Hoe weet je of de poes zwanger is?

11-08-2018 14:33 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een vraagje aan forumsters die ooit een nestje thuis hebben gehad: hoe wisten jullie dat jullie poes zwanger was? Ik lees online dat je pas vanaf week 3/4 verkleuringen in de tepels kunt zien, maar zijn er ook gedragingen waaraan je kunt merken dat ze zwanger is?

Onze poes is onlangs bij de dekkater geweest, maar het baasje heeft niet gezien dat ze gedekt is. We weten niet of ze zwanger is. Misschien is er ook wel niets om op te merken, dan wachten we geduldig af :cat:
Is ze chagrijnig? Dikke pootjes? Wil ze augurken? Is ze haar mand aan het schoonmaken?

Geen idee maar misschien kun je even met haar langs de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Ja, na drie weken kan je het aan de tepels zien, maar hoezo heeft de fokker de dekking niet gezien? Poezen worden meestal een stuk of 4-5 keer gedekt, dat moet je toch horen als oplettende fokker...
Alle reacties Link kopieren
Lekker ff geld verdienen? Nestje doen en duur doorverkopen maar niet ff naar de dierenarts.... tja. Ik heb daar zo mijn mening over.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
11-08-2018 15:49
Lekker ff geld verdienen? Nestje doen en duur doorverkopen maar niet ff naar de dierenarts.... tja. Ik heb daar zo mijn mening over.
Je hoeft niet gelijk naar de dierenarts, als de poes gedekt is, kan je gewoon afwachten, een echo is niet nodig.
Als ze over 9 weken ineens jonkies krijgt, weet je het zeker.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
11-08-2018 15:49
Lekker ff geld verdienen? Nestje doen en duur doorverkopen maar niet ff naar de dierenarts.... tja. Ik heb daar zo mijn mening over.

De dierenarts kan nog niet zien of ze zwanger is, maar ik dacht misschien zijn er forumsters die hun ervaringen willen delen.
babette2017 wijzigde dit bericht op 28-08-2020 00:24
26.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Foresta schreef:
11-08-2018 15:48
Ja, na drie weken kan je het aan de tepels zien, maar hoezo heeft de fokker de dekking niet gezien? Poezen worden meestal een stuk of 4-5 keer gedekt, dat moet je toch horen als oplettende fokker...
Ja ze dacht ‘s nachts iets te horen, maar telkens als ze ging kijken zat hij niet op haar...
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat ze gedekt is, ik neem aan dat de poes wel een paar dagen bij de kater zat. En als de kater ervaren is, zal het wel goed komen.
Alle reacties Link kopieren
Door je poes te laten castreren. Dan weet je dat ze niet zwanger is.

Of anders door een goede en erkende fokker te worden en dus ook een basis opleiding te hebben over dracht bij katten.

Als je dit serieus op een forum moet vragen en het niet over een gevonden zwerfkat gaat, vind ik dat zéér kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
11-08-2018 17:44
Door je poes te laten castreren. Dan weet je dat ze niet zwanger is.

Of anders door een goede en erkende fokker te worden en dus ook een basis opleiding te hebben over dracht bij katten.

Als je dit serieus op een forum moet vragen en het niet over een gevonden zwerfkat gaat, vind ik dat zéér kwalijk.
Dat mag je vinden. Er zijn ook topics waarin gevraagd wordt wat voor kenmerken je als mens vertoond als je zwanger bent in de eerste weken zwangerschap (die zijn persoonsafhankelijk), ik vroeg me alleen af of er mensen ervaringen hadden met poezen en eventuele signalen. Helaas kan ik het nu nog niet weten, omdat dierenarts het ook nog niet kan weten.
Babette2017 schreef:
11-08-2018 18:13
Dat mag je vinden. Er zijn ook topics waarin gevraagd wordt wat voor kenmerken je als mens vertoond als je zwanger bent in de eerste weken zwangerschap (die zijn persoonsafhankelijk), ik vroeg me alleen af of er mensen ervaringen hadden met poezen en eventuele signalen. Helaas kan ik het nu nog niet weten, omdat dierenarts het ook nog niet kan weten.
Nee en dus kunnen wij het wel weten? @( Als de dierenarts het niet weet dan zal het nog wel niet te zien zijn he?
Je bent dus het Siberenras aan het vernaggelen. Zit er geen fokverbod op je poes en/of de kater? Zijn kater en poes getest op erfelijke en overdraagbare ziektes voordat je op dit onzalige idee kwam?
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
12-08-2018 14:56
Je bent dus het Siberenras aan het vernaggelen. Zit er geen fokverbod op je poes en/of de kater? Zijn kater en poes getest op erfelijke en overdraagbare ziektes voordat je op dit onzalige idee kwam?
Het zijn naaktkatten :)
babette2017 wijzigde dit bericht op 28-08-2020 00:25
31.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
11-08-2018 19:28
Nee en dus kunnen wij het wel weten? @( Als de dierenarts het niet weet dan zal het nog wel niet te zien zijn he?
Zucht... ik vroeg om ervaringen, alsin worden ze liever/aanhankelijker of zijn er wellicht andere veranderingen in gedrag op te merken?
Laat maar :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben allang blij dat je geen broodfokker bent of een ordinaire vermeerderaar die een nestje wil omdat dat zo leuk is.

Ik heb er verder geen verstand van, kan je dus niet helpen. Maar een kat is toch 9 weken zwanger, of niet?
Gezwollen tepels dacht ik.
Babette2017 schreef:
15-08-2018 20:56
Vernaggelen nog wel :rofl: geen fokverbod, beide in bezit van een stamboom en natuurlijk van fiv tot aan bloedgroep getest of het een match is. Doel is 1 nestje voor bekenden die helaas geen €800 voor een kat kunnen betalen. Maar kennelijk maakt mij dat een slecht mens.
Dus geen echo om te testen op CNI, PKD en HCM. I rest my case.
Alle reacties Link kopieren
Nog eventjes geduld dus Babette.
Leuk dat je bewust een nestje plant met een gewilde raskat en dat je ook al toekomstige huisjes voor ze hebt.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat haar tepels werden groter en ze werd enorm aanhankelijk.
Ze wou veel meer bij mij zijn dan anders. Haar buik begon later pas tekenen van zwangerschap te tonen.
Geniet er van. Ik vond het zo mooi. Ik was ook bij de bevalling en de band met mijn kat is echt gegroeid daardoor, hoe raar dat ook klinkt. 1 van de jonkies is nu een dikke (je weet wel) kater. En woont ook bij ons. Ik heb haar laten helpen dus geen kittens weer. Maar vond het echt geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Bij onze poes viel het volgende op:

- de tepels werden meer roze en duidelijker voelbaar
- de buik werd (uiteraard) voller
- ze lag het liefst languit op de vloer
- over het algemeen leek ze het rustiger aan te doen
- toen de bevalling naderde hijgde ze de avond ervoor af en toe met haar bekje open
- de avond van de bevalling zelf was ze veel aan het miauwen, ging ze op het plekje liggen die ik van tevoren voor haar klaar had gemaakt, was ze met een open bekje aan het hijgen en vervolgens zag je haar buik samen spannen. Toen was het bevallen echt begonnen.


Als de dekking is gelukt hoop ik dat alles goed gaat met jullie dametje en alvast heel veel plezier gewenst met de kittens!
Goed genoeg is het nieuwe perfect.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven