Lastig verzoek aan de buren

14-06-2018 12:50 46 berichten
Ik heb problemen gehad met de riolering. Kennelijk komt mijn afvalwater op twee verschillende buizen uit en een van die twee is aangetast door boomwortels. Om het te kunnen oplossen moet er een sleuf gegraven worden van een paar meter lang en een meter diep, voor het grootste gedeelte in de voortuin van de buren.
Echt heel vervelend dus, en helaas waren ze niet thuis toen de loodgieter hier was. Ik moet het dus zelf gaan vertellen cq vragen. Zijn ze verplicht om mee te werken? Zij hebben zelf nergens last van want zij komen alleen uit op de ‘goede’ buis. Hoe breng ik dat een beetje effectief?
Ik heb er helemaal buikpijn van want maandag zou ook nog mijn voortuin opnieuw bestraat worden, die man moet ik dus ook gaan bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de situatie niet maar ik kan me niet voorstellen dat de put bij de buren in de tuin zit. Door hun tuin heen lijkt me dus niet nodig. Kan het niet gewoon door jullie eigen tuin? Dus niet de buis vernieuwen maar de afvoer afkoppelen en naar de goede buis laten lopen.
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 14-06-2018 12:58
19.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of ze het verplicht zijn, maar als het om een buis buitenshuis gaat die is aangetast, is dat dan geen zaak van de gemeente?
nina1966 schreef:
14-06-2018 12:57
Ik ken de situatie niet maar ik kan me niet voorstellen dat de put bij de buren in de tuin zit. Door hun tuin heen lijkt me dus niet nodig. Kan het niet gewoon door jullie eigen tuin? Dus niet de buis vernieuwen maar de afvoer afkoppelen en naar de goede buis laten lopen.
Dat heb ik gevraagd, en dat kan niet omdat hij niet weet hoe het precies zit. De camera zag alleen de T-splitsing, en om in die andere buis te komen moet het dus open gegraven.
Alle reacties Link kopieren
https://forum.viva.nl/geld-recht/rijt ... 24117727

Begin hier eens mee ;-D .

Even doorlezen, want je kunt ook laten renoveren zonder de straat op te breken. Dat hebben wij uiteindelijk laten doen, was een goede tip van Gelderka.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Flomo schreef:
14-06-2018 12:58
Geen idee of ze het verplicht zijn, maar als het om een buis buitenshuis gaat die is aangetast, is dat dan geen zaak van de gemeente?
Nee, tot de erfgrens is het voor rekening van de bewoner. Ook als die boomwortels evt van de gemeenteboom zouden zijn is het voor mijn rekening omdat ik zelf verantwoordelijk ben voor een deugdelijk riool.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even je gemeente bellen om te kijken hoe het rioolstelsel loopt (als het kan, bij ons hadden ze geen idee omdat die gegevens ooit verloren waren gegaan).

Maar los van het technische: als je mijn buurvrouw was vond ik het geen enkel probleem hoor. Als het daarna gewoon netjes hersteld zou worden tenminste.
Ik heb geen idee, maar via het kadaster kan je wel informatie opvragen over aangelegde leidingen. Op basis daarvan zou je wel kunnen aantonen wat het probleem is. Kan je op papier (was moeilijk uit te leggen en daarom is het op papier gezet) en zo voorts.

Maar kan je het misschien (geen idee verder) uitleggen dat hun begroeiing schade bij jou veroorzaakt. Kan het advies van de reparatie onderbouwd worden toegevoegd.
Ben je niet verzekerd? Kan je advies vragen? Misschien?
Maar, uiteindelijk kunnen ze dat soort informatie van onafhankelijke derden niet negeren. Kan je daarna op redelijke basis kort en zakelijk gewoon overleg hebben.

Ik weet echt niet hoe dit aan te pakken, maar als het al open was en het probleem.
Dan mogen ze niet weigeren. Kan je ze via verzekering aansprakelijk stellen?

EDIT: O ja, het riool. Op eigen perceel moet je zelf repareren. Daar buiten moet de gemeente het doen. Daar zit een scheiding.
De eigenaar van de grond is de scheiding. Dat geldt voor alle leidingen onder de grond.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 14-06-2018 13:08
Reden: EDIT
12.23% gewijzigd
Het is gewoon vreemd dat alles behalve de badkamer en het fonteintje in de wc dus wel op het goede riool uitkomt. Volgens de loodgieter (rioolservice) zit er een oud riool onder en is ooit besloten om de badkamer niet om te leggen. Het is ook niet goed toegankelijk van binnenuit, omdat er maar een heel dun pijpje loopt. Het open graven is dus ook in eerste instantie nodig voor een diagnose.
Gewoon vragen en zeggen dat de alle kosten van herstel van hun tuin voor jouw kosten zijn natuurlijk.
Als je mijn buurvrouw was dan zou ik er geen probleem mee hebben hoor. Jij hebt die leidingen toch niet zo neergelegd. Vervelend maar het is nu eenmaal zo. Misschien kun je nog iets met de verzekering in verband met schade aan de tuin?
Ik zou het vertellen zoals je het hier zegt, duidelijk verhaal toch.
Als ik je buurvrouw was zou ik er vreselijk van balen, maar uiteraard wel meewerken.
Hier hebben we het pas andersom gehad.

Wij wonen in een 2-onder-1 kap woning en de gedeelde beerput ligt in onze tuin. De buren hadden rioleringsproblemen en wij niet. Met de camera door de riolering gaf geen duidelijkheid, dus de beerput moest worden opgegraven. Er gaan hier 2 buizen naar de beerput, van elk huis eentje.

Enige wat we graag wilden was dat buurman dan wel weer even kwam helpen om onze tuin weer een beetje netjes te maken. Dat heeft hij gedaan en dan is het ook geen probleem.
Maar verwacht je dat ze moeilijk gaan doen omdat je er zo’n buikpijn van hebt om het te vragen?
Zolang je mijn tuin weer in oude staat zou maken, zou ik er geen problemen mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er geen probleem mee hebben, mits alles weer netjes gemaakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
14-06-2018 13:03
Ik zou even je gemeente bellen om te kijken hoe het rioolstelsel loopt (als het kan, bij ons hadden ze geen idee omdat die gegevens ooit verloren waren gegaan).

Maar los van het technische: als je mijn buurvrouw was vond ik het geen enkel probleem hoor. Als het daarna gewoon netjes hersteld zou worden tenminste.
En afhankelijk wat de buuv daar heeft kan dat aardig in de papieren lopen. Een wisteria van 5 jaar oud zou ik bv echt niet laten vervangen door een jong plantje.
Maar zit daar niet een soort recht op zoals ladderrecht om te kunnen verven of snoeien van je haag?
Lijkt me niet dat de buren er een probleem van maken want jij kan er niks aan doen. Maar vervelend lijkt het me wel voor beide. Voor jou omdat je de buren ermee lastig moet vallen en ik kan me voorstellen dat de buren dan wel willen weten wanneer er iemand komt en wie de herstelkosten gaat betalen.
TsumTsum schreef:
14-06-2018 14:31
Lijkt me niet dat de buren er een probleem van maken want jij kan er niks aan doen. Maar vervelend lijkt het me wel voor beide. Voor jou omdat je de buren ermee lastig moet vallen en ik kan me voorstellen dat de buren dan wel willen weten wanneer er iemand komt en wie de herstelkosten gaat betalen.
De buren hebben net hun hele voortuin verbouwd dus ik denk dat ze er echt wel van balen. Hopelijk brengen die werkmannen het weer min of meer terug zoals het voorheen was. De man zei al dat het een dure grap zal worden.
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 14:47
De buren hebben net hun hele voortuin verbouwd dus ik denk dat ze er echt wel van balen. Hopelijk brengen die werkmannen het weer min of meer terug zoals het voorheen was. De man zei al dat het een dure grap zal worden.
Ga er maar niet vanuit dat de rioleringsdienst de tuin terug brengt naar hoe het was. Ze graven de boel wel op en gooien het ook weer dicht, maar gaan de tuin echt niet 'herstellen'. Hier niet in ieder geval.
Maak in ieder geval een foto vooraf van de tuin in de staat hoe deze was.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet eenvoudiger om het probleem in huis op te lossen?
Dus buis 1 op buis 2 aansluiten? Dan hoef je de boeren helemaal niet lastig te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Maar is het dan nu niet mogelijk om de leidingen van de badkamer om te leggen naar de goede buis?
Of kan er geen extra buis vanaf jouw voortuin naar het gemeenteriool gelegd worden?
Ik zou denk ik toch nog even alle opties onderzoeken.
Bij de gemeente informatie inwinnen, die hebben tekeningen van het rioolstelsel als het goed is.
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 14:47
De buren hebben net hun hele voortuin verbouwd dus ik denk dat ze er echt wel van balen. Hopelijk brengen die werkmannen het weer min of meer terug zoals het voorheen was. De man zei al dat het een dure grap zal worden.

het klinkt alsof je zelf nog niet helemaal helder hebt of het echt alleen op deze manier kan, en wat de impact gaat zijn voor de buren.
ik zou het zelf fijn vinden om dat op een rijtje te hebben voordat ik bij de buren aan zou bellen. ik vermoed dat het een prettiger gesprek zal zijn als jij helder kan vertellen wat zij kunnen verwachten, en dat de kans groter is dat zij toestemmen.

als ik net mijn tuin helemaal heb opgeknapt en jij zou zeggen dat je denkt dat het wel weer zoals voorheen zal worden, maar eigenlijk niet precies zeker weet of dat zo is, dan weet ik niet of ik er heel enthousiast mee in zou stemmen...
Volgens mij is het niet gebruikelijk dat ze alles weer netjes herstellen.

Hier waren ze ooit dagen bezig om de straat te bestraten. Was een hele klus want het was niet een kwestie van gewoon bestraten en zware tegels. Waren ze net klaar blijkt dat ze een kabel hadden beschadigd waardoor de hele straat niet kon bellen. Het mannetje van de KPN herstelde alleen de kabel en liet het open gooien en herstellen over aan de stratenmakers. En in dit geval is die loodgieter natuurlijk geen hovenier. De loodgieter zal de rommel wel opruimen en het netjes achter laten neem ik aan maar hij gaat echt niet opnieuw bestraten of beplanten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven