Aankoopmakelaar - nuttig of onzin?

17-08-2018 14:04 59 berichten
Wij verhuizen binnenkort vanuit het buitenland naar Nederland en zijn op zoek naar een geschikt huis. Mijn vader is al bij enkele huizen gaan kijken om een indruk te krijgen van de omgeving, afstanden meten ed. Een van de makelaars gaf aan dat als we het niet zien zitten hij wel als aankoopmakelaar zou kunnen fungeren, tarief 1 tot1,5 %.

Wij hebben specifieke eisen en als we die doorgeven gaat hij op zoek en tevens helpt de makelaar bij het papierwerk. Is dat correct? Wie heeft er gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar? En was dat nuttug of had je het achteraf ook zelf kunnen doen?
Ik. Ik ben er heel blij mee. Hij deed namens mij de onderhandelingen, en kreeg veel meer van de prijs af dan ik ooit had durven bieden. Bovendien spitte hij alle documenten door (VvE-spul, heb ik totaal geen verstand van), en heeft hij me van heel goed advies gediend.

Overigens zijn die tarieven niet vast, mijn aankoopmakelaar rekende 25% van het bedrag dat hij eraf zou kletsen. Hij heeft zichzelf ruimschoots terugverdiend. Ik zou dan ook wel op zoek gaan naar iemand die goed bekend staat.
dubbel
anoniem_92501 wijzigde dit bericht op 17-08-2018 15:28
98.93% gewijzigd
Wij hadden geen aankoopmakelaar omdat we vonden dat we het zelf konden. Maar wij konden zelf bezichtigen, hebben familie die verstand heeft van de technische staat van huizen (overigens hebben we ook gewoon een bouwkundige keuring gedaan) en mijn vader heeft voor ons de biedingen gedaan, als schakel tussen de verkopend makelaar en ons.

Als jouw vader het niet erg vindt om huizen voor jullie te blijven bezichtigen/zoeken, kun je volgens mij prima zelf op Funda de geschikte huizen vinden, daar heb je geen makelaar voor nodig (maar misschien dat er regio's zijn waar op dit moment bepaalde huizen niet op Funda komen omdat ze zo snel gaan, en dat je dan daarvoor een makelaar kunt gebruiken, dat weet ik niet).

Onderhandelen, kun je zelf of iemand uit je omgeving laten doen.

De papierhandel, daar zorgt de verkopend makelaar ook wel voor, en anders kun je dan altijd nog een uitgeklede variant van een aankoopmakelaar zoeken.

En nog een aanvulling: ik heb altijd een slecht gevoel bij aankoopmakelaars die een percentage van de koopprijs willen... Dat haalt in mijn ogen de incentive van onderhandelen over de prijs een beetje weg.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden geen aankoopmakelaar. Wij kenden de markt en de plaats waar we gingen kopen en hebben zelf onderhandeld.
Als je niet bekend bent in de plaats waar je wil gaan kopen lijkt het me wel handig. De markt is overspannen nu, er wordt boven de vraagprijs geboden en je moet snel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Makelaar zoekt idd het papierwerk voor je uit. De meeste huizen komen wel op funda, maar sommigen zijn al verkocht voor ze er goed en wel opstaan, het gaat dan met name om populaire woningen. Voordat een woning op Funda staat is hij al wel bekend bij de makelaar op die manier zijn wij ook aan ons huidige huis gekomen. Populair huis. Op dag 1 al 4 bezichtigingen en wij hebben direct de onderhandelingen geopend (in overleg met onze aankoopmakelaar). Anders hadden we waarschijnlijk achter het net gevist. Wij hadden een vaste prijs voor het aankooptraject. Voor het verkooptraject wel een percentage afgesproken, maar dan hebben makelaar en wij als verkoper allebei belang bij een hogere prijs.
Alle reacties Link kopieren
In deze tijd wel handig. Hij weet eerder wat er op de markt komt, al voordat het op funda komt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen aankoopmakelaar gebruikt. Ik zie er de meerwaarde niet van in, onderhandelen kunnen we zelf wel. De prijs voor een huis die je kunt en wil betalen weet je zelf ook wel.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Waar ik woon kom je er bijna niet meer tussen zonder een aankoopmakelaar en qua bieden komt het ook heel nauw. Maar ik kan me voorstellen dat dat per regio verschilt.
In de Randstad heb je met een makelaar veel meer kans om iets te vinden binnen afzienbare tijd.

Waar zoeken jullie Liubi? Hoeveel haast heb je en heb je een idee hoe de woningmarkt in jullie gewenste regio erbijstaat?
Wat argumenten voor een aankoopmakelaar:

Wij hebben wel eens met de aankoopmakelaar geprobeerd af te spreken dat hij een percentage het bedrag dat hij eraf onderhandelde kreeg. Die vlieger ging niet op, maar toch blij dat we een aankoopmakelaar hadden. Die durfde veel scherper in te steken qua prijs, scheelde circa een kwart van het bedrag dat van de vraagprijs af ging.

Het bekijken van huizen hebben we uiteindelijk veelal zelf gedaan/ gekozen, maar omdat we niet uit de regio vandaan kwamen zat er ook veel nuttige informatie bij over bijvoorbeeld wijken waar ze verwachten dat woningcoöperaties binnenkort veel panden in de verkoop gingen doen of waar de huizen juist heel goed gaan.

Als ik in mijn eigen wijk kijk; daar gaan de huizen veelal binnen 3 dagen weg, meestal nog voor er überhaupt foto's op Funda staan. Ik weet dat de meeste bij dezelfde makelaar te koop komen waarvan bekend is dat ie veel in de wijk verkoopt, maar ook gewoon een fikse lijst potentiële klanten in het bestand heeft die staan te trappelen als ze hier iets kunnen kopen.

Tot slot zou ik als verkoper huiverig zijn voor een koper die zelf de onderhandelingen doet. Bij een zelfde bod ging ik liever in zee met iemand die een makelaar heeft. Ter vergelijking: Prima als je zelf je haar verft, gaat heel vaak goed en is veel goedkoper. Maar als het fantastisch moet zijn, voor zeg je bruiloft dan ga je naar een kapper. Je huis verkopen is meer als een bruiloft dan een 'als het de soep in loopt kun je het altijd nog kort knippen, groeit wel weer aan' gelegenheid.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aankoopmakelaar ingeschakeld omdat de verkoopmakelaar een vervelende man was. Wij zagen het niet zitten om met zo'n man in onderhandeling te gaan. Onze aankoopmakelaar vertelde ons achteraf dat ze blij was dat het erop zat. Ze vond hem zelf ook helemaal niet aardig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een aankoopmakelaar gebruikt en ik was er heel blij mee. Ik zou wel even goed informeren of je bekenden hebt die ervaring hebben met deze makelaar (of een andere). Ik zie via mijn werk te vaak makelaars die veel fouten maken en hun eigen plichten en verantwoordelijkheden niet kennen. Levert veel gezeik op.
d-purevision schreef:
17-08-2018 14:29
Wij hebben een aankoopmakelaar ingeschakeld omdat de verkoopmakelaar een vervelende man was. Wij zagen het niet zitten om met zo'n man in onderhandeling te gaan. Onze aankoopmakelaar vertelde ons achteraf dat ze blij was dat het erop zat. Ze vond hem zelf ook helemaal niet aardig.
Hier idem. Ik heb de verkoopmakelaar van mijn oude huis gevraagd om als aankoopmakelaar op te treden, omdat de verkoopmakelaar van mijn nieuwe huis een vaag type was waar ik geen stap verder mee kwam. . Mijn makelaar heeft stevig onderhandeld, en zeker weten meer van de prijs afgekregen dan mijzelf gelukt zou zijn. Daarmee heeft hij zichzelf terugverdiend, maar me ook een hoop stress uit handen genomen want met de verdere afhandeling verliep het ook allesbehalve soepel.
Ik kan je wel één aanraden in de omgeving. :)

Zelf zoeken we in een groot gebied én zal het ons eerste koophuis zijn, dus ik vind het wel prettig er iemand bij te hebben met verstand van zaken en die niet emotioneel betrokken is bij de koop. Ook weet hij meer over de regio en of de vraagprijs een beetje past bij het huis/de locatie.
Wij twijfelen nog, maar schakelen er waarschijnlijk wel een in als we binnen jaar niks vinden. Wij zoeken in een hele populaire markt en prijsklasse.
Een vriendin van mij verkocht een huis via Makelaarsland. De koper bracht zelf een makelaar mee, die erg kritisch was en goede vragen stelde! Het huis was bijv. al 2 jaar onbewoond en hij wilde graag weten of de verwarming het nog deed. En hij maakte opmerkingen over beschadigingen enzo. Voor de verkoper niet leuk, maar voor de koper zeer zeker zinvol.
kintsugi schreef:
17-08-2018 14:46
Ik kan je wel één aanraden in de omgeving. :)

Zelf zoeken we in een groot gebied én zal het ons eerste koophuis zijn, dus ik vind het wel prettig er iemand bij te hebben met verstand van zaken en die niet emotioneel betrokken is bij de koop. Ook weet hij meer over de regio en of de vraagprijs een beetje past bij het huis/de locatie.
Graag. Ik hou me aanbevolen. Het wordt ook ons eerste koophuis.
Erizon schreef:
17-08-2018 14:28
In de Randstad heb je met een makelaar veel meer kans om iets te vinden binnen afzienbare tijd.

Waar zoeken jullie Liubi? Hoeveel haast heb je en heb je een idee hoe de woningmarkt in jullie gewenste regio erbijstaat?
Zuid-Limburg oost. Woningsmarkt is denk ik heel wisselend maar in de goede wijken in Parkstad gaan de huizen zo weg. Mijn vader keek gisteren bij een huis waar nog 22 andere gegadigden waren. En dan heb je over een "krimpregio".
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
17-08-2018 14:46
Ik kan je wel één aanraden in de omgeving. :)

Zelf zoeken we in een groot gebied én zal het ons eerste koophuis zijn, dus ik vind het wel prettig er iemand bij te hebben met verstand van zaken en die niet emotioneel betrokken is bij de koop. Ook weet hij meer over de regio en of de vraagprijs een beetje past bij het huis/de locatie.
Hoe kun je dan iemand aanraden waarvan je zelf ook nog niet weet of ie zijn geld gaat opbrengen?
Alle reacties Link kopieren
In die regio ken ik geen makelaars, du adviseren kan ik daarbij niet. In het algemeen: als je een huizenkoopleek bent, of als je zelf niet in het land bent of heel druk bent kan een aankoopmakelaar heel praktisch zijn. Maar dan wel een waarmee je een vast bedrag afspreekt of een percentage van wat hij van de prijs afkrijgt. Geen percentage van de verkoopprijs, want dan is er niet veel stimulans om voor jullie een goede prijs te bedingen.
-Red- schreef:
17-08-2018 15:15
Hoe kun je dan iemand aanraden waarvan je zelf ook nog niet weet of ie zijn geld gaat opbrengen?
Omdat vrienden goede ervaringen hebben met hem. En omdat we bijvoorbeeld op zijn aanraden niet hoger zijn gaan bieden toen de verkoper dat wilde en wij eigenlijk niet. Hij gaf goede argumenten waardoor het voor ons ook goed voelde. Anders waren we misschien geneigd toch hoger te gaan.

TO, pb.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dan wel weer een leuk huis in Geleen dat te koop is. Maar dat hangt van je prijsklasse af.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat een aankoopmakelaar je in deze markt helpt om onder de vraagprijs iets te kunnen kopen, daar is de markt niet naar. Je behoeden voor een veel te hoog bod zou nu eerder logisch zijn.
RegretteRien schreef:
17-08-2018 14:29

Tot slot zou ik als verkoper huiverig zijn voor een koper die zelf de onderhandelingen doet. Bij een zelfde bod ging ik liever in zee met iemand die een makelaar heeft. Ter vergelijking: Prima als je zelf je haar verft, gaat heel vaak goed en is veel goedkoper. Maar als het fantastisch moet zijn, voor zeg je bruiloft dan ga je naar een kapper. Je huis verkopen is meer als een bruiloft dan een 'als het de soep in loopt kun je het altijd nog kort knippen, groeit wel weer aan' gelegenheid.
Ik ben heel nieuwsgierig waarom dan precies. Ik snap je vergelijking niet namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven