Nieuwe kat in huis, tips?

23-05-2018 10:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Sinds afgelopen zaterdag loopt er hier in huis een nieuw kattenvriendje rond. Al vanaf jongs af aan ben ik een kat in huis gewend. Toen ik afgelopen zomer onze lieve poes in heb moeten laten slapen, moest ik dan ook echt wennen aan het feit dat er geen kat meer in huis was.

Onze nieuwe aanwinst is er wederom een uit het asiel (altijd gedaan). Het is een gecastreerde kater met de geschatte leeftijd van 1,5 jaar. Het is een ontzettende lieverd met bergen aan energie :hyper: (met name in de avond). Onze vorige katten waren allemaal echte slapers en vonden het prima om met hun eigen dingetjes bezig te zijn. Onze nieuwe vriend wandelt (correctie: rent) overal mee naartoe, ziet van alles, praat erg graag en is dol op alle speeltjes (en de nepbloemen van Ikea). Ik vind het heerlijk dat hij zo lekker aanwezig is en speel veel met hem maar kan natuurlijk niet de hele avond met hem spelen. Belangrijk om nog te vermelden: hij mag de komende zes weken nog niet naar buiten en is pas op 1-5-2018 geholpen.

Hebben jullie nog bruikbare tips wat betreft mijn nieuwe aanwinst? Het mogen uiteraard ook meer algemene tips zijn, alles is welkom! :)
Alle reacties Link kopieren
2e erbij nemen? Kunnen ze samen spelen
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een leuke kat :)
Geef hem zo'n bal waarin je brokjes kunt doen, dat houdt hem lekker bezig.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
23-05-2018 11:26
Klinkt als een leuke kat :)
Geef hem zo'n bal waarin je brokjes kunt doen, dat houdt hem lekker bezig.
Is het ook! :) Bedankt voor de tip, waar ergens kan ik deze het beste halen? Hij is graag bezig dus zo'n bal is ideaal voor hem!
Alle reacties Link kopieren
Dierenwinkel of via website Zooplus.
...
Alle reacties Link kopieren
Extra vraag: hij wil de hele dag door eten. Trekt o.a. plastic zakken met brood open en eet het op. We houden ons aan het advies (hij heeft darmen die nog wat van streek zijn) maar het lijkt niet genoeg te zijn. Daarnaast kan hij geen rust vinden, hij kan nog niet naar buiten dus dat kan een hoop verklaren. Veel spelen met hem en overal iets wegleggen werkt echter ook niet voldoende. Een tweede kattenvriendje erbij nemen is momenteel helaas niet mogelijk. Ik bel morgen de dierenarts over het eten. Is dit voor iemand herkenbaar? En hebben jullie tips wat betreft zijn onrust? Een voerbal ga ik morgen aanschaffen. Alvast bedankt!
Moe maken is de enige optie voor rust ben ik bang

En een felliway stekker, alhoewel ik zelf nog niet van het nut overtuigd ben.
( maar, baat het niet etc)
Alle reacties Link kopieren
Vaak is het zo dat asielkatten die erg onrustig zijn en constant willen eten ofwel een medisch probleem hebben (schildklier) maar veel vaker zijn ze gestressed omdat ze uit een verleden komen waar te weinig voedsel was, ze zijn dus constant op zoek naar eten en overeten zich ook.
Oplossing daarvoor is tweeledig:
1) vertrouwen kweken dat er genoeg te eten is, dus voer op zelfde plek laten staan en zorgen dat er constant voer is. Als de kat zich echt overeet dan beetje geven en vaak bijvullen met kleine beetjes
2) speelgoed voor voedselverrijking, zoals de hierboven genoemde bal of cat activity fun board of cat activity turnaround of iets dergelijks.

Aanvulling: niet eten op allerlei plekjes verstoppen, daarmee versterk je het idee dat de kat ernaar zou moeten zoeken/er op moet jagen en komt dat vertrouwen er dus niet
Alle reacties Link kopieren
Het is al even geleden dat ik dit topic opende, maar het lijkt me handig om gewoon in dit topic even verder te gaan met het volgende:

Het gaat goed met ons racemonster :hyper: . Hij is goed gewend aan de nieuwe omgeving en hij heeft een heerlijk lief en leuk karakter. Over een week kan hij ook eindelijk lekker naar buiten.
Toch zit me nog één ding dwars: zijn wisselende ontlasting. Hij heeft, voordat wij hem uit het asiel hebben gehaald, een volledige check-up gehad bij de dierenarts. Hij heeft al zijn injecties gehad, is ontwormd en is verder volledig nagekeken. Het asiel meldde al dat hij wat zachte ontlasting kon hebben maar vertelde daarbij dat het speciale voer goed hielp. Hij eet nu nog steeds het speciale voer (voor gevoelige darmen) en krijgt verder geen ander voedsel. Het vreemde is dat hij soms goede harde ontlasting heeft en soms zachte en stinkende ontlasting. De afgelopen dagen begint hij eerst met harde ontlasting en eindigt hij met zachte (lichtere) en stinkende ontlasting. Hij poept iedere dag en vaak is dit in de ochtend nadat hij gegeten heeft.

Ik bel vandaag de dierenarts maar weer eens op maar ik dacht, laat ik het verhaal hier ook even delen. Misschien hebben jullie een zelfde soort ervaring gehad met een kat of hebben jullie nog tips/adviezen :thumbsup: .
Alle reacties Link kopieren
Wordt racemonster wel regelmatig ontwormd Fhemke?
Een van mijn katten had vanaf dat hij een kitten was ook wat darmproblemen (sommige katten hebben nou eenmaal wat gevoelige darmen) en wat jij beschrijft heeft hij nu soms nog. Hij is verder kerngezond.

Het kan natuurlijk nooit kwaad er toch nog eens een dierenarts naar te laten kijken (ontlastingsonderzoek) als je je zorgen maakt.
...
Zou best Giardia kunnen zijn. Drie dagen ontlasting verzamelen (in de koelkast bewaren) en laten onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
14-06-2018 20:43
Wordt racemonster wel regelmatig ontwormd Fhemke?
Een van mijn katten had vanaf dat hij een kitten was ook wat darmproblemen (sommige katten hebben nou eenmaal wat gevoelige darmen) en wat jij beschrijft heeft hij nu soms nog. Hij is verder kerngezond.

Het kan natuurlijk nooit kwaad er toch nog eens een dierenarts naar te laten kijken (ontlastingsonderzoek) als je je zorgen maakt.
Wat valt precies onder regelmatig? Hij is voor het laatst ontwormd op 2-5-2018. Ik ga volgende week met hem langs de dierenarts om zijn ontlasting te laten onderzoeken. Het kan dat hij misschien last heeft van Giardia maar misschien zijn het toch gewoon gevoelige darmen. Bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
15-06-2018 06:49
Zou best Giardia kunnen zijn. Drie dagen ontlasting verzamelen (in de koelkast bewaren) en laten onderzoeken.
Hmm ja ik vermoed ook iets in die richting. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar ik laat hem volgende week toch even onderzoeken op het een en ander bij de dierenarts. Hij lijkt zelf verder nergens last van te hebben maar ik vertrouw de situatie toch niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu, Fhemke?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven