Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
29-08-2018 13:37
Wat gaaf! Hoe ben je hier mee begonnen?
Een paar postst daarboven staat mm stappenplan!

Hangplanten zitten hier ook vaak in een binnenpot. Dan kan ik die ook dompelen. In de zomer zet ik het vaak in de vijver.
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto’s allemaal! Heel gezellig.

Ik heb weer eens te vroeg gebruld, er zijn zat kamerplant stekjes in de buurt. :yes: Oa van dingen die ik had verzopen (erwtenplant) voor weinig. Koettie, ik geef jou gewoon de schuld als mijn bankrekening zo gaat huilen. ;-D

Hoe kom je aan zo’n grote fles trouwens? Mp?
Alle reacties Link kopieren
Frambozen schreef:
29-08-2018 14:52
Mooie foto’s allemaal! Heel gezellig.

Ik heb weer eens te vroeg gebruld, er zijn zat kamerplant stekjes in de buurt. :yes: Oa van dingen die ik had verzopen (erwtenplant) voor weinig. Koettie, ik geef jou gewoon de schuld als mijn bankrekening zo gaat huilen. ;-D

Hoe kom je aan zo’n grote fles trouwens? Mp?
Hahaha. Ben gek op marktplaats :love: Krijg vandaag ook stekjes binnen. Philodendron hastatum, alacosia velvet en een Rhaphidophora Tetrasperma. Jeej.

Fles was van Koninginnedag. Nu krijg ik er eentje van het werk van zusje. Die blijven maar van die flessen met planten bestellen die doodgaan en gooien ze dan weg O_O dus zei omg woon om de hoek, stuur maar een appje. Dus mag er zo eentje halen! Wilde er morgen mee bezig maar druk dus komt wel binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
Er stonden nog wat meer dingen tussen die ik had verzopen, dus op naar poging zoveel. :cheer2:

Oooh wat tof! Ja marktjes enzo zijn daar super fijn voor, vooral als mensen totaal niet weten wat ze ervoor moeten vragen. :bonk: Kan je stap voor stap misschien foto's maken als je er wel weer tijd voor hebt? Ben heel benieuwd. Bedoel, ik heb je stappenplan gelezen hoor maar ben zelf een enorme beelddenker dus foto's is wel zo handig. En anders Google ik wel!
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn verzameling :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Is goed frambozen! Misschien maak ik wel een filmpje voor mm hippe insta account.


Apatura, wat staat jou calathea er prachtig bij! Petje af! Mijne is lang zo vol niet, wat mooi!
Alle reacties Link kopieren
Mooie collectie Apatura!

En bedankt Koettie, je bent een topper! :bigkiss:
Serengeti schreef:
29-08-2018 11:56
Wat een geweldig topic. :cheer2:

Ik heb nu helaas geen tijd om te lezen en te schrijven, dus ik doe daarom maar even een
Te Veel Planten.
Ik neem daar even een stekje van ;)
Serengeti schreef:
29-08-2018 11:56
Wat een geweldig topic. :cheer2:

Ik heb nu helaas geen tijd om te lezen en te schrijven, dus ik doe daarom maar even een
Te Veel Planten.
Ik neem daar even een twee stekjes van ;)
Alle reacties Link kopieren
Geïnspireerd door jullie heb ik net op Marktplaats gekeken of er in mijn stad plantjes aangeboden worden. Maar ik kan alleen één advertentie van een pilea vinden, verder niks. Wel iets om in de gaten te houden natuurlijk, goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Ik laat ook vaak stekjes versturen.
Begint klein maar wordt na een tijdje een heuse plant. En hier in de buurt is een plantenasiel, die verloten elke week een opgeknapte plant.

Net die fles opgehaald, groot! Kon er niet mee fietsen dus lekker door de regen gelopen. De aarde is nog goed en er leeft zelfs nog wat dus ga er gewoon wat bijplanten zonder hem leeg te halen. Nu even in het licht gezet, dan bedenken de plantjes hopelijk dat ze nog leven.

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
29-08-2018 16:22
Geïnspireerd door jullie heb ik net op Marktplaats gekeken of er in mijn stad plantjes aangeboden worden. Maar ik kan alleen één advertentie van een pilea vinden, verder niks. Wel iets om in de gaten te houden natuurlijk, goed idee!
Je zit waarschijnlijk in mijn regio... kon ook alleen de Pilea vinden! :) Het is nieuw voor mij dat er een handeltje in stekjes is... Ik koop ze meestal bij het tuincentrum. De mini plantjes zijn vaak 3 voor 5 euro of zo. Er zijn er een paar van die nu grote planten zijn geworden.
Mooi ding koettie!

Ik heb net even op MP gekeken, maar niks in de buurt.

Heb een pannekoekenplant, een sanseveria van mijn overleden oma en nog twee planten van haar waarvan ik de naam niet weer. Groene bladeren en rode bloemen met een gele uitsteeksel. Weet iemand hoe die heet? Ze zijn er ook in wit en roze.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 17:02

Net die fles opgehaald, groot! Kon er niet mee fietsen dus lekker door de regen gelopen. De aarde is nog goed en er leeft zelfs nog wat dus ga er gewoon wat bijplanten zonder hem leeg te halen. Nu even in het licht gezet, dan bedenken de plantjes hopelijk dat ze nog leven.
Wow, wel een uitdaging! Het lijkt wel alsof er mos in zit... gaat dat goed komen als je er plantjes bij gaat zetten? Zou wel leuk zijn als het lukt!
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
29-08-2018 17:10
Mooi ding koettie!

Ik heb net even op MP gekeken, maar niks in de buurt.

Heb een pannekoekenplant, een sanseveria van mijn overleden oma en nog twee planten van haar waarvan ik de naam niet weer. Groene bladeren en rode bloemen met een gele uitsteeksel. Weet iemand hoe die heet? Ze zijn er ook in wit en roze.
Bedoel je niet de Strelitzia?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
29-08-2018 17:11
Bedoel je niet de Strelitzia?
Of de Vriesea?
Nummer*Zoveel schreef:
29-08-2018 17:11
Bedoel je niet de Strelitzia?
Die is cool! Maar nee. De bloemen hebben beetje de vorm van het blad. En dat gele is meer een kleine dunne piemel
Alle reacties Link kopieren
Koettie, even een vraagje; verplant jij je planten naar de aardewerk-pot, of laat je ze zitten in de plastic pot?

Leuk die glazen fles/ pot! Heeft er in die glazen wijnfles, ook zo’n tuintje gezeten?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens door dit topic de handel van stekjes ook ondekt op marktplaats :yes: :biggrin: . Staan er best wat te koop in mijn omgeving :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Een anthurium! :)

Die is me wel dierbaar, want van mijn oma geweest. Ik heb ze een paar maanden geleden verpot en ze zijn best groot geworden.
Alle reacties Link kopieren
@vivinnetje, ik denk dat ik dat wel wat opzij kan duwen, groeit er uiteindelijk wel weer netjes omheen. (hoop ik)

@Groentuintje, Ja, er heeft al zo'n tuintje in gezeten maar in dat restaurant zetten ze het achter in neer, zonder daglicht. Tja, zo weinig verzorging nodig maar daglicht wel!

Ik heb het meeste gewoon in plastic binnenpotten staan, met gaten erin. Zo kan ik ze af en toe onder de douche gooien of buiten in de regen zetten. Die plastic potten gaan in sierpotten. Heel soms doe ik ze zonder plastic pot direct in sierpot maar is lastig met water geven
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 17:33
@vivinnetje, ik denk dat ik dat wel wat opzij kan duwen, groeit er uiteindelijk wel weer netjes omheen. (hoop ik)

@Groentuintje, Ja, er heeft al zo'n tuintje in gezeten maar in dat restaurant zetten ze het achter in neer, zonder daglicht. Tja, zo weinig verzorging nodig maar daglicht wel!

Ik heb het meeste gewoon in plastic binnenpotten staan, met gaten erin. Zo kan ik ze af en toe onder de douche gooien of buiten in de regen zetten. Die plastic potten gaan in sierpotten. Heel soms doe ik ze zonder plastic pot direct in sierpot maar is lastig met water geven
Ah Okay, grappig dat de dit ook in restaurants toepassen.

Okay, ik pot ze altijd over, omdat ik die plastic potten zo lelijk vind en vaak niet passen in een keramiek pot ( die ik dan net op het oog heb :proud: :facepalm:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
29-08-2018 17:14
Koettie, even een vraagje; verplant jij je planten naar de aardewerk-pot, of laat je ze zitten in de plastic pot?
Die planten uit het tuincentrum moeten best snel verpot worden... Ik heb inmiddels een hele verzameling van die plastic potjes. Doorschuifsysteem. Soms doe ik even een ronde en krijgen de planten waarvan de wortels aan de onderkant door de gaten te zien zijn een maatje groter. Zo zijn ze makkelijker te versjouwen... (zoals nu staan ze allemaal lekker buiten in de regen op m'n balkon... :-))

Wat ook wel ideaal is zijn de simpele oranje aardewerk potten (die ik best leuk vindt in combinatie met al dat groen) met een onderschotel erbij. Zo'n pot kun je onderdompelen en zodoende blijft de aarde langer vochtig zonder dat je planten er last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
29-08-2018 17:36
Okay, ik pot ze altijd over, omdat ik die plastic potten zo lelijk vind en vaak niet passen in een keramiek pot ( die ik dan net op het oog heb :proud: :facepalm:
Ja... juist die leuke met een smalle(re) hals. Je kunt dan voor de zekerheid onderin van die seventies hydrokorrels doen... voor de zekerheid, als je toch te royaal blijkt te gieten. :)
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
29-08-2018 18:09
Ja... juist die leuke met een smalle(re) hals. Je kunt dan voor de zekerheid onderin van die seventies hydrokorrels doen... voor de zekerheid, als je toch te royaal blijkt te gieten. :)
Veel keramiekpotten kunnen wit uitslaan als er van binnenuit de pot water tegen de pot komt. In die gevallen kun je het best ook nog een binnenhoes gebruiken om je pot tegen dat doorslaan te beschermen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven