Huis kopen met vast contract en proeftijd

16-07-2018 19:19 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn momenteel op huizenjacht. Hij heeft een vast contract en ik ben onlangs aangenomen bij een bedrijf.

Mijn vraag: kunnen wij samen een huis kopen als ik nog in mijn proeftijd zit? Het huis dat wij op het oog hebben is net iets te duur voor hem alleen....

Met vriendelijke groet,
Marieke :-)
Alle reacties Link kopieren
Financieel adviseur kan je vast beter helpen dan een forum.
Succes. Spannende tijd!
Alle reacties Link kopieren
I know...

Ik dacht, misschien is hier iemand die hetzelfde heeft meegemaakt 😁
Inderdaad, erg spannend en leuk! Dank je wel.
Als je vriend 2 ton op jaarbasis verdient is het geen probleem...
(te weinig gegevens bedoel ik te zeggen)
Na een maand proeftijd is het geen probleem
Alle reacties Link kopieren
Toen ik drie jaar geleden een huis kocht moest ik eerst mijn proeftijd door zijn of een intentieverklaring vragen.
Is dit je eerste baan of heb je al een arbeidsverleden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hiervoor wel wat baantjes gehad maar niks dat vast was. Ik ben namelijk net afgestudeerd.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
16-07-2018 19:37
Toen ik drie jaar geleden een huis kocht moest ik eerst mijn proeftijd door zijn of een intentieverklaring vragen.
Dus met intentieverklaring, in je proeftijd, kon je een huis kopen?
Volgens mij wil de bank toch echt dat je een intentieverklaring hebt ná je proeftijd helaas
Alle reacties Link kopieren
Shiitake schreef:
16-07-2018 19:49
Volgens mij wil de bank toch echt dat je een intentieverklaring hebt ná je proeftijd helaas
Ja, daar was ik ook al bang voor...
Alle reacties Link kopieren
Shiitake schreef:
16-07-2018 19:49
Volgens mij wil de bank toch echt dat je een intentieverklaring hebt ná je proeftijd helaas
Klopt, een paar maanden terug zat ik zelf in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Ja met een intentieverklaring.
ik geef mn bek ook maar een douw
De geldverstrekker kan pas financieren als je proeftijd verlopen is.

En een intentieverklaring is ook erg belangrijk omdat ze anders naar je gemiddelde inkomen van 2015, 2016 en 2017 gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
En jij hebt direct een vast contract, niet voor bepaalde tijd?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Bij een tijdelijk contract heb je geen proeftijd, dus ik vermoed dat TO een contract voor onbepaalde tijd heeft. Of ze noemt haar tijdelijke contract proeftijd :-)
MinkeDeWit schreef:
16-07-2018 20:33
Bij een tijdelijk contract heb je geen proeftijd, dus ik vermoed dat TO een contract voor onbepaalde tijd heeft. Of ze noemt haar tijdelijke contract proeftijd :-)
Als haar contract langer is dan 6 maanden (dus bijvoorbeeld 6 maanden en 1 dag) mag er wel een proeftijd zijn overeengekomen.
Bij korter niet
MinkeDeWit schreef:
16-07-2018 20:33
Bij een tijdelijk contract heb je geen proeftijd, dus ik vermoed dat TO een contract voor onbepaalde tijd heeft. Of ze noemt haar tijdelijke contract proeftijd :-)
Dor is onjuist
Alle reacties Link kopieren
Wij zaten 4 jaar geleden in dezelfde situatie. Gelukkig kreeg ik een intentieverklaring. Dat vond de geldverstrekker genoeg.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eens even kijken wat er precies in mijn contract staat... Als ik naar jullie reacties kijk zie ik dat er veel verschillende opties zijn.
Ik vind het allemaal maar ingewikkeld! Maar ik heb veel aan jullie antwoorden, mijn dank!!
Marieke26 schreef:
16-07-2018 21:07
Ik ga eens even kijken wat er precies in mijn contract staat... Als ik naar jullie reacties kijk zie ik dat er veel verschillende opties zijn.
Ik vind het allemaal maar ingewikkeld! Maar ik heb veel aan jullie antwoorden, mijn dank!!
Het klinkt niet alsof je al hebt rondgebeld naar de diverse hypotheekverstrekkers.
Lijkt je dat niet sowieso handig nu je al aan het rondkijken bent?

Op basis waarvan denk je dat vriend alleen net iets te kort komt? Op basis van een gesprek met een hypotheekverstrekker? Want dan had je daar deze vraag immers ook kunnen stellen..?
Marieke26 schreef:
16-07-2018 21:07
Ik ga eens even kijken wat er precies in mijn contract staat... Als ik naar jullie reacties kijk zie ik dat er veel verschillende opties zijn.
Ik vind het allemaal maar ingewikkeld! Maar ik heb veel aan jullie antwoorden, mijn dank!!

Informeer jezelf goed en weet waar je voor tekent. Dan maar wat meer geld uitgeven aan een hypotheekadviseur. Het is de grootste aankoop van je leven, dan ga je niet een paar honderd euro besparen op goed advies.
Alle reacties Link kopieren
In de standaard werkgeversverklaring die bijna alle hypotheekverstrekkers gebruiken staan twee vragen (nou ja, hiervoor relevante dan, er staan er natuurlijk veel meer).
1) is er sprake van een proeftijd en is die al voorbij
2) is er de intentie om bij gelijkblijvende omstandigheden een contract voor onbepaalde duur te geven.

Als de antwoorden zijn
1) ‘nee’ of ‘ja, maar is al voorbij’
2)ja

kun je in principe een hypotheek krijgen (mits je uiteraard ook aan alle andere voorwaarden voldoet).

Als je proeftijd nog niet voorbij is, is er een hele simpele oplossing: wachten tor dat wel zo is. Heel vaak is dat maar een maand, en je bent al begonnen zeg je, dus dat zal hooguit een paar weken zijn. Dat scheelt echt een hele hoop gedoe.

En vraag bij je werkgever na of ze bereid zijn een intentieverklaring te geven (tenzij je nu al een aanstelling voor onbepaalde tijd hebt natuurlijk, maar dat is zeldzaam als je net afgestudeerd bent). Wij geven hem in principe zonder problemen af, tenzij we echt al weten dat we het contract níet willen verlengen. Maar ik ken vergelijkbare bedrijven die het uit principe gewoon niet doen, zelfs niet bij bv artsen die echt een hele goede kans op werk hebben. De enige manier om er achter te komen hoe dat bij jou is, is door het te vragen.

(Ik heb afgelopen week voor het eerst den intentieverklaring voor iemand getekend. Dat voelde ook wel even gek hoor, dat ik ineens bevoegd ben om iets te tekenen wat zo belangrijk kan zijn voor iemand, haha).
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
16-07-2018 22:37
In de standaard werkgeversverklaring die bijna alle hypotheekverstrekkers gebruiken staan twee vragen (nou ja, hiervoor relevante dan, er staan er natuurlijk veel meer).
1) is er sprake van een proeftijd en is die al voorbij
2) is er de intentie om bij gelijkblijvende omstandigheden een contract voor onbepaalde duur te geven.

Als de antwoorden zijn
1) ‘nee’ of ‘ja, maar is al voorbij’
2)ja

kun je in principe een hypotheek krijgen (mits je uiteraard ook aan alle andere voorwaarden voldoet).

Als je proeftijd nog niet voorbij is, is er een hele simpele oplossing: wachten tor dat wel zo is. Heel vaak is dat maar een maand, en je bent al begonnen zeg je, dus dat zal hooguit een paar weken zijn. Dat scheelt echt een hele hoop gedoe.

En vraag bij je werkgever na of ze bereid zijn een intentieverklaring te geven (tenzij je nu al een aanstelling voor onbepaalde tijd hebt natuurlijk, maar dat is zeldzaam als je net afgestudeerd bent). Wij geven hem in principe zonder problemen af, tenzij we echt al weten dat we het contract níet willen verlengen. Maar ik ken vergelijkbare bedrijven die het uit principe gewoon niet doen, zelfs niet bij bv artsen die echt een hele goede kans op werk hebben. De enige manier om er achter te komen hoe dat bij jou is, is door het te vragen.

(Ik heb afgelopen week voor het eerst den intentieverklaring voor iemand getekend. Dat voelde ook wel even gek hoor, dat ik ineens bevoegd ben om iets te tekenen wat zo belangrijk kan zijn voor iemand, haha).
Thanks!! Hier heb ik wat aan. Het gaat om een nieuwbouwhuis en die zijn vaak binnen een week allemaal verkocht... Vandaar dat ik heel benieuwd was!
Dank je wel :-)
Alle reacties Link kopieren
Nog even een tip voor je aangezien je zegt dat je net afgestudeerd bent en nu aan het werk gaat.

Er bestaat een regeling waarbij je voor de belastingdienst kunstmatig je inkomen uitmiddelt over drie jaar zodat je minder belasting hoeft te betalen. Hier kun je meer informatie vinden en uitrekenen wat dit voor jou op zou leveren. https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html

Als je vriend minder dan 5 jaar geleden is afgestudeerd kan dit voor hem interessant zijn, en als jij nu bent begonnen met werken is dit voor jou volgend jaar interessant. Het levert namelijk het meeste geld op als je ongeveer 1,5 jaar weinig verdiend en ongeveer 1,5 jaar veel. Ik kreeg geloof ik 700 euro terug, maar ik ken ook iemand die zelfs 1500 euro terug kreeg. Dan begint het dus echt lekker aan te tikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven