Wanneer laten jullie je kitten buiten?

16-08-2018 09:00 43 berichten
De vraag staat in de titel :)

Iets meer achtergrondinformatie: Kitten is nu 17 weken, beide entingen gehad. Hij heeft een lichte groeiachterstand. De ene dierenarts zegt dat hij naar buiten mag, de ander zei er nog eventjes mee te wachten. We hebben dus het zekere voor het onzekere genomen en hem nog binnen gehouden. Vanwege zijn groeiachterstand (moederpoes was kwijt toen hij 4 weken was), het advies gekregen om hem pas met 9 maanden te laten castreren.

We hebben ook nog een volwassen kat die met veel plezier naar buiten gaat. We wonen in een rustige buurt met zeer weinig verkeer (alleen de mensen die hier wonen, geen grote weg in de buurt). De buren hebben wel een hond die niet van katten houd, zacht gezegd, maar de buurtkatten weten goed dat ze daar weg moeten blijven. Kitten zou zich echter wel door de schutting kunnen wringen.

Eerst ging de volwassen kat gewoon door het luik en kitten kon er niet doorheen. Een week geleden ongeveer zat kitten ineens buiten naardat we het luikje hoorden... kattenluik op slot gedaan en keukenraam, boven het aanrecht, open. Kon volwassen kater nog naar binnen/buiten. 'S avonds als hij terug was ging het raam dicht en waren ze beiden binnen voor de nacht. Twee avonden was hij niet op tijd terug en hebben we het raam voor hem open gelaten, voordeel van een hele veilige buurt, haha.

Vannacht was ook het raam open, maar werden we wakker door hartverscheurend gemauw. Meteen naar beneden gerend, kitten hing dus in de bakstenen muur naast de deur. Blijkbaar is kitten door het raam naar buiten gegaan (op de een of andere manier op het aanrecht gekomen), maar naar binnen was iets te moeilijk.

De afgelopen week hebben we gezocht naar een kattenluik op microchip, gezien ze beide gechipt zijn. Bedoeling is dat kater wel naar buiten kan, maar kitten niet. Veel luiken werken alleen voor katten die naar BINNEN willen. Bij de dierspeciaalzaak wisten ze niet welke wél voor ons geschikt was, en ik kom er ook niet uit met productbeschrijvingen op internet (als iemand hiervoor tips heeft, graag).

Nu rijst bij ons de vraag: Gaan we nog op zoek naar zo'n kattenluik, die dan weer besteld en geinstalleerd moet worden, of gaan we kitten toch naar buiten laten?

De volwassen kat binnenhouden is geen optie. Hij vind het heerlijk om buiten rond te struinen, vooral aangezien hij nu even kan ontsnappen aan de drukte van een kitten.
(al kwam ook de volwassen kat hard aanrennen toen kitten mauwend aan de muur hing).

Er lopen trouwens geen zwerfkatten hier rond naar mijn beste weten, alleen katten van anderen. Voor zover ik weet van de buren, heeft iedereen zijn kat/poes geholpen. Vandaar dat ik hem al wel buiten wil laten voor zijn castratie, ik wil hem niet vroeger castreren aangezien dat niet goed voor hem is.

Dus de vraag:
- Wanneer laten jullie je kitten buiten?
- Weet iemand van een microchip kattenluik met tweerichtingsverkeer met chipregistratie?
- Wat denken jullie? Toch het luik installeren, of kitten langzaam aan 'buiten' laten wennen?
Alle reacties Link kopieren
Kan je dat luik dan niet andersom laten instaleren?

(Heb verder geen verstand van katten en toebehoren :$)
Alle reacties Link kopieren
Onze kitten ontsnapte steeds, hij was toen ook een week of 17. Toen hebben we hem maar gewoon naar buiten gelaten, hij was binnen ook zo verschrikkelijk druk (viel de oudere kat de hele dag lastig en die had daar geen zin in). Het ging meteen hartstikke goed buiten en hij was binnen ook veel rustiger omdat hij zijn energie nu goed kwijt kon. Het enige nadeel was dat hij elke keer zo vies thuiskwam dat hij 3x per dag in bad moest :-?
Hier heb ik ze met 5 maanden laten steriliseren, en heb vervolgens de winter afgewacht om ze naar buiten te laten. Een maand of 10 waren ze toen. Met 18 maanden werd er al een doodgereden dus de andere heb ik toen binnenkat laten worden.
17 weken is echt te vroeg. Of je moet zorgen dat de tuin afgeschermt is en de kitten er niet uit kan.
@Maartje2016: Haha ja daar hebben we aan gedacht. Maar dan zit de elektronica buiten en op de betreffende deur slaat altijd de regen. Het gaat hierbij om luiken van tegen de 100 euro en als je hem niet juist installeert vervalt de garantie.

@pamelacourson: Ja daar zitten we toch aan te denken. Ik maak me niet veel zorgen om verkeer. Alleen buurtbewonders rijden hier rond, en er lopen veel katten rond. Iedereen is gewend daar goed op te letten. Alleen die hond van de buren is dus geen lieverdje.

@Minkedewit:
Ieder zijn ding, maar ik wil mijn katten het buitenleven niet ontzeggen. Ik ben ook opgegroeid in dit dorp, altijd buitenkatten gehad toen. Oudere kat die ik nu heb is opgegroeid op een appartement maar struint nu ook het dorp door. Het is een verrijking van hun leven, ik woon erg rustig en de dorpsbewoners hier zijn allemaal gewend aan loslopende katten, al is het maar van de boerderijen.
Lucifer2018 schreef:
16-08-2018 09:22
17 weken is echt te vroeg. Of je moet zorgen dat de tuin afgeschermt is en de kitten er niet uit kan.
Met de oude kat hebben we de gleuf onder de poort dichtgemaakt, die snapte niet dat hij over de schutting kon. Dat deden we gewoon door er een plank voor te leggen. Nu gooit die oude kat die plank omver om onder de poort door te kunnen, dus daar zou kitten al uit kunnen.
Volgend voorjaar komt er een nieuwe schutting, de schutting die er nu staat kan een niet al te grote kat op bepaalde plaatsen makkelijk doorheen. Afschermen is helaas geen optie....

Vanaf welke leeftijd zou jij ze naar buiten laten?

Ik kijk eerlijk gezegd meer naar zijn gedrag, en ben huiverig om hem buiten te laten zolang hij nog elke schaduw najaagt en steeds afgeleid wordt door zijn staart. Nog niet erg oplettend en afwachtend, altijd HOP erbovenop.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons zijn met 6 maanden gecastreerd en daarna mochten ze naar buiten (viel ook in het voorjaar). In het begin vond ik het wel opletten, ze waren duidelijk nog niet 'streetwise' en belandden soms in een tuin en wisten niet hoe ze eruit moesten of kwamen 's avonds niet binnen en dan gingen we ze zoeken. Ze zijn nu bijna 1, maar 's nachts blijven ze binnen en als wij weg zijn ook (anders lopen ze zo bij buren het huis in). Ik zou dus sowieso rekening houden met dat je hem in het begin alleen naar buiten laat waar je bij bent.
Alle reacties Link kopieren
https://www.staywell.nl/petsafe-microch ... eMQAvD_BwE

Deze kan je instellen, heeft 4 verschillende standen.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Kun je die kant van de schutting waar de buurhond zit niet afschermen? Houten plank langs de onderkant zodat hij er niet onderdoor kan?

Of ik het begin aan het tuigje met een pin in het midden totdat kitten doorheeft dat hond aan de ene kant van de schutting niet vriendelijk gezind is?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een kitten van 17 weken echt nog te jong. Katten moeten echt ook leren om met verkeer om te gaan. Ook al is er geen drukke weg, er zijn wel auto's.

Mijn 8-jarige kater is onlangs bij ons voor de deur doodgereden. Ze kwamen alleen in de omheinde tuin en waren niet gewend om met verkeer om te gaan. Hij was ontsnapt en dat hadden we nog niet eens door zo snel ging het. Wij wonen ook niet aan een drukke weg.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ja ik weet een kattenluik met twee richtingen chip opening. Zoek even op de SureFlap microchip kattenluik. Wij hebben deze ook. Maar bij ons zijn ze bang voor het geluid *klik* dat ze er door kunnen. Dus bij ons zonder de batterijen. 🙄
@Florita: Dat sowieso, het wennen aan buiten hebben we ook met de oudere kat zo gedaan. Ik ben nu bijna altijd thuis dus dat is geen probleem.

@Sombraonline: Dat is een handmatige 4 standenvergrendeling, dus dat geldt dan voor alle katten.... die hebben we nu ook eentje, zonder chip dan. Helaas geen optie, maar bedankt voor het meedenken!

@Boannan: Ik vind het ook erg jong, al wil hij nog zo graag naar buiten. Al denk ik ook dat het beter is voor een kitten om er een beetje mee op te groeien, dan leren ze al hoe het is om buiten te zijn. Je hoort toch vaker van katten die jaren binnen hebben gezeten dat het dan 'fout' gaat... gelukkig was dat met onze oude kater niet zo. Wat erg dat je je maatje nu moet missen.

@Muurbloempje: Ah YES dubbele vergrendeling! Super. Ja die klik zal wel wennen zijn denk ik... Is het flapje een beetje een leuke grootte? Oude kater is ruim 5 kilo en absoluut niet te groot. Gewoon een grote kat.
Alle reacties Link kopieren
Is zo'n tuigje geen mogelijkheid? Dan kun je hem alvast laten wennen en weet hij ten minste de weg voor als hij alsnog ontsnapt.
Sowieso pas NA castratie. Je weet zelf niet wanneer hij vruchtbaar wordt en dat kan ondanks een groeiachterstand zomaar een stuk sneller zijn dan je wil en geloof me, wat voor omheining je ook neer zet, hormonen komen overal onderdoor/overheen en zijn kop is dan maar met een ding vervuld.... en da's bevruchten. En wanneer ze geslachtsrijp zijn zie je echt niet van de buitenkant .Voor die tijd kan je hem wel met een harnasje in de tuin wat laten spelen. Zo doen wij dat nu ook. Die van ons is nu 22 weken en al gecastreerd en een hele fikse knaap voor zijn leeftijd (maar gewoon voor zijn ras, hij is nu ongeveer 4 kilo), maar hij is veel te onbehouwen nog. Hij heeft nog echt baby hersentjes. Ik heb hem uitgelegd dat hij nog niet naar buiten mag. Excuus: 'Je bent nog niet waterdicht dat duurt nog even'. Weet niet of hij er in trapt trouwens.

Hij blijft wel zeuren als de rest naar buiten is, maar dat is maar eventjes. Elke avond mag hij met de baas naar buiten aan de lijn en dat vindt ie erg leuk. Hij gaat er al helemaal voor zitten als we met zijn tuigje komen.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 16-08-2018 10:14
30.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ar-buiten/

"Wanneer mag een kitten naar buiten?
Pas nadat het gecastreerd (en meteen gechipt!) is, niet eerder. Kittens kunnen vanaf vier maanden al krols en dus drachtig worden. Bij zulke jonge dieren merk je vaak niet dat ze krols zijn, dus neem geen enkel risico. Denk niet dat er toch geen andere katten in de buurt zijn, want intacte katers kunnen flinke afstanden afleggen voor een krolse poes.
Zorg er ook voor dat de vaccinaties up-to-date zijn."

Ik had een (gesteriliseerde) vrouwtjeskat en heb zo vaak last gehad van jonge katers die mijn gevel en voordeur onder kwamen sproeien en in de struikjes lagen te loeien. Hoe vaak zie je ook niet briefjes van weggelopen, jonge, ongecastreerde katers. Ik heb die kat ook pas laat naar buiten gelaten, maar daar kon ie prima mee omgaan. Heb ook langs drukke wegen gewoond, maar dat ging goed. Misschien geluk gehad, maar ze was wat bangig uitgevallen, ik heb het idee dat die katten wat beter overleven. (Maar dat is alleen uit eigen ervaring hoor.)

Ik zou dus toch maar een luikje zoeken, sowieso een verademing zo'n chipluikje. Deze doet volgens mij beide richtingen: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... rte/407544 Ik heb nu een forse kater-kater, wel slank, dus een kilo of 4,5 en dat past prima.
Hmmm, dat is waar. Ongecastreerde katers kunnen wel eens verder weg lopen. Ik ga dat kattenluik maar eens bestellen. Bedankt voor de adviezen allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze kittens altijd na een paar dagen buiten gelaten. Op een of andere manier kregen wij ze altijd in de zomer. Wij lieten de deur openstaan en dan gingen ze een paar meter naar buiten en dan snel weer naar binnen.

Toen ze sterk genoeg waren om het kattenluik te bedienen en het ook lukte om van buiten naar binnen te komen (was wat hoger voor ze) hebben wij ze hun gang laten gaan.

Ik ben eigenlijk verbaasd dat veel mensen hun kat zo lang binnen houden. Nooit gehoord dat je dat moest doen.
Alle reacties Link kopieren
ik vind de hond van de buren gevaarlijk klinken
Lorem Ipsum
niet gecastreerd is niet naar buiten natuurlijk
turquasi schreef:
16-08-2018 11:31
ik vind de hond van de buren gevaarlijk klinken
Precies, dat vind ik dus niks. En dat risico wil ik niet lopen. Hij moet eerst wat verstandiger en minder wispelturig worden....
Ik ben van plan om na de zomer te kijken voor een kat, maar ik had het plan om ze pas na castratie naar buiten te laten. Vind het eigenlijk vrij onverantwoord om een kat die niet geholpen is, naar buiten te laten.
Alle reacties Link kopieren
Binnenhouden. Maar dat vind ik, vooral in bewoond gebied, sowieso van alle katten. Te druk? Nou misschien wat meer met ze spelen. Je weet dat als je zo nodig een kitten moet ipv een volwassen kat dat daar werk aan vast zit en dat het beestje tijd vraagt. Naar buiten gooien omdat ie zijn energie zo lekker kwijt kan vind ik.. nou ja daar heb ik een mening over.
Als je overdag genoeg speelt en 'm bezig houd valt ie ook de andere volwassen kat niet lastig.
Verder vind ik een ongeholpen kat naar buiten zwaar onverantwoordelijk. Vanaf een maand of 3 4 kunnen ze al geslachtsrijp zijn. Lopen er meer van die onverantwoordelijke "eigenaren" rond dan heb je zo weer een paar nestjes.
Ik zet eigenaar tussen haakjes omdat ik je geen eigenaar of baas vind als je je beest maar laat zwerven.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis verschilde het per kat wanneer ze voor het eerst naar buiten gingen. Onze eerste kat toonde al vanaf jonge leeftijd interesse in de buitenwereld en is nieuwsgierig. In tegenstelling tot onze tweede kat die alles van buiten spannend vond. De eerste lieten we eerder naar buiten dan de tweede. Beide keren ervoor gezorgd dat ze elke dag op hetzelfde tijdstip vlees kregen, bijv. Om 18:00 uur. De eerste aantal keren kun je dan je kat om 17:45 naar buiten laten en dan om 18:00 roepen voor vlees en daarna uitbreiden qua tijd. Overigens voordat we dit deden hebben we de katten wel aan onze tuin laten wennen zodat ze deze goed kenden en wisten hoe ze weer binnen moesten komen.
Goed genoeg is het nieuwe perfect.
nina1966 schreef:
16-08-2018 11:48
Binnenhouden. Maar dat vind ik, vooral in bewoond gebied, sowieso van alle katten. Te druk? Nou misschien wat meer met ze spelen. Je weet dat als je zo nodig een kitten moet ipv een volwassen kat dat daar werk aan vast zit en dat het beestje tijd vraagt. Naar buiten gooien omdat ie zijn energie zo lekker kwijt kan vind ik.. nou ja daar heb ik een mening over.
Als je overdag genoeg speelt en 'm bezig houd valt ie ook de andere volwassen kat niet lastig.
Verder vind ik een ongeholpen kat naar buiten zwaar onverantwoordelijk. Vanaf een maand of 3 4 kunnen ze al geslachtsrijp zijn. Lopen er meer van die onverantwoordelijke "eigenaren" rond dan heb je zo weer een paar nestjes.
Ik zet eigenaar tussen haakjes omdat ik je geen eigenaar of baas vind als je je beest maar laat zwerven.
Oke, chill your tits. Kitten integreert vaak makkelijker dan een volwassen kat, vandaar dat we een kitten erbij hebben genomen.
Er word genoeg met de kitten gespeeld, het is hier een walhalla aan klimmogelijkheden, speeltjes en aandacht. maar misschien kun je je voorstellen dat een andere kat toch ook interessant is. Mij hoor je niet klagen dat hij zo druk is, maar ik hou rekening met mn oude maatje dat hij soms zijn rust wil hebben.
Die de kitten trouwens prima accepteert na een goede introductie.
Ik snap echt niet waar je leest dat ik de kitten te druk vind en hem daarom buiten wil gooien. Ik wil mijn oude kat niet dwingen om binnen te blijven als hij zo van het buitenleven geniet, die mag dus naar buiten als hij wil. Over de kitten wilde ik de discussie openen omdat de DA zegt dat hij al buiten mag.
De discussie over katten binnen/buiten is eindeloos met aan beide kanten goede argumenten. Niet nodig om meteen zo vijandelijk te worden als iemand andere keuzes maakt, en het vertikken om diegene dan niet eens als 'eigenaar' te bestempelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven