Wat is woongroep 'Centraal Wonen' in Den Haag?

06-03-2009 21:53 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames,



Ik ben benieuwd of een aantal van jullie bekend zijn met het wonen in de/een woongroep met de naam Centraal Wonen in Den Haag (houtwijk). Ik vraag me met name af wat het precies is? Komen mensen hier terecht wanneer zij op wat voor manier dan ook hulp nodig hebben? Schuldhulpverlening bijvoorbeeld? Of psychische problemen? Het lijkt me namelijk niet de meest voor de hand liggende manier van wonen.



Het is mij niet helemaal duidelijk hoe een en ander in elkaar steekt. Ik vraag dit omdat ik via via te maken krijg met deze woongroep en ben wel benieuwd wat het nu precies is.



De website van de groep geeft me niet veel duidelijkheid. Het klinkt bijna alsof het om begeleid wonen gaat, maar dit is niet het geval toch?



Iemand die hier licht op kan werpen voor me?



Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
van deze woonvorm op zich heb ik geen info maar na de website bekeken te hebben lijkt het me hier te gaan om woongroep waar je zelf voor kiest. uit niets blijkt dat het hier gaat om begeleid wonen en om mensen die schulden hebben gehad of anderzins problemen en hierdoor beschermd dienen te wonen.

hier heet het centraal wonen en van andere steden (arnhem en utrecht) weet ik dat er ook dit soort woonvormen zijn met dezelfde insteek. in arnhem is zelfs eenzelfde woonvorm maar dan voor koophuizen.



pff, moet er zelf niet aan denken om mezelf figuurlijk uit te kleden voor de commissie om in aanmerking te komen voor woonruimte (het lijkt wel hospiteren!!) maar als je er van houdt en graag veel samen doet schijnt het echt heel leuk te zijn!!
Alle reacties Link kopieren
Nee, lijkt mij persoonlijk ook niks



Ik vraag het omdat iemand die ik ken, ook totáál niet het type hiervoor, in die woongroep is gaan wonen. Hij had oa enorme schulden en ik vermoed dus dat hij onder begeleiding stond. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
ik heb niet in deze centraal wonen gewoond maar eentje in Groningen....Centraat Wonen is ABSOLUUT NIET voor mensen met beperkingen, gehandiapten etc. maar een woonvorm voor mensen die 'meer dan buren willen zijn' Bij ons waren een aantal clusters met gemeenschappelijke ruimtes, waar eens in de week ofzo gegeten wordt...



Er worden daar regelmatig leuke dingen voor de kinderen geregeld en feestjes....een gemeenschap voor gezellige mensen..meer vragen? Ben trouwens benieuwd waarom je het wil weten....:) gelukkigmeisje@live.nl
Alle reacties Link kopieren
Kijk, er zijn wel mensen die eigenlijk begeleiding nodig hebben en hier terecht komen, maar dat is niet echt de bedoeling....ik bedoel we zijn gewoon buren die iets meer dan buren willen zijn...en dat hospiteren is meer een formaliteit...het is wel belangrijk dat iemand in een groep woont die erbij past...en niet alleen naar een CW komen omdat er geen wachtlijsten voor zijn (zo is dat iig in Groningen)
Alle reacties Link kopieren
Ons postjes kruizen elkaar net. Zal het nog even uitbreiden: deze persoon had een tijdje geen woonruimte (bivakkeerde bij kennisen) en kwam toen bij CW terecht na eerst bij een crisisopvang/begeleidwonen-huis gezeten te hebben. Kan het zijn dat dit verband houdt met CW?
Alle reacties Link kopieren
Aha, dat kan dus de link zijn met jouw uitleg dat er geen wachtlijsten zijn...
Alle reacties Link kopieren
nee het is vergelijkbaar met een studentenhuis...mensen wonen daar ook deels voor de gezelligheid...net als bij CW. Er wonen wel erg veel alleenstaande moeders...die steun krijgen van elkaar...mensen worden er makkelijk 'opgevangen' maar dit zou niet de basis moeten zijn...maar bijvoorbeeld ik had een buurmeisje die down syndroom had...en er waren hele grote gemeenschappelijke tuinen en iedereen hield bij haar een oogje in het zeil....dat was 'normaal' dan liep ze bij ons de tuin in...en dan hielden wij haar in de gaten...of liepen we even naar haar ouders toe om te zeggen dat het meisje even bij ons was...als iemand ziek was...dan werd dat ook wel opgevangen...tuurlijk he helpt elkaar maar het is niet de bedoeling dat je daar komt als hulpzoekende...snap je?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het!

Centraal wonen is wonen in een zelfstandig appartement met daarnaast een aantal gemeenschappelijke voorzieningen.

Bijvoorbeeld een (binnen)tuin,keuken, atelier,klusruimte,"kroeg" filmzaaltje,huiskamer etc.

sommige centraal wonen projecten hebben inderdaad ook een aantal woongroepen, dit zijn dan in principe geen woongroepen voor doelgroepen zoals bijv.(ex)verslaafden,gehandicapten of (ex) psychiatrische patiénten,maar simpelweg mensen die er voor kiezen om gezamenlijk te leven zonder dat zij dan ook perse een gezin of relatie met elkaar hebben.

Je vindt er natuurlijk de van oudsher "flowerpowerachtige" types.

Of mensen die milieubewust leven,relatief veel vegetariers,lesbiennes,mensen die "links" stemmen,alleenstaande moeders en eenzamen,alternativo's en apartelingen.

Maar ook veel "doodgewone" mensen.

Vaak is het zo dat je in een centraal wonen project ook een coöptatierecht hebt, dit betekent dat je als zittende bewoners met elkaar beslist wie de nieuwe huurders worden in het vrijkomende appartement of kamer in de woongroep.

De projecten zijn ontstaan eind jaren 70,begin 80 vorige eeuw vanuit initiatieven door een groep idealisten.

Sociaal betrokken mensen die meer met hun buren wilden delen dan alleen het gedag zeggen op straat.

oa in Amersfoort,Utrecht, Nijmegen (woongroep stad bij uitstek)en Den Haag zijn Centraal Wonen projecten ontstaan, in Nieuwegein is een "Gemeenschappelijk Wonen" project, waarin vroeger alleen woongroepen waren, maar nu steeds vaker zelfstandige woonruimtes zijn.

Het is dus zeker geen woonruimte voor sociale "drop outs" maar de ervaring leert dat veel mensen toch wel het een en ander in hun rugzakje hebben opgestapeld in de loop van hun leven.

Bijvoorbeeld een scheiding achter de rug, of behoefte aan het verdrijven van de eenzaamheid.

Je ziet de laatste jaren ook in de sociaal wonen projecten veel meer individualistisch levende mensen dan vroeger, minder woongroepen die alles samen delen en veel vaker appartementen ipv gezamenlijke douches/wc/keuken.

Je ziet er vaak sudenten die er relatief kort wonen, maar het is zeker geen studentenhuisvesting.

Hoe weet ik dit allemaal?

Juist ik heb in een woongroep in een soortgelijk project gewoond.

Ik hoop dat je nu een duidelijk antwoord heb op je vraag.

Vanwaar je belangstelling? In welke hoedanigheid heb je ermee te maken?

groetjes Petra
Alle reacties Link kopieren
Nee het is geen studentenhuis, het lijkt gewoon op een soort gezin zonder dat je familie oid bent. Je woont gezellig samen, ook al heb je je eigen dingen, je eet regelmatig samen, beetje aan het huis klussen (het is je eigen huis en toch betaal je heel weinig als je in een woongroep woont omdat de hypotheek gedeeld is) etc. Mensen gaan bij het woord woongroep meteen doen alsof er allemaal gekken wonen maar dat is echt niet zo. Het is gewoon een sociale manier van wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er via via mee te maken. Iemand die door schulden maar ook uit keus (genoeg aanbiedingen) een paar weken 'dakloos' was is eerst in crisisopvang en daarna bij CW terecht gekomen.

Aangezien hij daar totaal het type niet naar was, vroeg ik me af wat het nu precies is. Ik vermoed sterk dat deze persoon via de crisiopvang bij de schuldhulpverlening terecht is gekomen.

Kan het zijn dat het relatief goedkoop wonen is, en daardoor in schuldhulpverleningstrajecten aangeraden wordt?
Alle reacties Link kopieren
Wie weet, maar kan me ook wel voorstellen dat het je een beetje op het rechte pad houdt, omdat je sociale controle ed hebt.
Alle reacties Link kopieren
Haha in de tijd dat ik mijn eindeloze verhaal tik, is er al veel geschreven!

Als jouw kennis met grote schulden daar komt te wonen is dat niet tof voor zijn huisgenoten! Je deelt namelijk vaak de gemeenchapelijke kosten voor water/elektra/gas/krant/verwarming etc.

Heel vaak is het sociale woningbouw en heeft de betreffende woningbouwvereniging een vinger in de pap, misschien dat hij daarom daar gemakkelijker kon komen wonen?

Normaliter is iederen die daar woont zelfstandig en in staat om voor zichzelf te zorgen hoor!

Het is wat gelukkig meisje al zegt, vooral een gezellige manier om te wonen voor gezellige mensen,ik herinner mij de kampvuurtjes in de binnentuin nog goed!

Indien nodig eens en kind opvangen of de babyfoon van een huisgenoot bij je hebben als zij (ook alleenstaande moeder) eens een avondje weg is.Samen eten, film kijken, tuinieren,of soep koken voor iemand die ziek is.

Erg leuk, en veel vriendschappen (en een man) aan over gehouden!
Alle reacties Link kopieren
Het is relatief goedkoop voor een alleenstaande, voor een gezin juist niet omdat je vaak je huur betaald per m2 die je bewoont.
Alle reacties Link kopieren
Als toevoeging: ik en zeer goede vrienden hebben nog het een en ander tegoed van deze persoon. Ik wil dus in kaart proberen te brengen waar hij zon beetje mee bezig is op het moment. Het is heel vaag allemaal namelijk, in de schulden, aanbiedingen om tijdelijk in te wonen van vrienden afslaan, dan 'ineens' dakloos en in de crisisopvang, daarna CW. En ondertussen dus wel een hoop schulden bij anderen.

Probeer dus als het ware een beetje zijn stappen te traceren, wat hij ongeveer heeft gedaan. Heeft mede te maken met juridisch gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Pfft, balen voor zijn huisgenoten, met een beetje pech is het iemand met mooie verhalen waarvoor je daarna voor de kosten kunt opdraaien!
Alle reacties Link kopieren
Dank alvast voor jullie input!



Ik ben overigens niet letterlijk 'op zoek' naar deze persoon ofzo, geen enge dingen hoor . Het is eigenlijk een heel sneu geval die uit het zicht is verdwenen.

Het rijmt gewoon allemaal niet zo goed met elkaar, vandaar dat op zoek ben naar wat meer duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Petra



Je slaat de spijker op zijn kop.



Het is bij uitstek iemand met mooie verhalen, die alles mooier maakt dan het is en daar zelf ws ook nog in gelooft. Dat is het sneue. Ondertussen is hij ook het 'slachtoffer' van alles, alles is hem aangedaan. De oorzaak van dingen ligt altijd bij anderen, en hij heeft hier dan ook prachtige verhalen/redenen voor. Wat anderen dus weer extra triggert om hem te helpen, want het is allemaal zo zielig. Waardoor hij 1: nooit leert iets zelf te doen en 2: anderen met zijn problemen opzadelt.



Je merkt het, er zit nog best wat oud zeer bij mij. Ik, mijn vriend en anderen hebben onze vingers gebrand.
Alle reacties Link kopieren
Annepanne, ik vermoedde al zoiets ja.

Ik zou het toch maar proberen los te laten, klinkt flauw maar het is jouw zorg niet meer.



succes in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven