Geluidsoverlast bovenburen

24-05-2018 07:28 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een jaren 30 woning, benedenwoning. Ik heb dit een aantal jaren geleden gekocht. Het is een fantastisch mooi appartement en heb er de eerste 2 jaar met veel plezier gewoond. Ik hoorde mijn bovenburen bijna nooit.

Maar, die zijn verhuisd en sindsdien heb ik heel veel last van mijn bovenburen. Zij huren. Het is niet zo dat ze heel gekke dingen doen, maar ze lopen allebei op hun hielen. Ook zijn ze nogal onhandig en laten veel dingen vallen, stoten tegen dingen aan. Alles dreunt dan (ook als 'gewoon ' lopen). Ik heb er wel eens wat van gezegd, maar ze zeggen dat ze geen gekke dingen doen.

Tussen mijn plafond en hun vloer zitten houten draagbalken, waarvan er enkele ontzettend zijn gaan kraken in het afgelopen jaar. Bij elke voetstap hoor ik niet alleen een dreun, maar ook heel veel gepiep en gekraak.

Ik hoor ook heel goed wanneer de afwasmachine aan is en zeker de wasmachine (is ook wel eens 's nachts aan - met centrifugeren trilt mijn hele huis). Ook met het warme weer hebben ze zo'n staande ventilator, die trilt gewoon door de vloer heen en ik hoor constant het gezoem.

Ik kon hier nog enigszins mee leven door oordoppen in te doen, maar ik heb ondertussen een paar keer oorontsteking gehad en ik trek dit niet meer. Ik werk vanuit huis en 1 van de 2 is tegenwoordig altijd thuis. Ik lig continu in de stress, ook als ze niet aanwezig zijn, want ik weet dat het lawaai weer komt.

Het zijn verder geen aso's of zo, daarom voel ik me ook zo'n zeurpiet. Maar tegelijkertijd heb ik zo'n stress dat ik er slecht van slaap (en dan nog minder kan hebben).

Ik zit te denken om de eigenaar van de bovenwoning te bellen met het verzoek om in ieder geval iets aan die krakende balken te doen (betekent wel dat de vloer er uit moet) . Ik ben zelfs bereid om dit te betalen en mee te betalen aan een nieuwe vloer boven. Er ligt nu goedkoop laminaat (althans het klinkt als goedkoop).

Maar iets weerhoudt me. Ik wil de relatie met mijn buren niet verstoren. Ik denk dat ze me nu al een zeikerd vinden. Ik ben zo ontzettend bang dat het nog erger gaat worden. Ik vraag me af ok ik gek ben, of gek aan het worden ben.

Welke geluiden zijn 'normaal'? Herken je je in bovenstaande situatie en zo ja, wat heb je er aan gedaan? Verhuizen is geen optie want de huizen zijn zo ontzettend duur, dat kan ik in mijn eentje niet ophoesten (woon nu goedkoop).
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze wel een goede ondervloer onder het laminaat gelegd? Wij wonen in een appartement en bij ons zitten daar echt eisen aan.

Je zou het wel aan kunnen kaarten natuurlijk bij hun huisbaas dat je opvalt dat er nu meer geluid is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dit prima met de bovenburen bespreekbaar kan maken. In principe zeg je dat je het idee hebt dan hun geluiden en gedrag normaal zijn maar dat je er wel last van hebt.
Je geeft aan de kosten voor het veranderen hiervan te willen dragen. Dan zou ik er geen moeite mee hebben.

Wellicht kun je wel vragen de wasmachine gewoon overdag te draaien toch? Nachtrust is vrij essentieel
Alle reacties Link kopieren
Er ligt wel een ondervloer, ik weet niet of het een goede is. Die vloer die ze nu hebben ligt er al jaren in. De vorige buren hadden vloerkleden en deden altijd heel zachtjes want ze hadden door hoe gehorig het was. Maar dan nog hebben ze wel eens een feestje gehad en daar hoorde ik bijna niets van.

Deze buren weten dat het gehorig is maar doen volgens hun zeggen 'normale dingen'. Sja, ik vind de trappen op en af RENNEN niet normaal, maar zij dus wel.

Ik kan ze niet verbieden te lopen. En dat ik soms voetstappen hoor, of een deur die dicht gesmeten wordt, vind ik tot daar aan toe (hoorde dat bij de vorige bewoners absoluut niet) maar ze stampen zo ontzettend dat de draagbalken er van zijn gaan kraken -- of het hout is verrot.

Ik wil best investeren in isolatie en heb er ook wel research naar gedaan, maar het blijkt dat contactgeluiden moeilijk te isoleren zijn vanaf beneden. Die moet je echt bij de bron aanpakken. Helaas betekent dat de medewerking van de bovenburen/eigenaar.

Er zit zo'n hoge drempel bij mij, ik wil geen zeikwijf zijn. Ik heb het gevoel dat ik dat nu al ben maar ik heb hier echt heel erg veel stress van want ik voel me in een het nauw gedreven. Misschien zit het tussen mijn oren maar ik kan gewoon steeds minder hebben.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als gewone leefgeluiden in een huis dat zijn beste tijd kwa geluidsisolatie heeft gehad. Verhuizen naar een minder gehorig huis want je kunt je buren niet de dagelijkse dingen zoals lopen en wassen verbieden. wanneer het nou zou gaan om de stereo op 50 om 02.00 uur in de nacht maar dit gaat niet om abnormaal gedrag.

Je zit ook eigenlijk heel veel thuis zowel werk als privé. Kun je niet af en toe ergens anders werken op een seat to meet of een beehive en je oordoppen wat vaker wassen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Yupp schreef:
24-05-2018 07:37
Ik denk dat je dit prima met de bovenburen bespreekbaar kan maken. In principe zeg je dat je het idee hebt dan hun geluiden en gedrag normaal zijn maar dat je er wel last van hebt.
Je geeft aan de kosten voor het veranderen hiervan te willen dragen. Dan zou ik er geen moeite mee hebben.

Wellicht kun je wel vragen de wasmachine gewoon overdag te draaien toch? Nachtrust is vrij essentieel
De wasmachine draaien ze nu niet meer midden in de nacht. Maar eigenlijk zou ik willen dat ze die balken vervangen. Dat betekent dat de hele vloer er uit moet. Ik voel me ontzettend bezwaard om dit te vragen. Eigenlijk vind ik dat mijn bovenburen er zorg voor moeten dragen dat er zo min mogelijk overlast is, maar ik ben zo gestresst hierover dat ik nu zelf wel wil betalen. Zolang het maar minder wordt. Ben er gewoon echt ziek van.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-05-2018 07:44
Klinkt als gewone leefgeluiden in een huis dat zijn beste tijd kwa geluidsisolatie heeft gehad. Verhuizen naar een minder gehorig huis want je kunt je buren niet de dagelijkse dingen zoals lopen en wassen verbieden. wanneer het nou zou gaan om de stereo op 50 om 02.00 uur in de nacht maar dit gaat niet om abnormaal gedrag.

Je zit ook eigenlijk heel veel thuis zowel werk als privé. Kun je niet af en toe ergens anders werken op een seat to meet of een beehive en je oordoppen wat vaker wassen.
Klopt, dat is het lastige. Ze doen geen abnormale dingen, maar het klinkt gewoon abnormaal. Oordoppen wassen is niet nodig, want ik gebruik elke dag nieuwe. Een 'kantoor' buiten de deur is geen optie. Als ZZP-er is het al geen vetpot.

Ik ben eigenlijk op zoek naar bevestiging dat a: ik me aanstel, of b: dat het niet gek is dat ik contact opneem met de eigenaar om grondig te renoveren.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn gewone leefgeluiden. Voor zo'n oud huis heel normaal. Alleen de wasmachine snachts zou ik bespreken
Alle reacties Link kopieren
knijster1973 schreef:
24-05-2018 07:52
Het zijn gewone leefgeluiden. Voor zo'n oud huis heel normaal. Alleen de wasmachine snachts zou ik bespreken
In dat geval stel ik me aan. (Bedoel dit niet lullig, maar mijn realiteit is behoorlijk verstoord door de grote ergernissen en slaapgebrek.)

Herkent iemand anders dat van een oud huis? Ik heb in veel huizen gewoond, ook oude, maar zo extreem gehorig als dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Nou voor mij waren krakende vloeren al een reden om zelf niet in een oud huis te gaan wonen,laat staan in een woning met bovenburen.
Ik zou er dus ook gek van worden van die geluiden. Zeker omdat je zoveel thuis bent.
Maar als je het wilt oplossen zou je wel iets moeten doen en dan lijkt mij een gesprek vragen met de buren en hun huisbaas logisch. Je zou ze eens beneden bij jou kunnen uitnodigen en dat de andere dan boven is en rondloopt zodat ze weten wat jij hoort.
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 07:49
Klopt, dat is het lastige. Ze doen geen abnormale dingen, maar het klinkt gewoon abnormaal. Oordoppen wassen is niet nodig, want ik gebruik elke dag nieuwe. Een 'kantoor' buiten de deur is geen optie. Als ZZP-er is het al geen vetpot.

Ik ben eigenlijk op zoek naar bevestiging dat a: ik me aanstel, of b: dat het niet gek is dat ik contact opneem met de eigenaar om grondig te renoveren.
Seats to meet plekken zijn gratis, Google maar eens.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
24-05-2018 08:10
Seats to meet plekken zijn gratis, Google maar eens.
Precies.
Of in de bieb, bij ons zitten er ook altijd zzp’rs te werken.
Alle reacties Link kopieren
Is niet handig, want ik gebruik een groot apparaat voor mijn werk. Die sleep ik niet zo maar even mee. Dan zou ik al echt een atelier moeten huren
Alle reacties Link kopieren
Een gevoel van thuis zijn gaat voor mij alleen samen als er daar rust heerst. Is dat niet zo, dan kun je nergens tot rust komen, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Ik kan het me dus heel goed voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
24-05-2018 08:10
Nou voor mij waren krakende vloeren al een reden om zelf niet in een oud huis te gaan wonen,laat staan in een woning met bovenburen.
Ik zou er dus ook gek van worden van die geluiden. Zeker omdat je zoveel thuis bent.
Maar als je het wilt oplossen zou je wel iets moeten doen en dan lijkt mij een gesprek vragen met de buren en hun huisbaas logisch. Je zou ze eens beneden bij jou kunnen uitnodigen en dat de andere dan boven is en rondloopt zodat ze weten wat jij hoort.
Toen ik het kocht heb ik aan de toenmalige bewoonster (zij huurde) gevraagd of zij de buren hoorde. Ze zei van niet. En dat klopte ook. De buren die daar woonden hoorde ik niet. Ik denk ook dat het gekraak van die balk iets is wat toen nog niet speelde. Mijn bovenburen liepen namelijk ook gewoon in de kamer.

Ik heb toch een beetje het idee dat het aan mij ligt. Ook als ik de reacties zo lees. Wellicht kan ik toch contact opnemen met de eigenaar om het eens te hebben over onderhoud van beide panden. Er is een slapende VVE, en zo lang ik hier woon is er geen gezamenlijk onderhoud geweest. Alles wat ik gedaan heb heb ik zelf betaald. Ook de reparaties aan mijn eigen ondervloer die aan het doorzakken was.
Alle reacties Link kopieren
Maar je zal toch ook wel eens administratie oid moeten doen? Ik zou toch meer momenten zoeken om de deur uit te gaan denk ik.
En het gesprek aan gaan, stress is niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
24-05-2018 08:18
Een gevoel van thuis zijn gaat voor mij alleen samen als er daar rust heerst. Is dat niet zo, dan kun je nergens tot rust komen, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Ik kan het me dus heel goed voorstellen.
Ja, zo zit ik er ook in. Ik kom hier niet tot rust.

Ik hoor ook de tv en soms muziek maar dat stoort me dan weer nauwelijks. Het zijn echt die lompe loopgeluiden en het gekraak van de balken.
Alle reacties Link kopieren
Wij woonden eerder ook in een jaren 30 portiekwoning: de eerste bovenbuurman hoorden we bijna niet terwijl hij geen vloer had gelegd: hij liep op de kale houten planken.
Toen hij wegging kwamen daar jonge vrouwen wonen (een van hun ouders had het gekocht) en die praatten hard, leken door het huis te marcheren ipv lopen en leefden veel ‘s nachts.
Wij zijn toen verhuisd.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
24-05-2018 08:19
Maar je zal toch ook wel eens administratie oid moeten doen? Ik zou toch meer momenten zoeken om de deur uit te gaan denk ik.
En het gesprek aan gaan, stress is niet goed.
Klopt. Voor dat soort dingen zit ik ook wel eens bij de Coffee Company. Het is niet zo dat ik totaal de deur niet uitkom.

Ik moet het gesprek aan. Ik zie daar zo ontzettend tegen op. Ik ben op/voor mijn werk best wel mondig, maar dit vind ik echt heel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je het gesprek met de bovenburen/eigenaar aangaat waarin je aangeeft dat je de indruk hebt dat de balken aan renovatie toe zijn (veel gekraak) dan komt dit veel minder persoonlijk/zeurderig over dan dat je zegt dat de buren teveel lawaai maken (en de vorige dat niet deden).

Ik zou met die insteek de buren contacteren.
Natuurlijk is zo'n renovatie niet vanzelfsprekend maar misschien zijn er wel periode dat ze op vakantie gaan/overwegen om zelf wat anders te zoeken waarin het een ideaal moment is om te renoveren.
Alle reacties Link kopieren
Olifantje89 schreef:
24-05-2018 08:23
Als je het gesprek met de bovenburen/eigenaar aangaat waarin je aangeeft dat je de indruk hebt dat de balken aan renovatie toe zijn (veel gekraak) dan komt dit veel minder persoonlijk/zeurderig over dan dat je zegt dat de buren teveel lawaai maken (en de vorige dat niet deden).

Ik zou met die insteek de buren contacteren.
Natuurlijk is zo'n renovatie niet vanzelfsprekend maar misschien zijn er wel periode dat ze op vakantie gaan/overwegen om zelf wat anders te zoeken waarin het een ideaal moment is om te renoveren.
Ja, dat is een goeie. Dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben. Dan is het inderdaad niet meer persoonlijk.

Ik ga maar eens een lijstje maken met dingen die eigenlijk moeten gebeuren. De dakgoot lekt ook en de deurposten zouden ook wel een likje verf kunnen gebruiken.
dolfje schreef:
24-05-2018 08:10
.... Je zou ze eens beneden bij jou kunnen uitnodigen en dat de andere dan boven is en rondloopt zodat ze weten wat jij hoort.
Als de buren niks raars doen, vind ik dat eigenlijk niet kunnen. Geluidsoverlast is vreselijk, maar in je eigen huis continue bezig zijn met de gehorigheid naar je onderburen ook. Zij moeten gewoon normaal kunnen leven.

Het enige wat je kunt dien is nagaan of de ondervloer nog aan de wettelijke normen voldoet. Zo niet, moet de huisbaas van de buren daar wat mee. Als de vloer voldoet, kun je verder weinig, ben ik bang.

Ik snap je trouwens wel hoor. Mijn vorige huis was ook extreem gehorig. Dat is gewoon irritant, ook als je rustige buren hebt. Ik heb om deze reden nu een nieuwbouwhuis gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook last gehad van de buren. Maar ik kwam er bij mezelf achter dat ik echt enorm gefocust was op elk geluid wat bij hen wegkwam. Als ik ergens op visite was en ik daar zat en de buren daar maakten lawaai dan had ik daar totaal geen last van. Maar hetzelfde lawaai bij mij haalde het slechtste in mij boven. Nu maakten mijn buren het echt heel erg bont maar kon ik ook hun gewone leefgeluiden niet meer filteren. Ik denk dat de insteek van Olifantje een hele goede is. Jij voelt je geen zeikerd en met een paar aanpassingen kun jij al geholpen zijn.
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Daarom zou ik dus nooit bovenburen meer willen. Zeker niet als het pand waarin je gaat wonen niet in de laatste 15 tot max 20 jaar is gebouwd. Maar liever helemaal niet meer. Nog nooit rustig gewoond met buren boven me.

Wat Spuit-elf zegt :

Als de buren niks raars doen, vind ik dat eigenlijk niet kunnen. Geluidsoverlast is vreselijk, maar in je eigen huis continue bezig zijn met de gehorigheid naar je onderburen ook. Zij moeten gewoon normaal kunnen leven.

Het enige wat je kunt dien is nagaan of de ondervloer nog aan de wettelijke normen voldoet. Zo niet, moet de huisbaas van de buren daar wat mee. Als de vloer voldoet, kun je verder weinig, ben ik bang.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 08:39
6.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar wat vervelend dat je er zo'n last van hebt! In ons vorige huis uit 1903 konden we de buren ook zeer goed horen. Bij een telefoongesprek konden we degene aan de andere kant van de lijn bijna letterlijk verstaan. Wat hier enorm heeft geholpen is dat we het plafond hebben vervangen en het dikste isolatiemateriaal wat er is ertussen gestop hebben. Echt een wereld van verschil! Wellicht voor jou ook een optie?
Verder hadden wij ook soms last van ze, we hebben het er over gehad en zelf steunen voor hun wasmachine gekocht zodat dit minder doortrilde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven