Toewijzigingsprocedure huurwoning door makelaar

18-07-2018 16:34 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag morgen een huurwoning bezichtigen die ik ontzettend graag wil gaan huren. Nu begreep ik van de makelaar dat er nog 4 andere personen/stellen tegelijkertijd komen kijken. De makelaar deed erg vaag over mijn vraag aan wie de woning wordt toegewezen, en op basis van welke criteria, indien meerdere personen morgen na de bezichtiging aangeven de woning graag te willen huren. Ik kan mij voorstellen dat dit per makelaar verschilt. Ik vraag me af wat jullie ervaringen hier mee zijn? Kiest de makelaar voor de persoon/het stel met het hoogste inkomen of wordt er gekozen op basis van persoonlijkheid?
Ik kan de woning prima betalen, maar ik ben toch bang dat de makelaar zal kiezen voor een stel omdat zij meer financiële zekerheid kunnen bieden dankzij twee inkomens (ik wil het alleen gaan huren).

Ik vind het erg spannend, omdat ik het zo graag wil hebben. Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ik denk inderdaad dat je niet veel kans maakt om de reden die je zelf geeft. Als jij je baan kwijtraakt kun je de huur niet meer betalen. Bij een stel is dat anders, de kans dat die beide tegelijk werkloos raken is zeer klein.
Het verschilt inderdaad per makelaar. Bij sommige is het op volgorde van reageren en bij andere is het op basis van gunnen door de eigenaar. In jouw geval waarschijnlijk het laatste aangezien de makelaar er vaag over doet.

Duimen dus maar. Succes!
Zou 1 van je ouders voor je garant willen staan?
Of is er de mogelijkheid dat je 3 maand huur en 3 maand borg betaalt als zekerstelling voor verhuurder?
Het is maar een idee ;-)
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
18-07-2018 17:29
Zou 1 van je ouders voor je garant willen staan?
Of is er de mogelijkheid dat je 3 maand huur en 3 maand borg betaalt als zekerstelling voor verhuurder?
Het is maar een idee ;-)
Mijn beide ouders willen gelukkig garant staan. Dit heb ik de makelaar al gemaild. Ook heb ik de makelaar een overzicht gestuurd van mijn spaarrekening om aan te tonen dat ik echt wel wat zekerheid kan bieden. 3 maanden huur en borg zou ik zeker kunnen betalen, maar dit vind ik toch iets té om al gelijk aan te bieden. Ik hoop dat ik hem met mijn rekeningoverzicht al voldoende zekerheid heb gegeven.

Het is inderdaad even afwachten..
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
18-07-2018 17:20
Ik denk inderdaad dat je niet veel kans maakt om de reden die je zelf geeft. Als jij je baan kwijtraakt kun je de huur niet meer betalen. Bij een stel is dat anders, de kans dat die beide tegelijk werkloos raken is zeer klein.
Klopt, ben het er helemaal mee eens! Ik heb nu een contract voor 3 jaar, dit weet de makelaar ook. De komende drie jaar ben ik dus verzekerd van een inkomen en het is zeer waarschijnlijk dat ik daarna een contract voor onbepaalde tijd krijg.
Jij kunt die zekerheid bieden, maar twee personen kunnen diezelfde zekerheid bieden maar dan x2. Als verhuurder zou ik daarvoor gaan.

Plus dat twee mensen die je allebei ziet meer stabiliteit bieden. Stel je voor dat jij een vriendje hebt of krijgt dat minder stabiel is? Dat is nogal een onzekere factor.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er maar net aan wat de eigenaar van de woning wil. In mijn geval wilden ze graag wat volwassen alleenstaanden. (en na een debacle of 2) liever geen mannen meer. Serieuze types en het liefst single dus.
Bovendien weet je niet wat de situatie van die anderen is. Misschien hebben die de papieren niet in orde, of kunnen ze de borg niet ophoesten, of haken ze om een andere reden af. Met vier concurrenten maak je best wel een kans. Ik heb weleens bezichtigingen gehad waar je met een man of 20 stond, dan werd de kans toch al een stuk kleiner.
nina1966 schreef:
18-07-2018 19:51
Het ligt er maar net aan wat de eigenaar van de woning wil. In mijn geval wilden ze graag wat volwassen alleenstaanden. (en na een debacle of 2) liever geen mannen meer. Serieuze types en het liefst single dus.
Liever geen mannen meer? Dan kun je beter voor een lesbisch stel gaan. Als je aan een single vrouw verhuurt is de kans juist groot dat er allerlei mannen over de vloer komen.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
18-07-2018 19:24
Jij kunt die zekerheid bieden, maar twee personen kunnen diezelfde zekerheid bieden maar dan x2. Als verhuurder zou ik daarvoor gaan.

Plus dat twee mensen die je allebei ziet meer stabiliteit bieden. Stel je voor dat jij een vriendje hebt of krijgt dat minder stabiel is? Dat is nogal een onzekere factor.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad al een paar jaar een vriend. Hij zou echter alleen nog een paar maanden op zichzelf willen wonen. Daarna zouden we wel willen samenwonen in het appartement wat ik nu in eerste instantie alleen wil huren. Op dat moment hebben we wel twee inkomens (hij verdient zelfs nog iets meer dan ik). Zouden jullie mij aanraden om dit te noemen vandaag tijdens de bezichtiging?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven