Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Ow ik krijg echt helemaal zin om nieuwe planten te kopen! Gelijk morgen mijn plantjes weer eens lekker vertroetelen. Mijn grote trots, mijn rozemarijnstruik, telt niet mee want die staat buiten. Wel voor het raam :)

Grote planten zijn alleen zo duur, en ik zo ongeduldig. Op marktplaats staat in dr omgeving niet veel. Wel een grote plant voor 100 euro, zonder stenen pot. Dat is me wat te duur.
Een yucca stekje in de buurt gevonden . Stond alleen geen prijs bij, hoop dat ze een bericht terug stuurt.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 16:02
Is goed frambozen! Misschien maak ik wel een filmpje voor mm hippe insta account.


Apatura, wat staat jou calathea er prachtig bij! Petje af! Mijne is lang zo vol niet, wat mooi!
Ssst vers van de intratuin. Hij bloeit ook met 4 bloemen inmiddels.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb alleen lichtgroene (geelgroene) planten. Dat is mijn lievelingskleur. Het doet lenteachtig aan en ik word er vrolijk van. Ik heb voornamelijk krulvarens (1 al heel oude) en die planten met koraal-achtige "bladeren". Ik weet de naam niet.
De koele groenen komen er hier niet in.
Van planten in glazen vazen krijg ik het benauwd. Ik heb het gevoel dat ze heel de dag tegen me schreeuwen:"laat me eruit!!" :-D
Alle reacties Link kopieren
Gave pot Koettie! Heel veel succes daarmee, hopelijk komt het allemaal nog goed. Maar dat zal vast met jouw groene vingers. :D

Herfstappeltaart :hihi:

Ik bedacht me net ineens dat een familie lid nog een grote glazen fles voor mij had staan. Toch maar even snel langsgaan!

Ook hier veel uitgeslagen potten aan de onderkant, nooit zo over nagedacht totdat ik de potten verschoof en er schimmel in mijn vensterbank/kast etc zat. Die er ook niet meer uit te krijgen is. :facepalm: Gelukkig allemaal op plekken die toch nog moeten worden vervangen, dus niet heel erg. Sinds die actie doe ik een laagje met plastic/aluminium folie en daar hydro korrels op. Iets anders kon ik nog niet echt bedenken en ik vind de potten te mooi om naar de kringloop te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Frambozen, je hebt daar speciale binnenpotten voor die je onder de rand van je buitenpot af kunt knippen. Dat zijn dit soort dingen: https://www.warentuin.nl/potterie/schot ... nenpotten/
Alle reacties Link kopieren
Hydrokorrels hebben niet gek veel nut. De wortels groeien daar gewoon tussendoor en dan staan de wortels nog in water. Binnenpotten hoeven niet maar wel een gat in de bodem, kan je zo boren. Want laagje water is, bij de meeste planten iig, byebye. Behalve bij mimosa, die staat bij mij altijd in een laag water.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 20:10
Hydrokorrels hebben niet gek veel nut. De wortels groeien daar gewoon tussendoor en dan staan de wortels nog in water. Binnenpotten hoeven niet maar wel een gat in de bodem, kan je zo boren. Want laagje water is, bij de meeste planten iig, byebye. Behalve bij mimosa, die staat bij mij altijd in een laag water.
Een gat in de bodem lost het schimmelprpbleem niet op :)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
29-08-2018 20:12
Een gat in de bodem lost het schimmelprpbleem niet op :)
True. Is 't schimmel of kalk? Kalk uitslag heb ik ook maar schimmel geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Kalk heb ik hier ook last van, maar dit is echt schimmel. Er staan blauwe kringen in mijn vensterbank, precies in de maat van de potten. Oeps. :$

En dat hydrokorrels niks doen heb ik hier nog niet echt last van gehad of opgemerkt. Je zal vast gelijk hebben hoor!

Nummer*Zoveel Dankje, daar had ik nog nooit van gehoord! Vind zo’n oranje rand van een pot altijd zo lelijk, maar dit ziet er vast beter uit!
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-08-2018 20:16
True. Is 't schimmel of kalk? Kalk uitslag heb ik ook maar schimmel geen last van.
Zowel kalk als schimmel komt doordat de pot van binnenuit vochtig wordt.
Alle reacties Link kopieren
Frambozen schreef:
29-08-2018 20:52
Kalk heb ik hier ook last van, maar dit is echt schimmel. Er staan blauwe kringen in mijn vensterbank, precies in de maat van de potten. Oeps. :$

En dat hydrokorrels niks doen heb ik hier nog niet echt last van gehad of opgemerkt. Je zal vast gelijk hebben hoor!

Nummer*Zoveel Dankje, daar had ik nog nooit van gehoord! Vind zo’n oranje rand van een pot altijd zo lelijk, maar dit ziet er vast beter uit!
Je moet ze altijd iets groter kopen dan de maat van de pot, en dan druk/vouw je ze erin en knipt ze af net onder de rand van de pot. Als het goed is, zie je er met aarde en plant erin bijna niks meer van.
Frambozen schreef:
29-08-2018 20:52
Kalk heb ik hier ook last van, maar dit is echt schimmel. Er staan blauwe kringen in mijn vensterbank, precies in de maat van de potten. Oeps. :$

En dat hydrokorrels niks doen heb ik hier nog niet echt last van gehad of opgemerkt. Je zal vast gelijk hebben hoor!

Nummer*Zoveel Dankje, daar had ik nog nooit van gehoord! Vind zo’n oranje rand van een pot altijd zo lelijk, maar dit ziet er vast beter uit!
Ik knip de rand van plastic binnenpot eruit als je die nog kunt zien.
Alle reacties Link kopieren
wat een leuk topic!!
vroeger kon ik er geen kloot van, alles ging dood
maar nu sinds 2/3 jaar heb ik de smaak echt te pakken
Dus leuk om mee te schrijven in dit topic

hoe hadden jullie planten de warmte overleefd? hier is er bijna 1 aan onderdoor gegaan...
Weet je wat ik zo jammer vind. Van mijn 2 anthuriums is dat de bladeren naar het raam wijzen, zodat ik naar de achterkant van de bladeren zit te kijken. Maar daar is niks aan te doen lijkt me.

Ben ook gek op orchideeën. Heb er nu 3, als ze uitgebloeid zijn dan knip ik ze af en dan komen er na een paar weken of maanden weer nieuwe takken. Ik krijg van mijn man dus ook nooit een nieuwe meer :(
anoniem_370916 wijzigde dit bericht op 29-08-2018 21:17
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sommige potten hebben dat. Ligt meer aan de pot dan aan wat er in zit.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt volgende week weer mooi weer! Ga ik een aantal planten lekker buiten zetten. Zon is nu niet meer zo heel fel.

Deze week twee sanseveria's verpot. Ze zaten helemaal vast in de oude pot, het was dus hard nodig. Over een tijdje wil ik ze scheuren en dan cadeau doen. Ze zijn goed gezond dus doen niet onder voor een 'nieuwe' plant.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
29-08-2018 21:08
Weet je wat ik zo jammer vind. Van mijn 2 anthuriums is dat de bladeren naar het raam wijzen, zodat ik naar de achterkant van de bladeren zit te kijken. Maar daar is niks aan te doen lijkt me.

Gewoon regelmatig even draaien. Ze groeien naar het licht.

Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
29-08-2018 21:15
Sommige potten hebben dat. Ligt meer aan de pot dan aan wat er in zit.

Bedoel je dat wit doorslaan? Dat komt doordat er van binnenuit vocht in de pot komt. Als je de pot daartegen beschermt, blijft hij gewoon zijn kleur behouden.
@nummerzoveel, logisch! Had ik even niet over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
29-08-2018 21:02
wat een leuk topic!!
vroeger kon ik er geen kloot van, alles ging dood
maar nu sinds 2/3 jaar heb ik de smaak echt te pakken
Dus leuk om mee te schrijven in dit topic

hoe hadden jullie planten de warmte overleefd? hier is er bijna 1 aan onderdoor gegaan...
Ik heb vooral tropische planten dus hier was het een maand van gigantische groei. Heb wat dingen moeten verplaatsen want paste niet goed meer. M'n goeldii is twee keer zo groot geworden!
Alle reacties Link kopieren
Heeft hier iemand nog een goede tip tegen wolluis? Ik heb een aantal planten met wolluis en ik kom er maar niet vanaf. Ik weet wel welke plant de bron is, dat is nu net de plant die ik heel graag zou willen redden en behouden, die andere ben ik iets minder aan gehecht.
Ik heb al spray geprobeerd, (groene fles, ecostyle of pokon denk ik), aanstippen/inkwasten met heel erg zout water (een keer gelezen op internet), alles er gewoon afspuiten met een harde waterstraal, het helpt steeds maar even en daarna komen die krengen gewoon weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Ik heb de bron (orchideeen in en glazen vaas met jutte zak) weggedaan en gevolgen (gordijn en een houten windlicht) in de vrieskou gezet en goed schoongemaakt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Koettie schreef:
29-08-2018 10:44

@lucifer, wat jammer!! Zou daar ook va balen zeg. De grond afsluiten met iets van zand, zou dat helpen? Daar kunnen die vliegjes niet in volgens mij.
Ik ga dat eens proberen, nooit aan gedacht. ook de tuinboer niet.

Ga ik eens kijken welke plant ik ga helen en testen.
En ik zag hele gave grote glazen potten/weckpotidee en ga daar een ecosysteempje van maken. Die zit dicht dus geen rouwvliegjes. En als ze er uit groeien haal ik er wel wat uit.
Alle reacties Link kopieren
TruusvanTexel schreef:
30-08-2018 11:43
Heeft hier iemand nog een goede tip tegen wolluis? Ik heb een aantal planten met wolluis en ik kom er maar niet vanaf. Ik weet wel welke plant de bron is, dat is nu net de plant die ik heel graag zou willen redden en behouden, die andere ben ik iets minder aan gehecht.
Ik heb al spray geprobeerd, (groene fles, ecostyle of pokon denk ik), aanstippen/inkwasten met heel erg zout water (een keer gelezen op internet), alles er gewoon afspuiten met een harde waterstraal, het helpt steeds maar even en daarna komen die krengen gewoon weer terug.
Volgens mij moet je ze aanstippen met spiritus! Daar gaan ze dood van (logisch, heftig spul).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven