Verbouwen, verhuizen of bouwen?

13-07-2018 09:59 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij overwegen om ons huidige huis uit te bouwen met een dakkapel, verhuizen of zelf een woning bouwen.

Op onze huidige woning hebben we een mooie overwaarde gecreëerd we komen alleen echter op de bovenverdieping ruimte te kort. Er zijn zoveel opties dus ik kom hier even wat advies vragen.

Onder de nok van ons huidige huis kunnen we net staan in het midden. We twijfelen of een dakkapel dan wel zinvol is, iemand ervaring mee?

We weten wat de kosten van renoveren zijn, alles aangepakt behalve de buitenmuren. We hebben wel veel zelf gedaan. Als ik online een tool gebruik om de kosten van zelf bouwen, incl de grond, gebruik dan kom ik uit op ongeveer €480.000 alles incl.
Wat waren jullie kwijt aan het bouwen van een huis? Het stuk grond kost €100.000.
Dit zijn onze eisen:
Woonkamer minstens 8x4/5
Keuken 6x3
Eethoek al dan niet in woonkamer maar wel een ruimte van 6x3
Bijkeuken 3x2
Garage voor 1 auto + wat opslag
Minstens 3 slaapkamers van 12m2
1 kleinere slaapkamer van 8 m2
Badkamer van 8 m2
Afwerking hoeft niet mega luxe. We hebben adressen waar we voor gunstige prijzen materialen kunnen kopen. Denk aan gietvloer, gestucte muren en plafonds, inbouw sanitair, bad en douche, 2 toiletten.

Als we kiezen om te verhuizen willen we een opknaphuis kopen. Ons budget om verbouwen is dan €100.000.

Wie heeft voor ons raad en daad bij deze toch wel ingewikkelde vraag. Hypotheekadviseur raadde aan om te verhuizen gezien de overwaarde (minstens 70.000 en de lage rente).
Alle reacties Link kopieren
Als je toch de kans hebt om zelf te bouwen, zou ik dat doen. Ik weet niet hoe oud jullie huidige huis is, maar als je zelf bouwt heb je gelijk de kans om dat energieneutraal en gasloos te doen. Scheelt in de toekomst weer veel geld. Maar dan moet je wel zelf weten dat je met ongeveer 500.000 uitkomt als dat je budget is.
Ik zou vooral kijken naar hoeveel werk je je op de hals wilt halen en hoe lang het allemaal gaat duren.
Wij hebben zelf een huis gebouwd. Het fijne eraan was dat we alles zelf konden bepalen en ik heb zelf ons huis ontworpen. Zelf aan de slag gegaan met potlood en gum en wat wij belangrijk vonden. Ik ben er nog altijd erg blij mee.

In totaal waren we bijna 7 ton kwijt voor een huis van 295 m2 woonoppervlakte.
Daar zit wel alles in, van grond tot afwerking.
Alle reacties Link kopieren
Wil je graag in je huidige huis blijven wonen of vind je een nieuwe plek ook wel een aantrekkelijk idee?

Als dat eerste, gewoon blijven wonen waar je zit. Als dat tweede, dan verhuizen en dan zo waar je je het prettigst bij voelt.

Verhuizen als economisch aantrekkelijke stap staat echt te ver van mijn belevingswereld af dat ik daar zelf nooit voor zou kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Die dakkapel lijkt mij zinloos, het is geen loopzolder, en zo'n ding is duur. Je wint praktisch niets qua ruimte
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-07-2018 10:20
Wij hebben zelf een huis gebouwd. Het fijne eraan was dat we alles zelf konden bepalen en ik heb zelf ons huis ontworpen. Zelf aan de slag gegaan met potlood en gum en wat wij belangrijk vonden. Ik ben er nog altijd erg blij mee.

In totaal waren we bijna 7 ton kwijt voor een huis van 295 m2 woonoppervlakte.
Daar zit wel alles in, van grond tot afwerking.
In deze prijsklasse heb je natuurlijk ook best wat te kiezen. Bij ons zou er een soort prefab huis uitkomen en dat leek mij helemaal niet aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
heartsxdaggers schreef:
13-07-2018 10:04
Als je toch de kans hebt om zelf te bouwen, zou ik dat doen. Ik weet niet hoe oud jullie huidige huis is, maar als je zelf bouwt heb je gelijk de kans om dat energieneutraal en gasloos te doen. Scheelt in de toekomst weer veel geld. Maar dan moet je wel zelf weten dat je met ongeveer 500.000 uitkomt als dat je budget is.


Dat ligt er maar net aan hoeveel je eerst moet uitgeven om het gasloos te bouwen.....

Zoals zo vaak hangt alle overheids info van leugens en halve waarheden (en commerciële belangen) aan elkaar
Mevrouw75 schreef:
13-07-2018 10:24
In deze prijsklasse heb je natuurlijk ook best wat te kiezen. Bij ons zou er een soort prefab huis uitkomen en dat leek mij helemaal niet aantrekkelijk.

De binnenkant kan je toch zelf bepalen?
Wij hadden ook regels waaraan we ons moesten houden voor de buitenkant, zo mocht de lengte van ons huis niet meer dan 30 meter zijn, om een voorbeeld te noemen.
TO, woon je in Nederland of in België? Dat is wel een heel groot verschil hierin.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving hebben mensen afgelopen maand onderzoek gedaan naar zelf bouwen in vrije bouw. Budget zou ook ongeveer 5-6 ton zijn en toen ze serieus met adviseurs in gesprek gingen viel het vies tegen.

Één heel belangrijk tegenvallend aspect is dat er momenteel voor de komende 1,5 jaar geen aannemer meer te vinden is met tijd. Dat is lastig ivm regels rondom bouwkavels waar wel binnen een bepaalde termijn gestart moet worden. Bovendien heeft de schaarste qua aannemers de afgelopen 1,5 jaar de prijzen behoorlijk opgedreven waardoor er met het budget veel minder mogelijk was dan gedacht. Ze kunnen vragen wat ze willen.

Ik zou dus niet teveel uitgaan van een online tooltje, maar echt even met adviseurs om tafel om de mogelijkheden te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-07-2018 10:28
De binnenkant kan je toch zelf bepalen?
Wij hadden ook regels waaraan we ons moesten houden voor de buitenkant, zo mocht de lengte van ons huis niet meer dan 30 meter zijn, om een voorbeeld te noemen.
Dat vond ik al beperkend genoeg. Maar ik hou niet zo van nieuwbouwhuizen, tenzij ze echt apart zijn en dan zit je echt wel in de architectonisch dure hoek.
Het ligt er natuurlijk ook aan of je veel zelf kan doen of alles wil laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen dakkapel maar een dakverhoging. Als dat tenminste constructief kan. Op die manier creëer je een volwaardige extra verdieping. Kun je gelijk de dakisolatie goed regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bang dat een dakkapel op de zolder te weinig ruimtewinst oplevert. Wij hebben een aantal jaren geleden uitgebouwd op de garage, een slaapkamer en een ruimte die je kunt gebruiken als werkhoek/waskamer/speelhoek (wij hebben het laatste). Deze uitbouw heeft ons zo'n 45.000 euro gekost. Als dat een optie is zou ik dat eerder doen dan die dakkapel.

Teken je ideale huis eens uit op een papiertje, voor de daadwerkelijke bouw moet er toch een professionele tekening komen, die kun je altijd nog laten maken. Vraag dan na of dat binnen jullie budget is te realiseren. Ik zou sowieso wel kijken of gasloos haalbaar is.

En je kunt natuurlijk ook rondkijken op Funda wat er bestaand te koop is in jullie prijsklasse. Een paar maanden geleden kwam er een huis voorbij in mijn woonplaats die ik best had willen hebben (alleen zit verhuizen er nu voor ons financieel niet in)
quattro35 schreef:
13-07-2018 10:24


Dat ligt er maar net aan hoeveel je eerst moet uitgeven om het gasloos te bouwen.....

Zoals zo vaak hangt alle overheids info van leugens en halve waarheden (en commerciële belangen) aan elkaar
Inderdaad, ik zou gewoon een gasaansluiting nemen zolang dat nog beschikbaar is.

Als je niet bijzonder gehecht bent aan je huidige woning/tuin/locatie, zou ik voor zelf laten bouwen kiezen als dat binnen budget valt. Kun je een jaar blijven wonen terwijl je al laat bouwen of moet je eerst verkopen en in 'n caravan gaan zitten op je nieuwe kavel om het financieel rond te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gebouwd en al met al ben ik blij dat we dat gedaan hebben. Zelf een aannemer in de hand genomen, een kavel gekocht van de gemeente en door een bouwkundig tekenaar de tekening laten maken en door een bevriende constructeur de berekeningen. Wij wisten al heel goed wat we wilden qua ontwerp en hadden al de nodige info vanuit de welstandscommisie ontvangen mbt de eisen waaraan het ontwerp moest voldoen.

Wij hebben tegen een spotprijs kunnen bouwen, aannemer kenden we goed ( had ook het huis van mijn ouders gebouwd en daarna verbouwd) en we hebben daarnaast best e.e.a. zelf gedaan. Dat was wel zwaar in combi met een fulltime baan, maar dat was uiteindeijk te overzien.

Groot verschil is dat wij hebben gebouwd in 2013-2014 en dat dat echt nog een mindere tijd was voor de bouw. Goed kunnen onderhandelen.

Voordeel aan zelf bouwen is dat je ruimtes volledig naar eigen wens kunt indelen. Wij hoeven hier niet meer weg, een fijne grote tuin, een prettige indeling. Het is gewoon erg plezierig wonen zo.

Ik zou niet verhuizen, enkel en alleen omdat het nu financieel aantrekkelijk is. Zo te lezen is dat ook niet het geval ivm meer ruimte willen op de bovenverdieping.

Een onlinetool is leuk, maar niet volledig over het algemeen. Ik zou eens informeren bij een aantal aannemers om te kijken wat jullie wensen mogelijk zouden kosten en of dat past binnen jullie budget.
Alle reacties Link kopieren
Als je een kavel kunt krijgen en je ziet de rompslomp zitten, dan zou ik je adviseren om voor zelf bouwen te kiezen. Voor jullie budget moet een mooie cataloguswoning van Livingstone oid best te doen zijn denk ik.
En dan zijn er echt nog heel veel opties waardoor het toch echt jullie huis is.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Met jullie reacties kan ik al iets! Even ingaan op jullie vragen:

- we verhuizen niet puur voor de winst. Het huis boven is te klein, onder meer dan tevreden. Onze buren zijn niet de meest leuke en we zouden nu ook wel vrijstaand willen gaan.
- we wonen in zuid Limburg. België is 5 minuten rijden maar toch zou ik er denk ik niet willen wonen. Wat zijn de voordelen/nadelen?
- het dak is nog geen 10 jaar oud en is dus geïsoleerd.
- verhuizen staat sowieso op de planning.
- op de garage bouwen hebben we ook bekeken maar werd ons afgeraden ivm de hoge kosten voor vergunning en leges. Vooral in de keuze tussen dakkapel of garage zou het dan eerder een dakkapel worden. Achter het huis aanbouwen kan helaas niet want we hebben een aanbouw met mooie lichtstraten, dat zou dan weer helemaal verandert moeten worden en dat vinden we zonde.


- ter aanvulling: ons huidige huis van boven totg onder gerenoveerd voor 65.000. We kunnen wel dingen zelf maar lang niet alles. Dan vinden we de kwaliteit belangrijker.

Is het reëel om te zeggen voor 200.000 heb je een huis gebouwd excl grond? Ik heb geen idee van de kosten van de buitenkant maar met de wetenschap dat we ons huidige huis hebben gedaan voor 65.000 lijkt me 400.000/500.000 wel veel. We hebben echt geen goedkope spullen gebruikt (electra, water, gas, sanitair, kozijnen, keuken, badkamer, 2 toiletten, stuccen, plafonds incl aanbouw van 8x5 etc etc).
Alle reacties Link kopieren
Als zelf bouwen binnen bereik ligt en je voelt ervoor, dan zou ik dat zeker onderzoeken. Bel gewoon eens met een bouwbedrijf om een orienterend gesprek aan te vragen.
Sinds 1 juli krijg je geen bouwvergunning meer voor een huis met een gasaansluiting. Wij hebben daar al eerder rekening mee gehouden en met subsidie (op de warmtepomp) meegerekend en het feit dat je geen aansluiting op het gasnet hoeft te betalen, kostte dat netto ongeveer 5000 euro meer. Ben je wel helemaal klaar voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Gas is inderdaad iets waar we al naar gekeken hebben. Nu net alle gasleidingen vervangen in ons huidige huis. In het nieuwe huis zullen we al geen gas meer aanleggen puur en alleen al om te voorkomen dat het over 10 jaar weer aangepast moet worden met die nieuwe regels.
Ik ga eens contact opnemen met een bouwbedrijf.

Als ik jullie reacties zo hoor dan kunnen we het best naar een lokaal klusbedrijf/bouwbedrijf gaan om eens te informeren?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je met een aannemer in zee gaat heb je tekeningen nodig die je ook weer moet betalen. Een plaatselijke aannemer is meestal geen bouwkundig tekenaar.
Bij cataloguswoningen is dat hele traject bij één bedrijf ondergebracht. Daardoor kun je echt winst boeken en zul je meer huis voor hetzelfde budget krijgen.

Ik vind je argumentatie waarom je niet koos om op de garage te bouwen niet echt hout snijden. Hoe hoog denk je dat leges wel niet zijn als je een heel huis gaat bouwen? Die leges betaal je altijd zodra je een vergunning aanvraagt. Het is een percentage van de bouwsom. Dus als je niet bouwt op de garage om de leges, zou ik maar niet beginnen aan een heel huis.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Cupcake1988 schreef:
13-07-2018 11:20
Met jullie reacties kan ik al iets! Even ingaan op jullie vragen:

- we verhuizen niet puur voor de winst. Het huis boven is te klein, onder meer dan tevreden. Onze buren zijn niet de meest leuke en we zouden nu ook wel vrijstaand willen gaan.
- we wonen in zuid Limburg. België is 5 minuten rijden maar toch zou ik er denk ik niet willen wonen. Wat zijn de voordelen/nadelen?
- het dak is nog geen 10 jaar oud en is dus geïsoleerd.
- verhuizen staat sowieso op de planning.
- op de garage bouwen hebben we ook bekeken maar werd ons afgeraden ivm de hoge kosten voor vergunning en leges. Vooral in de keuze tussen dakkapel of garage zou het dan eerder een dakkapel worden. Achter het huis aanbouwen kan helaas niet want we hebben een aanbouw met mooie lichtstraten, dat zou dan weer helemaal verandert moeten worden en dat vinden we zonde.


- ter aanvulling: ons huidige huis van boven totg onder gerenoveerd voor 65.000. We kunnen wel dingen zelf maar lang niet alles. Dan vinden we de kwaliteit belangrijker.

Is het reëel om te zeggen voor 200.000 heb je een huis gebouwd excl grond? Ik heb geen idee van de kosten van de buitenkant maar met de wetenschap dat we ons huidige huis hebben gedaan voor 65.000 lijkt me 400.000/500.000 wel veel. We hebben echt geen goedkope spullen gebruikt (electra, water, gas, sanitair, kozijnen, keuken, badkamer, 2 toiletten, stuccen, plafonds incl aanbouw van 8x5 etc etc).
Als ik dit zo lees zou ik dus verhuizen. Je hebt geen leuke buren, je huis is te klein, uitbouwen is onhandig en je wil ook nog vrijstaand. En dan staat verhuizen sowieso al op de planning.

Of je moet bouwen of bestaand kopen weet ik niet. Ikzelf zou bestaand kiezen, maar ik hou van hele oude huizen, of dus wat apartere, goed uitgedachte huizen, maar ja, dat is een hele persoonlijke keuze.
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
13-07-2018 10:47
Wij hebben gebouwd en al met al ben ik blij dat we dat gedaan hebben. Zelf een aannemer in de hand genomen, een kavel gekocht van de gemeente en door een bouwkundig tekenaar de tekening laten maken en door een bevriende constructeur de berekeningen. Wij wisten al heel goed wat we wilden qua ontwerp en hadden al de nodige info vanuit de welstandscommisie ontvangen mbt de eisen waaraan het ontwerp moest voldoen.

Wij hebben tegen een spotprijs kunnen bouwen, aannemer kenden we goed ( had ook het huis van mijn ouders gebouwd en daarna verbouwd) en we hebben daarnaast best e.e.a. zelf gedaan. Dat was wel zwaar in combi met een fulltime baan, maar dat was uiteindeijk te overzien.

Groot verschil is dat wij hebben gebouwd in 2013-2014 en dat dat echt nog een mindere tijd was voor de bouw. Goed kunnen onderhandelen.

Voordeel aan zelf bouwen is dat je ruimtes volledig naar eigen wens kunt indelen. Wij hoeven hier niet meer weg, een fijne grote tuin, een prettige indeling. Het is gewoon erg plezierig wonen zo.

Ik zou niet verhuizen, enkel en alleen omdat het nu financieel aantrekkelijk is. Zo te lezen is dat ook niet het geval ivm meer ruimte willen op de bovenverdieping.

Een onlinetool is leuk, maar niet volledig over het algemeen. Ik zou eens informeren bij een aantal aannemers om te kijken wat jullie wensen mogelijk zouden kosten en of dat past binnen jullie budget.
Mag ik vragen hoeveel jullie totaal ongeveer kwijt zijn geweest? We zouden het ook graag doen, maar kavels in deze omgeving zijn al snel 2-3 ton...
Als je nu niet vrijstaand woont zou ik geen extra geld meer spenderen aan dit huis, maar goed proberen te verkopen zodat je naar vrijstaand toe kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven