Geluidsoverlast: positieve ervaringen voorzetwand gezocht!

12-07-2018 21:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een ontzettend gehorig jaren ‘30 huis en overweeg om voorzetwanden te laten plaatsen tegen de muren. Ik hoor namelijk alles van mijn buren, ik kan letterlijk horen wat ze zeggen. Het is alleen lastig om een keuze te maken qua materialen; er worden op internet door bedrijven gouden bergen qua geluidsreductie beloofd, maar zou het ook een echte verbetering brengen?
Dus vandaar mijn vraag: wie heeft er positieve ervaringen met een voorzetwand tegen geluidsoverlast? Welk materiaal heb je gebruikt en hoe dik werd de wand?

Ik ben benieuwd. Dank alvast voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Tvp....
Nieuwe buren gekregen aan beide kanten... En beiden volgens mij hardhorend.... Kan de televisie mee luisteren en alle feestjes....
En..... De huwelijkse voorwaarden... :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Kennis heeft zo'n proffesionele wand laten zetten, maar dit gaf niet veel. Geluid van de buren dreunt door het hele huis en de wand reikt tot aan het plafond.. Geluid komt daarboven uit..

Wand is volgens mij wel 8 cm dik..
bloosje wijzigde dit bericht op 12-07-2018 22:19
Reden: Dikte wand..
8.78% gewijzigd
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook in een heel gehorig huis en heb ook onderzoek gedaan om hier een bunker van te maken. Probleem is supercomplex. Je hebt luchtgeluiden (stemmen, tv) en je hebt contactgeluiden (voetstappen, schuiven met meubels) en beiden vergen een andere aanpak en soms helpt gewoon niks omdat geluiden flankeren -- via de muren, via de vloeren.

Ik heb me ook helemaal het apezuur gezocht naar positive geluidsisolatieverhalen maar die vind ik eigenlijk niet (bij mij zijn het bovenburen en ook schuinbovenburen). Ik denk omdat het zo moeilijk is om voor elkaar te krijgen.

Heb je er echt heel veel last van, dan denk ik dat verhuizen het beste is. Voor mij nooit meer een niet-nieuwbouwhuis, hoe verschrikkelijk ik nieuwbouw eigenlijk ook vind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zo'n voorzetwand laten plaatsen (op verzoek van de buren). Het stemgeluid wordt daarmee wat afgezwakt maar de hinderlijke geluiden zoals doordreunen van het lopen op de vloeren wordt niet minder, daar moet je weer andere maatregelen voor nemen. Als je het voor een relatief kleine prijs kunt regelen zou ik het wel aanbevelen. Veel geld zou ik er persoonlijk zelf niet aan uitgeven omdat het effect (bij ons in ieder geval) minimaal is.
Ik woon ook jaren 30 en kan de buren horen niezen. Niet echt iets te doen aan geluidsisolatie behalve m'n bed verplaatsen (en na lang op de muur bonken bij alle echtelijke ruzies tijdens de seks hebben de buren dat goddank een aantal maanden geleden ook gedaan). Dat helpt.

Ik ben verliefd op mijn huis maar overweeg bij een volgend huis ook zeker nieuwbouw, voor het geluid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vorige huis was ook erg gehorig. Toen ik zwanger bleek en aan de kinderkamer begon heb ik gipsplaten geplaatst met van dat bobbeltjes spul er tussen. In de tussenwand tussen de huiskamer en de kinderkamer helaas verkeerd om. Kind kon wel de tv horen maar ik hem niet horen huilen :facepalm: Was niet heel dik, iets van 4 cm oid. Geeft niets voor contactgeluiden wel voor baby gekrijs.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, dank jullie wel voor jullie reacties! Als ik het zo lees, is er dus niet veel aan te doen en moet ik ermee leren leven óf verhuizen. Maar moet je dan niet eerlijk zijn tegenover potentiële kopers? :-?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
12-07-2018 22:34
Ik woon ook in een heel gehorig huis en heb ook onderzoek gedaan om hier een bunker van te maken. Probleem is supercomplex. Je hebt luchtgeluiden (stemmen, tv) en je hebt contactgeluiden (voetstappen, schuiven met meubels) en beiden vergen een andere aanpak en soms helpt gewoon niks omdat geluiden flankeren -- via de muren, via de vloeren.

Ik heb me ook helemaal het apezuur gezocht naar positive geluidsisolatieverhalen maar die vind ik eigenlijk niet (bij mij zijn het bovenburen en ook schuinbovenburen). Ik denk omdat het zo moeilijk is om voor elkaar te krijgen.

Heb je er echt heel veel last van, dan denk ik dat verhuizen het beste is. Voor mij nooit meer een niet-nieuwbouwhuis, hoe verschrikkelijk ik nieuwbouw eigenlijk ook vind.
Wij wonen in een nieuwbouwwoning en horen geen muziek, gelach, gehuil, geschreeuw, of andere ‘luchtgeluiden’.

Stoelen die over de vloer schrapen en buurkindje die met blokken op grond smijt helaas wel (heel goed)
Nieuwbouw voorkomt dus niet alles.
Alle reacties Link kopieren
verveine schreef:
12-07-2018 23:07
Wauw, dank jullie wel voor jullie reacties! Als ik het zo lees, is er dus niet veel aan te doen en moet ik ermee leren leven óf verhuizen. Maar moet je dan niet eerlijk zijn tegenover potentiële kopers? :-?
Het hoort wel een beetje bij oude huizen. Ik heb wel vaker in oude huizen gewoond waar ik minder hoorde dan nu. Die van mij is 110 jaar oud met houten verdiepingsvloeren dus ja, je hoort je buren echt wel lopen. De vorige buren hielden daar heel erg rekening mee. De huidige niet. De een vindt het ook erger dan de ander. Mijn vriend stoort zich er niet aan, maar ik ben inmiddels op zoek naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
12-07-2018 23:23
Wij wonen in een nieuwbouwwoning en horen geen muziek, gelach, gehuil, geschreeuw, of andere ‘luchtgeluiden’.

Stoelen die over de vloer schrapen en buurkindje die met blokken op grond smijt helaas wel (heel goed)
Nieuwbouw voorkomt dus niet alles.
Contactgeluiden nog wel dus. Van jullie zijburen? Misschien dat de vloeren doorgetrokken zijn?

Dit maakt mij onrustig. Ik woon nu in een op zich fantastisch huis, en ik weet dat ik minimaal het dubbele ga betalen voor iets nieuws en dan nog de buren horen... :cry:
Alle reacties Link kopieren
Niet alle jaren 30 woningen hebben geluidsoverlast, hier rijtjeswoning zonder problemen.
Lijkt me vervelend to, geen ervaring met wanden. Met wand lever je ook weer wat woonruimte in
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-07-2018 07:08
Contactgeluiden nog wel dus. Van jullie zijburen? Misschien dat de vloeren doorgetrokken zijn?

Dit maakt mij onrustig. Ik woon nu in een op zich fantastisch huis, en ik weet dat ik minimaal het dubbele ga betalen voor iets nieuws en dan nog de buren horen... :cry:
Inderdaad van onze zijburen. Tijdens de bouw zagen we een flinke spleet tussen de woningen en we hadden gehoopt daardoor niks te horen, helaas toch wel :-(

Ik ben erg gevoelig voor bepaalde geluiden, baal ik wel van.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
12-07-2018 22:34
Ik woon ook in een heel gehorig huis en heb ook onderzoek gedaan om hier een bunker van te maken. Probleem is supercomplex. Je hebt luchtgeluiden (stemmen, tv) en je hebt contactgeluiden (voetstappen, schuiven met meubels) en beiden vergen een andere aanpak en soms helpt gewoon niks omdat geluiden flankeren -- via de muren, via de vloeren.

Ik heb me ook helemaal het apezuur gezocht naar positive geluidsisolatieverhalen maar die vind ik eigenlijk niet (bij mij zijn het bovenburen en ook schuinbovenburen). Ik denk omdat het zo moeilijk is om voor elkaar te krijgen.

Heb je er echt heel veel last van, dan denk ik dat verhuizen het beste is. Voor mij nooit meer een niet-nieuwbouwhuis, hoe verschrikkelijk ik nieuwbouw eigenlijk ook vind.
Ik heb een jaren ‘70 woning en ik hoor bijna niks van de buren hoor.
Behalve als ze in de nacht gaan plassen. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
13-07-2018 07:41
Inderdaad van onze zijburen. Tijdens de bouw zagen we een flinke spleet tussen de woningen en we hadden gehoopt daardoor niks te horen, helaas toch wel :-(

Ik ben erg gevoelig voor bepaalde geluiden, baal ik wel van.
Hier tegenover ook even een positieve reactie. Ik woon ook in een nieuwbouw woning en hoor niets van de buren! Ook geen spelende en/of huilende kleine kinderen. :)
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouwappartement (dus met nog meer buren om ons heen dan in een rijtjeshuis), maar merken alleen dat we buren hebben als er ergens in het pand iemand een gaatje in de muur boort. Verder horen we echt helemaal niets: geen radio of tv, geen spelende of huilende kinderen, geen geschuif met meubels of gestampt op vloeren, gewoon niets.
Alle reacties Link kopieren
Je buren moeten zich in acht nemen met veel stoffering zodat de galm (geluidweerkaatsing) en de contactgeluiden doorbroken worden maar daar heb jij geen invloed op.

Zelf kan je wel een buigslappe voorzetwand maken voor veel geld en moeite maar verwacht er niet teveel van. Ik zou het geld bewaren voor een verhuizing.
retrostar wijzigde dit bericht op 13-07-2018 08:04
0.63% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
12-07-2018 23:23
Wij wonen in een nieuwbouwwoning en horen geen muziek, gelach, gehuil, geschreeuw, of andere ‘luchtgeluiden’.

Stoelen die over de vloer schrapen en buurkindje die met blokken op grond smijt helaas wel (heel goed)
Nieuwbouw voorkomt dus niet alles.
Hebben jouw buren een harde vloer direct op het beton? Onze buren hebben plavuizen en wij horen speelgoed op de grond ook heel erg goed. En ze hebben nauwelijks gordijnen, geen kleed, dus geluid wordt ook niet gedempt. Ik ben er al een keer geweest en sindsdien is het schrapen over de vloer met stoelen een stuk minder. Maar het is best lastig om je buren daar op aan te spreken. Die van ons vonden het heel vervelend dat dat bij ons klonk alsof je met je nagels over een oud schooolbord krast.
Zelf hebben wij op de plavuizen een ondervloer gelegd en daar bovenop een laminaatvloer. Die vloer ligt niet tegen de muur aan. Dat maakt veel uit voor het contactgeluid via de vloer.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat de beste methode zou zijn om buren te bewegen om tapijt op de vloer te leggen, te behangen, gordijnen en schilderijen op te hangen, veel kasten te plaatsen en de meubelen wat dynamisch neer te zetten want zij hebben er geen enkele baat bij en alleen maar onkosten.

In het geval van huur kan de verhuurder eisen stellen en anders zitten ze misschien in dezelfde VVE?

Of misschien kan je wat aanschaffen vergoeden?

Dit is gewoon vreselijk lastig uit te voeren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kunt heel wat doen om geluidsoverlast tegen te gaan, maar dan moet je wel gedegen te werk gaan en je buren ook. In een betonnen appartementencomplex zul je een boor bij 5 appartementen verderop zeker nog wel horen, maar als elke unit zwevende dekvloeren en adequate ondervloeren heeft zul je geen last hebben hebben van stemmen of voetstappen.

Hierboven ligt er laminaat op een houten verdiepingsvloer. Niet zwevend gelegd. Als ze flink stampen rinkelen bij mij de ramen in de sponningen. Niet zwevende harde vloeren zouden verboden moeten zijn in appartementen.

Spouwmuren, zwevende dekvloeren, de juiste ondervloer en vrijdragende plafonds gaan heel wat lawaai tegen

En inderdaad, met de huidige minimalistische inrichtingsstijl kan geluid goed zijn gang gaan. De tijd van dikke tapijten, zware gordijnen en veel grote, massieve meubelen is echt wel voorbij.

Een kind met blokjes laten spelen op plavuizen... maak me gek.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-07-2018 08:15
Niet zwevende harde vloeren zouden verboden moeten zijn in appartementen.

Hier hebben alle buren of pvc of een houten vloer. De houten vloeren met ondervloer, maar het pvc is overal direct op de betonnen ondervloer gelijmd (nou ja, met een klein egalisatielaagje ertussen). En nogmaals: we horen nooit iets van de buren. Het hangt er dus echt vanaf hoe het pand gebouwd is.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
13-07-2018 09:13
Hier hebben alle buren of pvc of een houten vloer. De houten vloeren met ondervloer, maar het pvc is overal direct op de betonnen ondervloer gelijmd (nou ja, met een klein egalisatielaagje ertussen). En nogmaals: we horen nooit iets van de buren. Het hangt er dus echt vanaf hoe het pand gebouwd is.
Ik verhuis naar jullie gebouw!
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-07-2018 09:20
Ik verhuis naar jullie gebouw!

Ik geef wel een seintje als er iets te koop komt. :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven