Aanbouwen of kleine dingen aanpakken?

20-06-2018 20:38 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twijfels wat we gaan doen. Aanbouwen of andere ‘kleine’ dingen aanpakken zoals toilet vernieuwen, beneden nieuwe deuren, achtertuin vernieuwen, trap bekleden, zolder aanpakken enz. We kunnen niet beide doen ivm financiën. Als het geld op is zal het ook weer lang duren voordat we weer een groot spaarbedrag hebben.

Waar zouden jullie voor kiezen? Huis meer naar smaak maken of meer ruimte creëren? We hebben 3 opgroeiende kinderen vandaar dat we het eigenlijk ruimer willen beneden.
Onze beneden verdieping (incl open keuken) is nu totaal 37m2 zonder de gang, toilet etc bijgeteld. Het huis totaal is 116m2.

Waar zouden jullie voor kiezen als jullie voor deze keuze stonden?
anoniem_360911 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 20:44
10.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eerst de pokkeklus, dus eerst verbouwen!
Alle reacties Link kopieren
Eerst de vierkante meters erbij. Dat is waardevermeerderend voor je huis en bovendien moet je anders zaken later misschien dubbel doen (tuin na uitbouw opnieuw opknappen, deuren opnieuw vervangen, enz).

Voor de kleine klusjes kun je eventueel ook eerst lowbudget wat doen (alleen de vloer in de wc met een restpartij opnieuw tegelen, de deuren schilderen, enz) om het wat meer naar je smaak te maken.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad eerst grote verbouwing.
Daarna bijvoorbeeld ieder jaar een van de kleine klussen als de financiën dat toelaten.
...
Alle reacties Link kopieren
Tja ligt eraan hoe de rest erbij staat. Of verhuizen, dat is misschien nog wel een betere optie.
impala wijzigde dit bericht op 20-06-2018 20:49
1.04% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Doen wat het meeste waarde toevoegt, mits het courant is

En 116 m2 is niet zo veel voor een gezin vind ik
Gaat het bij de kleine dingen alleen om smaak of is een en ander dringend aan vervanging toe? Omdat je schrijft voorlopig geen geld te hebben. Dan heb je straks een groter huis maar is alles in verval, en dat wordt er niet beter op. Als het alleen een kwestie van smaak is dan zou ik dat oplossen met hier en daar een verfje, en eerst de grote verbouwing gaan doen. Met een opgroeiend gezin kun je meer ruimte goed gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Die kleine dingen zijn volgens mij vooral cosmetisch en niet noodzakelijk.

De aanbouw lijkt me direct meer wooncomfort opleveren. Dus de meest logische keuze. En wanneer je weer geld gespaard hebt, elke keer weer iets aanpakken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sparen voor aanbouw of verhuizen naar groter huis. Dit voegt meer waarde aan het huis dan die kleine dingen doe je puur voor jezelf esthetisch. Die voegen geen waarde aan je huis mits het voldoet. :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Is er wel voldoende budget voor een aanbouw?
Alle reacties Link kopieren
Ja we hebben al een offerte hier liggen en dat geld hebben we. Maar als de aanbouw staat dan is het ook bijna op. En voordat de spaar weer aangevuld is duurt ook lang. Dus dat is dan wel een 10 jaren plan zeg maar.

De tuin (= groot) moet echt opgeknapt worden. De schutting valt bijna uit elkaar dus daar kunnen we eigenlijk niet mee wachten. Het tapijt wat op de trap ligt is kapot, oud en vies dus dat moet eigenlijk ook nog. De rest is gewoon toe aan vernieuwing.

Het is wel zo als we voor de ‘kleine’ dingen doen we de aanbouw laten zitten. Ik weet niet of we daar spijt van gaan krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Een schutting en tuin kan je beetje bij beetje toch wel tussendoor doen?
Een trap schuren en schilderen doet wonderen en kost enkel wat verf.

Oftewel aanbouw doen.
En heb je meerdere offertes vergeleken? Want mogelijk kan het goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Schutting hoeft niet duur te zijn. Trap kaal maken en schilderen ook niet.

Ben meer bang voor de onverwachte kosten die de aanbouw met zich mee kunnen brengen.

Heb je meerdere offertes opgevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Ja we hebben 3 offertes opgevraagd en voor de onverwachte kosten hebben we nog een potje van 2000 euro. We hebben 32 meter aan schutting nodig dus dat is behoorlijk wat (en aan de prijs). Vandaar dat het of of moet zijn. Of de aanbouw of de tuin + de rest.
Alle reacties Link kopieren
Wat zal jullie het meeste wooncomfort opleveren?

Hoe rot is de schutting? Is deze alleen van jullie of delen jullie de kosten met de buren? En wat gebeurd er wanneer je wacht met de schutting? Of je gaat opzoek naar goedkopere alternatieven, of gewoon even geen schutting?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hoe oud zijn je kinderen als ik mag vragen? (Ik bedoel, het is een verschil of het pubers zijn of nog kleuters).
Alle reacties Link kopieren
Die 32 meter schutting is echt voor onszelf. We hebben een tweeondereenkap en zitten op de hoek. De schutting is op sommige plekken aan het rotten dus die moet wel echt binnen nu en 3 jaar vervangen worden.

Wij hebben 3 kinderen van 3, 6 en 8.
Eloa schreef:
21-06-2018 09:18
Die 32 meter schutting is echt voor onszelf. We hebben een tweeondereenkap en zitten op de hoek. De schutting is op sommige plekken aan het rotten dus die moet wel echt binnen nu en 3 jaar vervangen worden.

Wij hebben 3 kinderen van 3, 6 en 8.

Mijn ervaring is dat ze pas echt ruimte in gaan nemen als het pubers zijn :) Zou je niet een tussenweg kunnen bewandelen? Bijvoorbeeld nu de schutting aanpakken (want dat klinkt echt nodig) en in huis het hoognodige opknappen, maar dan low budget (zoals de trap schilderen zoals hier al werd voorgesteld). Dan kun je het bedrag misschien in een paar jaar weer bij sparen en dan alsnog de verbouwing uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je wel dat bij vrijwel alle verbouwingen 'van het een het ander komt'. Ik spreek regelmatig mensen die toen de aanbouw stond, besloten om de hele kamer dan maar te stucken, om overal een nieuwe vloer te leggen in plaats van enkel in de aanbouw, daardoor de deuren in te korten en te schilderen en omdat het schakelmateriaal in de kamer nu wel erg vergeeld lijkt bij de nieuwe in de aanbouw die hele boel ook maar te vervangen. En als je dan toch bezig bent, in de woonkamer wat extra stopcontacten te plaatsen, waardoor de meterkast uitgebreid moet worden, en je dan dus beter voor een hele nieuwe schakelkast kunt kiezen.

Kortom, voor je het weet staat de hele kamer op z'n kop en moet je halverwege stoppen, zit je voor jaren in een bouwval want met die 2000 euro voor onvoorziene kosten red je het echt niet.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
We hebben alles laten berekenen. De aanbouw zelf, vloerverwarming, de hele woonkamer wordt gestuukt, er komen 2 nieuwe deuren in, nieuwe vloer, aan stopcontacten is gedacht enz. Het potje van 2000 is puur als er iets kapot gaat tijdens de bouw.
Alle reacties Link kopieren
Eloa schreef:
21-06-2018 09:55
We hebben alles laten berekenen. De aanbouw zelf, vloerverwarming, de hele woonkamer wordt gestuukt, er komen 2 nieuwe deuren in, nieuwe vloer, aan stopcontacten is gedacht enz. Het potje van 2000 is puur als er iets kapot gaat tijdens de bouw.
Is er in de offertes ook al een post onvoorzien opgenomen? Want ja, een verbouwing kost altijd meer dan je denkt/verwacht en 2000 speling is erg weinig.
.
Alle reacties Link kopieren
Eloa schreef:
21-06-2018 09:55
We hebben alles laten berekenen. De aanbouw zelf, vloerverwarming, de hele woonkamer wordt gestuukt, er komen 2 nieuwe deuren in, nieuwe vloer, aan stopcontacten is gedacht enz. Het potje van 2000 is puur als er iets kapot gaat tijdens de bouw.
Dat is heel slim, Eloa.
Voor mij zou de afweging wel zijn hoe mijn spaarmogelijkheden zijn. Als je lekker kunt leven en je hebt nog steeds de mogelijkheid om ieder jaar een paar duizend euro te kunnen sparen en er blijft nog wel een paar duizend op de spaarrekening achter zodat je financiele tegenvallers op kunt vangen, zou ik gewoon aan de aanbouw beginnen.

Alle andere dingen die je noemt hoeven niet in 1 keer. Je kunt over een paar jaar de schutting vervangen, of het toilet vernieuwen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
We houden inderdaad ook nog eens 4000 euro over waar we niet aan willen komen. Dit is voor financiële tegenvallers. We hebben toch een koophuis en 3 kinderen. Als in dezelfde maand mijn wasmachine ermee stopt en de auto er mee ophoudt willen we dit wel meteen kunnen vervangen.

Wij sparen denk ik zo’n 3000 euro op jaarbasis (dit is min de spaarcenten voor de kinderen want die krijgen iedere maand 25,- gestort op hun rekening) Dit is niet bizar weinig maar ook niet heel veel. Dus voor een grote aankoop zoals een schutting zijn we toch wel een jaar voor aan het sparen.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je nu een groot bedrag beschikbaar hebt, zou ik ook nu het grote project doen. De andere dingen hoeven dan toch niet tegelijkertijd? En als je alle kosten al hebt meegenomen, hou je die 2000 euro misschien wel gewoon over, dan ben je al een heel eind met de schutting. Je zegt zelf dat de schutting binnen drie jaar wel echt vervangen moet worden, dan is één jaar sparen geen punt toch?
Doe je het jaar daarop het toilet. Het jaar daarop de zolder etc
Trap kun je zelf kaal schuren en of zelf verven als tijdelijk oplossing of via werkspot iemand vinden die het voor een paarhonderd euro doet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net een uitbouw laten plaatsen in ons huis.
Hier begon het met alleen de uitbouw, toen moest ook de vloer vervangen worden want de aanhechting is niet mooi. Dit was ook zo voor de rest van het huis, dus de boel ook maar laten stucen, dan heb je het zo strak moesten er ook maar nieuwe deuren in.
Als je de boel toch open hebt liggen dan ook maar wat extra electra punten en de hele beneden verdieping maar laten spuiten.
Als je dan alles zo mooi hebt, moest er ook een nieuwe keuken in en dan kom het lelijke toilet niet achter blijven.
Nu zijn de oude meubels niet mooi en moeten wij opzoek naar nieuwe meubels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven