Overlast door zwembadpompje

15-07-2018 13:30 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie hier over denken.

Mijn buren hebben sinds deze week een zwembad/jacuzzi in de tuin staan, met zo’n pompje. Het ding staat precies tegen onze schutting aan (rijtjeshuis) vlakbij onze achtergevel. Het geeft een eentonig laag bromgeluid wat we buiten goed kunnen horen en binnen hoor je het zachtjes. Nu dacht ik eerst dat dat pompje alleen aan zou staan als ze gebruik maken van dat ding, meestal als de kleinkinderen op bezoek zijn. Geen enkel probleem. Maar hij staat de hele dag aan! De hele dag dat gebrom, ik wordt er nogal chagrijnig van.

Ik heb ergens gelezen dat zo’n pompje 12 uur op een dag moet draaien om de waterkwaliteit goed te houden, klopt dat? Zijn er nog meer mensen die de hele dag naar dit gebrom mogen luisteren en hoe gaan jullie daar mee om? Is dit overlast of niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat zeggen je buren ervan?
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met de buren overleggen of het pompje 5 cm van de schutting af kan.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, onze buren hebben een zwembad met pomp. Ook 24 uur per dag aan. Overdag valt het niet zo op, maar in de avond als de kinderen in bed liggen stoort het gewoon. Het is dat we vandaag voor 15 dagen op vakantie gaan anders hadden we het gemeld. En idd wij hebben een groter bad met dezelfde pomp en het staat hier 6 uur per dag aan. Dat kun je uitrekenen hoeveel liter de pomp per uur aan kan. We hebben een goede relatie met de buren dus na de vakantie kaarten we het aan . En ach gelukkig is het alleen nu in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
15-07-2018 13:34
Ik zou met de buren overleggen of het pompje 5 cm van de schutting af kan.
En mogelijk op een rubber matje of iets dergelijk zodat het geluid iets gedempt wordt.
En wat zeiden de buren toen je dit tege hen zei?
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me heel irritant maar het went vast wel. Op een gegeven moment hoor je het niet meer. En anders kun je het altijd nog bij je buren melden toch?
En als dan niets meer lukt kun je altijd nog patat eten. Al is de weg naar de snackbar soms wel lang.
Ik heb 'n intex zwembad met pomp, maar die hoeft heus geen hele dag te draaien. De leverancier adviseerde 's ochtends 3 uur en 's avonds 3 uur en dat gaat om een bad met ca. 24.000 liter water. Overigens hoor ik mijn pomp nauwelijks, zelfs niet als ik ondertussen zwem.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook zo'n pomp en die draaide wel nagenoeg constant, maar de pomp stond in het gras en soort van vrijstaand.
Wij hoorden de pomp amper en ook de buren gaven aan er geen last van te hebben (veel bomen etc. dus soort van natuurlijke akoestische isolatie).

Als die pomp op terrastegels en tegen een muur staat, dan draagt het geluid imo verder, cfr. contactgeluid.
Ik zou de buren dus idd vragen om de pomp op een rubbermatje en van de schutting te zetten.

Jacuzzi's maken geloof ik trouwens wel een pak meer lawaai dan een gewone filterpomp voor een intex.
Doreia schreef:
15-07-2018 13:44
En wat zeiden de buren toen je dit tege hen zei?
De vraag op deze manier stellen vind ik altijd zo walchelijk passief agressief.
deepspace schreef:
15-07-2018 14:02
De vraag op deze manier stellen vind ik altijd zo walchelijk passief agressief.

Eens. Zuigerig.
Mijn buren hebben ook een pomp bij hun zwembad. Geloof me, het went.
Wij horen het allang niet meer. Mensen die bij ons op bezoek komen horen het overigens meteen.
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
15-07-2018 13:52
Wij hadden ook zo'n pomp en die draaide wel nagenoeg constant, maar de pomp stond in het gras en soort van vrijstaand.
Wij hoorden de pomp amper en ook de buren gaven aan er geen last van te hebben (veel bomen etc. dus soort van natuurlijke akoestische isolatie).

Als die pomp op terrastegels en tegen een muur staat, dan draagt het geluid imo verder, cfr. contactgeluid.
Ik zou de buren dus idd vragen om de pomp op een rubbermatje en van de schutting te zetten.

Jacuzzi's maken geloof ik trouwens wel een pak meer lawaai dan een gewone filterpomp voor een intex.



Jacuzzi maakt alleen herrie als hij bubbelt, zo niet dan is het behoorlijk stil

Vreemd genoeg kun je bij mijn weten in geen enkele advertentie iets vinden over hoeveel lawaai zo'n pomp maakt.
Verkopers vragen heeft geen zin, dan weet je het antwoord immers al
Alle reacties Link kopieren
bloosje schreef:
15-07-2018 13:33
Wat zeggen je buren ervan?
De relatie met de buren is niet echt optimaal. We hebben een paar keer getracht een gezellig praatje te maken toen ze hier net kwamen wonen, maar dat komt er eigenlijk op neer dat ik wat vragen stel en ze zo kort mogelijk antwoord geven en niks aan mij vragen. Erg ongemakkelijk. Verder vermijden ze elke vorm van oogcontact, zelfs als ik extra vriendelijk gedag probeer te zeggen. Daar stop je dan ook maar mee. En toen heb ik aan het begin van de zomer een keer gevraagd of de radio wat zachter mocht en dat werd niet op prijs gesteld. Ik moest vooral niet zo zeuren, de radio stond niet hard. de beste mensen zijn zo jong niet meer en ik denk een beetje hardhorend dus ze beleven geluid wat anders als ik.

Ik zie mezelf dus niet zo aan de deur gaan daar, vooral omdat ik het zelf ook een beetje zeurderig vind overkomen... Het is maar een brommend pompje, geen helse terror muziek ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dit wel in rijdende rechter komen.
Alle reacties Link kopieren
Als je ze nergens op aan kan en durft te spreken zit er maar 1 ding op. Heb je een scherp mes?
Stressed is just desserts spelled backwards
redbulletje schreef:
15-07-2018 13:48
Ik heb 'n intex zwembad met pomp, maar die hoeft heus geen hele dag te draaien. De leverancier adviseerde 's ochtends 3 uur en 's avonds 3 uur en dat gaat om een bad met ca. 24.000 liter water. Overigens hoor ik mijn pomp nauwelijks, zelfs niet als ik ondertussen zwem.

Hier ook. Al staat die nu ook wel aan, al van vanmorgen.
Maleficent schreef:
15-07-2018 15:09
Als je ze nergens op aan kan en durft te spreken zit er maar 1 ding op. Heb je een scherp mes?

:HA:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de gillende kinderen in het zwembad van mijn buren vele malen erger.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen en die hebben er sinds kort een die ze twee keer laten pompen, om 3 uur 'middags en 's nachts om 3 uur. Plus ze hebben de buren gevraagd of ze er last van hadden, maar die zeggen van niet.
M.a.w. die hebben er dus wel bij stilgestaan of het geen overlast zou geven, jammer genoeg hebben jullie buren dat niet.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Sja, hier ook iets soortgelijks. Bij mij went het niet. Als het eindelijk eens heel stil is, hoor ik dat ding zoemen als een malle. Maar ik ben inmiddels overgevoelig voor heel veel geluiden. De buren vinden dit normale leefgeluiden. En ik geef ze geen ongelijk. Dus houd ik mijn muil en doe oordoppen in.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, over een paar weken is het weer afgelopen met het warme weer en heb je nergens last meer van. Zoveel herrie maakt zo’n ding nou ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je met je ragen, je durft toch niet naar de buren te gaan?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Onze vorige achterburen hadden ook zo'n opblaasbaar bubbelgeval. Pomp stond dag en nacht aan en grensde vlak aan onze tuin. Vervelendste was dat het gezoem via onze garage en terrasoverkapping doordreunde naar de slaapkamer. Het was heel duidelijk te horen en vond het net zo irritant als de bas horen van muziek. Zij hadden dan ook nog de gewoonte om om drie uur 's nachts dat ding aan te zetten en te gaan bubbelen. En dan moest er natuurlijk ook nog een gesprek worden gevoerd, op luide toon omdat ze elkaar anders niet konden horen vanwege de bubbels. Die tuintjes waren gewoon te klein voor al die geluiden, gezoem en doordringende chloorlucht in je tuin. Blij dat ik daar niet meer woon.
jellycups01 wijzigde dit bericht op 15-07-2018 18:52
1.30% gewijzigd
Zwembadjes, trampolines, schommels, luchtkussens... het zou allemaal verboden moeten worden, kinderen schreeuwen en gillen enkel nog, hebben een grote waffel, zijn tot op de draad verwend want de ouders weten niet meer wat ze met hun mislukte dna aanmoeten. En zo verpauperen complete buurten en hele generaties die geen kritiek op hun DNA kunnen velen.
Zó, en nou een biertje in mijn jacuzzi :hyper:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven