Huis bezichtigen

19-07-2018 13:43 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het mogelijk om een huis te bezichtigen alvorens de financiering geregeld te hebben? M.a.w. niet wetende of je dit wel kan betalen, maar gaat zeer moeilijk worden. Dit, omdat ik anders verwacht te laat te zijn bij de makelaar.
De mensen zijn de woning overigens al uit dus daar wordt geen tijd van "verpest". De makelaar heeft immers verder toch niets met de financiering van doen al snap ik dat het niet handig is, maar vooral voor mezelf niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor dat kan. Als je het echt wilt kopen is het toch "onder voorbehoud van financiering".
Maar waarom vogel je eerst niet uit hoeveel hypotheek jullie kunnen krijgen? Ik kan naar huizen van 5 ton gaan kijken, maar daar krijgen we nooit een hypotheek voor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat bijna niemand die een huis bezichtigt de financiering al rond heeft hoor :) Dat is nogal lastig als je nog niet weet voor welk huis je het geld nodig hebt.
Ja natuurlijk moet je eerst een huis bezichtigen voor je de financiering rond hebt. Het is handig om een indicatie van het te lenen bedrag te hebben, dan ga je kijken naar huizen die in de gewenste prijsklasse liggen. Als je een huis geschikt vindt ga je bieden onder voorbehoud van financiering, en dan regel je, als de verkopers akkoord gaan met je bod, de financiering voordat de termijn van dat voorbehoud afloopt.

In heel populaire gebieden wordt ook wel geboden zonder voorbehoud van financiering. Het is goed om dat geval wel heel zeker te weten of je de financiering rond krijgt voor je gaat bieden. Maar ook dan kun je kijken, zonder te bieden, voordat je die financiering geregeld hebt.
Je weet toch wat je kan lenen als je gaat kijken naar een huis? :-|
Alle reacties Link kopieren
ja hoor
Alle reacties Link kopieren
Zonder de financiering geregeld te hebben, ja uiteraard. Zonder enig benul of je uberhaupt het bedrag wat het huis moet kosten kan rondkrijgen, ja dat kan maar daar ga je een hoop mensen niet blij mee maken als het dan niet lukt, inclusief jezelf, taxatierapport wat je nodig hebt bij de financiering is tenslotte ook niet gratis en de hypotheekadviseur ook niet.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
19-07-2018 13:48
Je weet toch wat je kan lenen als je gaat kijken naar een huis? :-|

Je weet wat je theoretisch ongeveer zou kunnen lenen. Of je het daadwerkelijk kunt lenen weet je pas als je de financiering aanvraagt voor het huis waarvoor je een koopovereenkomst hebt afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
19-07-2018 13:51
Je weet wat je theoretisch ongeveer zou kunnen lenen. Of je het daadwerkelijk kunt lenen weet je pas als je de financiering aanvraagt voor het huis waarvoor je een koopovereenkomst hebt afgesloten.
en als je het theoretisch niet zeker weet, ligt het huis waarschijnlijk wat verder aan de rand van je budget. En kun je je afvragen of je het wel moet willen kopen
Als je al weet dat de financiering zeer moeilijk gaat worden waarom ga je dan niet bij goedkopere huizen kijken. Zonde van de tijd verkoper en makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-07-2018 13:45

Maar waarom vogel je eerst niet uit hoeveel hypotheek jullie kunnen krijgen?
Jullie? Wie wil er nog meer een huis dan ;-) ?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Niet rond, snap ik. Dat doe je immers pas als je een huis gekozen hebt. Maar zelf de oriëntatie is nog niet geweest om te kijken wat haalbaar is, dat bedoelde ik. Uiteraard is dit niet handig en start je hiermee, maar het is er even niet van gekomen. Helaas net iets ontdekt, waardoor ik dit huis helaas maar voorbij moet laten gaan.

Desalniettemin heel erg bedankt voor alle reacties.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op de site van de Hypotheker wel een indicatie krijgen van wat je kunt lenen. Op basis daarvan zou je kunnen bezichtigen. Ik zou wel al een oriënterend gesprek voeren bij een hypotheekverstrekker voor je een bod uitbrengt.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Het is geen probleem hoor, er zijn zat mensen die om wat voor reden dan ook alsnog niet verder gaan na een bezichtiging. Het is hooguit vervelend voor jezelf, als je verliefd wordt op het huis en dan blijkt dat je het niet kunt betalen.
Maar zoals Sue-Heck al zei, op de site van de hypotheker of van een bank kun je in ieder geval globaal uitrekenen of je in de richting komt.
https://www.telegraaf.nl/financieel/232 ... 9-000-zelf
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
19-07-2018 13:50
Zonder de financiering geregeld te hebben, ja uiteraard. Zonder enig benul of je uberhaupt het bedrag wat het huis moet kosten kan rondkrijgen, ja dat kan maar daar ga je een hoop mensen niet blij mee maken als het dan niet lukt, inclusief jezelf, taxatierapport wat je nodig hebt bij de financiering is tenslotte ook niet gratis en de hypotheekadviseur ook niet.
Dit snap ik niet. Ik heb nu nog niets van doen met een taxatierapport en/of hypotheekadviseur.

Bezichtigingen horen bij het werk van de makelaar en die zijn gratis en dat zal niet altijd tot verkoop leiden.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
19-07-2018 14:33
Het is geen probleem hoor, er zijn zat mensen die om wat voor reden dan ook alsnog niet verder gaan na een bezichtiging. Het is hooguit vervelend voor jezelf, als je verliefd wordt op het huis en dan blijkt dat je het niet kunt betalen.
Maar zoals Sue-Heck al zei, op de site van de hypotheker of van een bank kun je in ieder geval globaal uitrekenen of je in de richting komt.
Dit hou ik me sowieso voor dus dat kan ik wel aan. En ja, via internet kun je een check doen en dat valt me vies tegen. Als dit reeel is dan kan ik het vergeten. Ik hoopte dat het toch hoger zou zijn in werkelijkheid.

Vooral zo lastig, omdat ik weet dat ik wel het maandbedrag kan betalen. Dat zou ik bij huur ook kwijt zijn, maar goed dat is een ander onderwerp...

Enfin, de bezichtiging sla ik nu toch over. Maar ga wel zeer binnenkort toch een oriënterend gesprek aan bij de bank om in de toekomst wat beter te zijn voorbereid. (als me dat gaat lukken, want het is lastige stof)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij klopte het bedrag dat de website van de hypotheker best goed met wat later een hypotheekadviseur ook aangaf.

Als de woning veel duurder is dan hier aangegeven heeft het weinig zin om te gaan kijken. Dit staat inderdaad los van wat je per maand kan betalen. Daarbij is het maandbedrag wat de online tool van de hypotheker aangeeft niet altijd kloppend, ze geven altijd een netto maandlasten aan obv een hypotheekrente van 5-10 jaar. Dit is altijd gunstiger dan bruto maandlasten die je vastzet voor 20 jaar.
Ik vind dat je bij een maandlasten berekening ook nooit uit mag gaan van hypotheekrente aftrek. Je weet immers nooit wat hiermee gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
19-07-2018 15:11
Dit hou ik me sowieso voor dus dat kan ik wel aan. En ja, via internet kun je een check doen en dat valt me vies tegen. Als dit reeel is dan kan ik het vergeten. Ik hoopte dat het toch hoger zou zijn in werkelijkheid.

Vooral zo lastig, omdat ik weet dat ik wel het maandbedrag kan betalen. Dat zou ik bij huur ook kwijt zijn, maar goed dat is een ander onderwerp...

Enfin, de bezichtiging sla ik nu toch over. Maar ga wel zeer binnenkort toch een oriënterend gesprek aan bij de bank om in de toekomst wat beter te zijn voorbereid. (als me dat gaat lukken, want het is lastige stof)
De ervaring is dat op sites van de hypotheker je vaak een net iets hoger bedrag kunt lenen dan je uiteindelijk te horen krijgt (meestal wordt er nog even gekeken naar zake zoals kinderwensen, minder werken, studieschuld etc.) als je nu al ziet dat de check lager uitvalt dan verwacht is dit wel een eye- opener om rekening mee te houden.

Een oriënterend gesprek bij een hypotheker is overigens gratis dus laat je goed voorlichten. Hij kan je ook verschillende aanbieders laten zien (als het een onafhankelijke adviseur is) en spelen met rentes. En houdt er rekening mee dat je sowieso 10% van de koopsom contact moet kunnen afrekenen als zijnde kosten koper en bijkomende kosten. Dit is wel belangrijk omdat je dat echt niet meer mee kan financieren.

Overigens klopt het wat je zegt veel mensen huren voor een x bedrag maar kunnen voor datzelfde bedrag geen hypotheek krijgen. Dat is hard maar klopt wel inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
19-07-2018 14:16
Je kunt op de site van de Hypotheker wel een indicatie krijgen van wat je kunt lenen. Op basis daarvan zou je kunnen bezichtigen. Ik zou wel al een oriënterend gesprek voeren bij een hypotheekverstrekker voor je een bod uitbrengt.
De hypotheker zat er bij ons zo vreselijk naast.
Wellicht had ik ook gewoon een stagiaire hoor, want mijn hemel wat zat hij verkeerd met zijn adviezen

Gelukkig niet met ze in zee gegaan.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
19-07-2018 15:07
Dit snap ik niet. Ik heb nu nog niets van doen met een taxatierapport en/of hypotheekadviseur.

Bezichtigingen horen bij het werk van de makelaar en die zijn gratis en dat zal niet altijd tot verkoop leiden.
Je weet pas of je de financiering rondkrijgt als het wordt aangevraagd en daar heb je dus wel een taxatie voor nodig. Als bij het eerste oriënterende gesprek al blijkt dat het kansloos is, kost het je niks, maar als dat pas later in het traject duidelijk wordt, kan het je dus wel degelijk geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
De berekeningen op de site van verschillende hypotheekverstrekkers zijn in het algemeen vrij rooskleurig. Als dat al erg ver er vanaf zit, gaat het hem niet worden inderdaad.

Het is wel goed om idd in gesprek te gaan en te weten wat je aan kunt. De markt is zó hectisch dat als je iets tegenkomt wat je wil, je snel moet handelen en dan is het wel zo prettig als je dat ook kunt doen.

Succes met je zoektocht.
Ksenija schreef:
19-07-2018 15:11
Vooral zo lastig, omdat ik weet dat ik wel het maandbedrag kan betalen. Dat zou ik bij huur ook kwijt zijn.
Alleen komt er bij koop wel meer bij kijken dan huur.
Extra lasten,WOZ eigenaarsdeel,Waterschapsbelasting eigenaarsdeel.Als eigenaar moet je ook al het onderhoud betalen etc.
Dus wat je nu aan huur kwijt bent ben je bij koop wel meer kwijt.
Ook moet je eigen vermogen hebben als starter om in ieder geval de overdrachtskosten zelf te betalen.
Frox schreef:
19-07-2018 13:47
Ik denk dat bijna niemand die een huis bezichtigt de financiering al rond heeft hoor :) Dat is nogal lastig als je nog niet weet voor welk huis je het geld nodig hebt.

Nee, maar ik had al wel een berekening laten maken bij een hypotheekverstrekker zodat ik wist wat ik te besteden had en wat mijn speelruimte was. En dus ook naar wat voor huizen ik kon gaan kijken.

Door zomaar te gaan bezichtigen "verpest" je niet alleen de tijd van een makelaar, maar ook wek je valse verwachtingen. Ik zie daar het nut niet zo van in.
Sue-Heck schreef:
19-07-2018 14:16
Je kunt op de site van de Hypotheker wel een indicatie krijgen van wat je kunt lenen. Op basis daarvan zou je kunnen bezichtigen. Ik zou wel al een oriënterend gesprek voeren bij een hypotheekverstrekker voor je een bod uitbrengt.

Zo'n indicatie is altijd heeeeel optimistisch. Een keer langsgaan voor een berekening geeft een realistischer resultaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven