Kruidvat Lactulose voor kat ?

14-07-2018 13:16 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ca 6 weken krijgt mijn kater van 10 jaar AA Laxulon wegens obstipatie.
Nu zie ik dat ze bij Kruidvat hetzelfde middel hebben , ook 667 mg lactulose per ml siroop, maar dan voor mensen.
Wie weet of ik dit ook voor de kat kan gebruiken?
Het is namelijk veel goedkoper:)
Ik zou het even overleggen met de dierenarts. Vaak krijgen dieren ook gewone mensenmedicijnen (zoals bijv bètablokkers) maar dan in zeer aangepaste dosis.
Laxulon kost je per dag 15 ct voor de kat (tenzij jou dierenarts er een absurde prijs voor rekent)
dus waarom gaan prutsen?
Persoonlijk zou ik nooit zomaar een middeltje voor mensen aan een huisdier geven zonder mijn DA te raadplegen.

Als het dan mag dan heb je geluk gehad met het goedkopere middel en anders niet.

Vraag ook even hoe je DA staat tegenover andere manieren om je kat beter te laten poepen, zoals wat olie van tonijn uit blik geven of wat olijfolie (niet de sterkste) over de brokjes of in wat blikvoer.

Blikvoer (aangelengd met wat warm water) zorgt ook voor wat dunnere ontlasting, dus dat zou hij wellicht ook mogen krijgen. Ook als hij dieetvoer krijgt, want daar is aangepast blikvoer voor.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
14-07-2018 13:30
Laxulon kost je per dag 15 ct voor de kat (tenzij jou dierenarts er een absurde prijs voor rekent)
dus waarom gaan prutsen?
Niet goed gerekend.!
Het kost me 40 cent per dag.
En misschien moet de andere kat het ook hebben.
En als het middel hetzelfde is, maar dan goedkoper ben ik dief van eigen portomonee.
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
14-07-2018 13:32
Persoonlijk zou ik nooit zomaar een middeltje voor mensen aan een huisdier geven zonder mijn DA te raadplegen.

Als het dan mag dan heb je geluk gehad met het goedkopere middel en anders niet.

Vraag ook even hoe je DA staat tegenover andere manieren om je kat beter te laten poepen, zoals wat olie van tonijn uit blik geven of wat olijfolie (niet de sterkste) over de brokjes of in wat blikvoer.

Blikvoer (aangelengd met wat warm water) zorgt ook voor wat dunnere ontlasting, dus dat zou hij wellicht ook mogen krijgen. Ook als hij dieetvoer krijgt, want daar is aangepast blikvoer voor.
Die blikvoer aanlengen met water ga ik zeker doen,bedankt voor de tip.
Olijfolie wil hij niet eten.
En ik ga zeker nog mijn DA raadplegen hierover, maar ga nooit alleen op de mening van DA af.Anders had mijn kat nu namelijk helemaal geen staart meer gehad.
miedo schreef:
14-07-2018 13:38
Die blikvoer aanlengen met water ga ik zeker doen,bedankt voor de tip.
Olijfolie wil hij niet eten.
En ik ga zeker nog mijn DA raadplegen hierover, maar ga nooit alleen op de mening van DA af.Anders had mijn kat nu namelijk helemaal geen staart meer gehad.
Dat laatste ben ik zeker met je eens. Door je gezonde verstand te gebruiken, vragen te stellen, informatie te googlen en je DA te raadplegen samen kom je het verst.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde gehad mijn mijn kat en zag ook de humane lactulose met precies dezelfde hoeveelheid werkzame stof. Ik heb de fles meegenomen naar de dierenarts en het voorgelegd. Volgens hem was het geen probleem om te gebruiken want inderdaad: hetzelfde middel.

Overigens nog betere resultaten (lees: prima ontlasting) behaald met psylliumvezels (te koop voor bijna niets bij oa Kruidvat). Ook dit eerst overlegd met dierenarts en prima bruikbaar.
Wel even dosis aanpassen aan gewicht kat uiteraard en dan gewoon door het eten doen (smaakt naar 'niks').

Uiteraard zou ik wel eerst even met de dierenarts overleggen.
miedo schreef:
14-07-2018 13:36
Niet goed gerekend.!
Het kost me 40 cent per dag.
En misschien moet de andere kat het ook hebben.
En als het middel hetzelfde is, maar dan goedkoper ben ik dief van eigen portomonee.
de DA hier rekent 10 euro voor 125 ml
kat gebruikt 2.5 ml op 1 dag .... :sherlock: 20ct op 1 dag (tenzij je een erg grote kat hebt)
dus ook ik heb me misrekend :-$
Wij zijn trouwens overgestapt op psyllium husk (gemalen vlozaad)
dit in overleg met de DA
Als de ingrediënten exact hetzelfde zijn zou ik gewoon de goedkopere variant kopen. Bij twijfel niet, dan zou ik eerst met de DA overleggen.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
14-07-2018 16:34
Als de ingrediënten exact hetzelfde zijn zou ik gewoon de goedkopere variant kopen. Bij twijfel niet, dan zou ik eerst met de DA overleggen.

Ik ken het middel niet, maar voor producten geldt: Er staat niet bij elk ingredient vermeld hoeveel er van inzit, dus dan kunnen de ingrediënten nog hetzelfde zijn, maar voor sommige producten in de samenstelling voor mens toch net wat anders dan voor dier. Daarom altijd even overleggen met je DA.
chocolol schreef:
14-07-2018 17:11
Ik ken het middel niet, maar voor producten geldt: Er staat niet bij elk ingredient vermeld hoeveel er van inzit, dus dan kunnen de ingrediënten nog hetzelfde zijn, maar voor sommige producten in de samenstelling voor mens toch net wat anders dan voor dier. Daarom altijd even overleggen met je DA.
Excuses, dat bedoelde ik. Mijn DA is gelukkig zelf zo aardig om dit soort dingen te vermelden ipv zijn klanten op kosten te jagen. Zo geven wij onze hond ook mensen-reistabletten omdat die voor honden veel duurder zijn.
Ja, is exact hetzelfde spul, ik heb een vergelijkbaar product van de apotheek lang aan een van mijn katten gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven