Huisdieren en huurwoningen

04-08-2018 13:22 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een aantal maanden zoeken wij een andere (huur)woning, maar zoals de titel al doet vermoeden vallen we af van zodra we over een hond beginnen. Het is zo erg dat de laatste makelaar gisteren niet eens wou luisteren naar wat ik te zeggen had, over ons en over onze hond, nadat ik vroeg of honden toegelaten waren.

We hebben er nu al een en ander over opgezocht (volgens de Belgische wetgeving, in de hoop dat hier ook wel wat Belgen zitten) maar de conclusie blijft heel onduidelijk: het mag, maar het mag eigenlijk ook niet. Wat ik er van begrijp is dat een verhuurder huisdieren wel degelijk contractueel mag verbieden, maar dat een huurder tegelijk recht heeft op 'privé-leven', en die twee zaken zouden dan botsen met elkaar...

Mijn vraag is nu vooral of anderen hier ervaring mee hebben? In die zin dat je dan maar gewoon verzwijgt(/liegt) dat je (geen) huisdieren hebt. Wij blijven liever gewoon eerlijk (nuja, ik meer dan mijn vriend), daarom dat ik ook altijd meteen vraag of een hond kan, maar als ik het dan soms zo lees online zijn er genoeg anderen die zich daar niks van aantrekken, en hoe langer hoe meer ik vind dat ze gewoon gelijk hebben. Mijn frustratie ligt ook niet bij hen, maar bij de verhuurders en het feit dat je je (al zeg ik het zelf) haast geen beter type huurders kan wensen maar toch wordt afgeschoten op basis van een luie hond...
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat je van te voren niet weet of de hond ( het baasje ) wel of niet is opgevoed. Ik weet niet of je wel eens kijkt naar het TV programma "de deurwaarders "? Dan zie je regelmatig bij ontruimingen dat het hele huis vol ligt met ontlasting van de hond. Urine is nog erger, dat gaat overal in zitten en die lucht raak je niet meer kwijt. Alle kosten die met de reiniging gepaard gaan zijn wel voor rekening van de verhuurder. Dus als hij de keus heeft tussen een huurder zonder huisdieren of een huurder met huisdieren is die keus snel gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Nog afgezien van mogelijke stankoverlast; niemand zit te wachten op een buurhond die hele dagen of nachten blaft. Dus ik kan me voorstellen dat als een verhuurder de keuze heeft tussen nieuwe bewoners met en zonder hond hij liever degenen zonder hond in z'n huis laat wonen. De baasjes kunnen wel zeggen dat die van hun geen overlast veroorzaakt, maar daarvoor heeft hij natuurlijk geen enkele garantie.
Toen we ons huurhuis vonden, is er niet gevraagd naar huisdieren en stond er ook niets over genoemd in het contract. Heb er verder ook niet over nagedacht dat het een probleem zou kunnen zijn.
We hadden toen al een kat.

Als de verhuurder niets vraagt, zou ik er niet over beginnen.
Alle reacties Link kopieren
(Edit: aan Trotter & acmp gericht) :)

Dat is dan weer een volledig andere discussie. Ik kan evengoed een resem gevallen gaan posten van 'foute' huurders waar het niks met huisdieren te maken heeft, of ik had kunnen zeggen hoe we onze huidige huurwoning op eigen kosten in orde hebben gezet, hoe ons huidig tuintje er bovenuitschiet tussen die van de buren, hoe diezelfde buren niet eens zouden weten dat we een hond hebben hadden ze hem niet gezien, hoe onze hond bij het wandelen braafjes gaat liggen van zodra er een andere passeert ;)

Natuurlijk weet ik wel dat verhuurders er niet happig op zijn, hoe kortzichtig het ook is, want mensen met een hond worden al snel veralgemeend naar een bepaald type, wat duidelijk wel mijn frustratie is :) maar absoluut niet mijn punt.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
04-08-2018 15:23


Als de verhuurder niets vraagt, zou ik er niet over beginnen.
Heel goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Emilyla schreef:
04-08-2018 15:25
(Edit: aan Trotter & acmp gericht) :)

Dat is dan weer een volledig andere discussie. Ik kan evengoed een resem gevallen gaan posten van 'foute' huurders waar het niks met huisdieren te maken heeft, of ik had kunnen zeggen hoe we onze huidige huurwoning op eigen kosten in orde hebben gezet, hoe ons huidig tuintje er bovenuitschiet tussen die van de buren, hoe diezelfde buren niet eens zouden weten dat we een hond hebben hadden ze hem niet gezien, hoe onze hond bij het wandelen braafjes gaat liggen van zodra er een andere passeert ;)

Natuurlijk weet ik wel dat verhuurders er niet happig op zijn, hoe kortzichtig het ook is, want mensen met een hond worden al snel veralgemeend naar een bepaald type, wat duidelijk wel mijn frustratie is :) maar absoluut niet mijn punt.
Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken. Ik heb een huis dat ik verhuur. In eerste instantie aangegeven, dat huisdieren niet toegestaan zijn. Echter heb ik voor een oudere man als huurder gekozen en hij had al heel lang een hondje. Volgens zijn volwassen kinderen en hemzelf zou niemand last hebben van het hondje. Vond het voor die man sneu als hij zijn oude hondje weg moest doen, dus uiteindelijk toestemming gegeven om de hond toe te staan. Nu een jaar later heb ik hier heel veel spijt van. Het hele huis is vies, mede door de hond. Huurder blijkt niet in staat te zijn goed schoon te maken en zijn kinderen blijken blij te zijn dat hij niet meer bij hun woont en laten zich niet meer zien. Uiteindelijk gaat het erop uit komen, dat als de huurder vertrekt / overlijdt, ik heel veel kosten ga hebben aan het opknappen en schoon maken van mijn huis. Uiteraard houd ik de borg in, maar die borg is bij lange na niet genoeg om alles weer netjes te krijgen voor een volgende huurder. Bij een volgende huurder komt er dus heel duidelijk in het contract te staan, dat huisdieren NIET welkom zijn.
Balen acmp, dat het toch zo tegen is gevallen.
Vrienden van ons met een hond waren toen ze hun huurhuis verlieten hun borg kwijt. Schade en stank.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen wordt over één kam gescheerd; alle mensen met honden hebben vieze dieren en een huis dat vies wordt gemaakt door het dier.
Vooroordeel natuurlijk.

En dan zouden ze ze van mij ook kunnen krijgen ook! Dan zou ik in het vervolg liegen en niet meer praten over een hond. Daar komen ze achteraf dan maar achter. De zeikerds!
Over een aantal jaar is je hond bejaard en kan ook incontinent worden. Ben je als verhuurder mooi klaar mee. Oftewel: dat je hond nu geen overlast oplevert is geen garantie voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
04-08-2018 20:42
Iedereen wordt over één kam gescheerd; alle mensen met honden hebben vieze dieren en een huis dat vies wordt gemaakt door het dier.
Vooroordeel natuurlijk.

Volgens mij zegt niemand dat. Alleen is de kans op overlast met (een) hond(en) gemiddeld gezien groter dan zonder hond.
En dan zouden ze ze van mij ook kunnen krijgen ook! Dan zou ik in het vervolg liegen en niet meer praten over een hond. Daar komen ze achteraf dan maar achter. De zeikerd!
Waarmee je dan dus zelf het vooroordeel bevestigt dat hondeneigenaren asociaal zijn. Andere hondeneigenaren zullen je dankbaar zijn... :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
04-08-2018 20:51
Volgens mij zegt niemand dat. Alleen is de kans op overlast met (een) hond(en) gemiddeld gezien groter dan zonder hond.


Waarmee je dan dus zelf het vooroordeel bevestigt dat hondeneigenaren asociaal zijn. Andere hondeneigenaren zullen je dankbaar zijn... :nooo:
Tsja of je bent correct en zegt de waarheid maar...… zal nooit aan een woning komen. Het is waar je prioriteit ligt.
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen een huis wat we straks over hebben te verhuren, maar dan ook met de bepaling geen huisdieren.

Te vaak gezien dat een onzindelijke hond of kat het huis ernstig vervuild. Om nog niet te spreken over mogelijke overlast van vlooien, waar je als verhuurder dan voor opdraait om je huis te (laten) behandelen.

Ik heb zelf huisdieren, katten en honden, maar dan is het mijn eigen huis waar ik zuinig op ben. Huurders zijn vaak veel minder zuinig op een huis, zelfs zonder huisdieren.

We overwegen nog om de woning te verhuren met de mogelijkheid tot het houden van huisdieren, maar dan met een flinke verhoging van de huur.

Qua verhuur is roken ook zo’n ding; je kan wel zeggen te huur voor niet rokend persoon maar als daarover wordt gelogen ga je lekker het schip in als huiseigenaar.

Als je verhuurt, moet je rekening houden met veel en veel meer onderhoud dan als je het zelf zou bewonen.
Alle reacties Link kopieren
Als huurder zou ik dan weer niet reppen over huisdieren, als er niet expliciet naar wordt gevraagd of het in het contract is opgenomen.
Als niet wordt gezegd dat het niet mag, dan mag het.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 04-08-2018 21:00
19.75% gewijzigd
iones schreef:
04-08-2018 20:42
Iedereen wordt over één kam gescheerd; alle mensen met honden hebben vieze dieren en een huis dat vies wordt gemaakt door het dier.
Vooroordeel natuurlijk.

En dan zouden ze ze van mij ook kunnen krijgen ook! Dan zou ik in het vervolg liegen en niet meer praten over een hond. Daar komen ze achteraf dan maar achter. De zeikerds!
Dat zegt toch helemaal niemand hier.

Honden kunnen wel een huis groezelig maken. Hoeft niet, kan wel. Ik begrijp wel dat je zoals acmp als particulier verhuurder dat liever niet hebt.
Erizon schreef:
04-08-2018 20:49
Over een aantal jaar is je hond bejaard en kan ook incontinent worden. Ben je als verhuurder mooi klaar mee. Oftewel: dat je hond nu geen overlast oplevert is geen garantie voor de toekomst.
Er kan ook een stel komen wonen die 2 maanden later een pup in huis nemen.
Moet nog zindelijk worden gemaakt, eventjes alleen leren zijn enz.
En wat als iemand een katertje neemt en hem niet tijdig laat castreren? Gaan sproeien en het liefst overal.
Dan heb je pas een probleem.

Lijkt mij heel logisch: huisdieren mogen tenzij ze echt overlast veroorzaken. Geen haan in je tuintje midden in de stad, geen 17 katten op een 2-kamerflat met 4 kattenbakken. Of 4 middelgrote honden in een 2-kamerflat.
Geen dieren toegestaan is onzin vind ik. Alsof je je dieren van 10 jaar oud weg gaat doen voor woonruimte; dat is teveel gevraagd.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
04-08-2018 21:00
Dat zegt toch helemaal niemand hier.

Honden kunnen wel een huis groezelig maken. Hoeft niet, kan wel. Ik begrijp wel dat je zoals acmp als particulier verhuurder dat liever niet hebt.
Zeker weten! Mijn vorige hond was groot en zwom graag, kwam vaak kleddernat thuis.
Achter de voordeur lagen ouwe handdoeken om hem als hij vies was alvast af te drogen maar meestal was hij te snel en schudde zich even goed uit (half) in de gang :)
Na een halfjaar was het stuk gang waar je binnenkwam op de lichte muren helemaal vlekkerig, echt schoonmaken ging niet alleen de gelakte deuren waren nog schoon te krijgen. Ik had er alle begrip voor als ik dan mijn borg (gedeeltelijk) kwijt was geweest.
Andere oplossing was er niet, hond moest toch echt onder de douche na zwemmen in modderwater.
Een kat zet mss zijn nagels ergens in de muur, vitrages.
Zelfs vissen zijn niet safe, aquarium kan gaan lekker ;)
Alle reacties Link kopieren
Maar zoals iemand al eerder zei, mensen kunnen een huis totaal uitwonen. En dan hebben ze niet eens een huisdier. Want inderdaad, huurders zijn veel slordiger dan mensen met eigen huis. Mensen zijn niet zuinig op de spullen die toch niet van henzelf zijn.

Je moet gewoon heel erg oppassen als je verhuurt wat voor volk je in huis haalt. En dat staat totaal los van huisdieren.
Een huisdier is nu eenmaal een extra risico voor een verhuurder. Als ze dat niet willen, tja dan houdt het op.
En op een krappe huurmarkt zijn er echt genoeg andere huurders. Als ze nare ervaringen hebben met huisdieren, dan snap ik goed dat ze dat niet nog een keer willen.

Succes to, hoop dat je snel iets leuks vindt.
Mijn honden hebben in 20 jaar niks beschadigd dus het hoeft niet. Toen ik dit huis kreeg was echter wel de trap aangevreten en de binnenkant deur van de berging. De trap is min of meer gladgestreken maar je ziet het nog steeds. De deur heb ik zelf geschuurd en kleurtje er op daar zie je geen schade meer.
Misschien kan to aanbieden om een hogere borg te betalen. Dat kan misschien een drempel wegnemen.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zijn evengoed extra risico voor verhuurders. Die kunnen ook de kiet behoorlijk afbreken.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
04-08-2018 22:28
Kinderen zijn evengoed extra risico voor verhuurders. Die kunnen ook de kiet behoorlijk afbreken.
Want kinderen plassen ook op de vloer en krabben het behang er af.
En hebben uiteraard vlooien.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
04-08-2018 23:06
Want kinderen plassen ook op de vloer en krabben het behang er af.
En hebben uiteraard vlooien.
Er zijn ook nog andere mogelijkheden hoor om de boel af te breken. En ze kunnen wel degelijk het behang er af krabben. Dat komt wel degelijk nog al eens voor dat kinderen dat doen. Vinden ze leuk, het geluid wat erbij komt.
iones schreef:
05-08-2018 13:35
Er zijn ook nog andere mogelijkheden hoor om de boel af te breken. En ze kunnen wel degelijk het behang er af krabben. Dat komt wel degelijk nog al eens voor dat kinderen dat doen. Vinden ze leuk, het geluid wat erbij komt.
Snap je nou echt de redenen niet waarom verhuurders liever geen huisdieren in huizen willen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven