Sociale huurwoning accepteren overlast

13-07-2018 12:32 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Eindelijk! Na 10 jaar wachten staan we plots nummer 1 voor een sociale huurwoning in onze woonplaats. Normaliter is de wachttijd voor een eengezinswoning 12 tot 13 jaar, soms zelfs langer. We hebben dus geluk, maar er is een vervelende bijkomstigheid die mede gezorgd heeft dat we nu op nummer 1 staan. Er is overlast. Structurele geluidsoverlast.

Even over de woning. Die is perfect, vlakbij het centrum, ideale busverbinding naar het werk/universiteit. Tuin op het zuiden, 2 slaapkamers en vele male ruimer dan onze huidige studio. Er hoeft haast niks aan gedaan te worden, op een likje verf na. De overnamekosten voor de vloer e.d. zijn laag en de vloer is mooi. De nieuwe huur is wel wat duurder maar nog wel betaalbaar.

Nu het probleem. Volgens de woningcorporatie is er al jaren overlast. De meeste mensen die in dat blokje huizen heeft gewoond vertrekt binnen 2 tot 5 jaar door deze geluidsoverlast. Het zijn 3 woningen naast elkaar, waarvan wij de middelste zouden krijgen. De verstandhouding tussen de vertrekkende bewoners en de buren van rechts is enigszins prima, er valt mee te praten en tot compromissen te komen. Hun woonkamer grenst aan 'onze' (voor de uitleg noem ik het maar even onze woonkamer). De buren van links hebben wel veel geluidsoverlast van 'onze' trap, badkamer, en voordeur die aan hun woonkamer en slaapkamers grenst. Werkelijk alles klinkt voor hen (volgens hen), heel hard. Nu speelt ook mee dat niet de meest sociale en vriendelijke, begripvolle mensen op dat adres hebben gewoond. De man van buurvrouw links is een meneer uit Noord-Afrika en snel boos, heeft ook gevochten met de huidige vertrekkende bewoner (tevens ook uit Noord-Afrika). De huidige vertrekkende bewoner gaf aan ook licht ontvlambaar te zijn en zich niet laat commanderen door de buren en dus erop af gaat, wat uitmondde in vechtpartijen op straat en politiebezoek. Hij benoemde dat zijn temperament niet mee hielp. Ook de buren rechts hebben enkele jaren geleden flinke ruzie gehad met de vorige bewoners van de huidige vertrekkende bewoners (4 jaar geleden). Dat is ook uitgemond in een vechtpartij. Toen ik met deze buren praatte kwamen zij wat gespannen over. Ik denk ook dat de voorgaande en vertrekkende bewoners niet bereid waren om elkaars ergernissen te erkennen of naar elkaars overlast te luisteren (even bij elkaar in de woning staan om te horen hoe het echt klinkt), waardoor iedereen zich niet gehoord voelde.

De buurvrouw van links is haastig op zoek naar een andere woning en vertrekt waarschijnlijk binnenkort. Dit is vrijwel zeker. Zij gaf aan dat ze alle toiletgeluiden uit 'onze' badkamer in haar slaapkamer hoort en daar wakker van wordt. Ook de deur en trap zijn een probleem.
De rest van de straat is erg rustig, wonen veel oudere alleenstaande vrouwen.

Nu zijn wij best rustige mensen en ben ik best bereid rekening met haar te houden, tot op zekere hoogte. Het bekleden van de trap of onderzoeken of isoleren een optie is behoren tot die mogelijkheden. Wij hebben in tegenstelling tot de buren van links en rechts geen kinderen, geen auto en geen honden. We zijn niet druk en ontvangen niet vaak bezoek. Enerzijds denk ik dat het wel mee valt. Maar als zij inderdaad vertrekt dat weten we niet wat we daarvoor in de plaats krijgen.

De woningcorporatie geeft ons tot dinsdag om een besluit te nemen, en wil ons absoluut niet helpen mochten we overlast gaan ervaren. Zij stellen dat ze door ons voorafgaand te informeren, en door wat ze al gedaan hebben (bemiddeling bij vorige bewoners) al voldoende hebben gedaan. Juridisch mag dit niet, toch proberen ze zich daarop te beroepen.

Onze huidige woonsituatie is voor eind-twintigers zoals wij niet houdbaar. 1 Klein raam wat open kan, de woning is slecht geïsoleerd, we horen alles van onze huidige buurjongens die vaak (4 keer per week) schreeuwend bezoek over de vloer hebben. Enorme bassgeluiden en veel (wiet)gerook wat onze woonkamer binnenkomt. Daarnaast leven we op elkaars lip, vriend en ik leven op 25m2, er is geen tuin of balkon. Het wordt bloedheet in de huidige woning. Bovendien als ik over een jaar klaar ben met de studie dan moeten we hier sowieso uit. Vriend vind het een goed idee toch te kiezen voor de nieuwe woning, omdat dit een verbetering is in m2, een tuin heeft en ik in een aparte ruimte kan studeren.

Ons lange termijnplan is om tussen de 2 tot 5 jaar iets te kopen in de provincie van vriend zijn familie, waar huizen nog wel betaalbaar zijn. Dan heb ik ook wat relevante werkervaring opgedaan waardoor ik daar hopelijk sneller aan een baan kom en we een goede hypotheek kunnen krijgen. Dat kan nu namelijk niet. Vrije sector of particulier kunnen we in deze regio niet betalen en er is geen aanbod momenteel (afgelopen 6 maanden). De enige optie tot verbetering is dus het aannemen van deze sociale huurwoning. Ook speelt mee dat vriend over 1 jaar samen met mijn inkomen van bijbaan te veel verdient voor sociale huur. Maar te weinig voor particulier of vrije sector.

Wat zouden jullie doen? Welke argumenten hebben jullie voor wel of niet kiezen voor de nieuwe woning?
anoniem_318847 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 12:37
Reden: aanvulling
8.70% gewijzigd
Ik zou passen zoals je dit beschrijft.
Je moet je er thuis kunnen voelen en eventueel toekomstige kinderen veilig kunnen laten opgroeien.
Loop eens een rondje door de wijk in de avonduren ( met nu in je achterhoofd dat het vakantietijd is)
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 12:37
27.13% gewijzigd
Overlast zou voor mij een grote NO GO zijn.
Ik zou gaan huren op de privémarkt, dit lijkt me echt niks.
Alle reacties Link kopieren
Je weet nu al dat je veel gezeik gaat krijgen als je daar gaat wonen. Waarom zou je daar in godsnaam voor kiezen?

25m2 is nou ook weer niet op elkaar lip zitten. Ik zou nog lekker 3 jaar wachten op een andere woning
Wij hebben een sociaal huurwoning geweigerd omdat er een particulier kinderopvang naast zat. ( Dat was een koopwoning)
Waarom ga je niet gelijk naar vriends omgeving waar de huizen betaalbaar zijn? Als hij al 'n baan heeft kan hij al zoeken naar 'n koopwoning. Blijf jij eventueel een goedkope kamer huren waar je studeert of je gaat op en neer reizen.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
13-07-2018 12:36
Ik zou passen zoals je dit beschrijft.
Je moet je er thuis kunnen voelen en eventueel toekomstige kinderen veilig kunnen laten opgroeien.
Loop eens een rondje door de wijk in de avonduren ( met nu in je achterhoofd dat het vakantietijd is)
Kinderen zullen we hoogst waarschijnlijk niet krijgen in die woning, gezien onze plannen en huidige situatie (studie en werkervaring opdoen). Na 5/6 jaar willen we al naar een groene en ruimere provincie verhuizen en kopen.
De buurt is verder prima, gezellig en veilig. Ik heb daar eerder gewoond, enkele jaren geleden. Beetje volks, maar niet aso of enorm gemengd.
Zou je het niet op een akkoordje kunnen gooien met de woningbouw, dat je je inschrijfduur niet verliest als je de woning accepteert? Ik weet niet of dat kan hoor.
Het klinkt als gehorige huizen met bewoners die niets van elkaar kunnen hebben. Als jullie daar als rustig stel tussen komen wonen zou het kunnen dat de boel kalmeert. Maar ik zou zelf niet zomaar een inschrijfduur van tien jaar op het spel zetten. Stel dat het toch vreselijk is, dan kan je voorlopig niet weg.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-07-2018 12:42
Waarom ga je niet gelijk naar vriends omgeving waar de huizen betaalbaar zijn? Als hij al 'n baan heeft kan hij al zoeken naar 'n koopwoning. Blijf jij eventueel een goedkope kamer huren waar je studeert of je gaat op en neer reizen.
Mijn vriend wil nu nog even in deze regio blijven. Hij is enorm blij met zijn werk en hij wil geen auto. Een auto zou het allemaal ook veel duurder maken. Vriend kan alleen ook in de provincie niet genoeg hypotheek krijgen om iets degelijks te kopen. Een kamer huren is in deze regio ook snel 500 a 600 euro p.m.
Je weet het van tevoren dus inderdaad niet gaan klagen dan.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
13-07-2018 12:43
Zou je het niet op een akkoordje kunnen gooien met de woningbouw, dat je je inschrijfduur niet verliest als je de woning accepteert? Ik weet niet of dat kan hoor.
Het klinkt als gehorige huizen met bewoners die niets van elkaar kunnen hebben. Als jullie daar als rustig stel tussen komen wonen zou het kunnen dat de boel kalmeert. Maar ik zou zelf niet zomaar een inschrijfduur van tien jaar op het spel zetten. Stel dat het toch vreselijk is, dan kan je voorlopig niet weg.
Dank voor tje tip. Nee, de woningcorporatie is erg stellig. De inschrijfduur vervalt op moment van accepteren en ze willen niets doen mochten we overlast gaan ervaren. Ik hoop stiekem dat onze toenadering naar de buren toe, nog voor we de woning accepteren in goede aarde valt bij hen. En onze bereidheid om de woning iets aan te passen qua isolatie. De agressieve man van buurvrouw en buurvrouw zelf gaan dus ook op korte termijn verhuizen.
Het is al netjes dat de woningbouw dit aangeeft van te voren.
Vele doen dit niet.
Ik zou dit dus echt niet doen. Als je dit nu al allemaal op voorhand weet ga je denk ik heel veel spijt krijgen eens je daar woont.
Is de overlast echt vooral door 'woongeluiden' zoals traplopen, deuren en toilet dan zou ik het wel doen. Die overlast (en meer) heb je nu volgens mij ook al en je weet dat het een tijdelijke situatie is. Over een aantal jaren ben je daar weg.

Als de overlast meer is dat mensen naar elkaar schreeuwen als vorm van communicatie, ruzie maken, muziek hard aan in de tuin tot laat etc.. dan zou ik het niet doen.
koosje-87 schreef:
13-07-2018 12:47
Dank voor tje tip. Nee, de woningcorporatie is erg stellig. De inschrijfduur vervalt op moment van accepteren en ze willen niets doen mochten we overlast gaan ervaren. Ik hoop stiekem dat onze toenadering naar de buren toe, nog voor we de woning accepteren in goede aarde valt bij hen. En onze bereidheid om de woning iets aan te passen qua isolatie. De agressieve man van buurvrouw en buurvrouw zelf gaan dus ook op korte termijn verhuizen.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Niet doen dus, want ze laten je gewoon in de kou staan.
Op welke plaats sta je voor de overige woningen? Het is nu vakantietijd, dus best kans dat je ook een andere woning kunt krijgen. Mensen komen niet opdagen voor bezichtigingen, enz. Het kan ineens heel snel gaan.
Overlast van woongeluiden heb je volgens mij sowieso heel vaak bij sociale huurwoningen. En inderdaad, van de woningcorporatie hoef je niks te verwachten.

Hoe groot is de kans dat er binnen een jaar een beter huis aangeboden wordt als je dit weigert?
Alle reacties Link kopieren
Videre schreef:
13-07-2018 12:49
Is de overlast echt vooral door 'woongeluiden' zoals traplopen, deuren en toilet dan zou ik het wel doen. Die overlast (en meer) heb je nu volgens mij ook al en je weet dat het een tijdelijke situatie is. Over een aantal jaren ben je daar weg.

Als de overlast meer is dat mensen naar elkaar schreeuwen als vorm van communicatie, ruzie maken, muziek hard aan in de tuin tot laat etc.. dan zou ik het niet doen.
Volgens de huidige vertrekkende bewoners hebben zij zelf nooit geluidsoverlast ervaren van de buren. De buren wel van hen, en dit betreft geluidsoverlast door traplopen, deuren en toilet. Maar, dit escaleerde dus in ruziemaken. De vertrekkende bewoners gaven geen gehoor aan de klachten van de buren tot grote woede van de buren van links. Met de buren van rechts was een betere verstandhouding. Van muziek in de tuin tot feestjes heb ik niets gehoord. Dat was niet aan de orde. Beiden buren hebben ook jonge kinderen die slecht slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het wel zou doen.

De kans dat jullie wéér een aanbod krijgen, is klein omdat er normaal veel langer gewacht moet worden.
De heethoofdbewoner in ‘jullie’ huis verhuisd.
De buurvrouw-die-alles-hoort gaat binnenkort verhuizen.
En ja, je weet niet wat er dan in komt, maar misschien ook wel rustige mensen zonder kinderen en huisdieren. Als je een koophuis hebt en je buren verhuizen, weet je ook niet wat er in komt.
Als de overlast aan blijft houden, kun je ook de huurdersraad/Woonbond inschakelen. Het ‘we hebben je gewaarschuwd’ door de WBV is natuurlijk onzin; jullie betalen huur en mogen daar woongenot voor verwachten, en overlast moet worden aangepakt (tenzij je klaagt over normale leefgeluiden).
Het is tijdelijk, jullue willen er een paar jaar blijven wonen. En het is verder een prima huis/locatie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Better the devil you know than the devil you don’t!

Niet doen.
De woningbouwvereniging laat duidelijk blijken dat ze aan hun informatieplicht hebben voldaan, dus terugkomen op je besluit is niet mogelijk. Naar alle waarschijnlijkheid is de situatie nog erger dan geschetst, maar mag dat ivm privacy niet worden toegelicht.
Uiteraard is er het belang van het verhuren vd woning; het juridische kader dat de woningbouwvereniging heeft opgesteld, doet het ergste vermoeden.
Hoe het verder gesteld is met de rest van de buurt; dit huis staat tussen twee aso-gezinnen die er niet voor terugdeinzen met anderen op de vuist te gaan.

Je weet wat je nu hebt aan overlast en beperkt woongenot.
mdh wijzigde dit bericht op 13-07-2018 12:56
0.29% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
Dus je hebt langs beide kanten ook nog overlast van jankende/krijsende kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
13-07-2018 12:52
Op welke plaats sta je voor de overige woningen? Het is nu vakantietijd, dus best kans dat je ook een andere woning kunt krijgen. Mensen komen niet opdagen voor bezichtigingen, enz. Het kan ineens heel snel gaan.
Ik stond bij deze woning nr 11. Normaliter sta ik tussen plek 15 en 8. Lager dan 5 ben ik nooit gekomen. Dit is echt een geweldige woning waar weinig aan gedaan hoeft te worden en een redelijke huurprijs qua m2. Het aanbod via woningnet is momenteel erg schaars. Soortgelijke woningen heb ik de afgelopen weken niet op de site gezien.
Ik zou het wel doen... Maar ik lees dat ik tot nu toe de enige ben.
Je klinkt heel enthousiast over de woning, verder.
En jullie zijn nog studerend, dus over een jaar of 5, 6 kun je misschien iets kopen of particulier huren.
Ik denk dat je lekker moet gaan. Waar je nu zit, dat klinkt pas écht ruk.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
13-07-2018 12:52
Op welke plaats sta je voor de overige woningen? Het is nu vakantietijd, dus best kans dat je ook een andere woning kunt krijgen. Mensen komen niet opdagen voor bezichtigingen, enz. Het kan ineens heel snel gaan.

Tja, en vanwege de vakantietijd zal het aantal verhuizingen ook niet zo groot zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven