Welke hond past bij mij?

12-06-2018 22:05 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Willen jullie met mij meedenken?
Ik heb 0 ervaring met honden, ben er soms zelfs bang voor en heb kleine kinderen. Mijn partner wil dolgraag een hond. En ik heb 'ja' gezegd! Mijn partner is sportief en gaat graag rennen en wandelen met de hond. Hij gaat voor een middelgrote hond, liefst een jachthond (is geen must!). Ik wil af en toe wel flink wandelen, maar niet dagelijks. De hond moet vooral erg lief en kindvriendelijk zijn. Iemand een suggestie?
pluche hond!
Alle reacties Link kopieren
Wie gaat de dagelijkse verzorging op je nemen, jij of je man?
Lach hard, duik diep, kom terug..
Het is dan geen jachthond, maar een labrador of golden retriever?
ga aub eerst werken aan je angst voor honden. Als je dat niet doet is dit echt vragen om ellende!
Alle reacties Link kopieren
Rennen en wandelen kan ook met een kleinere hond. Klinkt niet alsof je geschikt bent voor een grotere hond en al helemáál niet voor een jachthond, die zijn echt rete arbeidsintensief.

Je zou voor formaat beagle kunnen gaan, die zijn niet zo heel groot, maar ook geen schoothond. Beagles zijn echter honden voor gevorderden. Moet nog even broeden op een ras van dat formaat dat beter bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Ga voor een al volwassen hond. Sommige asiels kunnen je heel goed adviseren omdat ze hun honden al goed hebben geanalyseerd en soms al heropgevoed hebben zodat ze minder druk zijn en meer gewenst gedrag vertonen. Ik ken 1 asiel dat daar heel goed in is, als je je pb aan heb staan stuur ik je welke dat is.

Ik heb een golden retriever en 2 vuilnisbakkies. De golden retriever is anderhalf jaar oud en ik ben blij dat ik geen kleine kinderen heb want die zou hij regelmatig omverlopen in zijn enthousiasme om te spelen. Hij is heel erg lief, maar ook heel erg druk en heeft veel sturing nodig. Je kan geluk hebben en een hond treffen die al rustig is, maar het kost zoveel energie als dat nog niet zo is, en dan moet je willen investeren betreft tijd en geld om een trainer in te huren die je leert hoe je je hond kan sturen.
Een echte gezinshond is een cockerspaniël.
maar doe eerst wat aan je angst.....
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat een markiesje ook tot jachthonden wordt gerekend, dat zou denk ik nog wel aardig bij je passen. Of een kooikerhondje?
Alle reacties Link kopieren
Een lieve en kindvriendelijke hond heb jezelf in de hand door het goed op te voeden.

Een hond moet iedere dag wandelen, ook als je geen zin hebt. Zéker een jachthond.

Ik vind zelf bang zijn, geen ervaring en kleine kinderen en een hond nemen geen hele slimme keuze.

Maar als er dan een hond moet komen:
Beagles zijn over het algemeen kindervrienden. Kun je fijn lange wandelingen mee maken.
Bassethound, hardlopen minder geschikt.
Pointer, veel jachtinstinct dus wellicht niet los kunnen laten.
Labrador, de standaard gezinshond volg mij.

Een terriër achtige raad ik je zeker af. En verstandig dat jij met hond naar de cursus gaat zodat je leert over hondengedrag en een goede band krijgt samen. En betrek daar ook de kinderen bij. Kinderen die hondentaal niet begrijpen kunnen vreselijk irritant zijn naar honden en als jij dat dan ook niet opmerkt is het voor niemand leuk, zeker niet voor de hond.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
12-06-2018 22:16
Een echte gezinshond is een cockerspaniël.
maar doe eerst wat aan je angst.....
Cockerspaniel ja, super leuke honden!
Wij hebben een hele fijne middelgrote, jacht-achtige gezinshond. Ze is nu net een jaar, en het is leuk, maar ook kneiterveel werk! Wij hebben zeer gedegen onderzoek gedaan naar wat voor hond het best bij ons zou passen en kwamen uit op een duck tolling retriever. We wonen in het bos, gaan veel wandelen en zitten op verschillende trainingen met haar. Als jij er niet 100% achter staat vind ik het wel een discutabele situatie. Wij gingen er vol voor en toch heb ik die eerste maanden geregeld jankend op de bank gezeten. Waar waren we aan begonnen! Een pup is echt veel werk.
Alle reacties Link kopieren
bumbly schreef:
12-06-2018 22:11
Wie gaat de dagelijkse verzorging op je nemen, jij of je man?
Beiden! Mijn man wel iets meer dan ik. Ik werk namelijk iets meer. Maar ik wil natuurlijk wel een hond waar we allebei blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Epagneul breton, sterk ras. Errrrg lief en geduldig met kinderen. Echte knuffelkontjes. En ook nog eens jachtinstinct.

Wel een ras wat je weinig ziet in Nederland, dus het is even zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Geen beagle. Die zijn stronteigenwijs en kunnen slecht alleen zijn.

(En vreten zich tonnetje rond).

Mijn broer heeft een klein hondje, wat enthousiast mee gaat hardlopen.

Zelf vind ik border collies geweldig, maar daar moet je veel tijd in steken.

Teckel is ook een jachthond.
Alle reacties Link kopieren
blogbabe schreef:
12-06-2018 22:22
Beiden! Mijn man wel iets meer dan ik. Ik werk namelijk iets meer. Maar ik wil natuurlijk wel een hond waar we allebei blij van worden.
Een pup of een oudere hond?

Een hond opvoeden word je niet altijd blij van.

Hoe oud zijn de Kinderen? Zijn ze enigzins honden gewend?
Alle reacties Link kopieren
loud_obnoxious schreef:
12-06-2018 22:16
Ga voor een al volwassen hond. Sommige asiels kunnen je heel goed adviseren omdat ze hun honden al goed hebben geanalyseerd en soms al heropgevoed hebben zodat ze minder druk zijn en meer gewenst gedrag vertonen. Ik ken 1 asiel dat daar heel goed in is, als je je pb aan heb staan stuur ik je welke dat is.
Daar heb ik wel interesse in!
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
12-06-2018 22:18
En verstandig dat jij met hond naar de cursus gaat zodat je leert over hondengedrag en een goede band krijgt samen. En betrek daar ook de kinderen bij. Kinderen die hondentaal niet begrijpen kunnen vreselijk irritant zijn naar honden en als jij dat dan ook niet opmerkt is het voor niemand leuk, zeker niet voor de hond.
Een cursus ga ik zeker doen!
Hoe oud zijn je kinderen?

Als ze te jong zijn, kan je beter even wachten. Is voor de hond ook leuker...

Mijn zoon is opgegroeid met onze 2 volwassen en stabiele jachthonden, maar toen ze overleden, hebben we echt even een tijdje geen hond gehad zodat we flexibel waren om meer met hem te doen.

Want als je uit eten wilt, of met de kinderen naar de Efteling oid, je zit wel ALTIJD aan die hond vast... En ja; de Efteling heeft gratis kennels, maar daar moet je je hond niet willen dumpen. En op bezoek bij opa en oma: is de hond daar welkom?

Mijn zoon is nu 8 en omdat de super betrouwbare fokker van een van onze eerdere honden voor het eerst in jaren weer eens een nestje nam, hebben we nu toch de knoop doorgehakt.
Heel veel voorpret gehad, en komende zaterdag gaan we onze pup ophalen. Voor mijn zoon is het een hele verandering; die grote honden die we hadden, hielden altijd super veel rekening met hem. Hij had niet eens door hoe hij in het bos door hen werd afgeschermd van alle andere honden die in onze richting liepen ;-). Nu wordt hij een soort grote broer van een babyhondje dat in het begin nog vertrouwen in ons moet krijgen en aan ons moet wennen. Ze moet nog alles leren. Mijn zoon heeft daar ook echt zin in, en hij is erg verantwoordelijk. Als hij veel jonger was geweest, zou hij veel minder mee kunnen doen, en juist een consequente opvoeding kunnen doorkruisen met kindergedrag (toch voeren tijdens de avondmaaltijd enzo).
Alle reacties Link kopieren
blogbabe schreef:
12-06-2018 22:24
Daar heb ik wel interesse in!
Goed idee!

En niet iets uit Roemenie of Spanje halen.
Alle reacties Link kopieren
DulceLoco schreef:
12-06-2018 22:22
Ik heb een Epagneul breton, sterk ras. Errrrg lief en geduldig met kinderen. Echte knuffelkontjes. En ook nog eens jachtinstinct.

Wel een ras wat je weinig ziet in Nederland, dus het is even zoeken.
Bedankt voor je reactie. Dit ras vinden mijn man en ik allebei super! Zijn deze honden niet zó energiek, dat ze je hele huis kunnen slopen?
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
12-06-2018 22:24
Een pup of een oudere hond?

Een hond opvoeden word je niet altijd blij van.

Hoe oud zijn de Kinderen? Zijn ze enigzins honden gewend?
Ik hoef niet perse een pup. Een oudere hond mag ook! Kinderen zijn absoluut geen hond gewend. Ze zijn 6 en 8.
Alle reacties Link kopieren
blogbabe schreef:
12-06-2018 22:29
Bedankt voor je reactie. Dit ras vinden mijn man en ik allebei super! Zijn deze honden niet zó energiek, dat ze je hele huis kunnen slopen?
Iedere hond kan slopen
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
12-06-2018 22:28
Want als je uit eten wilt, of met de kinderen naar de Efteling oid, je zit wel ALTIJD aan die hond vast... En ja; de Efteling heeft gratis kennels, maar daar moet je je hond niet willen dumpen. En op bezoek bij opa en oma: is de hond daar welkom?

opa en oma moeten niets van honden hebben! En... ik ben dol op uit eten gaan en de Efteling! :-)
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
12-06-2018 22:29
Goed idee!

En niet iets uit Roemenie of Spanje halen.
Ik snap je punt maar mijn ervaring is anders, misschien gewoon geluk gehad. Een paar jaar geleden adopteerde ik een hond uit het buitenland, ze was toen een halfjaar oud en heel zachtaardig en voorzichtig, een beetje angstig voor vreemde mensen. Als ik weinig geduld met haar had gehad was het vast niet goedgekomen. Het is echt een superhond.

Het blijft een gok, wat denk ik vooral belangrijk is is probleemgedrag snel herkennen en er iets aan doen (cursus, training) voordat het escaleert. Onze pup uit NL heeft veel teveel vrijheid gekregen en liep al snel drie keer over ons heen :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven