Ben ik VERPLICHT om mijn meter te vervangen?(zonnepanelen)

20-06-2018 17:23 61 berichten
Ik heb zonnepanelen.
Een tijdje geleden ontving ik een brief van enexis dat ik een gratis slimme meter krijg. Leuk denk je, maar na een rondje google en een telefoontje met de meneer van enexis zelf heb ik de slimme meter geweigerd.

Daarna krijg ik nog een brief van enexis dat mijn meter niet geschikt is voor saldering.
Ben ik verplicht om mijn meter te vervangen?
Ik heb nml meteen gebeld en die meneer die ik aan de telefoon kreeg gaf me groot gelijk aangezien je na 2020 veel minder geld terug krijgt voor de stroom die je oplevert.
Daarmee snij je jezelf in de vingers.
Maar ik kan er te weinig inhoudelijks over op het internet terug vinden. Bovendien heeft ons hele blok wel die slimme meter (laten plaatsen) en tevens zonnepanelen.

We hebben ongeveer hetzelfde stroomverbruik als in het vorige huis waar we ook zonnepanelen hadden.
Ik ga er vanuit dat het bedrijf dat de zonnepanelen plaatst checkt of de meter ook geschikt is voor teruglevering.
Enexis zegt dat wij onze meter MOETEN vervangen. We krijgen zelfs een vrij opdringerige herinneringsbrief.
Wat ik weet is dat slimme meters helemaal niet zo slim zijn.
Zijn we verplicht om de meter die we nu hebben te vervangen? Ik wil nml helemaal geen slimme meter maar ik wil weten of ik verplicht ben er eentje te nemen. Aangezien de brieven die wij ontvangen dit wel claimen en bovendien, ik citeer, staat er in koeienletters: UW HUIDIGE METER IS NIET GESCHIKT VOOR TERUGLEVERING.

'Geen vergoeding voor teruglevering'
Om het volledige rendement van uw zonnepanelen te halen is het noodzakelijk dat uw electriciteitsmeter teruglevering registreert (volgens mij is dit alleen maar in Enexis zijn voordeel)
Uw huidige meter kan dit niet (hoezo, ik heb net bij overstappen naar een andere energieleverancier een sloot aan geld terug gekregen en bovendien hebben wij dezelfde meter - geen slimme- als in het vorige huis waar wij evenveel zonnepanelen hadden)
Waardoor u geen financiele vergoeding van uw energieleverancier kunt krijgen voor teruglevering. Enexis vervangt gratis uw meter zodat u geen geld misloopt (en dit is het punt waarover ik geen goed gevoel heb)


Details:
We hebben een Schlumberger SIR2E.
Ja, als je voordeel van je zonnepanelen wil, moet je dit wel doen.

En waarom niet? Wij hebben panelen en de slimme meter en het is zeer inzichtelijk. NOoit storing gehad.
Je gaat toch niet gratis stroom terugleveren? Dan ben je echt dom bezig.
Dat lijkt mij logisch met zonnepanelen. Waarom heb je er niet over ingelezen voordat je er aan begon?
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 17:31
0.99% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
20-06-2018 17:28
Je gaat toch niet gratis stroom terugleveren? Dan ben je echt dom bezig.
Oke maar na 2020 krijg je nog maar een derde van de stroomprijs terug. 7 cent ipv 22 cent.
8102 schreef:
20-06-2018 17:30
Dat lijkt mij logisch met zonnepanelen. Waarom heb je er niet over ingelezen voordat je er aan begon=
Is geen antwoord op de vraag of je verplicht bent om de meter te vervangen.
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:31
Is geen antwoord op de vraag of je verplicht bent om de meter te vervangen.
Sorry duizend maal sorry. Maar je kan wel achteraf googelen.
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:30
Oke maar na 2020 krijg je nog maar een derde van de stroomprijs terug. 7 cent ipv 22 cent.
Het is nog lang geen 2020. En dan nog, waarom zou je dit gratis terugleveren.
Echt, onbegrijpelijk. En waarom? Die meter werkt prima. Heel inzichtelijk.
8102 schreef:
20-06-2018 17:32
Sorry duizend maal sorry. Maar je kan wel achteraf googelen.
Ik snap je antwoord niet?
8102 schreef:
20-06-2018 17:32
Sorry duizend maal sorry. Maar je kan wel achteraf googelen.
Ik snap je antwoord niet?
De huidige regeling wordt langzaam aan afgebouwd voor mensen die nu al gebruik maken van zonnepanelen, las ik. Maar inderdaad verdien je straks een stuk minder aan teruggeleverde stroom dan nu het geval is. Dus als je ferrarismeter terugdraait zou ik die zeker nog houden zo lang dat het kan.
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:32
Ik snap je antwoord niet?
Lees je eigen openingspost dan maar.
gizzmo-returns schreef:
20-06-2018 17:32
Het is nog lang geen 2020. En dan nog, waarom zou je dit gratis terugleveren.
Echt, onbegrijpelijk. En waarom? Die meter werkt prima. Heel inzichtelijk.
Ik lever helemaal niet GRATIS terug, ik lever het nu terug voor het tarief waar ik het ook voor inkoop.
gizzmo-returns schreef:
20-06-2018 17:32
Het is nog lang geen 2020. En dan nog, waarom zou je dit gratis terugleveren.
Echt, onbegrijpelijk. En waarom? Die meter werkt prima. Heel inzichtelijk.

Hoe bedoel je gratis terugleveren? Een hoop oude meters lopen achteruit op het moment dat je teruglevert. Alleen zijn ze daar niet voor geijkt, dus je weet niet zeker of ze wel net zo hard teruglopen als dat je teruglevert. Dus dat kan mee- of tegenvallen.
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:33
Ik lever helemaal niet GRATIS terug, ik lever het nu terug voor het tarief waar ik het ook voor inkoop.
nou nee dus, dat kan de oude meter dus niet.
snorriemorrie schreef:
20-06-2018 17:33
De huidige regeling wordt langzaam aan afgebouwd voor mensen die nu al gebruik maken van zonnepanelen, las ik. Maar inderdaad verdien je straks een stuk minder aan teruggeleverde stroom dan nu het geval is. Dus als je ferrarismeter terugdraait zou ik die zeker nog houden zo lang dat het kan.
Dankje.
Maar ben ik verplicht om die ferrarismeter (we hebben een digitale variant) te vervangen? Want dat lijkt op de alle brieven die wij van Enexis hebben ontvangen er wel op.

Graag geen meningen van mensen hier maar gewoon antwoord op de vraag of ik verplicht ben mijn meter te vervangen :-)
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 17:35
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zult het niet verplicht zijn, maar kunt dan geen aanspraak maken op terugbetaling zo te lezen. Wat is voor jou dan het nut van die panelen?

Ga eens rondbellen of een andere leverancier misschien beter bij je wensen past.

Wat me niet duidelijk wordt in jouw verhaal:
- waarom zou je geen gratis nieuwe meter nemen?
- wat maakt het uit dat je er in 2020 minder voor terug krijgt?
Je kan beter een deskundige bij halen om alles goed uit te leggen.
gizzmo-returns schreef:
20-06-2018 17:34
nou nee dus, dat kan de oude meter dus niet.
Dat kan die wel. Hij kan niet een negatief saldo hebben. Maar als jij duizend gebruikt en je wekt 250 op staat onze meter op 750. Slimme meters registreren zowel die 1000 als die 250. Voor die 250 krijg je drie keer zo weinig als je voor die 1000 hebt betaald (per kilowatuur)
Stefke schreef:
20-06-2018 17:35
Je zult het niet verplicht zijn, maar kunt dan geen aanspraak maken op terugbetaling zo te lezen. Wat is voor jou dan het nut van die panelen?

Ga eens rondbellen of een andere leverancier misschien beter bij je wensen past.

Wat me niet duidelijk wordt in jouw verhaal:
- waarom zou je geen gratis nieuwe meter nemen?
- wat maakt het uit dat je er in 2020 minder voor terug krijgt?

-Het staat los van de leverancier want enexis is niet de leverancier.

-Geen gratis meter omdat we dan duurder uit zijn.

-Het maakt ons heel veel uit dat je we er in 2020 minder voor terug krijgen. Heel veel euro's namelijk.
snorriemorrie schreef:
20-06-2018 17:34
Hoe bedoel je gratis terugleveren? Een hoop oude meters lopen achteruit op het moment dat je teruglevert. Alleen zijn ze daar niet voor geijkt, dus je weet niet zeker of ze wel net zo hard teruglopen als dat je teruglevert. Dus dat kan mee- of tegenvallen.
Klopt maar dat verschil is lang niet zo groot als die twee derde van de prijs die je minder krijgt bij een slimme meter.
https://www.zonnepanelen.net/slimme-met ... _cookies=1

De salderingsregeling is een regeling die van toepassing is tot en met 2020. Het houdt in dat u uw eigen verbruik kunt verrekenen met opgewekte zonne-energie. Als de zon schijnt levert u terug en als het donker is gebruikt u diezelfde stroom. Dat wordt dan tegen elkaar weggestreept. Na 2023 is het nog uiterst onzeker wat er met die regeling gaat gebeuren. Het zou best eens kunnen zijn dat de salderingsregeling wordt afgeschaft of beperkt, althans dat heeft minister Kamp op 2 juni 2014 in de tweede kamer al laten doorschemeren. In dat geval krijgt u geen of minder geld voor teruggeleverde kilowatturen op zonnige dagen. En dan kunt u beter een analoge meter hebben die terug kan tellen. Er kan dan door de netbeheerder namelijk niet precies geregistreerd worden of en wanneer er elektriciteit teruggeleverd wordt en later weer verbruikt is. Ze weten immers alleen de meterstanden die u zelf doorgeeft. En zodoende kunt u met een analoge meter altijd blijven salderen, ook als de salderingsregeling is afgeschaft!
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 17:41
88.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:35
Dankje.
Maar ben ik verplicht om die ferrarismeter (we hebben een digitale variant) te vervangen? Want dat lijkt op de alle brieven die wij van Enexis hebben ontvangen er wel op.

Graag geen meningen van mensen hier maar gewoon antwoord op de vraag of ik verplicht ben mijn meter te vervangen :-)
Ik denk niet dat je het verplicht bent. Maar jouw huidige meter (Schlumberger SIR2E) lijkt helemaal geen teruglevering te kunnen registreren (google maar). Dat is anders dan bij de echt oude analoge draaistroommeters. Die telden gewoon terug als je zonnepanelen meer leverden dan wat je zelf gebruikte. Dat doet de jouwe niet. Dus dan krijg je helemaal niks voor de energie die je teruglevert.
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:38
-Het staat los van de leverancier want enexis is niet de leverancier.

-Geen gratis meter omdat we dan duurder uit zijn.

-Het maakt ons heel veel uit dat je we er in 2020 minder voor terug krijgen. Heel veel euro's namelijk.
De regeling van 2020 is nog in concept en nog geen feit.

Verder gaan ze dan echt geen verschil meer maken in hoe wel of niet de meter de teruglevering berekent, dat wordt allemaal gelijk getrokken.
Of je krijgt dan alsnog de voorwaarde opgelegd dat je alleen voordeel nog hebt met een slimme meter.
Alle reacties Link kopieren
Het is sowieso niet verplicht. Er zijn grofweg 3 type meters:

- Ferrarismeter met cijfertjes die ronddraaien
- Digitale meter
- Slimme digitale meter

De eerste zal als de zon schijnt terugdraaien. Als je meer opwekt dan je verbruikt dan krijg je het verschil niet terug. Stel dat de stand eerst 800 was, je verbruikt die week 50 en de zon schijnt lekker dus je panelen leveren ook nog 150 op. Dan is de stand op je meter 700. Als je er een nota over krijgt staat er dus beginstand 800 en eindstand 700, maar je leverancier zal die 100 niet aan je uitbetalen.

De digitale meter registreert mogelijk helemaal geen teruglevering, want die loopt alleen maar op en niet terug.

De slimme digitale meter heeft aparte tellers voor je verbruik en je teruglevering. Wat hier precies de regels voor zijn weet ik niet, maar bovenstaand voorbeeld krijg je die 100 in elk geval wel terug.

Als je nu een ferrarismeter hebt en niet meer opwekt dan je verbruikt, zou ik die lekker houden. Anders laten vervangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven