Kittenvoer en een kippekont.

17-06-2018 16:12 93 berichten
Hoi allen,

Zoals bij een aantal van jullie bekend heb ik sinds een maand een kitten in huis en ik zie iets met lede ogen aan. Komtie: Ondanks het feit dat hij de hele dag kan eten en dat ook wel doet, blijft hij mager en knokig, vind ik dan.
We waren aan het begin van de week bij de dierenarts voor een vaccinatie en een chip en daar woog hij 1,4 kilo. Hij is nu 12 weken. Nou is hij wel energiek, maar slaapt toch ook voldoende tot veel tussendoor.
Het is ondertussen lang geleden dat ik voor het laatst een kitten in huis had en het voer dat toen te koop was is er allang niet meer, dus is het zoeken naar het juiste.
Hebben jullie advies voor een goed voer waar hij wat meer van aankomt en wat meer vet van op de botten krijgt?
Alle reacties Link kopieren
1,4 kg is hartstikke normaal met 12 weken! Die van mij was 850gram op die leeftijd. Ik zou me daar niet druk om maken. (En wij gaven Purizon kitten voer)
Alle reacties Link kopieren
wat zei de dierenarts ervan dan?
1,4 kilo met 12 weken komt mij niet vreemd over. Hij is ook nog in de groei he!
Ik gaf Hill's kittenvoer trouwens, op advies van dierenarts. Is goed spul.
Alle reacties Link kopieren
Ik wou ook Hills zeggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Purizon
Niks geks. De meeste katten zijn doorgaans al snel te dik dus zo lang hij goed eet, drinkt en beweegt zou ik me echt geen zorgen maken en genieten van een katje dat niet op dieet hoeft :-D
Die van mij zijn 6 en 4 en die van 4 is nog steeds een schriel beestje. Ze krijgen genoeg te eten, er staan altijd brokjes (Prins), maar ze worden gewoon niet dik. Die van 6 is nu wel iets zwaarder maar nog steeds prima op gewicht.
De meeste katten zijn te dik, dus kennelijk hebben we geluk.
Alle reacties Link kopieren
Wat geef je hem nu dan voor voer?

1.4 kg is netjes voor 12 weken..
Ik geef mijn kitten ecostyle.
Doodnormaal, niet gaan lopen klooien met voer. Jonge katjes ogen over het algemeen schriel.

Als ze eenmaal zijn gesteriliseerd dijen ze vaak wat uit en dan moet je weer uitkijken dat ze niet te dik worden.
derooiekater schreef:
17-06-2018 16:33
Wat geef je hem nu dan voor voer?

1.4 kg is netjes voor 12 weken..
Total bite kittenbrokken. Is het huismerk van Discus en heeft een gelijkwaardige samenstelling als de brokken van Prins.
Ik hoop wel dat je daarnaast ook nat voer geeft.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2018 16:37
Total bite kittenbrokken. Is het huismerk van Discus en heeft een gelijkwaardige samenstelling als de brokken van Prins.
Dat ziet er kwa samenstelling niet slecht. Neem aan dat je onbeperkt voert? En natvoer?
Zolang ze aankomen zou ik mij nog geen zorgen maken.
derooiekater schreef:
17-06-2018 16:46
Dat ziet er kwa samenstelling niet slecht. Neem aan dat je onbeperkt voert? En natvoer?
Zolang ze aankomen zou ik mij nog geen zorgen maken.
Ja, dat voer is echt okay, weinig poep en weinig stank van de achterkant. Daar heb ik speciaal naar gevraagd.

Ja, hij kan onbeperkt eten en krijgt tweemaal daags een paar snoepjes. Ik heb hem in het begin natvoer gegeven dat de verkoper mee had genomen, maar dat is zulke troep, dat ik hem eigenlijk alleen nog maar brokken heb gegeven. Is natvoer erbij aan te raden?
Zowel droog- als natvoer zijn geschikt als totaalvoeding en voldoen meestal aan de richtlijnen. Natvoer komt echter het meest in de buurt van het oorspronkelijke dieet dat bestaat uit muizen, vogels en andere kleine dieren die met huid en haar worden opgegeten. Hierin zit alles wat een kat nodig heeft, inclusief veel vocht. Daarom hoeft een kat van nature nauwelijks te drinken.

Volgens Wouter Hendriks, hoogleraar Diervoeding aan de Universiteit Wageningen en Utrecht, heeft natvoer daarom de voorkeur. Optimaal voer bevat volgens hem namelijk veel vocht, veel eiwit en zo weinig mogelijk groente, kruiden en koolhydraten zoals zetmeel. Brokken zijn volgens Hendriks in principe ook prima, maar niet de ideale voeding voor een kat.
Alle reacties Link kopieren
Je kat is prima op gewicht hoor. Het zijn op die leeftijd nu eenmaal schriele beestjes, alle energie gaat naar hun basisgroei en het spelen.
Vooral niet meer aanbieden dan hij uit zichzelf eet. Eenmaal gewend aan veel en lekker eten, leer je het moeizaam af. Katten worden na hun tweede jaar heel snel te dik ivm de overvloed aan kant en klaar eten en minder beweging door het volwassen worden.

Onze katten van vier zijn nog steeds schriel in de zomer. 's Winters kweken ze wat vetjes bij.
Hips, hopsakee en pierlala.
Ja, dit bovenstaande heb ik een [aar weken geleden al gelezen en helaas, maar ik ben het er niet mee eens. Het is gevoegelijk bekend dat katten die alleen natvoer eten al best j9ong in hun leven problemen krijgen met hun gebit en zelfs al tanden en/of kiezen kwijt zijn.
Hendriks kijkt even gemakshalve over het feit heen dat in natvoer geen botten zitten die gekraakt moeten worden, maar in feite bestaat uit een bejaardenhap, die met een rietje weg te zuigen is.
Alle reacties Link kopieren
Natvoer zou ik er zeker bij geven. Katten zijn van nature slechte drinkers en met natvoer krijgen ze meer binnen. Ook is het makkelijker mocht de kat medicijnen nodig hebben dit doir het natvoer te geven.
Merl0t schreef:
17-06-2018 17:02
Je kat is prima op gewicht hoor. Het zijn op die leeftijd nu eenmaal schriele beestjes, alle energie gaat naar hun basisgroei en het spelen.
Vooral niet meer aanbieden dan hij uit zichzelf eet. Eenmaal gewend aan veel en lekker eten, leer je het moeizaam af. Katten worden na hun tweede jaar heel snel te dik ivm de overvloed aan kant en klaar eten en minder beweging door het volwassen worden.

Onze katten van vier zijn nog steeds schriel in de zomer. 's Winters kweken ze wat vetjes bij.
Misschien hebben jullie wel gelijk.
Ik zit net te bedenken dat Balin ook aan het veranderen is vanwege het verlies van zijn nestharen. Die nestharen gaven hem een luxe uitstraling en nu is hij helemaal glad. Het zou kunnen dat ik hem daarom ineens zo schrieletjes vind.
Cateautje schreef:
17-06-2018 17:04
Ja, dit bovenstaande heb ik een [aar weken geleden al gelezen en helaas, maar ik ben het er niet mee eens. Het is gevoegelijk bekend dat katten die alleen natvoer eten al best j9ong in hun leven problemen krijgen met hun gebit en zelfs al tanden en/of kiezen kwijt zijn.
Hendriks kijkt even gemakshalve over het feit heen dat in natvoer geen botten zitten die gekraakt moeten worden, maar in feite bestaat uit een bejaardenhap, die met een rietje weg te zuigen is.

Ik heb het niet over alleen nat voer geven, ik zeg dat je het erbij zou moeten geven, al was het alleen maar voor het vocht.
Maar wees het er vooral niet mee eens en probeer je gezonde kat met gezond gewicht vet te mesten. ;-)
derooiekater schreef:
17-06-2018 17:06
Natvoer zou ik er zeker bij geven. Katten zijn van nature slechte drinkers en met natvoer krijgen ze meer binnen. Ook is het makkelijker mocht de kat medicijnen nodig hebben dit doir het natvoer te geven.
Ik zal er eens voor kijken, moet één dezer dagen toch naar de dierenwinkel.
Hetvrijewoord schreef:
17-06-2018 17:09
Ik heb het niet over alleen nat voer geven, ik zeg dat je het erbij zou moeten geven, al was het alleen maar voor het vocht.
Maar wees het er vooral niet mee eens en probeer je gezonde kat met gezond gewicht vet te mesten. ;-)
Ik wil het er niet persé niet mee eens zijn, maar Balin drinkt veel op een dag, dus dat is niet het issue.
Maar goed, zoals al eerder aangegeven haal ik er wat natvoer bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik geen natvoer voor mijn katten van 1 en 6. Natvoer bestaat vaak vooral uit water en granen en tenzij je kkv geeft is het niet echt nodig. Mocht je het graag willen dan zou ik kijken naar een graanvrije variant met een hoog vlees of vispercentage.

Bij mij krijgen ze beide last van hun darmen ervan.
RainIsJustConfetti schreef:
17-06-2018 17:33
Ik gebruik geen natvoer voor mijn katten van 1 en 6. Natvoer bestaat vaak vooral uit water en granen en tenzij je kkv geeft is het niet echt nodig. Mocht je het graag willen dan zou ik kijken naar een graanvrije variant met een hoog vlees of vispercentage.

Bij mij krijgen ze beide last van hun darmen ervan.
Bedankt voor de tip. Was al van plan daar eens goed naar te kijken, want een natte boterham heb ik al in huis.
Ik zal eens kijken voor goed vleesvoer en als ik dat niet kan vinden, dan wordt het een tartaartje of hij eet mee met mijn makreeltje
Alle reacties Link kopieren
Is het een poes of een katertje?

Ik heb altijd geleerd dat natvoer alleen geschikt is voor oude katten met gebitsproblemen

Goede kwaliteit droogvoer is voor katten met gezonde tanden het beste dacht ik, ter voorkoming van tandsteen en dergelijke

Drinken doen ze wel als je daar meerdere mogelijkheden voor biedt, dus zeg vers water, water van 1 dag oud (dus op kamertemperatuur etc)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven