Kat bezorgt ons slapeloze nachten

18-06-2018 15:40 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kat (nu vier jaar, gecastreerd) krabt elke nacht hardnekkig aan onze slaapkamerdeur. Hij wil dan eten. Het punt is… hij is eigenlijk al te dik. Dus geven we wel afgepaste hoeveelheden, dat is hij ook van jongs af aan gewend. Alleen moest mijn vriend er een keer om vijf uur uit voor z’n werk. Hij heeft onze kat toen ook eten gegeven… en die houdt dat nu vast als etenstijd. Sterker, hij begon vannacht al om kwart voor 4 te zeuren. De slaapkamerdeur open zetten is ook geen optie. Hij loopt dan miauwend om ons heen, krabt dan de bekleding van onze boxspring kapot en gaat los op de kastdeuren. Ik ben geneigd om er voortaan maar voor te zorgen dat hij altijd brokjes tot z'n beschikking heeft, maar ben bang dat hij dan helemaal veel te dik gaat worden en dat ik die aanpak na dat experiment nooit meer kan terugdraaien!

Heeft iemand ervaring of tips hoe hiermee om te gaan?
voerbak op tijdschakelaar...
Hij verveeld zich de tering.
ouwewijsneus schreef:
18-06-2018 15:41
voerbak op tijdschakelaar...
Hebben ze inderdaad vrij snel door.Goede oplossing lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Negeren. Niets zeggen, niet erheen gaan, niet boos worden. Dat is het enige wat helpt. Mocht hij zich vervelen zorg dan dat je savonds met hem speelt voor je gaat slapen.

Maar hier was het puur aandacht vragen en als je een keer toegeeft (wat man nog wel eens deed) begint het weer van voor af aan!

Succes, het is even doorbijten, maar meestal met een paar dagen wel over.
Alle reacties Link kopieren
Die voerbak met tijdschakelaar hebben we... zo'n ronde met draaischijf. Helaas had hij heel snel door hoe hij die open moest krijgen. Misschien zijn er stevigere in omloop, maar wordt een beetje kostbaar om ze allemaal uit te proberen.

Van dat vervelen kan ik me goed voorstellen, want als we slapen is er niet veel te beleven... :(
Alle reacties Link kopieren
Geef je brokjes voor gecastreerde katten? Die zijn veel minder voedingsrijk dan gewoon voer.
En voor je gaat slapen een uitgebreide speelsessie.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Mijn kat kreeg altijd maar éénmaal eten, 's avonds en had 's morgens nooit honger.
Als ze eenmaal gewend zijn 's morgens te eten loop je inderdaad het risico dat ze je wekken.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
18-06-2018 15:48
Die voerbak met tijdschakelaar hebben we... zo'n ronde met draaischijf. Helaas had hij heel snel door hoe hij die open moest krijgen. Misschien zijn er stevigere in omloop, maar wordt een beetje kostbaar om ze allemaal uit te proberen.

Van dat vervelen kan ik me goed voorstellen, want als we slapen is er niet veel te beleven... :(
Wow wat een mega donderstraal 😾😾😾😾
Alle reacties Link kopieren
Zo'n voertoren waar ze moeite moeten doen om brokjes eruit te krijgen? Dan heeft hij eten en is er lekker lang mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
https://www.medpets.nl/catit-senses-fee ... gJTcPD_BwE

zoiets bedoel ik
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
18-06-2018 16:03
https://www.medpets.nl/catit-senses-fee ... gJTcPD_BwE

zoiets bedoel ik
Die zou ik inderdaad nog kunnen proberen!
Herkenbaar. Wij hebben er na 2 maanden voor gekozen om de kat maar bij ons te laten slapen, hij wilde gewoon bij ons zijn. Dus hij slaapt nu op bed en komt ons dan in de ochtend wekken voor eten. Dat werkt voor ons nu prima.

Kan best dat onze kat zich ook verveelde, hoor. Maar hij doet zelden aan spelen, we hebben al van alles uitgeprobeerd. Geen tips dus.
RainIsJustConfetti schreef:
18-06-2018 15:45
Negeren. Niets zeggen, niet erheen gaan, niet boos worden. Dat is het enige wat helpt. Mocht hij zich vervelen zorg dan dat je savonds met hem speelt voor je gaat slapen.

Maar hier was het puur aandacht vragen en als je een keer toegeeft (wat man nog wel eens deed) begint het weer van voor af aan!

Succes, het is even doorbijten, maar meestal met een paar dagen wel over.
Hier na 2 maanden nog 0,000 verschil hoor haha. Een paar dagen is goed te overzien.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
18-06-2018 15:56
Geef je brokjes voor gecastreerde katten? Die zijn veel minder voedingsrijk dan gewoon voer.
En voor je gaat slapen een uitgebreide speelsessie.
Ja, die geef ik. Royal Canin Steralized. Maar bedoel je dan dat hij daarom honger houdt?
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
18-06-2018 16:05
Herkenbaar. Wij hebben er na 2 maanden voor gekozen om de kat maar bij ons te laten slapen, hij wilde gewoon bij ons zijn. Dus hij slaapt nu op bed en komt ons dan in de ochtend wekken voor eten. Dat werkt voor ons nu prima.

Kan best dat onze kat zich ook verveelde, hoor. Maar hij doet zelden aan spelen, we hebben al van alles uitgeprobeerd. Geen tips dus.
Oh, hij mag best op het voeteneind liggen, als dat het is. Maar dat is het dus niet... want dan gaat hij in de slaapkamer lopen klieren!
vivinnetje schreef:
18-06-2018 16:08
Oh, hij mag best op het voeteneind liggen, als dat het is. Maar dat is het dus niet... want dan gaat hij in de slaapkamer lopen klieren!
Deed hij bij ons in het begin ook. Wij zorgden ervoor dat hij goed doorvoed ging slapen. Dus 's ochtends wat voer en 's avonds vlak voor we gingen slapen voer. Tussendoor niets. Dat vindt hij niet leuk, want hij zeurt de hele dag om eten, maar ook die van ons is te dik dus meer krijgt hij niet. Maar dat maakt bij ons dat hij wel slaapt.

Soms niet. Dan rent hij rondjes over ons heen, maar na een half uur is hij dan zo moe dat ie alsnog bij ons of in de woonkamer gaat slapen. :)
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
18-06-2018 15:58
Mijn kat kreeg altijd maar éénmaal eten, 's avonds en had 's morgens nooit honger.
Als ze eenmaal gewend zijn 's morgens te eten loop je inderdaad het risico dat ze je wekken.
Dat klopt dus... Die kat heeft zelf een ingebouwde timer. Hij krijgt als de eerste thuis komt van werk. En als de eerste opstaat. Dat moeten we dus maar proberen te veranderen. Het zit er niet in om losjes met die tijden om te gaan (tenzij we er niet zijn denk ik), want je komt niet om hem heen als je hem probeert te negeren!
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
18-06-2018 16:06
Ja, die geef ik. Royal Canin Steralized. Maar bedoel je dan dat hij daarom honger houdt?
Nee, ik vroeg het omdat je schreef dat hij dikkig is en omdat gesteriliseerde katers snel te dik worden. Vandaar het speciale voer dat minder voedingsrijk is. Maar dat krijgt ie dus al, dus zijn portie moet niet groter worden. Dan vrees ik dat het echt volhouden is en hem 's avonds afpeigeren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
18-06-2018 16:10
Deed hij bij ons in het begin ook. Wij zorgden ervoor dat hij goed doorvoed ging slapen. Dus 's ochtends wat voer en 's avonds vlak voor we gingen slapen voer. Tussendoor niets. Dat vindt hij niet leuk, want hij zeurt de hele dag om eten, maar ook die van ons is te dik dus meer krijgt hij niet. Maar dat maakt bij ons dat hij wel slaapt.

Soms niet. Dan rent hij rondjes over ons heen, maar na een half uur is hij dan zo moe dat ie alsnog bij ons of in de woonkamer gaat slapen. :)
Ik heb voor hem een poes gehad die mega zwaar was. Dat was eigenlijk gewoon zielig. Die had altijd een gevulde voerbak, omdat ze anders echt onophoudelijk zeurde / ons continu voor de voeten liep / wij zwichtten uiteindelijk steeds, anders hadden we geen léven!!
Ik dacht: dat nooit meer. Maar nu zitten we dus weer op zo'n punt... :-(
Oudblond schreef:
18-06-2018 16:12
Nee, ik vroeg het omdat je schreef dat hij dikkig is en omdat gesteriliseerde katers snel te dik worden. Vandaar het speciale voer dat minder voedingsrijk is. Maar dat krijgt ie dus al, dus zijn portie moet niet groter worden. Dan vrees ik dat het echt volhouden is en hem 's avonds afpeigeren.
Het is natuurlijk niet mijn topic, maar heb je daar nog tips voor? Onze kat is geen speelkat, hij vindt alleen het laserlampje wel leuk, dus dat gebruiken we bijna elke dag. Maar hoe zorg je ervoor dat een kat die niet van spelen houdt zijn energie goed gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Al eens twee deuren ertussen geprobeerd? (bv gang- en slaapkamerdeur) Dat hij jullie niet meer hoort en jullie hem niet meer.
óu sont les neiges d'antan

vivinnetje schreef:
18-06-2018 16:14
Ik heb voor hem een poes gehad die mega zwaar was. Dat was eigenlijk gewoon zielig. Die had altijd een gevulde voerbak, omdat ze anders echt onophoudelijk zeurde / ons continu voor de voeten liep / wij zwichtten uiteindelijk steeds, anders hadden we geen léven!!
Ik dacht: dat nooit meer. Maar nu zitten we dus weer op zo'n punt... :-(
Ach wat naar, arme poes.

Wij hebben deze kat een jaar. Zijn vorige baasjes hebben hem om die reden ook weggedaan. Terwijl het zooooo'n lieverd is. Zolang je hem aandacht geeft en knuffelt en aait is hij zoet en zeurt hij niet. En als hij slaapt (hij slaapt gelukkig veel). Soms kan ie naar buiten (balkon) en dan is ie ook zo een paar uur zoet. Verder negeren we het gewoon. Ja, dat is soms lastig, zeker als we thuis aan het werk zijn. Maar goed afleren gaan we toch nooit meer kunnen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Kattenbench een optie misschien?
merano schreef:
18-06-2018 16:17
Al eens twee deuren ertussen geprobeerd? (bv gang- en slaapkamerdeur) Dat hij jullie niet meer hoort en jullie hem niet meer.
Dit hebben wij wel eens gedaan als hij ons erg vroeg wakker kwam maken. Maar dan staat hij zo urenlang tegen de deur te krabben, volledig in paniek. Maar goed, onze kat is dan ook een angsthaasje dat het liefst altijd bij ons is. Ik weet niet hoe de kat van TO is, maar dit zou je zeker uit kunnen proberen.

Wat hier wel eens hielp: wat brokjes (gewoon een paar) verstoppen op plekken in huis. Dan ging hij daarmee aan de slag en had hij minder door dat hij werd opgesloten. Wel zorgen dat hij bij water, kattenbak en speeltjes kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven