Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
:cat:
huisduif wijzigde dit bericht op 04-10-2018 10:53
98.81% gewijzigd
Ha, de kokosmatten van de ikea doen het hier ook ontzettend goed. En een jute opbergpoef (die wel echt aan gort is).

Walt is helemaal gek op erwtensoep, maar alleen als ik een bakje meekrijg van mijn vader. Erwtensoep uit blik hoeft dan weer niet XD O, en stokbrood. Als ie dat pikt dan moeten we met hem bezem erachteraan, dan word ie vals alsof het een draak is die zn schat bewaard. dus we blijven met die bezem in de buurt komen totdat ie het brood laat vallen en dan pikken we het snel weer in. Niet aan te raden met vingers.

Mijn oude kat was dan weer helemaal dol op bloemkool en hutspot.
Alle reacties Link kopieren
Kattenliefhebber meld zich :bye:

Onze kleine tijger, Woezel van 3 jaar, neemt (helaas) wel regelmatig een vogel of een muis mee naar huis. Die ze dan lekker op de gang gaat kaalplukken :facepalm:

Toen ze klein was kroop ze vaak op schoot maar de laatste tijd wil ze dat niet echt meer. Wel komt ze 's avonds bij me op bed slapen, lekker helemaal tegen me aan.

Wat eten betreft is ze ook kieskeurig, toen ze net bij ons was likte ze graag het restje vla op. Toen werd het chocolade vla en nu wil ze alleen nog maar als er slagroom bij zit, kleine prinses.

Over 2 weken ga ik het ouderlijk huis verlaten, en met mijn vriend samenwonen. Zal m'n kleine poezekind wel missen :cat:
Hier één flufbal. Die geobsedeerd is door oorsmeer...
Je kan haar niet blijer maken door je vinger naar je oor te bewegen en te pulken . Begint ze vast aan je hand te likken en zodra je klaar bent maakt ze je vinger schoon als ware het een ijsje, spinnend en wel :facepalm:

En ze kan heerlijk met de 2 buurkatten spelen. Gezellig en handig als ik eens wegga. Dan gaat ze daarheen.
:cat:
Alle reacties Link kopieren
Ja ik meld me ook. Hier 2 kittens Storm en Misha. Storm is het vrouwtje en heet volledig Storm Luna, vernoemd naar 2 verschillende personages uit X-Men en Harry Potter.

Misha heet Misha James en is een kruising tussen de acteur Misha Collins en de vader van Harry Potter.

Ze komen niet buiten (dure raskatten), maar vinden het ook voornamelijk heel fijn om op een dekentje op de bank te liggen of in hun tentje.
Oh en 's avonds altijd gezellig op bed bij ons. Vannacht werd ik nog van mijn matras geduwd omdat Misha graag in de breedte wilde liggen.

Qua eten krijgen ze echt alleen brokken en natvoer, maar Misha wordt lijp als hij merkt dat er ergens chips is. Dat moet hij dan echt hebben.
Qua slopen valt het best mee. Hier en daar een haaltje in het behang. Alleen op kabels zijn ze helemaal gek, dus die hebben we wel zoveel mogelijk weggewerkt.

Het zijn wel allebei knuffelkonten. Op de bank gezellig tegen je aan en als je uit werk komt dan even flink babbelen. Samen liggen ze ook vaak te slapen, dan zijn ze helemaal opgerold in elkaar. Heerlijk die broer en zus band.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic!

Wij hebben sinds 2,5 week een lieve rode dame. Ze is een half sfinx en heeft dat karakter ook. Ze is behoorlijk aanhankelijk, gek op knuffelen en speelt ook met bepaalde speeltjes.
Vorige week is ze 4 jaar geworden. Ze is een binnenkat maar ze is wel nieuwsgierig naar de tuin dus hebben we een tuigje gekocht die we binnenkort eens gaan proberen, kijken of ze dat leuk vind.

Ze is blijkbaar enorm goed opgevoed want bedelt niet, gebruikt vanaf dag 1 de kattenbak, loopt niet over de aanrecht en tafels. Bovendien merkten we na een half uur al dat haar nagels veel te lang waren want ze bleef steeds achter onze vloerbedekking hangen. Niet fijn voor haar en niet voor de vloerbedekking. Heb toen maar gekeken hoe ze zou reageren op knippen van de nageltjes en dat ging behoorlijk soepeltjes.
We hebben 2 kattenbakken. 1 met gewoon grit de bak hebben we overgenomen van vorige baasjes. En de nieuwe kattenbak een peewee gebruikt ze ook.
We hebben een drinkfonteintje gekocht voor haar en daar is ze gek op erg leuk om te zien en ze drinkt meer dan voldoende.

Wel kan ze in de nacht/vroege ochtend mauwen en krabbelen bij de slaapkamerdeur dat is wel irritant hoop dat ze dat afleert. Maar al met al hebben we het enorm getroffen met deze lieverd!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Kattenliefhebber present! Heb zelf twee katers, echt twee knuffelkonten. Eentje van marktplaats en de ander een afdankertje van mijn zusje. Beiden gekregen toen ze "al" twee en drie waren. Intussen zijn ze vijf en zes. Heb duizend bijnamen voor ze, varierend van liefkozingen tot grove beledigingen, en ze vinden alles best. Eentje is echt een allemans vriend, en de ander is heel erg op mij gericht. De catboys mogen naar buiten en maken daar dankbaar gebruik van, maar zijn altijd thuis als ik thuiskom. Leuk om hier mee te lezen/schrijven!
drakenvlieg schreef:
21-08-2018 15:45
Hier één flufbal. Die geobsedeerd is door oorsmeer...
Je kan haar niet blijer maken door je vinger naar je oor te bewegen en te pulken . Begint ze vast aan je hand te likken en zodra je klaar bent maakt ze je vinger schoon als ware het een ijsje, spinnend en wel :facepalm:
Hoe heb je dit ontdekt? :hihi:
Ik heb een rooie puber rondlopen waar ik onderhand een punthoofd met een zwaailicht van krijg.
Hij heeft het op zich genomen om aan kabels te knagen, zowel de kabels waar hij krulletjes van krijgt als de internetkabel, dus nu ben ik de halve dag druk met hem dat af te leren, maar hoe meer ik dat probeer, hoe interessanter hij die kabels vindt en ik heb geen idee hoe ik ze zo weg kan werken zodat hij er niet meer bij kan.
What's a girl to do?

Tot zover mijn wanhoopskreet.
Cateautje schreef:
21-08-2018 16:04
Ik heb een rooie puber rondlopen waar ik onderhand een punthoofd met een zwaailicht van krijg.
Hij heeft het op zich genomen om aan kabels te knagen, zowel de kabels waar hij krulletjes van krijgt als de internetkabel, dus nu ben ik de halve dag druk met hem dat af te leren, maar hoe meer ik dat probeer, hoe interessanter hij die kabels vindt en ik heb geen idee hoe ik ze zo weg kan werken zodat hij er niet meer bij kan.
What's a girl to do?

Tot zover mijn wanhoopskreet.
Ze plat tegen de vloer/muur ducttapen? Kan je ze alleen zelf niet meer verplaatsen zonder dingen stuk te trekken
Moezy schreef:
21-08-2018 16:06
Ze plat tegen de vloer/muur ducttapen? Kan je ze alleen zelf niet meer verplaatsen zonder dingen stuk te trekken
Hij rukt in de gang ook het behang van de muur, dus ducttape zal ook een eitje zijn. Ik heb ik kabels liggen op plekken waar geen muur is.
Cateautje schreef:
21-08-2018 16:08
Hij rukt in de gang ook het behang van de muur, dus ducttape zal ook een eitje zijn.
What a monster! Ik heb helaas geen tips voor je, hoef gelukkig niet te dealen met dit gedrag. Misschien toch ouderwets de plantenspuit erbij pakken? Bij mijn katten helpt een ferm NEE! bij ongewenst gedrag (de bank krabben). Zodra ik een kik geef rennen ze al weg (om het daarna weer te proberen uiteraard).
Mijn lieverd heet Lotje en is 11 jaar. Helaas het laatste half jaar erg aan het kwakkelen met haar gezondheid. Wat mij erg veel zorgen baart. Ze kreeg een half jaar geleden ineens acute diarree en ze bleek een anaalklierontsteking te hebben. Ze heeft van de da een antibioticakuur gekregen wat goed hielp tegen de anaalklierontsteking, maar helaas de diarree bleef. De afgelopen maanden heel wat afgelopen bij de da voor oa ontlastingsonderzoek, bloedonderzoek, echo, paar ker een ontwormingskuur ect. Er kwam uit dat ze een snelwerkende schildklier had. Hier kreeg ze speciaalvoer voer. De waardes van de schildklier gingen keurig omlaag, maar de diarree bleef wat door het voer ook over moest gaan, maar helaas. Vorige week weer een echo en ze kon alleen zien dat haar darmwand iets wat geïrriteerd was. Weer ander voer en nu tabletjes voor de schildklier. Gisteren was ik bij de da en heb haar laten weten dat de diarree nog steeds hetzelfde is. Ik moest van haar toch nog zeker 1,5/ 2 weken het voer gebruiken. Anders had ze nog als optie nog een ander voer op basis van hert en waar echt niks anders bij inzit. En mocht dat dan ook niet helpen, wil ze me doorsturen naar een speciale dierenkliniek hier in de buurt. Want zij weet het niet meer en ik ben ook ten einde raad😞. En mijn portemonnee ook, en ik zit met allerlei aangebroken zakken voer. Maar het rare is, ze oogt niet ziek, eet en drink normaal, valt niet af, is alleen sloom en slaapt veel. Verder is ze de liefste kat en mijn beste vriendinnetje. Wil haar nog voor geen goud missen.
Alle reacties Link kopieren
Twee kattendames bij ons, een grijze en een lapje, respectievelijk 10 en 11 jaar oud. Beide komen uit het asiel en hebben duidelijk het nodige meegemaakt. Vooral de grijze is nog steeds erg bang voor vreemden, zodra de voordeurbel gaat zit ze achter in de tuin of op zolder. Anderzijds is zij de dapperste als het gaat om het verkennen van een nieuw huis of de wereld buiten de tuin. De lapjesdame blijft het liefst binnen en buiten de tuin is helemaal geen optie. In de tuin eigenlijk alleen als de andere poes daar ook is of als mijn man daar rondloopt. En het niet regent, of hard waait, of te koud is... Dus.

De lapjesdame is erg op mijn man gericht, ik ben alleen interessant als hij niet beschikbaar is voor aaitjes. De grijze vindt ons allebei wel okay, vooral als het etenstijd is. Lapjesdame komt op schoot staan, maar wil onder geen beding opgepakt worden. Grijze kun je oppakken maar komt nooit zelf op schoot. Tja.

Laatst is de lapjesdame heel ziek geweest en moest geopereerd worden en dus een paar dagen bij de dierenarts blijven. De grijze was de hele dag ontspannen, totdat 's avonds laat de buitendeur dichtging... PANIEK! Mauw mauw! Door het raam kijken, naar de achterdeur hollen, naar ons kijken, weer naar het raam... WAAR IS MIJN VRIENDIN?? ZE IS VAST NOG BUITEN! aaah... zo zielig! Gelukkig is de lapjesdame weer helemaal opgeknapt en is de rust weergekeerd.
The owls are not what they seem
Hier een groot kattenliefhebber. Mee opgegroeid en gelijk uit huis ook zelf katten genomen. Wij hebben er nu 2, eentje van 6 en eentje van 4 jaar. Heerlijke beesten met hun eigenaardigheden, beetje neurotisch, heel lief, enorme vreetschuren en op zijn tijd zeer knuffelig. Liggen graag in bed maar niet op schoot. Ik houd ze binnen, van jongs af aan. Als wij buiten in de tuin zijn, gaan ze mee aan een tuigje. Dit gaat prima. Ze weten niet beter en zijn er helemaal opgetraind. Ik zou echt niet zonder ze kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.
Ik heb momenteel een kleine poes van net een jaartje oud. Pas gesteriliseerd. Ze heeft een super fluffy vacht, met hele lange haren. De haren komen zelfs onder haar pootjes vandaan en steken alle kanten uit. Op haar kopje heeft ze een oranje vlek. Op haar buikje heeft ze een soort panterpatroon. Bovenop is dit weer tijger. Geen ras maar dat had ze zo kunnen zijn. Vandaar dat ik haar Bella heb genoemd. Ze is ontzettend lief. Komt elke dag na mijn werk lekker op mijn borst liggen, haar kopje onder mijn kin en maar spinnen. Heerlijk mormel!

Wel een klein probleempje: ze plast al een tijd overal. In de wasmand, op het sierkussen, op bed (waar ze inmiddels al maanden niet meer mag komen), op het kussen in de hangstoel, op het badkamermatje. Ik word er gek van. Geur verspreiden neem ik aan. Ik was dan alles en klaar is kees maar ze blijft dit doen. Heeft trouwens altijd een schone kattenbak, en heeft geen blaasontsteking of dergelijke.
Moezy schreef:
21-08-2018 16:11
What a monster! Ik heb helaas geen tips voor je, hoef gelukkig niet te dealen met dit gedrag. Misschien toch ouderwets de plantenspuit erbij pakken? Bij mijn katten helpt een ferm NEE! bij ongewenst gedrag (de bank krabben). Zodra ik een kik geef rennen ze al weg (om het daarna weer te proberen uiteraard).
Die plantenspuit kan ik op bepaalde plekken wel doen, maar als hij bij een ingeplugde stekker zit te knagen, dan lijkt me dat geen goed plan.
In principe houden we nu de katten buiten de slaapkamers. Meer met het oog op een toekomstige baby, zodat ze die kamer niet als territorium gaan zien en gaan klagen als ze er niet meer bij mogen :)
Toen de kitten kwam hebben we wel tijdelijk alles open gezet zodat ze meer ruimte hadden. Maar de katten werden al snel uit de slaapkamer verbannen.. Harry vind het namelijk ONTZETTEND leuk om met onze voeten te spelen, mijn knot (en gehele hoofd) aan te vallen en de gloedjenieuwe bospring te beklimmen met zn nageltjes.
Walt is normaal gesproken altijd rustig op de slaapkamer en ligt op of onder het bed, maar speelt nu graag mee met Harry. Het leukste spelletje vinden ze om aan beide kanten van de deur te staan en hun pootjes eronder door te steken (op de slaapkamer dan.

Neen, ze mogen lekker buiten de slaapkamer spelen haha.

Leuk om al die verhalen te horen :D
Cateautje schreef:
21-08-2018 16:20
Die plantenspuit kan ik op bepaalde plekken wel doen, maar als hij bij een ingeplugde stekker zit te knagen, dan lijkt me dat geen goed plan.
Oja, logisch, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk!

Ik heb een Europese kortharige Diva van 3 thuis zitten/liggen/hangen. Ze was een broodmager aanloopkitten en sindsdien mijn zorgenkind.

Op 1 jarige leeftijd sprong ze van vierhoog van een balkon en sindsdien heeft ze enorm sterkte titanium klauwtjes.

Ze is iets te zwaar en vecht graag met andere katten. Geen schootkat, maar haar mimiek is bijna menselijk. Ik en vriend kunnen precies zien hoe ze zich voelt. Eens in de zoveel tijd krijgen we een knuffelaanval van heb ik jou daar.

Ik hou van haar krengerigheid!
Alle reacties Link kopieren
Hee mede kattenliefhebbers!

Wij hebben 1 kater en 2 poezen.

De kater is een zwart witte, geholpen HTK kat van 7 jaar oud. Brutaal, een pestkop voor sommige andere katten maar heel lief richting mensen.

Dan hebben we een geholpen cypers half Maine Coon meisje. Zij is 5 jaar oud en is erg op zichzelf. Ze laat zich wel aaien maar is absoluut geen schootkat. Helaas zien we haar weinig. Ze is erg veel buiten en soms is ze een aantal dagen weg.

Last but certainly not least ons kortharig cypers persje van 1,5 jaar oud. Zij heeft bijna 2 weken geleden 3 prachtige kittens gekregen! Ze is super aanhankelijk en echt een beetje een dommie haha.
anoniem_293237 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 16:34
Reden: Typefouten
1.88% gewijzigd
Goed genoeg is het nieuwe perfect.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
mimi02 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 13:59
Reden: dubbel
97.76% gewijzigd
Hebben jullie ook dat je kat naar je gaat zitten staren en dat je precies weet wat hij/zij wil? Dat heb ik echt met onze Walt. Nooit met de andere katten gehad, maar dat waren ook katten binnen het gezin. Walt is echt 'mijn kat'.
Ik moet zeggen dat ik ook wel erg op hem gefocust ben.
Wat ik precies bedoel: Hij gaat staren en ik weet of hij vers water wil, of zijn brokken op zijn, of hij samen met me buiten wil spelen, of hij wil 'tenten' (dan gaan we met zn tweeën onder een dekentje zitten, vind ie helemaal fantastisch)
Heeft ook wel wat te maken met de locatie van waaruit hij zit te staren soms of waar hij naartoe loopt als ik hem opsta of aanspreek na het gestaar. Ben niet helderziend ;)
Moezy schreef:
21-08-2018 16:26
Oja, logisch, haha.
Dat ducttape was wele en goed idee, ik heb de kabels aan de onderkant van de tafel geplakt, dus ik hoop nu dat hij niet omhoog kijkt en het interessant genoeg vindt om erin te gaan hangen.
Voor de rest is hij hartstikke lief hoor, alleen die pubertijd, daar moeten we eventjes doorheen. Ik denk dat tegen de tijd dat ik een tic in mijn gezicht heb dat het wel voorbij zal zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven