Een opgeruimd huis, een opgeruimd hoofd!

21-07-2018 14:26 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kan jullie hulp goed gebruiken om meer orde in huis te krijgen. De laatste jaren ben ik twee keer verhuisd, en in onze 'rommelkamer' staan nu verhuisdozen die nog niet uitgepakt zijn sinds ik ze twee huizen terug ingepakt heb.

Kleding
Er staan nu nog 2 verhuisdozen met ‘oude kleding’. Dit is kleding zo ver terug als de middelbare school :facepalm: . Spijkerbroeken in een maat te klein waarvan ik hoop dat ik ze ooit weer aan kan (hallo zwangerschapskilo’s), shirtjes waar ik me inmiddels ‘te oud’ voor voel om te dragen, kleding die niet fijn zit, etc. Ik draag die kledingstukken al jaren niet meer, en toch gooi ik ze niet weg. Wanneer ruimen jullie ze op? Elk jaar een opruimrondje van de kledingkast? En gooi je het dan weg, breng je het naar de textielbakken?

Keukenspullen
Broodtrommels, drinkbekers voor onderweg, snijplanken, tupperware opbergdoosjes, broodtrommels, koekvormpjes, vier verschillende maatbekers en nog meer broodtrommels. Dit soort plastic spul stapelt zich op in een keukenla, ik kan er nooit iets in vinden. We gebruiken hooguit 2 broodtrommels per dag en toch hebben we er 6. Toen mijn man en ik gingen samenwonen en onze inboedel samenvoegden hebben we nooit de overtallige spullen weggegooid want dat is ‘zonde’. Nu heb ik een la vol met spullen waarvan ik het merendeel nooit gebruik. Dat kan handiger.

Babykleding
Onze rommelkamer ligt vol met dozen met kleertjes. Mijn zoontje draagt nu maat 50, maar van maat 44 tot maat 74 hebben we een complete garderobe. Het past allemaal niet in zijn kamertje, ik leg alleen de kleding in zijn huidige maat in de commode. Alles wat niet meer past of nog niet past moet ik ook ergens kwijt. Waar o waar? Een kledingkast past niet in zijn kamertje, er staat al een grote commode, een stoel en zijn bedje.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar voor nu laat ik het hier even bij. Ik merk dat zolang de spullen geen vaste plek hebben, het een ‘klusje’ blijft wat ik nog moet afronden. Elke keer dat ik er langsloop, denk ik: oja, dat moet ik nog een plek geven, want dan kunnen we eindelijk wat leuks doen met de rommelkamer. Hoe pak ik dit praktisch aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe weg wat ik niet gebruik of de afgelopen pak um beet 2 jaar niet heb gebruikt. Misschien voor jou een idee om eens op een rommelmarkt of bijvoorbeeld de IJhallen te gaan staan. Ik zou zelf gek worden van een huis vol spullen die ik niet draag of gebruik.
Verder zijn er veel filmpjes op youtube waarin mensen laten zien hoe ze opruimen. Werkt erg motiverend.
Alle reacties Link kopieren
Misschien handig om per kamer op te ruimen? En dan niet te denken in "wat kan weg?" maar in "Wat heb ik écht nodig/waar word ik heel blij van?". Als ik alleen maar jouw tekst lees krijg ik al last van opruimkriebels :whistle:
Misschien dat je van de honderd dingen er eentje weg doet die je achteraf toch nog had willen gebruiken. Dan komt daarvoor wel een oplossing. Daarvoor kan je toch niet altijd in een huis leven vol spullen?
Ik word veel blijer van een opgeruimd huis met alleen maar spullen die ik bewust uitgekozen heb omdat ik er heel blij van word.
Begin gewoon op een kamer en leg de spullen bij elkaar die je wilt gebruiken. Rest, hop weg. Kringloop, kledingbak. Maar juist niet de fout maken ze apart te leggen voor marktplaats of voor vrienden of zo. Dan blijf je alsnog met spullen zitten. Opruimen, in 1 keer en rigoureus. Succes en veel plezier met een rustig huis met alleen maar leuke spullen!
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom gooi je bijvoorbeeld de kleding niet weg? Heeft het een emotionele waarde?

Ik ben er makkelijk in. We hebben de ruimte niet dus wat niet nodig is gaat weg. Kleding gaat in een kleding container zodat iemand anders er nog blij mee zal zijn.

Ik zou drie broodtrommels houden. Dat is meer dan genoeg. De rest gaat weg. Je zal zien dat het steeds makkelijker gaat. Je moet alleen even over die drempel.
Alle reacties Link kopieren
Kuzu kan het goed gebruiken!

posting.php?mode=quote&f=4&p=28781289
nouschi wijzigde dit bericht op 21-07-2018 14:45
18.29% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Toch radicaal gaan beginnen met opruimen.
Zet een kast in de rommelkamer waar je de kleren van je zoon in kwijt kunt die hij nog niet aanpast en zoek daarna je eigen oude kleren uit, alleen wat je echt mooi vind mag blijven en gaat in de kast, voor als je het nog gaat passen en de rest naar de kledingzaak, het leger des Heils enz.

En die keuken kun je ook logischer indelen, alle spullen die je niet gebruikt kun je in een bak in de kelder/voorraadhok zetten.
Die broodtrommels toch weggooien(of de kringloop of iets dergelijks, als het maar weg is)
Alleen de spullen die je dagelijks gebruikt in je la houden. De spullen in die bak kun je voor de enkele keer dat je ze gebruikt gewoon even eruit halen.

Het is zoveel fijner als je de spullen netjes hebt en precies weet waar je iets kunt pakken.
Alle reacties Link kopieren
Zoek in youtube bijvoorbeeld op: Konmari declutter
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
21-07-2018 14:37
Maar waarom gooi je bijvoorbeeld de kleding niet weg? Heeft het een emotionele waarde?
Nee dat niet, het is meer uit praktisch oogpunt: "deze witte spijkerbroek draag ik eigenlijk nooit, maar wie weet heb ik eens een feestje/gelegenheid waar hij goed van pas komt". :roll: onzin, I know...
Alle reacties Link kopieren
Tut-ankh-amun schreef:
21-07-2018 14:44
Nee dat niet, het is meer uit praktisch oogpunt: "deze witte spijkerbroek draag ik eigenlijk nooit, maar wie weet heb ik eens een feestje/gelegenheid waar hij goed van pas komt". :roll: onzin, I know...
Want het zou echt heel erg vreselijk zijn als je de stad in moet (of computer aan moet slingeren) om voor een paar tientjes een nieuwe witte broek te kopen?

Ik heb de afgelopen jaren alles weggegooid wat ik bewaarde omdat het ooit nog wel eens van pas zou kunnen komen. Het punt is namelijk dat je het automatisch nieuw koopt, vergeten bent dat je het had of het nergens meer kunt vinden als je het inderdaad ooit eens nodig zou hebben. En de kans dat je het ooit nodig hebt is ook nog eens minimaal.

En laten we eerlijk zijn; je wil toch niet je hele huis vol zooi houden omdat je dan de komende decennia heel misschien een paar honderd euro zou kunnen besparen? Terwijl je voor die paar honderd euro dus ook in een heerlijk opgeruimd huis kunt wonen, dat je makkelijk schoon kunt houden omdat er geen zooi in ligt?
Alle reacties Link kopieren
Alle kleding weg brengen. En als je wat nieuws koopt, 1 ouder ding weggooien.
Heb hier laatst ook de keukenkasten uitgeruimd. 100 duizend schaaltjes en bakjes. Heb er 3 gehouden, de rest naar de rommelmarkt.
Mocht ik iets weggegooid hebben wat ik later toch nog nodig heb, jammer dan, haal ik een nieuwe bij de action.
De babykleding in plastic bakken op zolder?
Alles wat ik een jaar of langer niet gebruikt heb, weg ermee. Vorige week de schuur uitgeruimd. Zeker 40 tot 50 aangebroken verfblikken! En je gebruikt t nooit meer.
Hup alles naar de stort. Heerlijk gevoel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als ik plannen heb met een kamer die leeg moet dan gooi ik op een goede morgen alles wat erin staat buiten die kamer, en aldus eenmaal voor een voldongen feit geplaatst geef ik de spullen óf een andere plek óf ik gooi ze weg. Van de spullen die weggegooid worden haal ik de spullen eruit die de kringloop mogelijk wil hebben. Tenminste als het niet al te erg in de weg ligt.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
21-07-2018 14:35
Misschien handig om per kamer op te ruimen? En dan niet te denken in "wat kan weg?" maar in "Wat heb ik écht nodig/waar word ik heel blij van?". Als ik alleen maar jouw tekst lees krijg ik al last van opruimkriebels :whistle:
Misschien dat je van de honderd dingen er eentje weg doet die je achteraf toch nog had willen gebruiken. Dan komt daarvoor wel een oplossing. Daarvoor kan je toch niet altijd in een huis leven vol spullen?
Ik word veel blijer van een opgeruimd huis met alleen maar spullen die ik bewust uitgekozen heb omdat ik er heel blij van word.
Begin gewoon op een kamer en leg de spullen bij elkaar die je wilt gebruiken. Rest, hop weg. Kringloop, kledingbak. Maar juist niet de fout maken ze apart te leggen voor marktplaats of voor vrienden of zo. Dan blijf je alsnog met spullen zitten. Opruimen, in 1 keer en rigoureus. Succes en veel plezier met een rustig huis met alleen maar leuke spullen!
Dit vind ik een hele goede! Ik gooi vaak iets niet weg omdat ik denk dat ik het ooit nog kan gebruiken, maar het is inderdaad fijner om in een opgeruimd huis te leven en een nieuwe broodtrommel te moeten kopen, dan over de spullen te struikelen en het uiteindelijk niet te gebruiken.

Ik opende het topic omdat ik het nu echt zat ben, en door jullie bemoedigende woorden heb ik besloten NU een rol vuilniszakken te pakken en te beginnen met mijn uitpuilende garderobe...
Alle reacties Link kopieren
Zet m op! Als je eenmaal over de drempel bent, voelt het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb standaard een zak in de gang liggen, waar ik overbodige spullen in doe voor de kringloop. Het is echt ‘een sport’ geworden om de zak zo vol mogelijk te krijgen :proud:
Voor iedereen een groene tuin
Ik vind het echt heerlijk om spullen weg te gooien, zon opluchting altijd. Als ik moeite heb met afscheid nemen van iets breng ik het naar de kringloop, maak je er iemand anders blij mee.
Misschien heb je in jouw buurt wel een Kledingbank/speelgoedbank voor mensen met lage inkomens. (Of voor huisraad en dat soort dingen)

Verder gewoon beetje bij beetje aanpakken. Dus bijv. Elke zondag 1 doos uitpakken, kijken wat je nodig hebt dat opbergen en de rest wegdoen.
Voor je het weet heb je alles gedaan. En meestal heb je na een paar dozen de smaak wel te pakken en doe je wel meer. Ergens gewoon aan beginnen is meestal de moeilijkste stap.
Goed zo!
En dan direct doorlopen naar de textielbakken, niet eerst nog even in de tuin zetten nu het toch nog wel even droog blijft. Hup, weg!

Reken eens uit hoeveel uren je verspild aan die spullen, met verplaatsen en steeds weer opruimen en bekijken en afstoffen. Hoeveel verdien jij per uur op je werk? Dat geld wat het eventueel kost als je 10% van die spullen misschien toch gaat missen en dan nieuw moet kopen bespaar je al heel snel als ze niet steeds weer door je opgepakt moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
21-07-2018 14:53
Want het zou echt heel erg vreselijk zijn als je de stad in moet (of computer aan moet slingeren) om voor een paar tientjes een nieuwe witte broek te kopen?

Ik heb de afgelopen jaren alles weggegooid wat ik bewaarde omdat het ooit nog wel eens van pas zou kunnen komen. Het punt is namelijk dat je het automatisch nieuw koopt, vergeten bent dat je het had of het nergens meer kunt vinden als je het inderdaad ooit eens nodig zou hebben. En de kans dat je het ooit nodig hebt is ook nog eens minimaal.

En laten we eerlijk zijn; je wil toch niet je hele huis vol zooi houden omdat je dan de komende decennia heel misschien een paar honderd euro zou kunnen besparen? Terwijl je voor die paar honderd euro dus ook in een heerlijk opgeruimd huis kunt wonen, dat je makkelijk schoon kunt houden omdat er geen zooi in ligt?
Hier ben ik het dus niet mee eens, maar ik hou helemaal niet van koopdrang en vooral als het niet nodig is. Ik zou dus die broodtrommels ed gewoon bewaren maar dan later ook zeker geen nieuwe meer kopen.

Babykleding en je eigennpuberkleding zou ik als ik het toch niet meer aan zou trekken wel wegdoen naar de kringloop of doorgevertjes voor de babykleding.

Maar goed, ik sta hier altijd een beetje alleen in.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 21-07-2018 15:14
1.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tut-ankh-amun schreef:
21-07-2018 15:02
Dit vind ik een hele goede! Ik gooi vaak iets niet weg omdat ik denk dat ik het ooit nog kan gebruiken, maar het is inderdaad fijner om in een opgeruimd huis te leven en een nieuwe broodtrommel te moeten kopen, dan over de spullen te struikelen en het uiteindelijk niet te gebruiken.

Ik opende het topic omdat ik het nu echt zat ben, en door jullie bemoedigende woorden heb ik besloten NU een rol vuilniszakken te pakken en te beginnen met mijn uitpuilende garderobe...
Goedzo! Echt, het geeft zo veel rust, minder spullen om je heen. Ik heb ooit wegens tijdelijk kleiner wonen best wel het e.e.a in een opslag moeten bewaren. Interessant was dat ik de spullen niet heb gemist. Ja, tuurlijk een enkel ding met emotionele waarde of meubels waar ik dan weer ruimte voor kreeg later. Maar de rest niet en kennelijk was het onderscheid tussen wat ik wel en niet opsloeg meteen voor een groot deel de selectie van wat ik bewaarde en wat weg kon. Als jij die dozen al 2 jaar niet hebt opengemaakt dan hebt je dat spul niet nodig. Als je straks 10 (of whatever...) weer kwijt bent, beloon je zelf met iets nieuws :lol:

kledingbakken, kringloopwinkels of facebookpagina's met gratis weggeefdingen werken allemaal goed en dat voelt ook minder als verspilling dan weggooien van dingen. Ik heb laatst 2 mensen superblij gemaakt met een stapel boeken die anders bij het oud papier waren gegaan.
laaraa wijzigde dit bericht op 21-07-2018 15:16
10.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tut-ankh-amun schreef:
21-07-2018 14:26
dozen die nog niet uitgepakt zijn sinds ik ze twee huizen terug ingepakt heb.

Kleding
WEG,kledingbak, leger des Heils etc.

Keukenspullen
Bewaar voor ieder 1 broodbak en eventueel beker, de rest naar kringloop. Is ie stuk, koop je bij kringloop weer nieuwe broodbak.

Babykleding
Wil je nog een kindje ?
Zo ja, dan zou ik een basis garderobe bewaren (dus wat neutrale pakjes en die altijd kunnen zomer/winter) en de rest weggeven. Ik heb van alle kinderen alleen eerste pakje nog en de rest is weggegeven. Je kan er niets meer mee anders.. En stil dat je een 2e wil en het duurt lang.. dan is het ook nog eens uit de mode/leljk of wat dan ook.
Ik heb begin dit jaar verbouw en woonkamer moest grondig leeg.

Ik heb alles vast gehad en bedacht.. wat doe ik hiermee , ga ik nog eens gebruiken, lezen etc. ja ? dan in doos , nee dan in krat voor kringloop/kliko.

Ik ging iedere week naar kringloop/stort.. Ik heb van 3 kasten en boekenkast 1 dressoir gemaakt . en het zit niet meer vol..

Studieboeken weg.
kookboeken, alleen maar die ik vaak pak en basis boeken de rest weg
leesboeken alleen maar echt favoriete boeken die ik vaker lees bleven, de rest weg.

Ik ben rigoureus te werk gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Nog een voorbeeld: ik was spullen aan het uitzoeken, zoon gaat de deur uit. Zie ik in de kast 10 badlakens! Dochter heeft haar eigen. Ik denk wat moeten wij samen met 10 badlakens?? Dus 8 weggegooid. Dekbedovertrekken idem. Aan 2 heb ik genoeg.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-07-2018 15:15
Nog een voorbeeld: ik was spullen aan het uitzoeken, zoon gaat de deur uit. Zie ik in de kast 10 badlakens! Dochter heeft haar eigen. Ik denk wat moeten wij samen met 10 badlakens?? Dus 8 weggegooid. Dekbedovertrekken idem. Aan 2 heb ik genoeg.
Ik denk dat wij wel 50 handdoeken hebben. Dan hoef ik dus nooit, echt nooit handdoeken te kopen. Heb ik ook nog nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Tut-ankh-amun schreef:
21-07-2018 15:02
Dit vind ik een hele goede! Ik gooi vaak iets niet weg omdat ik denk dat ik het ooit nog kan gebruiken, maar het is inderdaad fijner om in een opgeruimd huis te leven en een nieuwe broodtrommel te moeten kopen, dan over de spullen te struikelen en het uiteindelijk niet te gebruiken.

Ik opende het topic omdat ik het nu echt zat ben, en door jullie bemoedigende woorden heb ik besloten NU een rol vuilniszakken te pakken en te beginnen met mijn uitpuilende garderobe...
Zou graag komen helpen als ik het kon. Geeft zo'n heerlijk gevoel. Bovendien: als je mensen laat helpen die er geen gevoel mee hebben, dan ruimt dat ook beter op. Of jezelf heel eerlijk afvragen of het nog iets toevoegt in de toekomst, of dat het hoorde bij het verleden (zoals die kleren).
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-07-2018 15:18
Ik denk dat wij wel 50 handdoeken hebben. Dan hoef ik dus nooit, echt nooit handdoeken te kopen. Heb ik ook nog nooit gedaan.
Waarom zoveel? Wat voegt dat toe?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-07-2018 15:18
Ik denk dat wij wel 50 handdoeken hebben. Dan hoef ik dus nooit, echt nooit handdoeken te kopen. Heb ik ook nog nooit gedaan.
Ja handdoeken, ik heb t over badlakens voor t strand en zwembad.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-07-2018 15:13
Hier ben ik het dus niet mee eens, maar ik hou helemaal niet van koopdrang en vooral als het niet nodig is. Ik zou dus die broodtrommels ed gewoon bewaren maar dan later ook zeker geen nieuwe meer kopen.

Babykleding en je eigennpuberkleding zou ik als ik het toch niet meer aan zou trekken wel wegdoen naar de kringloop of doorgevertjes voor de babykleding.

Maar goed, ik sta hier altijd een beetje alleen in.
Zonder koopdrang heb je juist ook minder zooi in huis, zoals onnodig veel broodtrommels en kleding :idee:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven