Asielpoesje chronische niesziekte

10-07-2018 22:42 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dilemma! Lief poesje in het asiel gezien, tien maandjes oud. Ze is twee weken terug halfdood gevonden, heeft erge niesziekte gehad en dode kittens uitgescheid. Toen ik haar ging bekijken was het een lief aanhankelijk poesje, veel kopjes geven, knuffelig. Ze was nog een beetje benauwd en het asiel schat in dat haar zicht wellicht iets minder zou zijn. Ze oogde verder gezond, geen vieze oogjes, snotneusje, schoon kontje, gebitje prima. Ze zou nog een check van de dierenarts krijgen en ik heb aangegeven dat ik dit nog even wilde afwachten, Hieruit is gekomen dat ze chronische niesziekte heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou jullie advies zijn? Poesje wel of niet nemen? Ik sta voor een dilemma. Ben natuurlijk al wel verliefd en wil het poesje een goed huis geven. Maar denk ook praktisch en bang voor de gevolgen, veel bezoeken aan de dierenarts met bijbehorende rekeningen etc. Ik besef me goed dat ook een gezond poesje ziek kan worden maar heb nu natuurlijk de wetenschap dat ze chronisch ziek is.

Graag tips, meningen en advies!
Waarom krijgt zo'n zieke asielkat niet direct 'n spuitje?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-07-2018 22:43
Waarom krijgt zo'n zieke asielkat niet direct 'n spuitje?
Omdat het maar niesziekte is en sommige mensen een dierenleven belangrijk vinden
redbulletje schreef:
10-07-2018 22:43
Waarom krijgt zo'n zieke asielkat niet direct 'n spuitje?
vraag aan het asiel als je dat wilt weten
wat schiet TO op met deze vraag/opmerking
:@
Alle reacties Link kopieren
Sluit een ziektekostenverzekering af, chronisch is nog niet echt te zeggen. Ze zal dan wat meer snotteren
TO vaak heeft het asiel een contract met een (plaatselijke) dierenarts. Vraag het adres van hem/haar en informeer wat je de verwachtingen zijn en de kosten. Het is natuurlijk geen garantie maar je hebt op z'n minst een indicatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ooit zo eentje uit het asiel gehaald. Ze moest wel vaak niezen en had heel vaak een traanoogje maar verder had ze er niet zoveel last van hoor. Ze is intussen een jaar of 17!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook even navragen. Hier een kat met een allergie, waar ze tabletjes voor krijgt.

Twintig tabletten voor een tientje en twee per week is voldoende. Voor dat bedrag vind ik een spuitje niet echt nodig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel en tja redbulletje, ik vroeg inderdaad een mening.
Moeilijk... een vriendin van me had je OP kunnen schrijven, ze kon altijd bij de dierenarts van het asiel terecht (gratis) het eerste halfjaar.
Geen idee of dat gebruikelijk is?

Hoe dan ook, was een lief knuffelig beestje, alleen wat mager terwijl hij goed te eten kreeg.
Het was dan ook heel triest toen hij na een paar maanden opeens dood in de gang lag 's ochtends :(

Wat de oorzaak nou precies was weet niemand maar door dit verhaal zou ik het niet doen. Niet alles is te genezen.

Maar ik lees ook dat Lady Day net zo'n hoopje uit het asiel heeft gehaald die inmiddels 17 is. (hartverwarmend :heart: !!)

Moeilijk, ik zou gewoon op mijn gevoel afgaan. Gek genoeg had ik meteen het gevoel dat hij niet meer zou genezen zeker omdat hij een hele slechte start had gehad (ondervoeding, ziek, zwervertje die ws al dagen niet gegeten en gedronken had).

Laat je nog even weten wat je doet? Ik hoop zó dat het allemaal goedkomt, het diertje heeft geluk dat je hem een fijn leventje wil geven!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels het asiel even een berichtje gestuurd voor de contactgegevens van de dierenarts. Navraag doen kan nooit kwaad en dan heb ik voor mijn gevoel in ieder geval logisch geredeneerd en één en ander geprobeerd. In mijn directe omgeving krijg ik voornamelijk advies niet doen.
Er ligt op dit moment een 16 jarige kat op mijn borst te slapen en dat doet hij regelmatig met gesnuf en snottebellen blazen, omdat zijn neusje vaak vol zit door zijn chronische niesziekte. Hij heeft ook vaak een traanoog. Ik maak alles dan even schoon met een watje en dat is het wel.

Ik heb hem 10 jaar geleden uit het asiel gehaald en nooit spijt gehad :cat:
Alle reacties Link kopieren
Als pragmatisch persoon zou ik gewoon eerst vragen wat voor kosten je ongeveer kan verwachten.

Kan je dat (makkelijk) missen? Dan doen natuurlijk
Kan je dat niet betalen, dan is het katje beter af bij iemand anders.
Chronische niesziekte is niet echt te behandelen, maar katten kunnen er goed mee leven. Acute niesziekte is ernstig, maar dat is iets anders.

Hierbij alvast wat uitleg voordat je het asiel en een DA spreekt:

https://www.mcvoordieren.nl/niesziekte
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-07-2018 22:43
Waarom krijgt zo'n zieke asielkat niet direct 'n spuitje?
Crisis mens hou toch eens even je vingers tussen de deur :whip:
Ja en?
Ik zou vooral ook vragen wat er gebeurt als je er ooit een andere kat naast zet.
Hoe snel kan een andere kat zo'n ziekte - eventueel dan in acute versie - overnemen?

Katten zijn immers sociale wezentjes en alleen is maar alleen.
Zeker bij een kat van 10 maanden.

En zelfs als je zelf geen extra kat in huis haalt.
Je wil niet dat kat door de tuin rent, wat dolt met de kat van de buren en die het heeft zitten.
Tornacense schreef:
10-07-2018 23:32
Ik zou vooral ook vragen wat er gebeurt als je er ooit een andere kat naast zet.
Hoe snel kan een andere kat zo'n ziekte - eventueel dan in acute versie - overnemen?

Katten zijn immers sociale wezentjes en alleen is maar alleen.
Zeker bij een kat van 10 maanden.

En zelfs als je zelf geen extra kat in huis haalt.
Je wil niet dat kat door de tuin rent, wat dolt met de kat van de buren en die het heeft zitten.
Chronische niesziekte is een milde vorm en een gezonde andere kat kan daar tegen. Een hele jonge kitten of een zieke, zwakke kat niet, dus dat gaat niet samen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-07-2018 22:43
Waarom krijgt zo'n zieke asielkat niet direct 'n spuitje?
We maken jou toch ook niet af bij een verkoudheid of hooikoorts?
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
10-07-2018 23:41
Chronische niesziekte is een milde vorm en een gezonde andere kat kan daar tegen. Een hele jonge kitten of een zieke, zwakke kat niet, dus dat gaat niet samen.
Zeker wanneer je de andere kat ent.

Onze kat heeft last van niesziekte. Het is nog even afwachten of het chronisch is, hij is nog jong. Maar hij voelt zich prima. Het enige is dat hij vaak niest en dat hij af en toe wat snottebellen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een kat uit het asiel gehaald met chronische niesziekte. Hij was toen ongeveer 7 jaar. Hij had in het begin medicatie (weet de naam niet meer maar was in poedervorm) maar kon na een aantal jaren zonder. Wel verhuisd naar een warmer land, weet niet of dat er mee te maken heeft, maar hij is uiteindelijk ruim 16 jaar geworden en heeft een fantastisch leven gehad. Het enige was dat hij niet goed kon ruiken, als wij hem iets lekkers gaven, keek hij eerst naar de andere katten of het eetbaar was. Als zij het opaten, durfde hij het ook aan :lol:
Later vertrouwde hij ons en at hij het gewoon op. Het heeft hem, voor zover wij weten dan, nooit belemmerd in zijn leven.
Het kan dus ook goed gaan met jouw katje :cat:
Autism is not a processing error. It’s a different operating system
roosje11 schreef:
10-07-2018 22:52
Sluit een ziektekostenverzekering af, chronisch is nog niet echt te zeggen. Ze zal dan wat meer snotteren
Je hebt dan wel een problem met het feit dat de aandoening al bestond. Komt de verzekering erachter? Kleine kans als de asieldierenarts een andere is dan je eigen dierenarts, maar het is natuurlijk wel fraude als je aanvinkt "dier is gezond op dit moment". In elk geval niet de eerste 30 dagen met deze klachten naar de dierenarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden een oudere kat geadopteerd die - naast ernstige blaas- en nierproblemen - ook chronische niesziekte had. Hij was 12,5 jaar toen ik hem kreeg en 21+ (!) toen hij overleed aan zijn blaasklachten. En ik ben in al die jaren slechts 2x met hem bij de dierenarts geweest; op de dag voor zijn dood en op de dag waarop hij overleed. Het was een ontzettend lieve knuffelkat en een heel tevreden ventje, die verder helemaal geen last leek te hebben van zijn aandoening. Je moet wel tegen wat snottebellen kunnen, maar verder is het echt geen reden om het te laten.
Alle reacties Link kopieren
Ons stalkatje van vroeger had ook chronische niesziekte. Ze had er maar af en toe last van. Toen ze wat ouder werd, bracht ze de winters bij ons thuis door, omdat mijn moeder dacht dat haar niesziekte bij kou meer opspeelde. Ik weet niet of dat zo was, maar bij ons thuis had ze er ook weinig last van. Als dat wel zo was, had ze een verstopt neusje en waterige oogjes. We maakten dan haar neusje en onder de oogjes met wat lauw water schoon. Als de kat een goede weerstand heef, goed wordt verzorgd en geen stress heeft, zal ze er waarschijnlijk ook weinig last van hebben. Ik zou het geen reden vinden om haar niet te nemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier een kat van 1 jaar met chronische niesziekte. Ik geef hem zo nu en dan cats claw! Erg goed voor de weerstand. Hij is namelijk ook altijd de klos met vlooien! Kitten hier niest ook vaak en krijgt ook cats claw nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag verschillende dierenartsassistentes gesproken. Die zijn er vrij laconiek over, loopt wel los. Internet staat echter vol met allerhande spookverhalen. Ik twijfel dus nog steeds :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven