Kat nemen maar weinig verstand ervan

14-08-2018 12:35 77 berichten
Ik zit er aan te denken om een oudere kat/poes uit het asiel te halen voor een gouden mandje voor zijn/haar laaste jaren.

Nu heb ik alleen weinig verstand van katten. Ik ben opgegroeid met honden, maar een hondje op de eerste verdieping en werk vind ik niet zo fijn. Nu heb ik gehoord dat katten minder aanhankelijk zijn dan honden. Ik werk ook zo'n 8 uurtjes in de week.

Zijn hier kattenmensen met tips?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor tips zoek je?
In het asiel kunnen je vaak goed advies geven. Maar je moet eerst zelf bedenken of je katten leuk genoeg vindt (wat ze zeker wel zijn!).
Alle reacties Link kopieren
Met weinig verstand van katten een kat in huis nemen lijkt me niet heel verstandig. Lees je goed in via internet, boeken, vraag ervaringen (doe je nu :)) ook in je omgeving etc. etc. Op zich als je een beetje gevoel hebt voor dieren is het allemaal goed te doen hoor. Let alleen wel op dat je genoeg aandacht geeft en dat een oudere kat gezondheidsproblemen en dus dierenartskosten met zich meebrengt. Verder heel goed dat je dit doet!
Alle reacties Link kopieren
Laat je goed informeren in het asiel.
Bedenk of je katten leuk genoeg vindt.
Bedenk of je een dier met medische problemen wil/aankunt.
popje85 schreef:
14-08-2018 12:37
Wat voor tips zoek je?
In het asiel kunnen je vaak goed advies geven. Maar je moet eerst zelf bedenken of je katten leuk genoeg vindt (wat ze zeker wel zijn!).
Ik vind katten heel leuk, maar merk wel dat ze een sterk karakter hebben. Zo loopt er hier een buurt kat die je de ene keer wel mag aaien maar je ook kan aanvallen als hij zijn zin niet heeft. :hyper:

Tips mag van alles zijn. Wat voor soort kat het meest rustig is. Het moet wel een binnen kat zijn. Of het dier net zo veel aandacht/training nodig heeft als een hond etc.
Alle reacties Link kopieren
Als je een katje uit het asiel neemt weten ze vaak al wel te vertellen wat voor kat het is. Dat is wel fijn. Ga gewoon eens op de grond zitten bij de katjes en kijk welke naar je toe komt en waar je een klik mee hebt.

Ik heb in mijn leven 5 katten in huis gehad (nu nog 2) en heb eigenlijk nooit katten gehad die zomaar aanvielen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Als je Engels goed genoeg is: ik heb indertijd veel gehad aan het YouTube-kanaal van Cole & Marmalade. Leuke en educatieve filmpjes, en de man erachter (spoiler alert: de katten filmen niet zelf ;-) ) heeft veel ervaring met katten (heeft ook in opvang gewerkt enzo).
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er helemaal aan wat voor karakter de kat heeft die je neemt. Niet elke kat houdt van knuffelen, sommige katten zijn niet van je weg te slaan. Laat je in het asiel inderdaad goed informeren, ook over wat voor kat bij jou past. Zij kennen de karakters van de katten goed.

Training hoef je niet te geven, het is een oudere kat. Hooguit wat grenzen stellen binnen jouw huis, qua voeding, etenstijd, waar wel en niet liggen (mocht dat lukken). En tja, dat ze aanvallen verschilt per kat. Mijn kat loopt gewoon weg als hij niet geaaid wilt worden, die zal niet zo snel uithalen.
Alle reacties Link kopieren
Aandacht zeker net zo veel. Training...? Katten laten zich niets vertellen ;)
Bedenk goed dat een kat een heel ander dier is dan een hond! Veel eigenwijzer, veel minder onderdanig. Ze hebben veel aandacht en spelen nodig, afhankelijk van de kat. Over rassen kan ik je weinig vertellen, maar in het asiel kunnen ze vaak wel een beschrijving van de karakters geven van de katten die daar zitten.
En wat betreft je buurkat: als je wat meer aan katten gewend bent kun je ze ook beter 'lezen': katten geven vaak best duidelijk aan waar ze behoefte aan hebben (bijv. wel/niet/even aaien). En bij elke kat is dat weer anders.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel een goede:

Afbeelding
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Als je katten een beetje leert kennen dan zul je zien dat die 2 infographics redelijk goed weergeven hoe je je kat kunt 'lezen'. En zachtjes bijten bijvoorbeeld is ook iets wat veel niet katteneigenaars herkennen als een teken van liefde. Wij noemen dat thuis liefdesbeetjes. :)

Ik ben helemaal gek van katten trouwens, voor mij nooit meer wat anders. Juist dat eigenzinnige vind ik leuk, dat ze doen wat ze zelf willen. Nu zijn die 2 van mij wel echt super graag bij je in de buurt, dus dat is wel echt heel gezellig.
Stressed is just desserts spelled backwards
Bedenk goed:

Een hond heeft een BAAS...

Een kat heeft PERSONEEL
Dank voor alle reacties & tips! Vind het belangrijk om ervaring op te doen / er veel over te lezen voor ik aan een huisdier begin. Ook inderdaad de dierenarts kosten die hier genoemd zijn spelen natuurlijk mee.

Ik woon alleen dus zou het fijn vinden om gezeldschap te hebben, maar wil het diertje zelf ook een goed thuis geven.

Ik ga dit zeker meenemen :lol: :redrose:
suusberg schreef:
14-08-2018 13:20
Bedenk goed:

Een hond heeft een BAAS...

Een kat heeft PERSONEEL
Klopt dat is het grote verschil tussen honden en katten.

De honden waarmee ik ben opgegroeid heb ik zelf getraind. Bij een kat vind ik het wel belangrijk dat hij weet wat wel en niet mag. Pootje geven is natuurlijk niet van belang :hyper:
Alle reacties Link kopieren
je kunt een kat zeker wel leren wat wel en niet mag, of ie zich er aan houdt, ligt aan het karakter van de kat. Dat is eigenlijk het belangrijkste wat je moet weten: een kat is over het algemeen heel eigenzinnig en doet wat ie zelf wil en daardoor ook zo ontzettend leuk :flirting:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Kijk of je een asiel kan vinden dat doet aan het 'meet your match' principe. Jij vertelt wat je zoekt in een kat en hoe jouw leven eruit ziet, het asiel adviseert je dan wat voor soort kat daarbij past en neemt je dan mee naar de katten om je te tonen welke katten dat karakter hebben.

Verder: een kat kan je niet straffen, en nieuwe dingen leren duurt langzaam. Als je iets wil afleren gaat dat via positief belonen en negatief gedrag negeren, of vaker nog: zorgen voor alternatieven waardoor de kat de neiging tot negatief gedrag niet meer heeft. Een straf begrijpt een kat niet.

Dus plast hij naast de bak? Niet met zijn neus in de plas duwen en nee roepen, maar bekijken waarom hij de bak blijkbaar niet fijn vindt en dit ongemak proberen op te lossen.

Maar verder is het hebben van een kat heel gezellig, er zal altijd iemand op je wachten als je thuiskomt en samen spelen / tv kijken / slapen is heel fijn.
Daarnaast is het echt rustgevend om zo'n spinnend pluizebolletje bij je te hebben liggen.

Deze website geeft veel info over het gedrag van katten: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/
Alle reacties Link kopieren
Nemty schreef:
14-08-2018 13:28
Bij een kat vind ik het wel belangrijk dat hij weet wat wel en niet mag.
Let op: deze redenatie werkt dus niet goed bij katten.
Zit de kat op de tafel en mag hij dit niet? Blijkbaar heeft kat een behoefte om hoger te zitten (en heeft zo misschien beter uitzicht). Dan heeft het dus geen zin om je kat weg the sshh-en van tafel, want neem van mij aan, als jij er niet bent zit kat net zo goed op de tafel.
Wat wel werkt is dus een alternatief aanbieden: zet een krabpaal, of iig een verhoging voor de poes, in de buurt van de tafel. Zet kat elke keer daarop als hij op tafel wil springen. Dan heeft kat een alternatief, is zijn behoefte om bv. hoger te zitten alsnog vervuld en heb jij geen last van de kat op tafel. Zo leert de kat dat jij liever hebt dat hij op zijn eigen plekje gaat zitten.

Als jij je kat probeert iets te verbieden (dit mag niet), maar de kat heeft een goede reden om het toch te doen (goed uitzicht, ik voel me hier veilig, ik moet mijn nagels ergens aan doen, etc.) dan zal de kat het dus ook gewoon doen. Tot jij een alternatief biedt.

Overigens zijn ze ook ondeugend. Wij hebben een plisse-hordeur, en kat vindt het leuk om daar onderdoor naar buiten te gaan terwijl het kattenluik een deur verderop zit. Als hij richting hordeur loopt, roep ik hard zijn naam en spurt hij naar zijn kattenluik om daardoor naar buiten te gaan. Hij weet dus goed genoeg dat hij niet onder de hordeur door mag, maar het kattenluik moet gebruiken. Maar als we even niet kijken neemt hij een omweg en rent er alsnog onderdoor. Ondeugd :cat:
Alle reacties Link kopieren
Een ritme is belangrijk voor een kat. Wijk dus zo min mogelijk af van voertijden en speeltijden. Als een kat weet waar hij of zij aan toe is, dan krijg je veel minder bedel en klaaggedrag. Wees dan verder consequent, geef bijvoorbeeld nooit iets van je eigen bord, laat geen eten op het aanrecht staan en geef tussen de voertijden geen extra eten (behalve als ze er zelf voor kunnen werken door een voerbal of toren)

Verder is spelen heel belangrijk, zeker voor een binnenkat. Twee keer per dag een paar minuutjes laten rondrennen (geldt voor een volwassen kat).

Zorg ook voor meerdere ligplekjes van waaruit goed de kamer, jij en buiten overzien kan worden.

Zorg daarnaast voor klimmogelijkheden, katten moeten kunnen klimmen en laat het niet je bank en gordijnen zijn maar zorg voor plankjes en een hoge krabpaal.

Krabmogelijkheden plaats je altijd in de looproute, dus langs een slaapplek, de kattenbak, het voer, het drinken, het raam. Als je dit niet doet gaat je kat zelf een krabplek kiezen en dat is meestal minder leuk.
Wat leuk dat je dit wil doen. Laat je gewoon in het asiel goed inpraten over de verschillende poezen die er zitten, over hun karakters, achtergrond en gezondheidsituatie. En verstand er van hebben? Ach, het begint bij een hoop liefde en op tijd hun voer geven en bak verschonen, dat is niet zo moeilijk.

Bij een wat oudere kat is een spaarpotje voor de dierenarts wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Een kat (uit asiel) zoek je niet uit...die zoeken jou uit is mijn ervaring.
Tip: als je geen ervaren kattenmens bent zou ik niet met een hele oude kat beginnen. (van 14+) Neem een kat van tussen de 3 en 10 jaar ofzo. Kan je nog een tijd mee doen en je hebt niet meteen de te verwachte gezondheidsproblemen (garantie tot de deur uiteraard)

De kat de eerste tijd gewoon laten gaan. Goed eten geven uiteraard (doet wonderen voor de band :) ) en kijken of de kat klaar is voor knuffelen en aaien. Sommige katten meteen...sommige katten kijken letterlijk eerst de kat uit de boom.

Iedere kat heeft eigen gewoontes en behoeftes. Mijn vorige kat als ze zich waste en ik aaide haar, ging ze mijn hand likken.
Mijn huidige kater, een grote knuffelkont maar haat het als ik hem tijdens het wassen stoor.
Mijn vorige kat zat wel altijd in mijn buurt maar weigerde op schoot. Kon ik hoog en laag springen....of genieten van dat ze mij wel duidelijk opzocht.
Huidige kater heeft korte schootmomenten met knuffelaanvallen.

Rond etenstijd zijn ze op zijn knuffeligst. O ja....heb mijn kater nu 4 jaar en heb het gevoel dat de band nog steeds beter wordt, ook al was die goed vanaf dag 1.

en over aan- en afleren....heb al 4 jaar discussie met kater over of het aanrecht wel of niet voor katers is. Voordeel is....ik word gedwongen mijn aanrecht op te ruimen. :) :) :)
Alle reacties Link kopieren
Oh en, ze kotsen op je kleed , pissen over je leren bank , hangen in je gordijnen, en laten overal haar achter, maar dan ook overal. En ze miauwen je s’ochtends vroeg je nest uit, als ze al niet aan je slaapkamer deur staan te krabben. Of ze graven in je planten. Heerlijke beesten, katten. Not.
beetjegek schreef:
14-08-2018 13:49
Oh en, ze kotsen op je kleed , pissen over je leer bank , hangen in je gordijnen, en laten overal haar achter, maar dan ook overal. En ze miauwen je s’ochtends vroeg je nest uit, als ze al niet aan je slaapkamer deur staan te krabben. Of ze graven in je planten. Heerlijke beesten, katten. Not.
Echt, wat een flauwekul. Wij hebben al 30 jaar verschillende katten gehad en nog nooit pissers, kotsers of krabbers gehad.

Alleen een hele hoop liefde. Als ik als kat bij jou woonde, ging ik ook over je bank pissen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-08-2018 13:51
Echt, wat een flauwekul. Wij hebben al 30 jaar verschillende katten gehad en nog nooit pissers, kotsers of krabbers gehad.

Alleen een hele hoop liefde. Als ik als kat bij jou woonde, ging ik ook over je bank pissen.
Ik lees anders niks anders hier!
En als jij over mijn bank piste ging je mooi de deur uit.
beetjegek schreef:
14-08-2018 13:49
Oh en, ze kotsen op je kleed , pissen over je leren bank , hangen in je gordijnen, en laten overal haar achter, maar dan ook overal. En ze miauwen je s’ochtends vroeg je nest uit, als ze al niet aan je slaapkamer deur staan te krabben. Of ze graven in je planten. Heerlijke beesten, katten. Not.
Oh?
De mijne heeft nog nooit ergens anders geplast dan op de kattenbak.
Nog nooit in gordijnen gehangen en maakt mij nooit wakker s morgens.
Alleen het haar herken ik maar goed daar is het een huisdier voor.

Het kan allemaal maar je kunt ook een kat treffen die heel leuk is in de omgang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven