 maanden hoor, pas 1 weekje. Maar 2 maanden terug heb ik die beslissing ongeveer genomen vandaar.
Ja heb wel Mn eigen vertrouwde spulletjes mee, trouwens ook wel wat nieuw.. bank eettafel en de stoelen. En de vloer enzo is van de oude bewoonster blijven zitten maar dat is precies mijn smaak dus ga dat er ook allemaal niet uit halen. Vind t super mooi hier hoor dat is t niet.
En moet idd ook Mn eigen vermannen en proberen om niet te veel te gaan zitten piekeren, ik heb nu ook vakantie dus veel te veel vrije tijd haha
.
Het schijnt een jaar te duren voor je gewend bent aan nieuwe woning en woonomgeving.

Hier bijna 1 jaar verder en het is nu echt genieten.

Maak er je eigen plekje van, dat helpt.

Wij zijn/hebben lampen vervangen (die oud bewoner had laten hangen, in begin heel handig maar niet onze smaak) en gordijnen etc die ook achter gebleven waren.


Hang schilderijen op, zet planten neer. Dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
Nodig je familie en vrienden uit (niet allemaal tegelijk ;-), dan wordt het ook meer jouw huis.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Een week is ook lastig, dan heb je allemaal 'eerste dagen'. Vanaf nu kun je de dagen gaan stapelen, dus weer een maandag. Weer een dinsdag. De herkenning van je huis gaat dan inslijten.

Probeer elke dag iets fijns te doen in je huis. Bijvoorbeeld op maandag ontbijt je in je keuken, op dinsdag juist op je bank. En op woensdag steek je 's avonds die dure geurkaars aan. Enz. En op zaterdag zet je verse bloemen neer. Zo krijgt je huis een functie bij het je fijn voelen en heb je iets om aan vast te houden/naar uit te kijken.

En veel rondjes door je huis lopen. Af en toe juist op die lege verdiepingen gaan zitten, op de grond, met een kop thee. Om je heen kijken en geluiden in je opnemen. Hoe beter je je huis leert kennen, hoe 'makkelijker' het wennen wordt.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
O dit topic triggert echt mijn angst. Ik zit in dezelfde situatie als jij alleen ben ik nog niet verhuisd (nu volop aan het klussen en ga over een paar weken over). Ik merk wel dat ik onderschat had hoe stil een woning van binnen kan zijn als je een flat gewend bent. Wat je misschien helpt is muziek aanzetten zodat het allemaal wat minder stil en groots aan voelt.

Voor mij voelt een huis daarnaast pas als thuis als ik er leuke herinneringen heb.
Ze zeggen wel eens dat je eerst alle seizoenen in je huis mee moet hebben gemaakt voordat je je er thuis voelt. Dus organiseer een bbq in de zomer en nodig regelmatig vrienden en familie uit en probeer wat leuke herinneringen op te bouwen op je nieuwe plek. En Google ook eens op de verschillende fases van verhuizen, het schijnt dat je echt een proces van afscheid en acceptatie door moet.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg! Wat mij altijd helpt is om in de ruimtes die je minder prettig vind (in jouw geval boven begrijp ik) zo'n potje met lekkere geurstokjes neer te zetten. Zorg ook dat er in die ruimtes voldoende licht is. Je zal zien dat je dan een positiever gevoel krijgt als je naar boven gaat.

Verder weet ik niet of je huisdieren hebt, maar een hamster bijvoorbeeld kan prima op zichzelf zijn, maar zorgt wel voor wat gezelligheid en geluiden in huis. Al moet je een huisdier natuurlijk alleen nemen als je daat volledig achter staat!

Succes, het komt echt vanzelf, maar gun jezelf de tijd ook. Het is niet erg dat je even moet wennen.
Keep on dreaming!
Ik had hetzelfde toen ik van mijn studentenhuis naar een eigen appartement verhuisde. Het was opeens zo stil, alles was vreemd, het huis róók verdorie zelfs nog naar de persoon die er voor mij woonde.

Geef het tijd. Je went vanzelf. En (wat hierboven ook al beschreven wordt) probeer het in de tussentijd voor jezelf leuk te maken. Ga lekker tuinieren, ga klussen als je iets nog niet helemaal naar je smaak vindt, ga eens in bed liggen 's avonds en wees je er bewust van hoe lekker het is dat je nu niet keihard de Frans Bauer van de bovenburen door het plafond hoort komen.
Alle reacties Link kopieren
Ah wat zijn jullie allemaal lief!!
Ja het gaat bij mij vooral om “boven” merk ik, zolang ik beneden ben gaat t wel. Woon ook al 20 jaar gelijkvloers en vind n boven het zo groot maken.
Maar moet er idd juist wat vaker heen gaan om er aan te wennen en het me eigen te maken.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik heeeeeeeel veel weg ben, ik denk op de vlucht dus. Slaap zelfs vaak bij Mn ouders nu, iets wat ik echt nooit deed.
Maar ben bang dat dat ook allemaal niet echt slim is, dat vlucht gedrag.
En idd de geur vd vorige bewoonster hangt er ook nog zo erg. Das ook niet fijn nee.
.
Alle reacties Link kopieren
the-dowager schreef:
22-05-2018 08:00
, ga eens in bed liggen 's avonds en wees je er bewust van hoe lekker het is dat je nu niet keihard de Frans Bauer van de bovenburen door het plafond hoort komen.
Haha, wel geen Frans Bauer maar idd 1 grote reden om weg te willen waren de bovenburen die ik altijd hoorde.. n gezin met 2 kinderen en 2 honden boven je, dat hoor je wel!
.
Ik snap dat je "vlucht", maar zo kun je nooit echt wennen aan je nieuwe huis. Richt het boven ook naar je smaak in en zet idd geurstokjes of geurkaarsen neer die je lekker en vertrouwd vindt ruiken. Het went echt. En in plaats van naar je ouders te gaan kun je hen bij jou op bezoek vragen.
Alle reacties Link kopieren
Raap jezelf bij elkaar, spreek jezelf eens flink toe en ga je best doen.
Een goed gevoel komt niet vanzelf daar moet je aan werken en door er negatief over te denken komt dat gevoel ook niet.
Maak van het nieuwe huis jouw huis.
Zet de voor jou belangrijke dingen in het zicht, maak er iets gezelligs van, hang foto's op koop iets nieuws.
succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Geef het wat tijd.
Ik heb 2 jaar nodig gehad.
Wat ik ook erg vond was dat de geur van de vorige bewoonster er nog hing.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat vooral om boven begrijp ik.
Heb je daar ook alle kamers al leuk ingericht of staat er nog een (slaap)kamer leeg?

Als dat zo is kun je daar een mooie hobbykamer of inloopkast van maken, zodat dat ook van jezelf wordt.
Ik had er eerst even een praktische rommelkamer van gemaakt waar nog dozen staan die later uitgepakt zouden worden, maar het voelde pas goed toen ik dat ook echt gedaan had. Die kamer voelde anders nog steeds niet echt "eigen".
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor; de werkelijkheid is altijd anders dan de droom. Als je vroeger over een huis met tuin droomde dan had je ook je flat nog. Je had dus allebei, maar nu heb je gekozen en kennelijk ben je erg gevoelig voor verlies.

Als je terug kon gaan naar vroeger dan zou je weer voordeeltjes missen die je nu hebt maar niet waardeert omdat je bezig bent met dat wat je niet hebt.

De tijd heelt eigenlijk alles. Maakt niet uit of je je verzet. Ga wat mooie plantjes planten in je tuin. Maak een plan en koop elk jaar iets om je huis te verbeteren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat het 2-3 maanden heeft geduurd voordat ik een thuis gevoel had.
Heb je het al knus ingericht? Is een mini binnen tuin een optie? Wat zou je nú kunnen doen om dit huis, als meer je thuis te laten voelen?
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
22-05-2018 08:23

Wat ik ook erg vond was dat de geur van de vorige bewoonster er nog hing.
Nou, zat helemaal in het behang.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben helemaal gelijk, wat een fijne nuttige dingen lees ik allemaal, daar heb ik echt veel aan!!
En ik ben idd altijd al erg zeikerig met veranderingen en verlies!
Ga me zo aankleden en op pad voor gezellige dingen te shoppen!
De kamers boven zijn wel goed aangekleed en nuttig benut! Maar denk wel dat ik ze meer eigen moet maken, alles is nu ook nog zo netjes en opgeruimd, en das niet perse gezellig.
.
Wat rot dat je je zo voelt. Ik herken het wel, eigenlijk. Ben 5,5 jaar geleden verhuisd van een gelijkvloers appartement naar een eensgezinswoning en ondanks dat ik maar anderhalf jaar in dat appartement had gewoond moest ik toch enorm wennen aan het huis.

Wat hier uiteindelijk heeft geholpen is om het huis helemaal anders in te richten. Wat ik zo fijn vond bij het appartement was dat alles vrij klein was, waardoor je ook makkelijk een knus sfeertje hebt. Nu heb ik dus ipv dat alles tegen de muren staat een aantal hoekjes gecreëerd en dat helpt wel om mezelf wat knusser en fijner te voelen.

En geef het ook gewoon de tijd. Het is logisch dat je moet wennnen :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven