Bladluizen

13-07-2018 21:17 31 berichten
Op een paar van mijn mooie planten, waaronder oleanders, bougainville, passieflora, granaatappel en kiwi: bladluizen. Getver!

Ze zitten op de groeipunten en onder bladeren.
Ze stagneren de groei en beletten de planten om mooi tot bloei te komen.
Ook kunnen ze de plant ziekmaken tot afsterven toe.

Hebben jullie ze ook en wat doen jullie er tegen?
Het liefst gebruik ik geen gif maar plant & omgevingsvriendelijke middelen.

Wat ik tot nu toe, sinds een paar dagen,
heb geprobeerd (na gelezen te hebben op internet dat het zou kunnen helpen) :

- sproeien met een aftreksel van ui in water
- de toppen in koud water houden zodat de luizen verzuipen.

Ik moet het resultaat nog afwachten.
Wat hielp bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Water aanlengen met afwasmiddel en dat er op spuiten.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze momenteel (nog) niet. Luizen betekenen meestal dat de plant niet optimaal gezond is. Hoewel dat niet hoeft te zeggen dat ze op apegapen liggen; ze zijn dan alleen kwetsbaarder.

Huismiddeltjes: een harde straal water waarmee je minstens de helft eraf spoelt, zeepspiritus, een pluk shag in wat water geweekt en dat water met wat druppels zeep verspuiten. Dat moet je wel vaak herhalen want ze gaan niet 100% dood.

Wat ook prima kan dat is een aftreksel van een bepaalde chrysantensoort (pyrethrum). Ook hiermee moet je ze allemaal raken.

Wil je er wat geld tegenaan smijten dan kan je een middel kopen uit de ECO-Style lijn of van Bayer. Of je kan gewoon een spuitbus kopen bij de discount.

Of voor dat geld kan je ook nieuwe planten kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De Kleine Dingen: In 24 uur een middel tegen bladluizen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De luizen eraf spuiten met een tuinslang en lavendel naast de favoriete planten van de luizen hielp hier al voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Pyrethrum. Duur dat geintje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Brandnetelgier. Brandnetels plukken in een emmer water minimaal 24 uren laten staan (gaat wel stinken). Op de planten sproeien en herhalen.
Alle reacties Link kopieren
Geen aandelen maar werkt fantastisch: https://www.roodmetzwartestippen.nl/lar ... dluis.html

gewoon een natuurlijke vijand van de bladluis inzetten.

(pas wel op bij een combinatie met mieren, die eten namelijk weer de lieveheersbeestjeslarven, dus dan zijn ze minder effectief)
Alle reacties Link kopieren
Met harde straal van de tuinslang de bladluis van de plant afspoelen. Daarna met plantenspuit met water en een druppel of twee Dreft de plant besproeien.
Doe ook iets aan je mieren, want diw verdedigen bladluis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn planten kregen 2x per week een spray douche van water met een drupje groene zeep (dan zit er ook niks chemisch etc in, is allemaal natuurlijk)
Van onder tot boven en van bovenkant tot onderkant. Nergens meer last van.
Alle reacties Link kopieren
Mengels van groene zeep, spiritius en water: https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/185 ... ritus.html
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bedankt voor de tips!
Ik ga ermee aan de slag.
Afwasmiddel of groene zeep om mee te beginnen..

Elke avond met tuinslang sproeien ook, het is zo droog dat watergeven sowieso al moest.
Alle reacties Link kopieren
Zonde om middelen te gebruiken die ook schadelijk zijn voor de plant, terwijl er in lieveheersbeestjes (of larven) gewoon ook een goed alternatief is.
Via internet kun je liefheersbeestjeslarven bestellen. Wij probeerden vanalles en enkel dit hielp!
nimbus schreef:
14-07-2018 12:44
Zonde om middelen te gebruiken die ook schadelijk zijn voor de plant, terwijl er in lieveheersbeestjes (of larven) gewoon ook een goed alternatief is.
Ik heb ook last van mieren...
Had gelezen dat die dol zijn op lieveheersbeestjes. Dat wil ik de lievebeestjes niet aandoen.

Ik las dat het planten van Afrikaantjes ook schijnt te helpen.
Weet je, eigenlijk is het ecosysteem ontregelt in geval van een plaag.
Toch is een natuurlijke oplossing wel de prettigste.
Mijn moeder maakt altijd een mengsel van spiritus en afwasmiddel en sprayt ze daar mee in.

Als je lieveheersbeestjes gebruikt, hoe zorg je dan dat die beestjes in jouw tuin blijven? :blond:
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
14-07-2018 16:14
Mijn moeder maakt altijd een mengsel van spiritus en afwasmiddel en sprayt ze daar mee in.

Als je lieveheersbeestjes gebruikt, hoe zorg je dan dat die beestjes in jouw tuin blijven? :blond:
Buiten gebruik je dan ook lieveheersbeestjes larven, die kunnen nog niet vliegen ;) Tegen de tijd dat ze lieveheersbeestjes zijn, zijn de luizen op als het goed is.

Hier werkte het prima (ondanks de mieren).
nimbus schreef:
14-07-2018 16:27
Buiten gebruik je dan ook lieveheersbeestjes larven, die kunnen nog niet vliegen ;) Tegen de tijd dat ze lieveheersbeestjes zijn, zijn de luizen op als het goed is.

Hier werkte het prima (ondanks de mieren).
Ohja, klinkt logisch :$
De planten behandeld met afwasmiddel. De luizen lijken daarmee gestopt (met vermeerderen), maar de groeipunten van de kiwi en de bougainville ook, die zijn afgestorven.

De jonge kiwiplant redt het niet meer. De bougainville heeft gelukkig nog andere groeischeuten. De Oleander toont zich sterk, die gaat ondertussen weer mooier bloeien.
Geen bladluizen dit jaar?
Hier zijn zweefvliegen die de larven produceren en ze eten.

Maar die hebben jasje en gedag van wespen, maar ze zijn het niet.
Doen ze om bang te maken. Maar ze verzamelen liever stuifmeel.

Ja, ook een leiverheerbeestje streek neer. Ik hoop dat het geen Japanner i.
Dat zijn kannibalen en eten de soorten die hier van nature wel horen.

Vorig jaar waren de bladluizen verdwenen doordat er een hele kolonie zweefvliegen was. Nu geen bladluizen gezien en ook veel minder zweefvliegen.

Ik heb niet meer gespoten.
Maar wespen... Zweefvliegen lijken er op, maar zijn het niet.
Moeilijk. :?:

Ik laat ze dus gewoon stuifmeel verzamelen en eet zo weinig mogelijk buiten.

Vanmorgen wel een heerlijke aardbei gegeten.
Eentje had een deukje en die heb ik bij de buren in de tuin gegooid. Is geen probleem, want er staan 0 bloemen.
Pumps_italiaans schreef:
18-07-2018 15:23
Geen bladluizen dit jaar?
Hier zijn zweefvliegen die de larven produceren en ze eten.

Maar die hebben jasje en gedag van wespen, maar ze zijn het niet.
Doen ze om bang te maken. Maar ze verzamelen liever stuifmeel.

Ja, ook een leiverheerbeestje streek neer. Ik hoop dat het geen Japanner i.
Dat zijn kannibalen en eten de soorten die hier van nature wel horen.

Vorig jaar waren de bladluizen verdwenen doordat er een hele kolonie zweefvliegen was. Nu geen bladluizen gezien en ook veel minder zweefvliegen.

Ik heb niet meer gespoten.
Maar wespen... Zweefvliegen lijken er op, maar zijn het niet.
Moeilijk. :?:

Ik laat ze dus gewoon stuifmeel verzamelen en eet zo weinig mogelijk buiten.

Vanmorgen wel een heerlijke aardbei gegeten.
Eentje had een deukje en die heb ik bij de buren in de tuin gegooid. Is geen probleem, want er staan 0 bloemen.
Rondom de vijgen en olijven zweven er veel van die schijnwespen. Ze zijn kleiner en minder geel dan die steke-beesten. Ze wapperen heel snel met vleugels en hebben mij of gezelschap nog nooit gestoken. Ik las ergens dat deze zweefwespen de vijgen bevruchten. Ik vind ze wel gezellig en als ze luizen eten des te beter!
Er zat er ooit een dode op het raam met een grote wolk stuifmeel er om heen.
Hier doen ze de tomaten. Gewoon alles waar stuifmeel op zit.
Ik zie het als een soort van kolibrie-vlieg. Maar er zijn meer dan 100 verschillende soorten. Ze gaan helaas ook in wespenvallen.
Ik heb een proef tegen steenmieren. Een plastic fles met wat weinig verdunde ajax citroen in een doorzichtige lege zeepfles. Paar gaatjes er in. Met allemaal afrikaantjes er voor voor de zwevende vliegen. Daar halen ze ook stuifmeel uit. Mieren moeten die Afrikaantjes niet en daarom staan ze bij op een mierenpad. Ik wil gewoon het afbreken van het terras laten stoppen. Die lokdoos vergeet ik en is chemisch afval. Die fles kan ik steeds verversen. De kleine vallen bij Action waren allemaal kapot.

Yes, promoot als een idioot.
Maak reclame met name voor gifvrij en diervriendelijk
oplossen van te veel rijen dikke mieren.
Die hoeven niet dood, maar gisteren had er wel eentje in mijn grote teen gebeten.
Die heb ik nog nodig en ze gaan maar ergens anders heen.
Die wespen beginnen hier al aardig te vervelen, maar komt ook door de droogte.
Jammer, maar als dat erger wordt dan gaan de aantrekkelijke planten toch bij het vuilnis.
Alle reacties Link kopieren
Lieveheersbeestjes klinkt als een goede oplossing...
Maar ik vind het wel een beetje zielig voor die beestjes om ze via de post te laten komen.
Pumps_italiaans schreef:
19-07-2018 13:26
Er zat er ooit een dode op het raam met een grote wolk stuifmeel er om heen.
Hier doen ze de tomaten. Gewoon alles waar stuifmeel op zit.
Ik zie het als een soort van kolibrie-vlieg. Maar er zijn meer dan 100 verschillende soorten. Ze gaan helaas ook in wespenvallen.
Ik heb een proef tegen steenmieren. Een plastic fles met wat weinig verdunde ajax citroen in een doorzichtige lege zeepfles. Paar gaatjes er in. Met allemaal afrikaantjes er voor voor de zwevende vliegen. Daar halen ze ook stuifmeel uit. Mieren moeten die Afrikaantjes niet en daarom staan ze bij op een mierenpad. Ik wil gewoon het afbreken van het terras laten stoppen. Die lokdoos vergeet ik en is chemisch afval. Die fles kan ik steeds verversen. De kleine vallen bij Action waren allemaal kapot.

Yes, promoot als een idioot.
Maak reclame met name voor gifvrij en diervriendelijk
oplossen van te veel rijen dikke mieren.
Die hoeven niet dood, maar gisteren had er wel eentje in mijn grote teen gebeten.
Die heb ik nog nodig en ze gaan maar ergens anders heen.
Die wespen beginnen hier al aardig te vervelen, maar komt ook door de droogte.
Jammer, maar als dat erger wordt dan gaan de aantrekkelijke planten toch bij het vuilnis.
Kolibrievlieg is een leuke en passende benaming, ze vliegen echt zo als kolibries.

Afrikaantjes vind ik een van de lelijkste bloemetjes , maar als ze echt nuttig zijn wil ik wel overwegen om mijn afkeer er tegen aan de kant te zetten.
Komend weekend weer naar tuincentrum, zal kijken of ik me er toe kan zetten een paar te kopen.

Mieren die bijten? Dat gaat te ver inderdaad. Bij mij lopen ze op allerlei planten, en maken ze de tegels los. Ik heb er verder niet veel last van maar het zijn in combinatie met de bladluizen wel lastpakken. Zolang ze verder buiten blijven vind ik het tot nu wel best. Dat doen ze want buiten zijn er de zoete vruchtdragende planten zoals vijgen en druiven.

De bladluizen lijken af te taaien, ben daar blij mee.
Nadat ik wat mooie planten zag afsterven (na afwassproei) ben ik overgegaan op het dagelijks met koud water begieten van de groeipunten waar de kraamkamers van die luizen zitten. Ik durf geen afwasmiddel meer te gebruiken , spiritus klinkt ook erg eng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven