Wees lief voor de bijen ( bijvoeren ) .

15-07-2018 13:53 159 berichten
Lieve mensen met een tuin / balkon , mag ik even jullie aandacht ?

Door de aanhoudende droogte hebben de bijen het heel erg moeilijk .
Willen jullie alsjeblieft een schaaltje suikerwater neerzetten ? ( bijvoeren )
We hebben bijen heel hard nodig .

Hartelijk dank namens de bijen !! :thumbsup:

Afbeelding


https://www.rtvoost.nl/nieuws/295422/bi ... de-droogte#

https://frieschdagblad.nl/2018/7/13/doo ... erd-worden
Alle reacties Link kopieren
Is het “bijvoeren” of “bij voeren” :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met dit weer bakjes water in de voor en achtertuin en daar zitten regelmatig vogels van te drinken.

Geen Actionmeuk als nepbloemen, slingers etc in de tuin meer voor mij want de vogeltjes denken dat het echt is ipv Chinese troep en heb al 2 merels naar de DA gebracht (gelukkig om de hoek) omdat er plastic in de kelen zat. Als ik ze niet op tijd had gevonden waren ze gestikt.
Alle reacties Link kopieren
Van dat suikerwater wist ik niet.
De bijen stellen zich al goed tevreden met mijn vlinderstruik en lavendelplanten. Ze staan nog net niet in de rij voor een plekje op de bloemen.
anoniem_348213 wijzigde dit bericht op 15-07-2018 14:19
0.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gedaan TO..
Nou ja.. dat dus..
Gelukkig heb ik twee grote vlinderstruiken volop in bloei en overige bloeiers geef ik iedere avond water, moet wel met de droogte anders gaat het allemaal hartstikke dood.
Maar ondanks mijn goede zorg vind ik steeds dode hommeltjes in mijn tuin :-(
stripverhaal schreef:
15-07-2018 14:00
Is het “bijvoeren” of “bij voeren” :proud:
Allebij :biggrin:
Heb ik gedaan. Hoewel het sterft van de bijen in mijn tuin is er niet 1 die van het suikerwater drinkt.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 14:06
Gelukkig heb ik twee grote vlinderstruiken volop in bloei en overige bloeiers geef ik iedere avond water, moet wel met de droogte anders gaat het allemaal hartstikke dood.
Maar ondanks mijn goede zorg vind ik steeds dode hommeltjes in mijn tuin :-(
Hmmm nu je het zegt dat was mij ook opgevallen. Vond er de laatste weken ook een aantal in de tuin.
Maar hoe doe je dit? Gewoon in een open bakje?
In het voorjaar toen zo ongeveer mijn hele tuin in bloei stond gonsde het van de bijen zodat ik me nog afvroeg van "wat nou de bij sterft uit".
gizzmo-returns schreef:
15-07-2018 14:13
Maar hoe doe je dit? Gewoon in een open bakje?
Schoteltje of een dekseltje moet voldoende zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 14:06
Gelukkig heb ik twee grote vlinderstruiken volop in bloei en overige bloeiers geef ik iedere avond water, moet wel met de droogte anders gaat het allemaal hartstikke dood.
Maar ondanks mijn goede zorg vind ik steeds dode hommeltjes in mijn tuin :-(
Misschien niet zoveel nectar door de droogte? Ik heb er hier ook al paar moeten bijvoeren, terwijl ik genoeg bloeiends heb. Ga zo maar een schaaltje neerzetten.
Toevallig twee dagen geleden een filmpje gezien waarin een imker vertelde geen suikerwater te plaatsen. Daar worden ze blijkbaar agressief van.
Ik weet niet meer waar, iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een schoteltje suikerwater onder de vlinderstruik gezet. Bedankt voor de tip to!
Alle reacties Link kopieren
Maak je tuin sowieso bij-vriendelijk als je dat kan en wil. Dus veel bloemen. Liefst over een zo lang mogelijke periode. En ergens een plekje waar (wilde) bijen kunnen nestelen. Gebruik geen gif zoals al die chemische troep om zogenaamd meer bloemen te krijgen of insecten weg te houden. Overvloedig bloeiende planten krijg je door ze op de juiste plek te planten en uitgebloeide bloemen te verwijderen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Koettie schreef:
15-07-2018 14:15
Misschien niet zoveel nectar door de droogte? Ik heb er hier ook al paar moeten bijvoeren, terwijl ik genoeg bloeiends heb. Ga zo maar een schaaltje neerzetten.
Zou dat het zijn? Dan zet ik ook maar een schoteltje suikerwater neer :)
Alle reacties Link kopieren
Niet nodig in mijn tuin. Ik heb een grote passiflora in de tuin en daar zijn ze dol op. Hij bloeit als een malle en zit dus vol bijen. De verbena vinden ze ook heerlijk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel suiker moet er dan in het water?

En worden ze dan echt agressief? Dat vind ik dan ook weer niet zo gezellig, veel te warm om rondjes te gaan rennen.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
Wist ik niet, ga ik zo doen. Bedankt voor de tip.

Ik heb afgelopen week in onze plantloze voortuin 4 lavendels geplant. Yeah, toch nog íets. Maar of daar dus genoeg nectar in zit?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
By the way, of dat verhaal van die agressie klopt: geen idee. Maar ik heb liever dat dan uitgestorven of verhongerde bijen. Zo agressief zijn ze sowieso al helemaal niet in Nederland.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Denk dat er niet alleen bijen op af gaan komen maar ook wespen? Daar zit ik dan weer niet op te wachten.
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
15-07-2018 14:24
Hoeveel suiker moet er dan in het water?

1 op 1

En worden ze dan echt agressief? Dat vind ik dan ook weer niet zo gezellig, veel te warm om rondjes te gaan rennen.
Mijn zwager is imker in Friesland en hij zegt dat ze er niet agressief van worden .
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt niet zo zinvol te zijn:

https://www.google.nl/amp/s/www.omroepg ... en-bij-mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven