Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Mijn planten gaan altijd snel dood. (Te weinig zonlicht denk ik?) Ik heb daarom alleen sansevieria staan. Zo'n jungle huiskamer is mijn droomhuiskamer 😍
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het een uit de hand gelopen hobby. Ik had altijd wel wat planten maar aangezien ik elk jaar ongeveer verhuisde hadden ze nooit een lang leven bij mij. Het was altijd even aanpassen, ik heb in oude tochtige huizen gewoond waar alleen echte bikkels het overleefde. En daarna een flat, met aan drie kanten ramen en elke dag volle zon, dus alleen cactussen waren op hun gemak daar. Inmiddels woon ik twee jaar in een appartement met weinig direct zonlicht maar licht genoeg en kan ik de planten nemen die ik mooi vind, grote tropische planten die wel van licht houden maar niet van direct zonlicht. Ik ben er per week minimaal een uur mee bezig, als ik geen zin heb. Als ik een dagje vrij heb wat langer. Alles even verschuiven, onder de douche gooien, controleren en water geven.

Twee jaar geleden kreeg ik een paar planten en dat is nu uitgegroeid tot een verzameling van ruim 100 planten. Sommige heel gangbaar, sommige wat minder makkelijk verkrijgbaar.

Mijn leukste plant (en grootste heartbreak) is een grote bonte monstera die ik samen met mijn moeder heb opgehaald uit een stad in de buurt. Via marktplaats, was er zo blij mee! In de cabrio, dak open want hij was te groot en heel rustig via landweggetjes naar huis. Een echte oude reus. Helaas staat deze al een week of drie in quarantaine vanwege spint en ik word er inmiddels moedeloos van. Hij was zo mooi maar nu ik de ergste bladeren heb moeten snoeien en hij regelmatig buiten moet doorbrengen vindt hij het niet meer zo leuk.

En natuurlijk foto's!

Dit was m'n hoekje voordat de spint toesloeg. Daardoor moest ik alles even omgooien om besmetting te voorkomen.
Afbeelding

En zo erna. Er stond hier nog een hoop buiten voor controle
Afbeelding

De Calathea hoek. Gelukkig is m'n huisje niet te licht want ben gek op calatheas

Afbeelding

Philodendron goeldii met z'n gekke blad.
Afbeelding

Zelfgemaakte plantenfles. Nu twee jaar oud.
Afbeelding
Dischidia nummularia, een van mm favoriete plantjes die het nooit deden maar nu opeens wel. Ben benieuwd hoe 't in de winter gaat.
Afbeelding

Slaapkamer
Afbeelding

Studeerkamer
Afbeelding
koettie wijzigde dit bericht op 29-08-2018 10:19
29.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lol die katten staan zeker te loeren naar al die insecten die in die planten zitten.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
29-08-2018 10:09
Mijn planten gaan altijd snel dood. (Te weinig zonlicht denk ik?)
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-08-2018 14:20
Reden: Ongepast/privacy
4.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jaaa leuk topic Koettie!

Mijn droom is een jungle badkamer, vol met tropische planten. Badkamer is aan de noordkant, dus veel indirect licht. Rondom mijn bad is meer dan genoeg plek. Ben al wat begonnen, met een Philodendron Monstera Deliciosa, Schefflera Gold Capella (die ik weer kan gaan verpotten, haha) en een Zamioculcas. Genoeg groen dus, nu ben ik alleen nog op zoek naar tropische bloeiers. Heeft er iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Frambozen schreef:
29-08-2018 10:21
Jaaa leuk topic Koettie!

Mijn droom is een jungle badkamer, vol met tropische planten. Badkamer is aan de noordkant, dus veel indirect licht. Rondom mijn bad is meer dan genoeg plek. Ben al wat begonnen, met een Philodendron Monstera Deliciosa, Schefflera Gold Capella (die ik weer kan gaan verpotten, haha) en een Zamioculcas. Genoeg groen dus, nu ben ik alleen nog op zoek naar tropische bloeiers. Heeft er iemand tips?
Ik ben niet zo van de bloeiers maar calatheas kunnen heel mooi in een badkamer! Niet teveel licht, lekker vochtig. En je hebt echt prachtige grote soorten zoals de orbifolia of de Ornata.
Ik ben er gek op.

Alleen in dit huis betekend planten en een licht vochtige bodem/grond geheid dat ik om kom in de rouwvliegjes.

Niets werkt, ze blijken in je huis te zitten en zodra er een plant ( anders dan een cactus of vetplant) binnen komt vliegen ze er weer.

Aaltjes en andere niet natuurlijke middelen al gehad, niets werkt.

Dus nu heb ik vooral veel cactussen. :-D

Maar ik zou zo graag veel meer groen in huis willen.
Alle reacties Link kopieren
Gaaf! Mooie verzameling Koettie!

Ik heb ongeveer 25 planten staan nu, er is niet zoveel ruimte voor nog meer helaas. Hoewel ik nog wat aan het schuiven ben zodat er binnenkort een mooie stippenbegonia bij kan :D

Mijn succesnummer is de Dracaena Fragrans, die doet het al jaaaaaren en groeit steeds uit z'n pot. Ook diverse calathea's doen het erg goed, zo mooi met dat prachtige blad.

Pilea Peperomioides blijft een zorgenkindje hier, na een jaar leggen ze steeds het loodje. Maar dan heb ik wel één baby kunnen stekken, dus hij leeft wel voort... Hij staat licht, maar geen direct zonlicht en krijgt een beetje water zodra de grond echt droog is (nu één keer per 14 dagen ongeveer). Af en toe plantenvoeding. Wat gaat er mis?
Alle reacties Link kopieren
Wat een gave kamerplanten heb je Koettie :heart:

Ik ben er sinds kort ook achter dat calatheas niet van veel licht houden :A: , vond het al zo raar dat ze zo snel sneuvelde hier :facepalm:
Maar heb een nieuwe calathea gekocht, en diegene die het wel overleefd heeft, houdt wel van licht gelukkig ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
@stippensokken, minder voeding geven! Of geen. Pannekoekjes hebben niet zoveel nodig en de meeste planten gaan dood door teveel verzorging ipv te weinig.

@lucifer, wat jammer!! Zou daar ook va balen zeg. De grond afsluiten met iets van zand, zou dat helpen? Daar kunnen die vliegjes niet in volgens mij.

Hier 'alleen' last van spint.. M'n machtige monster is nu extreem treurig van het heen en weer gesleep, dagelijks onder de douche en de spint. Ben het zooo zat en elke andere plant had ik al weggedaan maar was zoo gelukkig met deze. Zit eraan te denken om hem helemaal terug te snoeien en elke streng in een aparte pot te zetten. Ik twijfel er nog wel een tijdje over, veel te spannend.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Afbeelding
groentuintje wijzigde dit bericht op 29-08-2018 10:47
32.60% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Koettie, ik vind die plantenfles echt geweldig! Dat ga ik ook doen. Welk plantje zit er in?
Alle reacties Link kopieren
Zo dat is mijn bijdrage aan mijn urban jungle huis :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic Koettie en prachtige foto's al hier :heart:

Die Peperomiodinges doet het bij mij ook niet goed. Ze leven een half jaar en daarna is het einde plant. Dan koop ik maar weer een nieuwe want ik vind ze heel leuk maar ik vraag me wel af wat ik niet goed doe.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Moooi!
Bij mij overleeft niet veel maar toevallig staat voor vandaag op de planning kamerplanten kopen.
Ik ga weer eens een poging wagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben recent besmet :)
Hiervoor had ik nooit planten, want dat mocht niet van mijn ex :-[
Maar inmiddels heb ik "al" twee grotere kamerplanten, een klein plantje en binnenkort ga ik een erwtenplantje halen voor in een groen glazen bol die ik heb :) Helemaal blij mee! Weet alleen niet meer wat voor planten ik nou precies heb :whoops:
De ene is in ieder geval een palm en met wat googlen ben ik erachter dat de ander een olifantspoot is.
De varen die ik had gekocht heeft het helaas niet overleefd :(
Bij mij is de vereiste dat ik het een leuke plant vind, maar vooral dat hij niet gifitig is voor katten. De kat knaagt ook erg graag aan de olifantspoot haha, maar die weert zich kranig.
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
29-08-2018 10:45
Koettie, ik vind die plantenfles echt geweldig! Dat ga ik ook doen. Welk plantje zit er in?
Fionitas, syngonium en degene die het vooral goed doet is callisia turtle, die gaat soms de fles uit. Oh en een Schefflera
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Wat een mooie foto’s hier! Ik heb weinig planten in huis staan omdat het in huis of te licht of te donker is (en ik weinig verstand heb van kamerplanten). Wel heb ik een philodendron in huis van zo’n 40 jaar oud en een ficus van 25 jaar oud. Dat zijn dan ook planten waar je weinig tot niets aan hoeft te doen.
Tuinieren in de tuin doe ik wel graag, misschien moet ik me toch maar eens gaan verdiepen in de kamerplant.
Alle reacties Link kopieren
Wat gaaf zeg, al die planten hier! Wij willen ook graag meer planten, we hebben het afgelopen jaar ons huis verbouwd dus dan leek het ons niet handig om steeds met die planten te moeten slepen, maar inmiddels is ons huis er klaar voor dus ik doe hier graag wat inspiratie op! We hebben nu net een winkeltje in de buurt ontdekt met allemaal gave kamerplanten, en daar kun je zeggen wat voor stijl planten je zoekt en dan gaan zij voor je op zoek.

Wij hebben op het moment alleen een grote soort palmachtige plant (een beetje al die linkerplant op de allereerste foto), wat kruiden en een lelijk vetplantje die een vriend ooit bij ons heeft achtergelaten met de woorden "ik haal hem morgen op" en nu al 2 jaar bij ons staat. Elke keer "vergeet" hij hem mee te nemen, maar ik wil hem ook niet weggooien ondanks dat het echt een lelijk ding is. Hij is 1 keer bijna dood gegaan toen ik hem achter een gordijn had verstopt en maandenlang was vergeten water te geven, maar inmiddels is hij weer tot leven gekomen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je trouwens in godesnaam die plant in de fles gekregen? :-D
Want ik moet die erwtenplant ook door zo'n opening zien te wurmen...
Wij hebben zo'n urban jungle. Driekwart van de planten is nep, dus nauwelijks onderhoud. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik heb zo'n veertig planten... de meeste zijn klein. Sommige zijn inmiddels flink wat keren verpot, dat vind ik het leukste... Mijn trots is een grote Pannenkoek, die ik als miniplantje heb gekocht, ooit. En een Ficus Lyrata... wel groot gekocht dus een rib uit mijn lijf... maar hij staat prachtig.

Wat ontzettend jammer van je Monstera... Ik heb er eentje zonder gaten (zal dus wel een ander merk zijn, maar geen idee wat) die er ook last van heeft. Ik besproei 'm met water met een beetje spiritus en handzeep... tip die ik op internet heb gevonden en die lijkt te helpen.

Ik heb ook een Dieffenbachia waarvan ik al veel bladeren heb moeten verwijderen omdat er geelbruine randen aan kwamen. Waar zou dat van zijn? Tocht? Toch teveel zon? Ik lees tegenstrijdige dingen. Hij bloeit nu wel, misschien dat hem dat teveel energie kost.

Wel leuk om mee bezig te zijn! Inderdaad... een paar jaar geleden (toen je dus ook al een topic wilde starten) had ik nog geen plant in huis. Ik ben duidelijk een meeloper... :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven