Cactussen stekken

18-07-2018 17:41 63 berichten
Naast dat ik niet weet of het nou cactussen, cacteeen (met dubbele punten ergens op een e) of cactii is, weet ik niet welke handschoenen ik het beste kan gebruiken tegen de stekels als ik deze wil stekken.

Ik heb nog geen (tuin) handschoenen hiervoor maar wel al een paar mooie stekklare cactussen. Mijn handen jeuken om ze te gaan stekken, maar met alleen al het verpotten en verplaatsen van die dingen zaten mijn handen vol met vennijnige kleine (bijna onzichtbare) stekels.

Dus mijn vraag: weet iemand welke handschoenen ik het beste kan dragen als ik ze echt wil vastpakken? Ook voor de grotere stekelsoorten zoals Opuntia Ficus (vijgcactus)?

Graag merk en winkel vermelden zodat ik er achteraan kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een tang gaan, denk ik. Een bbq tang

En anders eens bij een speciaalzaak vragen, wat zij ervoor gebruiken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Cactussen zijn echt :@ planten. Ga naar de winkel en koop voor 1,95 zo'n prikding dat scheelt een hoop ellende :proud:
Ja en?
snoopylynn schreef:
18-07-2018 18:33
Cactussen zijn echt :@ planten. Ga naar de winkel en koop voor 1,95 zo'n prikding dat scheelt een hoop ellende :proud:
Haha ja , ben vandaag naar plantenwalhalla Intratuin geweest en heb er een leukerd voor 1,49 gekocht. Aanbieding was 3 voor 3 euro maar heb het bij 1 gelaten . En wel 1 met 7 bladen om te stekken dus tel uit mijn winst.
Maar de stekels.... !

Ik vind het juist een leuke en spannende uitdaging om ermee in de weer te gaan. Living on the edge, zoiets. Dat stekken schijnt heel eenvoudig te wezen. Maar dan wel met de geschikte handschoenen . :-D
Dreamer schreef:
18-07-2018 18:04
Ik zou voor een tang gaan, denk ik. Een bbq tang

En anders eens bij een speciaalzaak vragen, wat zij ervoor gebruiken.
Ja zo'n bbq tang gebruiken ze ook in de tuincentra.

Heb thuis zo'n megagrote, die is er niet geschikt voor. Die is voor spareribs.
Een kleinere zal ik eens gaan zoeken bij xenos ofzo.

Maar dan nog.... Handschoenen zijn wel een must.

Hey en wisten jullie trouwens dat die gekleurde bloemetjes op de mini cactussen nep zijn en er in geprikt of erop gelijmd worden? Het zijn droogbloemetjes en helemaal niet de bloeiwijze van die kleine cactusjes .

Ik had zoiets gehoord en thuis de proef op de som genomen , en warempel, zo'n vrolijk gekleurd bloemetje eruit gehaald. Zat een pinnetje aan waarmee hij in de cactus was geprikt.
Julia10 schreef:
18-07-2018 19:06
Ja zo'n bbq tang gebruiken ze ook in de tuincentra.

Heb thuis zo'n megagrote, die is er niet geschikt voor. Die is voor spareribs.
Een kleinere zal ik eens gaan zoeken bij xenos ofzo.

Maar dan nog.... Handschoenen zijn wel een must.

Hey en wisten jullie trouwens dat die gekleurde bloemetjes op de mini cactussen nep zijn en er in geprikt of erop gelijmd worden? Het zijn droogbloemetjes en helemaal niet de bloeiwijze van die kleine cactusjes .

Ik had zoiets gehoord en thuis de proef op de som genomen , en warempel, zo'n vrolijk gekleurd bloemetje eruit gehaald. Zat een pinnetje aan waarmee hij in de cactus was geprikt.
:HA:

Dat wist ik niet nee.. maar ik heb ooit bij de Boerenbond tuinhandschoenen met latex coating gekocht om die krengen te handelen, werkt perfect! Hebben ze vast nog wel, je kan ze online bestellen.

Tenzij het echt hele dikke stekels zijn, dan moet je met leren binnenkant hebben.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
18-07-2018 19:06

Maar dan nog.... Handschoenen zijn wel een must.
Pas nog wat cacti verpot en ik heb gewoon mijn ovenhandschoenen gebruikt :hyper:
Don't get high on your own supply.
Lenn12345 schreef:
18-07-2018 19:17
:HA:

Dat wist ik niet nee.. maar ik heb ooit bij de Boerenbond tuinhandschoenen met latex coating gekocht om die krengen te handelen, werkt perfect! Hebben ze vast nog wel, je kan ze online bestellen.

Tenzij het echt hele dikke stekels zijn, dan moet je met leren binnenkant hebben.
Succes!
Ah dankje, ik zal eens speuren naar die Boerenbond handschoenen met latex.

Ik zag op een filmpje dat Mexicanen die stekels eraf branden met een gasbrander, als ze de vijgenvruchten oogsten. Gaat er niet zachtzinnig aan toe, maar dan heb je wel vijgen die je zonder handschoenen in je boodschappenmandje kan doen :-D
*** schreef:
18-07-2018 19:18
Pas nog wat cacti verpot en ik heb gewoon mijn ovenhandschoenen gebruikt :hyper:
You daredevil :P

Gewone, stoffen ovenhandschoenen?
Of van die siliconen ?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van cactussen (en hoorde iemand ze ooit cactea noemen), maar wilde gewoon even kwijt dat ik de OP (en je andere berichten erna) ontzettend leuk geschreven vind. Ik krijg er gewoon zin van om cactussen te kopen en te stekken, terwijl ik geen idee had dat je cactussen kon stekken, of hoe stekken überhaupt werkt :biggrin:
kirjailija schreef:
18-07-2018 20:00
Ik heb geen verstand van cactussen (en hoorde iemand ze ooit cactea noemen), maar wilde gewoon even kwijt dat ik de OP (en je andere berichten erna) ontzettend leuk geschreven vind. Ik krijg er gewoon zin van om cactussen te kopen en te stekken, terwijl ik geen idee had dat je cactussen kon stekken, of hoe stekken überhaupt werkt :biggrin:


Cactea ? Die kende ik nog niet.
Die voeg ik toe aan mijn verzameling, dankjewel !
En dank ook voor je compliment.

Dat stekken is dus kinderlijk eenvoudig. Je verzamelt heel veel moed, breekt een blad af van de plant, laat hem wat indrogen en steekt hem dan in een potje met zanderig zand.
Dat is het. Op YouTube kan je er inspirerende filmpjes over vinden . Het kan met allerlei vormen cactea/succulenten.

Die mega grote mickey mouse achtige cactea's ( mag dit?) zoals ze in het wild groeien (Spanje, Sicilië , Mexico en in cowboyfilms ) vind ik gaaf. Dat zijn de vijgcactea. De vruchten zijn eetbaar en zitten ook in de Spa Cactus Citroen. Wel moet je een gasbrander en een lasbril hebben wil je de vijgen oogsten.

Ze zijn in tuincentra heel duur.. Voor zo'n 40 euro :roll: koop je er een die een piepklein beetje flink is.
De echte joekels kosten veel meer en passen niet op de vensterbank .
Als je boft met cacteavrinden kan je onderling lekker stekken met elkaar .

Sommige van die groten kunnen zelfs in NL in de volle grond. Dit wil ik natuurlijk factchecken dus in mijn tuin ermee zodra ik er 1 van heb.

Als ik binnenkort in Spanje zo 1 tegenkom in het wild en er geen verklikkers in de buurt zijn, wil ik mijn leven erop wagen zo'n blad te vinden of oeps van een plant te breken. Met de gezochte handschoenen dus. Ski handschoenen met leren handpalm zijn misschien ook wel geschikt , alleen wel een beetje raar om met 40 gr met skihandschoenen te lopen..
Ovenhandschoenen lijken me beter, die vallen niet zo op . :)

Terug naar het stekken /verzorgen van de cactus: 1x in de maand ofzo wat water, en verder heel veel negeren en met een grote boog omheen lopen :-D

Dragonfruit-cactus lijkt me trouwens ook een leuk project. Die schijnen makkelijk uit zaad te kweken te zijn, zonder handschoenen. Om zo'n knalroze vrucht te vinden is het wel even zoeken want de gewone groenteboer of super heeft ze bijna nooit . Bij Toko's meer kans.
Van de winter had mijn Jumbo ze, rond kerst .

Als het je gelukt is om een cactus aan te raken of te stekken hoor ik het graag van je, ik ben heel benieuwd of het jou (ook) lukt. Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan YouTube filmpjes kijken over hoe het moet , maar als ik geschikte handschoenen heb gevonden ga ik los :P
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
18-07-2018 19:23
You daredevil :P

Gewone, stoffen ovenhandschoenen?
Of van die siliconen ?
Hele dikke stoffen. En ik had een leren jas, achterste voren aan. Was inderdaad wel een hele spannende ervaring ;-).

Bij de grootste was mijn eerste tactiek de pot kapot slaan en dan de kluit vasthouden en hem grotere pot proppen. Ding had dus geen kluit vandaar de leren jas :bonk:
Don't get high on your own supply.
Alle reacties Link kopieren
1x = genoeg.
Don't get high on your own supply.
*** schreef:
18-07-2018 21:11
Hele dikke stoffen. En ik had een leren jas, achterste voren aan. Was inderdaad wel een hele spannende ervaring ;-).

Bij de grootste was mijn eerste tactiek de pot kapot slaan en dan de kluit vasthouden en hem grotere pot proppen. Ding had dus geen kluit vandaar de leren jas :bonk:
Leren jas!?! :-?

Op youtube dragen die cactuspeoples luchtig t shirtje en korte broek. Zoiets had ik ook in gedachten...

Maar nu moet ik dus ook op zoek naar een leren jas, nou die heb ik nog wel ergens. Een fashionable jackje. Of had jij zo'n lange jas aan?

Mijn cactea zijn nog geen 50cm lang, ik volsta dan denk ik wel met een kort jackje, en eventueel een tiroler lederhosen eronder ;-D

Was jouw cactus megagroot? Jouw project klinkt als een kinky operatie, met die leren jas.

Fijn dat het je gelukt is en dat je het na kan vertellen.
Heb ik ook weer wat geleerd: cactus heeft dus geen kluit. Wist ik niet.
Dacht dat ze ook gewoon een wortelstelsel hadden.

En even uit nieuwsgierigheid (en misschien wat jaloezie) : heeft jouw cactus al gebloeid?
En dan bedoel ik niet van die nep droogbloemetjes erin geprikt he ;-D
kirjailija schreef:
18-07-2018 20:00
Ik heb geen verstand van cactussen (en hoorde iemand ze ooit cactea noemen), maar wilde gewoon even kwijt dat ik de OP (en je andere berichten erna) ontzettend leuk geschreven vind. Ik krijg er gewoon zin van om cactussen te kopen en te stekken, terwijl ik geen idee had dat je cactussen kon stekken, of hoe stekken überhaupt werkt :biggrin:
Kijk: https://m.youtube.com/watch?v=eRILL0kqQuA
Hoe cool zijn cactussen :)

https://youtu.be/6eKt4JHd4xo
Alle reacties Link kopieren
Tuinhandschoenen. Ik heb eens een stel werkhandschoenen gekocht bij Action en die waren Juniperus-proof.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar als je maar genoeg keukenpapier eromheen wikkelt moet het ook wel lukken. Op het laatst daar wat plakband overheen en dan komen er geen stekels doorheen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Of een krokettentang..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lenn12345 schreef:
18-07-2018 19:17
:HA:

Dat wist ik niet nee.. maar ik heb ooit bij de Boerenbond tuinhandschoenen met latex coating gekocht om die krengen te handelen, werkt perfect! Hebben ze vast nog wel, je kan ze online bestellen.

Tenzij het echt hele dikke stekels zijn, dan moet je met leren binnenkant hebben.
Succes!
Bedoel jij deze van Latex?
Ze lijken erg veel op afwashandschoenen en ehm... Ze lijken me niet echt stekelproof.

https://boerenbond.nl/bbs-kixx-handscho ... 08758.html
retrostar schreef:
18-07-2018 22:41
Tuinhandschoenen. Ik heb eens een stel werkhandschoenen gekocht bij Action en die waren Juniperus-proof.
Dankje voor de tip. Ik ga morgen even kijken bij de Action.
Ik neem een cactusje mee naar de winkel om te testen.

Krokettentang is ook een handige tip.
Ik bedenk me net dat ik een pastatang in mijn keukenla heb, die kan vast ook.
Cactusvijgen kan je soms ook in de supermarkt of op de markt kopen. Dan kan je de zaadjes erin weer zelf zaaien.
Maura1984 schreef:
18-07-2018 23:34
Cactusvijgen kan je soms ook in de supermarkt of op de markt kopen. Dan kan je de zaadjes erin weer zelf zaaien.
Leuk! Ik heb ze nog nooit gezien in de supermarkt of markt.

Op de markt in Spanje, Italië of ander warm land zijn ze vast makkelijk te vinden.

Ik heb trouwens vorig jaar Medjoul-dadels met pit gekocht bij Jumbo en er 1 geplant. Ontkiemde makkelijk. Erg leuk om mee te maken.
Is nu een minipalmpje met 4 lange bladeren. Groeit erg langzaam maar ben al blij dat hij nog leeft. :)
Alle reacties Link kopieren
[quote=Julia10 post_id=28772391
En even uit nieuwsgierigheid (en misschien wat jaloezie) : heeft jouw cactus al gebloeid? [/quote]


Ik heb regelmatig een bloeiende cactus. En ik geef ze echt maar zeer sporadisch water, ik denk hooguit vijf keer per jaar (ik zet dan ook in m'n agenda wanneer ze voor het laatst hebben gehad).
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
18-07-2018 21:50
Leren jas!?! :-?

Op youtube dragen die cactuspeoples luchtig t shirtje en korte broek. Zoiets had ik ook in gedachten...

Maar nu moet ik dus ook op zoek naar een leren jas, nou die heb ik nog wel ergens. Een fashionable jackje. Of had jij zo'n lange jas aan?

Mijn cactea zijn nog geen 50cm lang, ik volsta dan denk ik wel met een kort jackje, en eventueel een tiroler lederhosen eronder ;-D

Was jouw cactus megagroot? Jouw project klinkt als een kinky operatie, met die leren jas.

Fijn dat het je gelukt is en dat je het na kan vertellen.
Heb ik ook weer wat geleerd: cactus heeft dus geen kluit. Wist ik niet.
Dacht dat ze ook gewoon een wortelstelsel hadden.

En even uit nieuwsgierigheid (en misschien wat jaloezie) : heeft jouw cactus al gebloeid?
En dan bedoel ik niet van die nep droogbloemetjes erin geprikt he ;-D
Misschien als ik het wat vaker zou doen, dat ik ook een niemendalletje aan trek maar voorlopig staan ze goed en was ik het niet van plan nogmaals mijn leven te wagen :-).

Ik heb best wel wat verschillende soorten en de bolcacti willen bij mij nog wel eens in bloei schieten. Maar zeker niet allemaal in elk jaar, gewoon af en toe eentje. Wat helpt is een droogte periode inlassen in de winter en op het moment dat het lekker warm wordt achter het glas, ze een flinke plens met voeding geven.

Mij grootste (een opuntia) begint nu echt mega te worden. Je ziet hem gewoon elke waterperiode groeien. Deze zomer ga ik proberen om ergens een cactusvijg te scoren. Leuk idee om zo zelf een cactus te kweken!
Don't get high on your own supply.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven