Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
30-08-2018 12:36
Volgens mij moet je ze aanstippen met spiritus! Daar gaan ze dood van (logisch, heftig spul).
Oh, dat ga ik proberen, in ieder geval op de plant die ik redden wil. Bij die anderen moet ik kijken of ik er goed bij kan komen. De potgrond helemaal vernieuwen en de pot goed schoonmaken, bedenk ik me, dat kan vast ook geen kwaad.

M’n moeder zette vroeger altijd een bakje spiritus neer met het gourmetten, want dan ging het niet zo stinken in huis zei ze. Ik heb me altijd afgevraagd wat nou erger is, gourmetlucht of die smerige spirituslucht. Maar voor m’n plant zet ik me over m’n afkeer heen!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Ik heb een paar planten, maar ik weet de namen (op m'n orchideeën en bananenplant na) er niet van :-$

Ik heb een vraag. Wij hebben best wat planten staan en ik heb m'n vriend eindelijk zo ver dat ik nog een plant mag (hij is niet zo van de planten). Nu groeien al mijn planten heel erg breed de kamer in, als een boom zeg maar. Maar ik zoek nu een plant die een beetje smal is, maar wel bladeren heeft natuurlijk, maar dus zonder dat ze meer dan 30 a 50 cm breed wordt.
Sorry, ik kan het even niet beter uitleggen :facepalm: Snapt iemand wat ik bedoel en heeft iemand tips? Ik kom niet verder dan een vrouwentong (opzich wel een optie) of een cactus (geen optie).
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Roxy, wat denk je van een pachira aquatica? Die groeien best wel compact en door de hogere stam lijkt die niet zo zwaar.
Verder herken ik het wel, ik moet mijn vriend ook overtuigen al vind hij de planten wel mooi staan gelukkig :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik moest even googlen wat een pachira aquatica is, maar ik vind 'em een beetje saai. Ik zie net op marktplaats een avocadoboompje, ziet er mooi uit en is vrij smal. Even opzoeken wat die nodig hebben qua verzorging.

En ik heb ook maar gelijk even mijn bananenplant gestekt, waar ik eigenlijk al te lang mee heb gewacht, maar ben weer even helemaal geïnspireerd om weer wat beter voor m'n planten te zorgen dankzij dit topic.

Over potten gesproken, ik vind mooie potten altijd zo duur. De meeste wat grotere planten staan in ikeaprullebakken van een euro.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een paar jaar ook steeds beter met plantjes. Eerst kon ik alleen cactussen in leven houden, toen zelfs die niet meer (maar volgens mij lag dat ook aan het huis waar ik in die periode woonde), en nu blijven de meeste planten leven. Ik heb overigens geen flauw idee wat voor planten ik heb, behalve dat ik cactussen, vetplantjes, en groene planten heb. Zo'n 20 stuks in totaal.

Ik heb wel eens overwogen om zo'n ecosysteem in een fles te maken, maar heb geen geschikte fles gevonden tot nu toe. Moet zo'n fles een minimale grote hebben? Kan een flinke weckpot ook? Waar moet je op letten bij het kiezen van de plantjes?

Ik heb trouwens gelijk nog een vraag: ik heb twee planten geërfd, een vetplant en een groene plant (geen idee wat voor). De groene plant was zo'n 60 cm hoog toen ik 'm kreeg. Nu is komt 'ie tot zo'n 60 cm onder het plafond. Straks wordt 'ie te groot, dus wat t.z.t. te doen? Snoeien aan de top? En kun je groene planten stekken?
Momenteel heb ik 9 kamerplanten. Ze willen echter nog wel 'ns dood gaan ondanks dat ik ze water geef, dus ik moet regelmatig 'n plant vervangen. Maar 'n beetje groen in huis vind ik wel zo gezellig en ze gaan uiteindelijk 'n stuk langer mee dan 'n bosje bloemen dus das al winst.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook urbanjungle fan, gecombineerd met allerlei vintagemeuk :proud: Ik heb nu 6 kamerplanten.

Een huge monstera die deze zomer 4 nieuwe bladeren heeft gekregen. Een calathea van de supermarkt die het erg goed doet. Een hangpotloodplant (de enige die op die plek, want volle zon, overleeft), een gratis plant die ik kreeg bij zo'n macramé hangpotje, een aloë vera en een klein plantje met lichtgroen blad met donkergroene vlekjes.

Zodra het blad van mijn calathea gaat krullen, weet ik dat ik de planten water moet geven en dat is alles wat ik eigenlijk doe.

Mijn piepkleine balkon staat vol met bloemen. Vind het zo gezellig :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
29-08-2018 16:10
Ik neem daar even een twee stekjes van ;)

:proud: Ik heb nu/nog geen stekjes. Maar wie weet in de toekomst. ;)

Zo ik heb eindelijk dit topic even kunnen lezen.

Ik ben gek op plantjes. Heb er nu ruim 40 in de woonkamer en keuken en heb nog wel wat soorten op mijn verlanglijstje staan. En ik wil vooral nog méér. :D

Planten die ik nu o.a. heb zijn: sanseveria's (mijn favoriet), aloë soorten, pannenkoekenplantjes, een paar dracaena soorten, graslelies, calathea, een Hottentot, philondendrons, een paar varens, wat peperomia's, begonia's (waaronder de polkadot), scindapsus, bananenplant, Chinees lantaarnplantje, schefflera, een gatenplant die dit jaar wel erg hard groeit en een wat wilder uiterlijk heeft gekregen. ;-D

Maar goed ik wil dus steeds meer. Op Pinterest en op kamerplanten-Facebookpagina's zie ik steeds zo veel leuks voorbijkomen. :kwijl:
En als ik bij het tuincentrum ben om kattenvoer te kopen moet ik altijd weer door de kamerplantenafdeling en dan zie ik weer veel te veel leuks.

Op dit moment staan bij mij op mijn wensenlijstje onder andere nog een sanseveria (eentje voor in de vensterbank) en nog een calathea soort die ik nog niet heb.

Ik hou ook wel van cactussen, ik zie tegenwoordig veel mooie bloeiende exemplaren voorbijkomen op Facebook. Maar ik durf ze niet aan te schaffen omdat ik bang ben dat mijn katten er in zullen belanden en daardoor zullen veranderen in stekelvarkens. ;-)

Ik hou van de gezelligheid die kamerplanten in huis brengen, en ik vind het verzorgen ook echt leuk. Ik maak iedere avond een ronde door mijn huis om te zien welke planten dorstig zijn en ik weer water moet geven.
En ook hebben een paar planten toch wel regelmatig een sproeibeurt nodig (vooral de varens).

Ik heb dus wel wat hangplanten, maar ik vind dat toch wel wat lastiger met water geven. Ik heb altijd ruzie met die macramé hangers dus ik haal ze er liever niet uit.

Leuke bloempotten vinden vind ik ook wel lastig. Ik hou van vrolijke kleuren als oranje, groen, geel, paars... En in de winkels is het vooral grijs, zwart, wit, taupe.
Ik scoor wel regelmatig wat bij de kringloop, maar grote potten kom ik daar nauwelijks tegen.

Ik zal binnenkort nog even kijken of ik wat foto's kan plaatsen. (Niet dat het zo spectaculair is, het is nog niet echt een jungle...)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ik vind een huis vol planten ook geweldig! Helaas hebben een paar van mijn planten de hele warme zomer niet overleefd (waarschijnlijk gecombineerd met mijn nog niet helemaal groene vingers), maar ik ga door. Ook wij hebben een plantenasiel, en daar ben ik best wel blij mee. Zo heb ik daar een cactusje vandaan, en een plant (ik ben ook een ramp in plantennamen) die echt heel mooi staat. Later zag ik hem staan toen broertje en ik door de intratuin liepen, en daar was hij gewoon 75,- ... Ik kreeg hem in ruil voor een stapel oude potten. Oh, en we hebben nog een grote, palmboom-achtige plant die we van een vriendin kregen. Die staat hier ook supermooi te zijn :D
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
30-08-2018 20:08

Ik hou van de gezelligheid die kamerplanten in huis brengen

Dat vind ik ook. Een ruimte gaat echt leven zodra er een mooie grote plant in staat.

Leuke bloempotten vinden vind ik ook wel lastig. Ik hou van vrolijke kleuren als oranje, groen, geel, paars... En in de winkels is het vooral grijs, zwart, wit, taupe.
Ik scoor wel regelmatig wat bij de kringloop, maar grote potten kom ik daar nauwelijks tegen.
Soms komen op marktplaats nog wel eens grote potten voorbij.

En ik heb laatst echt een prachtige pot gekocht bij een boutique-bloemist in Amsterdam. Echt zo’n exclusieve plantenwinkel met bijzondere (en prachtige) planten, bloemen en potten. Hij stond verstopt achter in de zaak en ik mocht hem voor ca 1/3 van de prijs meenemen. Zo blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er sterk aan te denken om een monstra in de hoek bij mn tv te zetten.
Ik heb 9 fruitkisten die mn tvmeubel + boekenkast gaan vormen. Daarnaast kan hij mooi staan en er zit een sterk oog in het plafond dus hij heeft gelegenheid om te klimmen :cheer:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
30-08-2018 21:45
Ik zit er sterk aan te denken om een monstra in de hoek bij mn tv te zetten.
Ik heb 9 fruitkisten die mn tvmeubel + boekenkast gaan vormen. Daarnaast kan hij mooi staan en er zit een sterk oog in het plafond dus hij heeft gelegenheid om te klimmen :cheer:
Leuk! Die van mij wordt een beetje een rommeltje, dus die moet ik opnieuw op gaan binden. Ik zoek me rot naar voorbeelden, maar kan er weinig over vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook al aan het googlen maar ik denk niet dat veel mensen hem zo groot laten worden.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben steeds elke plantennaam aan het googlen, want anders heb ik geen idee waar het over gaat. Maar van de calathea vind ik de leopardina echt super mooi. Nu wil ik die ook, terwijl ik net vanavond al een olifantenpoot (voor maar 10 euro inclusief pot!!) van marktplaats heb gestruind en morgen ook twee kleine stekjes ga op halen.
Eens kijken hoeveel planten ik neer kan zetten, voordat vriend iets opvalt :P.

Ik heb de monstra net ook gegoogled, maar is dat een klimplant? Zo ziet ie er helemaal niet uit?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Monstera :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
O wow, wat een berg plant!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
30-08-2018 20:08
:proud: Ik heb nu/nog geen stekjes. Maar wie weet in de toekomst. ;)

Zo ik heb eindelijk dit topic even kunnen lezen.

Ik ben gek op plantjes. Heb er nu ruim 40 in de woonkamer en keuken en heb nog wel wat soorten op mijn verlanglijstje staan. En ik wil vooral nog méér. :D

Planten die ik nu o.a. heb zijn: sanseveria's (mijn favoriet), aloë soorten, pannenkoekenplantjes, een paar dracaena soorten, graslelies, calathea, een Hottentot, philondendrons, een paar varens, wat peperomia's, begonia's (waaronder de polkadot), scindapsus, bananenplant, Chinees lantaarnplantje, schefflera, een gatenplant die dit jaar wel erg hard groeit en een wat wilder uiterlijk heeft gekregen. ;-D

Maar goed ik wil dus steeds meer. Op Pinterest en op kamerplanten-Facebookpagina's zie ik steeds zo veel leuks voorbijkomen. :kwijl:
En als ik bij het tuincentrum ben om kattenvoer te kopen moet ik altijd weer door de kamerplantenafdeling en dan zie ik weer veel te veel leuks.

Op dit moment staan bij mij op mijn wensenlijstje onder andere nog een sanseveria (eentje voor in de vensterbank) en nog een calathea soort die ik nog niet heb.

Ik hou ook wel van cactussen, ik zie tegenwoordig veel mooie bloeiende exemplaren voorbijkomen op Facebook. Maar ik durf ze niet aan te schaffen omdat ik bang ben dat mijn katten er in zullen belanden en daardoor zullen veranderen in stekelvarkens. ;-)

Ik hou van de gezelligheid die kamerplanten in huis brengen, en ik vind het verzorgen ook echt leuk. Ik maak iedere avond een ronde door mijn huis om te zien welke planten dorstig zijn en ik weer water moet geven.
En ook hebben een paar planten toch wel regelmatig een sproeibeurt nodig (vooral de varens).

Ik heb dus wel wat hangplanten, maar ik vind dat toch wel wat lastiger met water geven. Ik heb altijd ruzie met die macramé hangers dus ik haal ze er liever niet uit.

Leuke bloempotten vinden vind ik ook wel lastig. Ik hou van vrolijke kleuren als oranje, groen, geel, paars... En in de winkels is het vooral grijs, zwart, wit, taupe.
Ik scoor wel regelmatig wat bij de kringloop, maar grote potten kom ik daar nauwelijks tegen.

Ik zal binnenkort nog even kijken of ik wat foto's kan plaatsen. (Niet dat het zo spectaculair is, het is nog niet echt een jungle...)
Ik ben ook heel onhandig in hangplanten water geven :facepalm: . Giet er meer naast dan in de potjes... vooral die macramé - dingen zijn lastig :frusty: . Voordeel is dat ik nooit te veel water kan geven :mrgreen: ... dat gebeurt mij nog wel eens :-$
groentuintje wijzigde dit bericht op 30-08-2018 23:43
0.06% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
ninon schreef:
30-08-2018 18:56
Ik ben ook urbanjungle fan, gecombineerd met allerlei vintagemeuk :proud: :
:biggrin: :couple: me too
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
30-08-2018 20:08
:proud: Ik heb nu/nog geen stekjes. Maar wie weet in de toekomst. ;)

Zo ik heb eindelijk dit topic even kunnen lezen.

Ik ben gek op plantjes. Heb er nu ruim 40 in de woonkamer en keuken en heb nog wel wat soorten op mijn verlanglijstje staan. En ik wil vooral nog méér. :D

Planten die ik nu o.a. heb zijn: sanseveria's (mijn favoriet), aloë soorten, pannenkoekenplantjes, een paar dracaena soorten, graslelies, calathea, een Hottentot, philondendrons, een paar varens, wat peperomia's, begonia's (waaronder de polkadot), scindapsus, bananenplant, Chinees lantaarnplantje, schefflera, een gatenplant die dit jaar wel erg hard groeit en een wat wilder uiterlijk heeft gekregen. ;-D

Maar goed ik wil dus steeds meer. Op Pinterest en op kamerplanten-Facebookpagina's zie ik steeds zo veel leuks voorbijkomen. :kwijl:
En als ik bij het tuincentrum ben om kattenvoer te kopen moet ik altijd weer door de kamerplantenafdeling en dan zie ik weer veel te veel leuks.

Op dit moment staan bij mij op mijn wensenlijstje onder andere nog een sanseveria (eentje voor in de vensterbank) en nog een calathea soort die ik nog niet heb.

Ik hou ook wel van cactussen, ik zie tegenwoordig veel mooie bloeiende exemplaren voorbijkomen op Facebook. Maar ik durf ze niet aan te schaffen omdat ik bang ben dat mijn katten er in zullen belanden en daardoor zullen veranderen in stekelvarkens. ;-)

Ik hou van de gezelligheid die kamerplanten in huis brengen, en ik vind het verzorgen ook echt leuk. Ik maak iedere avond een ronde door mijn huis om te zien welke planten dorstig zijn en ik weer water moet geven.
En ook hebben een paar planten toch wel regelmatig een sproeibeurt nodig (vooral de varens).

Ik heb dus wel wat hangplanten, maar ik vind dat toch wel wat lastiger met water geven. Ik heb altijd ruzie met die macramé hangers dus ik haal ze er liever niet uit.

Leuke bloempotten vinden vind ik ook wel lastig. Ik hou van vrolijke kleuren als oranje, groen, geel, paars... En in de winkels is het vooral grijs, zwart, wit, taupe.
Ik scoor wel regelmatig wat bij de kringloop, maar grote potten kom ik daar nauwelijks tegen.

Ik zal binnenkort nog even kijken of ik wat foto's kan plaatsen. (Niet dat het zo spectaculair is, het is nog niet echt een jungle...)
Hier heb ik mijn cactus-verzameling in plantenkasjes staan van Ikea op de vensterbank :biggrin: . Ideaal voor zowel kinderen als huisdieren. Plus ze doen het beter in een warme windvrije omgeving ;-)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat veel geschreven. Jeej voor jungles! Ik ga morgen met moeders kringlopen voor potten enzo. Hopelijk goede buit want heb altijd te kort.
Ik heb nog een plek voor een plant, ongeveer een meter of 4 de kamer in en van het raam af. Moet het dus ook goed doen zonder direct licht.

Liefst niet te breed, dat ie wat meer de hoogte in groeit.

Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk allemaal! Ik heb een paar grote planten, een olifantenpoot en een bananenplant. Daarnaast wat kleinere zoals een koffieplantje en meerdere pilea's, allemaal gestekt van de eerste die ik kocht. De eerste is een experiment geworden, hij bleef maar groeien en ik heb hem gister een flinke pot gegeven. Maar... Hij was wat schreef gegroeid en de stam is nu geknakt door het gewicht van de bladeren :cry:
Wat nu? Moet ik hem laten steunen op een stokje? Of kan ik hem beter afknippen waar hij geknakt is een hopen dat de top wortels kweekt in een laagje water?
Alle reacties Link kopieren
@rockxy, een klimplant aan een mosstok zoals een Philodendron scandens of een Epipremnum? Avocado heeft veel licht nodig en doet het eigenlijk veel beter als ie buiten staat. Je kan wel makkelijk snoeien.

@tobbert, zo'n fles kan in elke maat. Je hebt veel sites met tips voor plantjes erin. Varens en fittionas doen het goed! En over je plant, alleen groene plant is beetje weinig info haha. Heb je een foto? Of een goede beschrijving?

@happybaby, ik zou 'm in water hangen!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Ik lees en schrijf (af en toe) graag mee.
Hier sinds een paar jaar ook helemaal blij met allerlei planten. Ga op mijn moeder lijken. :-)
Vooral de Sophora Prostata, Little baby vind ik een heel mooi plantje.
Hij staat binnen, maar kan ook buiten.
Ik ga even plaatjes plakken aanvragen.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Ik moet eigenlijk ook weer kringlopen voor schoteltjes/gebaksbordjes. Die zet ik onder mijn potten, en ik heb altijd te weinig ;-) Ik hoop ergens ooit nog meer van die dingen te vinden zoals ik onder de meeste van mijn potten heb staan, met een blauw motiefje. Maar in de kringloop waar we gisteren waren hadden ze toevallig een stapel dingen in dat motiefje, van soepkommen tot kopjes tot ... maar natuurlijk geen schoteltjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven