Geen gordijnen of andere raamdecoratie die dicht kan?

17-07-2018 14:21 20 berichten
Ik zie het de laatste tijd steeds vaker: Mensen die geen gordijnen(of andere raamdecoratie die dicht kan) hebben voor de ramen. Als je hoog in een flat woont zonder inkijk snap ik het beter maar ik kom het ook tegen bij mensen die inkijk hebben van de overburen/straat.

Vind het zelf altijd een beetje raar en het lijkt me ook niet prettig dat iedere voorbijganger je op de bank kan zien liggen tv kijken, dat je je niet kan doen alsof je niet thuis bent en niet naakt door je huis zou kunnen lopen tenzij je het niet erg vind dat mensen van de straat/overburen dat kunnen zien.

Ik vraag me eigenlijk af waarom mensen dat niet hebben. Voel je je dan opgesloten? Vind je het te duur? Nog zoekende naar de perfecte gordijnen of?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet, ik snap het ook niet. Als ik in de winter s’avonds naar huis fiets valt me dat ook op. Mensen in joggingpak op de bank met de voeten op tafel met een fles bier ernaast bijvoorbeeld. Niks mis mee, doe ik zelf ook maar dat hoeft niet elke voorbijganger te kunnen zien.
Zelf vind ik het ook niet fijn om tegen een donker vlak buiten aan te kijken dus gaan de gordijnen dicht.
Alle reacties Link kopieren
ik heb plissé's .. die zijn hangen halverwege overdag en bij zon en in de avond gaan ze naar beneden. Ze zijn half transparant dus niet potje dicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb t nog nooit gezien, huizen waar helemaal niks voor de ramen hangt.
Zelf hebben we inbetweens aan de zijkanten, dus ja, s avonds in t donker kijk je zo naar binnen. Ik loop niet in mn blote kont, dus boeie.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel gordijnen maar die heb ik meestal niet dicht, ook niet als het donker is.
Alleen nu in de zomer om de zon buiten te houden.
Ik heb wel een ruime voortuin met een grote boom er in en van dat plakfolie op (een deel van) de ramen. Voorbijgangers zien dus wel dat er iemand zit maar ze kunnen bijvoorbeeld niet zien wat ik aan het kijken en aan het drinken ben.
Ik voel me inderdaad opgesloten met dichte gordijnen. Misschien komt dat ook omdat het gordijn dan echt direct naast mijn bank zit. Bij mijn ouders was het gordijn achter de bank en dan heb ik daar geen last van.
Misschien geen geld voor?

Onze zithoek ligt aan de achterkant, waar niemand op ons kan inkijken.
Ik heb wel raambekleding(rolgordijn en gordijnen) maar nooit helemaal dicht, omdat ik toch geen inkijk heb. Helemaal geen raambekleding zou ik erg kaal vinden.
Liever niks dan de kranten die ik ergens al maanden zie.
Alle reacties Link kopieren
Ik had voor ook een tijdje nog niks voor (hier zit onze eettafel), omdat de luxaflex nog in bestelling waren. Erg kaal en onprettig vond ik het ook. Nu achter heb ik ook nog steeds niets. We komen er maar niet uit wat zou passen. Misschien hebben jullie een suggestie ;-)

De onderste helft van de ene muur is donkerblauw en daarboven wit, de andere muur naast het raam is wit. De tegels licht grijs en het kozijn mat zwart.
We willen niet te zware gordijnen misschien gewoon van die dunnen halve doorkijk gordijnen, want het is meer voor van de winter je het iets 'gezelliger' kunt maken als het avond is, maar we vinden maar niet wat we mooi vinden. We hebben ook haast geen inkijk door dat raam.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat ooit toen ik geen mooie gordijnen kon vinden. Heb toen een maand of 2 zonder gordijnen gezeten, want liever niks dan mijn geld uitgeven aan iets tijdelijks.
3thee schreef:
17-07-2018 14:39
Liever niks dan de kranten die ik ergens al maanden zie.
Nou inderdaad, of hele oude lakens of dekens.

Plak er dan wat plakplastic tegen aan denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
De enige huizen waar ik dat zie zijn die hippe huizen. Je kent ze wel met een "enorme" zespitter waar je eigenlijk niet op kan koken omdat er maar 2 pannen op kunnen en een keuken van glimmend wit met zwart waar je geen kastje open van kan doen. Huizen voor hippe mensen die nooit thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik voor niks meer. De oude gordijnen waren vreselijk verschoten, en viezig, dus die heb ik weggeknikkerd. Weet alleen nog niet wat ik er voor in de plaats wil hebben, het is een erker, dus best moeilijk.

Overigens doe ik ze bijna nooit dicht, ik hou er van om (ook in het donker) naar buiten te kunnen kijken.

Edit: heb wel voor alledrie de erkerramen, de oude glas in loodraampjes op het kozijn staan, dus het is niet zo dat iedereen maar alles ziet als ze langs mijn voortuin lopen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn huis al 10 jaar bijna nergens gordijnen of raambekleding. We hadden alleen wat hangen in de woonkamer (die achterin het huis zit zonder inkijk) om onze hond een rustigere oud-en nieuw te geven. Die was als de dood voor vuurwerk.

Reden om niets op te hangen was dat er hier in huis nog van alles verbouwd en vervangen moest worden. Onze ramen hebben vrijwel zonder uitzondering allerlei lastige punten om rekening mee te houden (een rond kozijn, kozijnen in dakkapellen, kozijnen direct onder schuine daken, enz), waardoor het allemaal op maat gemaakt moet worden. Dat kost duizenden euro’s, en die gaf ik liever niet uit voor een tijdelijke situatie. Ook hebben we hier weinig tot geen inkijk, dus zo boeiend vond ik het ook niet. Inmiddels zitten we midden in de grote verbouwing en dus heb ik net een paar weken terug eindelijk gordijnen besteld. Ik hou het licht en transparant, want ik geniet ook enorm van de vergezichten die ik al die tijd zonder moeite vanaf de bank, vanuit bed en vanuit bad kon bewonderen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al 2 jaar geen gordijnen. Wel vitrage maar kun je wel doorheen kijken. Nu gaan we eindelijk plissé gordijnen bestellen waar niemand meer doorheen kan kijken. Vind het zelf ook vervelend. Maar is inderdaad qua kosten. Hadden eerst andere prioriteiten.
Alle reacties Link kopieren
Heb wel gordijnen die als het donker wordt dichtgaan, en meestal blijft er dan nog een kier open. Maar goed ik snap dan weer niet dat mensen zomer en winter luxaflex of lamellen dicht hebben. Heel de dag in zo'n half donker huis, vreselijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wij hebben vouwgordijnen achter en voor luxaflex maar ik woon in een hofje en er komt alleen bestemmings'verkeer' (is alleen voor voetgangers).
Vouwgordijnen gaan hier dicht als ik in pyjama loop of meer privacy wil/overprikkeld ben. - Ik heb schuifpui en ramen net zo breed/hoog als de muur.

Boven wisselt het, op slaapkamer heb ik vitrage-gordijn dat ook dient als hor, dus die zit altijd dicht. Rest van de kamers luxaflex dat voor de zon nu grootste tijd dicht is.
nina1966 schreef:
17-07-2018 14:54
De enige huizen waar ik dat zie zijn die hippe huizen. Je kent ze wel met een "enorme" zespitter waar je eigenlijk niet op kan koken omdat er maar 2 pannen op kunnen en een keuken van glimmend wit met zwart waar je geen kastje open van kan doen. Huizen voor hippe mensen die nooit thuis zijn.
Ha ik kan nu meteen zo'n huis bedenken inderdaad. Grote ramen, geen gordijnen, meubels en kunstwerken, maar nooit mensen thuis (of rommeltjes zoals kranten of tassen) Gewoon een showroom.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij juist verschrikkelijk om alles heel de dag dicht te hebben.
Ik ben dus niet de enige die dat een beetje apart vindt. Ik hoop niet dat de ramen kapot gaan door die kranten. Heb eens gehoord dat kranten voor het raam heel slecht is omdat dat heel erg kan gaan broeien waardoor in het ergste geval de ramen uiteindelijk kapot springen.

En ik doe de gordijnen niet de hele dag dicht, alleen als het donker wordt want dan heb ik zo'n gevoel dat ik wel erg in de kijk zit. Gelukkig lopen er hier niet veel mensen rond die altijd overal naar binnen moeten kijken. Ooit wel eens 2 mannen naar binnen zien kijken met echt handen tegen het raam. Zo eng! Maar ze hebben vast gezien dat hier niks te halen valt.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-07-2018 14:54
De enige huizen waar ik dat zie zijn die hippe huizen. Je kent ze wel met een "enorme" zespitter waar je eigenlijk niet op kan koken omdat er maar 2 pannen op kunnen en een keuken van glimmend wit met zwart waar je geen kastje open van kan doen. Huizen voor hippe mensen die nooit thuis zijn.
Hee, zowaar, ik ben hip! Geen gordijnen, een flinke zespitter en de keuken is zwart met wit :) alleen kunnen de kastjes wel open, hoe werkt dat met kastjes die niet open kunnen? We zijn elke dag in ieder geval rond 18h thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven