Huis verkopen; in hoeverre opknappen

17-06-2018 16:22 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij denken er over na om ons huis te koop te zetten. Het is een oud huis dus ondanks de vele aanpassingen die wij zelf al gedaan hebben, zijn er nog genoeg klusprojecten. Nu ben ik benieuwd hoe jullie dit aangepakt hebben.. is het opruimen van het huis voldoende of is het verkooptechnisch beter om ook grotere klussen aan te pakken (zoals het binnenhoutwerk opnieuw schilderen, nieuwe keuken plaatsen of (delen van) kozijnen te vervangen. Wij zijn redelijk handig dus zullen het tegen relatief lage(re) kosten kunnen realiseren.
Zijn er mensen die hiermee ervaringen hebben en ons wat tips kunnen geven?
Je kunt het beste dat doen wat resulteert in een hogere verkoopwaarde dan wat je er zelf aan geld in steekt. Of dat wat aan achterstallig onderhoud gewoon nodig is om te doen. Als jullie voor 1000 euro kozijnen kunnen vervangen en het huis wordt daardoor 4000 euro meer waard, dan moet je het doen. Als de kozijnen echt rot zijn, dan zou ik ze sowieso vervangen. Binnenschilderwerk betaalt zich niet zo snel uit.
Een nieuwe keuken zou ik niet zo snel doen, dat is wat meer smaakgevoelig. Tenzij de huidige keuken echt uit elkaar valt nu.
Alle reacties Link kopieren
Vers geverfd zal een goede indruk maken, een nieuwe keuken zou ik niet doen, juist een ding dat de eventuele koper naar eigen smaak zou willen.
die ik wilde bestaat al...
Schilderen: ja
Keuken plaatsen: nee
Goed geschilderd houtwerk in een neutrale kleur is een pre vind ik
Een keuken is zo persoonlijk van smaak. Grote kans dat nieuwe bewoners het er gewoon weer uit trekken.
Alle reacties Link kopieren
Voor wat betreft de keuken: Kopers kunnen niet makkelijk meer bijlenen voor dit soort zaken, en lang niet elke potentiële koper heeft budget om direct een nieuwe keuken aan te schaffen. Een keuken moet dus minimaal aan het criterium “misschien niet helemaal mijn smaak, maar goed en netjes genoeg voor de eerste paar jaar” kunnen voldoen. Als dat al zo is, dan zou ik niet vervangen. Als de keuken echt oud, kapot of vies is, dan zou ik hem wel vervangen.
Muren glad stucen en wit verven toont wel heel verzorgd.

Zijn keuken en badkamer tijdloos en voldoen ze wel aan de hedendaagse comforteisen?
Ik ben heel makkelijk hoor. Als de keuken nog goed is neem ik onderdak genoegen met iets wat niet helemaal mijn smaak is. Of ik vervang alleen de frontjes.
Als je toch een nieuwe keuken plaatst. Hou het dan neutraal.
Als koper heb ik liever dat ik 25000 minder voor het huis betaal en dan naar eigen smaak een badkamer en keuken kan laten installeren.

Maar het is wel prettig dat je niet gelijk een dak of kozijnen hoeft te laten vervangen. Dat zijn basics die gewoon in orde moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen nieuwe keuken of zoiets doen dikke kans dat het niet de smaak is van de koper. Ik ken wel iemand die een keuken opknap heeft gedaan voor € 1500 vooral lichtere deurtjes enzo. Ik heb opgeruimd, wat schilderwerk gedaan (wit en buiten licht blauw/grijs), de keuken wel wat reset mbt losse plank e.d, plinten weer goed vastgezet.

Dus gewoon net en neutraal. Mijn aanrechtblad was aan vervangen toe en erg eenvoudige badkamer maar over het algemeen doen mensen dat liever in hun eigen smaak.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het plan was om de steensgebouwde uitbouw te vervangen voor een nieuwe, grotere uitbouw met nieuwe openslaande deuren en keuken etc. Daar hebben we nu eerlijk gezegd weinig zin meer in maar ik vraag me dus af in hoeverre dit van invloed is op de verkoopwaarde. De nieuwe uitbouw is waardevermeerderend maar brengt ook een hoop werk mee en het is de vraag of we die investering kunnen terugverdienen. De keuken is nog best leuk maar heeft bijvoorbeeld geen ingebouwde vaatvasser en koelkast dus ik weet niet precies hoe anderen deze keuken zullen kwalificeren. We zouden eventueel kunnen kijken naar een nette keuken op marktplaats en die erin plaatsten...
Het feit dat er 'n vergunning is voor de uitbouw is ook al gunstig. En dan kunnen mensen die uitbouw naar eigen smaak laten uitvoeren. En dan kunnen ze het huis zelf goedkoper kopen dan wanneer jij het nog laat verbouwen.

De keuken is dus gewoon aan vervanging toe. Dan kun je daar ook beter niet zelf nog geld in steken waardoor je je verkoopprijs omhoog moet doen. Mensen zoeken toch liever iets naar eigen smaak.
De dingen die niet veel geld kosten maar wel veel werk zijn zou ik beginnen. Dus alles in een fris laagje witte latex, kozijnen goed in de lak, alle kitnaadjes vervangen of goed schoonmaken, eventueel houten vloeren opnieuw in de was/ lak zetten.

Daarna zou ik bij het uitzoeken van de makelaar die uitvragen welke investeringen hij/ zij de moeite zou vinden om jullie huis beter te verkopen.
willie89 schreef:
17-06-2018 18:43
Het plan was om de steensgebouwde uitbouw te vervangen voor een nieuwe, grotere uitbouw met nieuwe openslaande deuren en keuken etc. Daar hebben we nu eerlijk gezegd weinig zin meer in maar ik vraag me dus af in hoeverre dit van invloed is op de verkoopwaarde. De nieuwe uitbouw is waardevermeerderend maar brengt ook een hoop werk mee en het is de vraag of we die investering kunnen terugverdienen. De keuken is nog best leuk maar heeft bijvoorbeeld geen ingebouwde vaatvasser en koelkast dus ik weet niet precies hoe anderen deze keuken zullen kwalificeren. We zouden eventueel kunnen kijken naar een nette keuken op marktplaats en die erin plaatsten...
Een 3d weergave van de plannen bij Funda helpt hier vaak al. Ook mooi uitgewerkte bouwtekeningen en een budget is een goed idee.

Verder zou ik de keuken niet vervangen, want die kan immers in de nieuwe uitbouw later.

Kortom, laat de plannen deel van het verkoopplaatje zijn en communiceer hoeveel goedkoper het huis wel niet is dankzij het feit dat men hun eigen stempel er nog op mag drukken.

De rest van het huis verf je fris neutraal en richt je in als een showwoning. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er voor gekozen om een aantal punten wel aan te pakken, maar dat is een combi van noodzakelijk en cosmetisch.

We kwamen op marktplaats een keuken tegen die exact de juiste maat had, incl. apparatuur voor €250,-
Onze keuken viel echt uit elkaar en was al eens wit geschilderd wat nu alweer lelijk was.
Daarbij hebben we ook een lelijk muurtje en boog weggehaald.

Toen moest de vloer dus ook, dus een mooie lichte laminaatvloer op de hele benedenverdieping ipv half laminaat half tegel.
Fris kleurtje op de muur.
Natuurstenen dorpel achterdeur want houtrot.
Raampje douche vervangen want ook rot.

Al met al best wat aan uitgegeven maar zeker zijn geld waard. Misschien niet zozeer in hogere verkoopprijs, maar kan misschien net dat zetje geven voor een koper. Nu hebben we veel zelf gedaan en wat we niet zelf konden of wilden doen door "mannetjes".
De badkamer moet namelijk wel vervangen worden, die is gedateerd, maar dat is nu eigenlijk het enige nog maar.

Het licht er dus echt aan wat de staat nu is.
Wij zijn bezig met het kopen van een wat oudere woning waar het fineer afbladdert en de badkamers 40 jaar oud zijn. We beginnen dus eigenlijk weer opnieuw. Mij weerhoudt dat niet..
Maar we wonen nu in een starterswoning, en kan me voorstellen dat die markt meer opzoek is naar instapklaar.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij ons huis wilden verkopen hadden we zelf een lijst met klussen gemaakt om nog te doen. Deze hebben we voorgelegd aan onze makelaar en het merendeel was volgens hem niet nodig.

Mijn advies: overleg met je makelaar. Hij moet het huis verkopen en weet waarschijnlijk wel wat nodig is en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de huizenmarkt bij jullie? Als huizen wegvliegen zodra ze in de verkoop gaan zal je er minder aan hoeven te doen dan als het allemaal wat langer duurt en er voldoende keuze is.
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van type huis (en dus prijsklasse met dito doelgroep) en ligging (verkoopbaarheid). Ik zou het overleggen met de makelaar. Zonde om geld in een huis te steken wat je bij verkoop niet terug ziet (maar wel kwijt bent). Een keuken zou ik dan ook niet snel vervangen.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven