Serre of aanbouw

16-07-2018 20:46 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben momenteel een serre aan het huis en staan op het punt deze te vervangen. Alleen is nu de vraag, gaan we weer voor een serre of voor een aanbouw? Wie heeft ook voor deze keuze gestaan en wat gaf de doorslag voor je keuze?
Een serre is toch een aanbouw?
-jolijn- schreef:
16-07-2018 20:47
Een serre is toch een aanbouw?
Een serre is vaak prefab en wordt tegen de gevel aan geplaatst, een aanbouw wordt er tegenaan gemetseld.
Als je geld te besteden hebt: een aanbouw met lichtkoepel.
Ligt eraan wat je met de aanbouw wil. Is het een volledige kamer die je aan het huis toevoegd? Dan ja, namelijk waarde verhogend van je huis. Check wel even bij de gemeente of je een vergunning nodig hebt en of er geheid moet worden

De serre vernieuwen kan, maar het is dus even de afweging die je maakt.
En de kosten. Als een serre (bijna) net zo duur is als een aanbouw dan zou ik voor aanbouw gaan
Alle reacties Link kopieren
Ik hou extreem van licht in huis en ben dus absoluut voor een serre.

Nu zie ik ons huis in gedachte en daar wil ik van de aanbouw met schuifpui én lichtkoepel eigenlijk een serre maken.
TO, je bent zelf de ervaringsdeskundige in dit verhaal :)
Wat vond je zelf fijn aan de serre en wat juist niet? Bijvoorbeeld te warm, want vol in de zon of te gehorig.
Waarom overweeg je een aanbouw? Is dat vanwege de extra wanden waar je wat tegen kunt zetten, isolatie misschien?
Een aanbouw. Een serre is zo warm als de zon er op staat. Een aanbouw met 'n schuifpui zodat je zelf kunt bepalen of je buiten naar binnen haalt.
Alle reacties Link kopieren
Een serre is vaak echt een soort van los aan de woning geplakt, terwijl een aanbouw daar meer deel van uit maakt. Ik zou dus gaan voor de aanbouw, omdat dat een meer ruimtelijk gevoel in de woning geeft.

Wel zou ik dan gaan voor een goede aanbouw, dus extra draagbalken i.p.v. steunmuren ed. En eentje met veel glas en een heel goed daglichtontwerp, zodat er veel licht in huis komt (niet alleen in de aanbouw zelf, maar ook in het oude gedeelte van het huis dat door een aanbouw donkerder kan worden). En uiteraard in de uitvoering en aankleding rekening houden met zaken als onderhoudsvriendelijkheid, klimaatbeheersing, bedieningsgemak van ramen, enz. Moderne snufjes zoals automatische raambediening en raambekleding, zelfreinigend en warmtewerend glas, etc. vragen om extra investeringen, maar verdienen zich bij dat soort zaken wat mij betreft zeker terug.
In veel serres is het niet om uit te houden in de zomer, maar in de winter is het wel lekker natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Een serre met speciale isolatie/warmtewerende ramen. Anders wordt je huis een grote oven.
Wij hebben een soort combi. De aanbouw heeft 2 gemetselde zijkanten en de eerste 1,5 meter vanaf de originele achtergevel heeft het een dicht dak. De achterste 1,5 meter van het de dak en dat achterpui is helemaal van glas met schuifdeuren. We hebben wel zonwering erop en dan is het goed te doen. In de winter is het er lekker snel warm en ook lekker licht.
anoniem_329319 wijzigde dit bericht op 16-07-2018 22:14
1.42% gewijzigd
Sorry, ik had mezelf gequote i.p.v. een verbetering in m’n oorspronkelijke bericht..
Alle reacties Link kopieren
Aanbouw zodat het echt onderdeel wordt van de rest van het huis.
Een hele glazen achtergevel zou ik niet aanraden als die op het zuiden ligt. Zelf gehad en je ging nog net niet dood van de hitte.

Wel zou ik mooie openslaande deuren nemen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
16-07-2018 20:50
Ligt eraan wat je met de aanbouw wil. Is het een volledige kamer die je aan het huis toevoegd? Dan ja, namelijk waarde verhogend van je huis. Check wel even bij de gemeente of je een vergunning nodig hebt en of er geheid moet worden

De serre vernieuwen kan, maar het is dus even de afweging die je maakt.
En de kosten. Als een serre (bijna) net zo duur is als een aanbouw dan zou ik voor aanbouw gaan
De serre nu is een extra kamer. Wel erg warm en met regen erg gehorig.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
16-07-2018 21:38
TO, je bent zelf de ervaringsdeskundige in dit verhaal :)
Wat vond je zelf fijn aan de serre en wat juist niet? Bijvoorbeeld te warm, want vol in de zon of te gehorig.
Waarom overweeg je een aanbouw? Is dat vanwege de extra wanden waar je wat tegen kunt zetten, isolatie misschien?
De serre was er al en om eerlijk te zijn is het erg warm in de zomer en gehorig met regen. Daarom zou ik een aanbouw willen maar ik hou ook wel heel erg van het licht. De woonkamer is best donker en een serre brengt het licht in huis. Ik vraag me af of lichtkoepels ook deze lichte sfeer kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-07-2018 21:52
Een serre is vaak echt een soort van los aan de woning geplakt, terwijl een aanbouw daar meer deel van uit maakt. Ik zou dus gaan voor de aanbouw, omdat dat een meer ruimtelijk gevoel in de woning geeft.

Wel zou ik dan gaan voor een goede aanbouw, dus extra draagbalken i.p.v. steunmuren ed. En eentje met veel glas en een heel goed daglichtontwerp, zodat er veel licht in huis komt (niet alleen in de aanbouw zelf, maar ook in het oude gedeelte van het huis dat door een aanbouw donkerder kan worden). En uiteraard in de uitvoering en aankleding rekening houden met zaken als onderhoudsvriendelijkheid, klimaatbeheersing, bedieningsgemak van ramen, enz. Moderne snufjes zoals automatische raambediening en raambekleding, zelfreinigend en warmtewerend glas, etc. vragen om extra investeringen, maar verdienen zich bij dat soort zaken wat mij betreft zeker terug.
Hier ben ik dus bang voor. Dat het nog donkerder gaat worden in een toch al donker huis. We hebben al een extra raam in de woonkamer laten zetten maar het is nog vrij donker. Ik zou wel zonwering tussen glas willen.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
16-07-2018 22:12
Wij hebben een soort combi. De aanbouw heeft 2 gemetselde zijkanten en de eerste 1,5 meter vanaf de originele achtergevel heeft het een dicht dak. De achterste 1,5 meter van het de dak en dat achterpui is helemaal van glas met schuifdeuren. We hebben wel zonwering erop en dan is het goed te doen. In de winter is het er lekker snel warm en ook lekker licht.
Dit klinkt wel goed. Een aanbouw met zoveel mogelijk lichtinval zou perfect zijn. Ik ga deze optie onthouden. Thnx.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Serre een veel leukere naam voor een meisje dan Aanbouw.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
somana schreef:
16-07-2018 22:55
De serre was er al en om eerlijk te zijn is het erg warm in de zomer en gehorig met regen. Daarom zou ik een aanbouw willen maar ik hou ook wel heel erg van het licht. De woonkamer is best donker en een serre brengt het licht in huis. Ik vraag me af of lichtkoepels ook deze lichte sfeer kunnen geven.
Een aanbouw met goed lichtplan kan juist meer licht in huis brengen dan een serre. Bij een serre moet je namelijk vaak de oude buitenmuren deels laten staan, waardoor het licht achter die muur valt, terwijl je bij een aanbouw (mits goed uitgevoerd) die oude muren juist weg kunt halen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-07-2018 23:39
Een aanbouw met goed lichtplan kan juist meer licht in huis brengen dan een serre. Bij een serre moet je namelijk vaak de oude buitenmuren deels laten staan, waardoor het licht achter die muur valt, terwijl je bij een aanbouw (mits goed uitgevoerd) die oude muren juist weg kunt halen.
Die muur laten staan hoeft toch niet?
Dat een serre vaak gewoon aan het huis is vastgeplakt betekent toch niet dat dat moet?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-07-2018 06:39
Die muur laten staan hoeft toch niet?
Dat een serre vaak gewoon aan het huis is vastgeplakt betekent toch niet dat dat moet?
Als je die weghaalt heb je een aanbouw.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
17-07-2018 07:46
Als je die weghaalt heb je een aanbouw.
Yep
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
17-07-2018 07:46
Als je die weghaalt heb je een aanbouw.
Dan ben ik voor een glazen aanbouw.

Als ik serre afbeeldingen zoek, zijn mijn eerste hits zonder muur tussen de serre en huis, maar dat komt vast omdat ik eerder op specifieke serres heb gezocht.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-07-2018 08:11
Dan ben ik voor een glazen aanbouw.

Als ik serre afbeeldingen zoek, zijn mijn eerste hits zonder muur tussen de serre en huis, maar dat komt vast omdat ik eerder op specifieke serres heb gezocht.
Serre

Afbeelding
Afbeelding
Daar zie je toch dat het huis/achtergevel intact blijft.
Aanbouw

Afbeelding
Afbeelding

Die laatste vind ik een erg mooi ontwerp.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven