Katten...natvoer

08-09-2018 11:11 61 berichten
Op 1 of andere manier kan ik niet in het kattentopic reageren.
Dus toch maar een topic aan t schrijven.
Ik heb al flink wat gegoogeld ..maar wordt er weinig wijzer van.
Onze kat krijgt 2x per week zo'n zakje natvoer.
Is dat genoeg..teveel of te weinig.
Dit is mijn 1ste kat , wil t graag goed doen.

Hoe doen jullie dat ?

P.s er staat altijd een bakje met droge brokjes voor hem.
je doet het echt goed
zorg wel voor kwalitatief goede brokjes.
Mijn katten krijgen 1x per jaar natvoer.

Op hun verjaardag :)

Zolang katten een goed gebit hebben en voldoende drinken zijn goede brokken voldoende.
In mijn optiek beter zelfs, die prut uit blik of zak hebben ze niet nodig. Harde brokken is goed voor het tandvlees en tegen tandsteen.
Van natvoer gaan ze vieze stinkpoep maken.

Wat ik wel regelmatig doe (ook niet heel vaak, eens in de maand ofzo) is een kipfilet koken en die in kleine stukjes geven.
Vinden ze geweldig!
ouwewijsneus schreef:
08-09-2018 11:12
je doet het echt goed
zorg wel voor kwalitatief goede brokjes.
Ik heb de zakjes van Felix , zijn dat goede ?
Pipistrello schreef:
08-09-2018 11:25

Wat ik wel regelmatig doe (ook niet heel vaak, eens in de maand ofzo) is een kipfilet koken en die in kleine stukjes geven.
Vinden ze geweldig!
Ja dat vind onze kat ook heerlijk , dan staat ie al naast me bij de aanrecht als ik ermee bezig ben.
Die van mij krijgen een blikje (80 gram) per dag met zijn tweeën. Die doen het ook prima.
Beppie199 schreef:
08-09-2018 11:26
Ik heb de zakjes van Felix , zijn dat goede ?
ik zou zeggen laat je eens voorlichten in een dierenspeciaalzaak. De brokjes van Felix zijn van een zeer matige kwaliteit. Een goede kwaliteit hoeft trouwens niet meer te kosten.
Ik heb tegenwoordig gewone brokjes en XXL brokken staan.
(één van de katten is een grote Maine Coon en de ander een klein frummel met kleine tandjes)
De XXL brokken vinden ze beide helemaal geweldig, zijn ze een partij druk mee. Die zin altijd als eerste op :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Even tussendoor: die kipfilet, kook je die in z'n geheel, dan snijden en af laten koelen? Die van ons (zijn nu net 1) krijgen alleen brokjes, maar ik vind het wel leuk voor de afwisseling af en toe iets anders te geven.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
08-09-2018 11:39
Ik heb tegenwoordig gewone brokjes en XXL brokken staan.
(één van de katten is een grote Maine Coon en de ander een klein frummel met kleine tandjes)
De XXL brokken vinden ze beide helemaal geweldig, zijn ze een partij druk mee. Die zin altijd als eerste op :biggrin:
Hmm, dit klinkt interessant.
Van welk merk zijn die XXL brokken en kan je die dus ook gewoon aan een normaal formaat huistuinenkeukenkat geven?
...
Die van mij krijgen elke dag natvoer met wat brokjes
Supermarktvoer zoals Felix en Whiskas zou ik niet nemen. Zit in verhouding erg weinig vlees in.
Als leidraad zou je kunnen kijken bij de ingrediëntenlijst; wat er het meeste inzit wordt als eerste genoemd.

Bijvoorbeeld Felix harde brokjes:
Samenstelling: Granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige eiwitextracten, oliën en vetten, plantaardige bijproducten, vis en bijproducten van vis (rode brokjes: 1,8% gedroogde zalm komt overeen enz enz

Hoofdbestanddeel is granen. Dat koop ik dan echt niet.
florita schreef:
08-09-2018 11:39
Even tussendoor: die kipfilet, kook je die in z'n geheel, dan snijden en af laten koelen? Die van ons (zijn nu net 1) krijgen alleen brokjes, maar ik vind het wel leuk voor de afwisseling af en toe iets anders te geven.

Ja, gewoon in z'n geheel in een pannetje koken. Als het stevig voelt is het gaar.
Vaak snij ik nog even doormidden om te kijken of er geen roze meer in zit, dan moet het nog iets langer.
Alle reacties Link kopieren
Geef je kat lekker een eendagskuikentje als je hem wilt verwennen. Te vinden in de vriezer van de dierenwinkel. Veel beter voor ze dan een zakje met natte kattentroep.
Don't get high on your own supply.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
08-09-2018 11:42
Hmm, dit klinkt interessant.
Van welk merk zijn die XXL brokken en kan je die dus ook gewoon aan een normaal formaat huistuinenkeukenkat geven?
Ik meng zelf Smilla XL en BK van Royal Canin.
Goed tegen tandsteen, en mijn Brit slikt nu niet door zonder te kauwen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Calamitycat schreef:
08-09-2018 11:42
Hmm, dit klinkt interessant.
Van welk merk zijn die XXL brokken en kan je die dus ook gewoon aan een normaal formaat huistuinenkeukenkat geven?

Deze heb ik: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ult/448918

Het idee was om de kater met de grote mond en grote tanden wat aan het werk te zetten maar het kleine ding vindt ze ook leuk en lekker.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
08-09-2018 11:46
Ja, gewoon in z'n geheel in een pannetje koken. Als het stevig voelt is het gaar.
Vaak snij ik nog even doormidden om te kijken of er geen roze meer in zit, dan moet het nog iets langer.
Waarom koken jullie het? Ik geef regelmatig stukjes rauwe kip.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
08-09-2018 11:48
Ik meng zelf Smilla XL en BK van Royal Canin.
Goed tegen tandsteen, en mijn Brit slikt nu niet door zonder te kauwen.
Ik ben echt blij met deze tip! Had geen idee van het bestaan van XXL brokken. Klinkt perfect want in ieder geval één van mijn katten is nogal een schrokop en slikt kleine brokjes vaak door zonder te kauwen.

Overigens krijgen mijn katten amper natvoer, eens per drie maanden ongeveer (en dan is het of natvoer of gekookte kipfilet), verder alleen maar brokken van een goed merk (RC). Ze doen het er erg goed op en hebben bijna geen tandsteen.
...
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
08-09-2018 11:49
Deze heb ik: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ult/448918

Het idee was om de kater met de grote mond en grote tanden wat aan het werk te zetten maar het kleine ding vindt ze ook leuk en lekker.
Dank :) Ik moet toch nog een bestelling doen bij Zooplus dus doe deze er meteen bij.
...
Tickel schreef:
08-09-2018 11:49
Waarom koken jullie het? Ik geef regelmatig stukjes rauwe kip.

Nooit over nagedacht dat rauw te geven eigenlijk.
Nu ik er wel over nadenk; zijn katten niet gevoelig voor salmonella? Of is dat alleen bij mensen?
Ik eet zelf geen vlees en vind een rauwe filet ook heel smerig aanvoelen. Die doe ik met een tang in het hete water :proud: Moet er niet aan denken dat ik die rauwe stukjes moet vastpakken.
Calamitycat schreef:
08-09-2018 11:54
Dank :) Ik moet toch nog een bestelling doen bij Zooplus dus doe deze er meteen bij.

Welke brokken (merk) eten jouw katten normaal? Ohh..lezen. RC schreef je al :)

Ik heb al jaren Smilla, bevalt heel goed.
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 08-09-2018 11:59
Reden: niet goed gelezen
7.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In rauw vlees kunnen parasieten voorkomen. Moet je toch wel mee oppassen. Aan de andere kant, als ze buiten iets vangen en opeten, is dat ook rauw natuurlijk.

Mijn katten krijgen meestal twee keer per dag 'nat' voer. Ik koop allerlei, van die sachets zie je tegenwoordig veel, maar het is mijn ervaring dat je de inhoud er alleen van de Whiskas 1+ en 7+ goed uit krijgt. Bij andere merken sta ik me toch een partij te kliederen en blijft er altijd nog wat achter in het zakje ook. Dat koop ik niet meer. Die Whiskas sachets in een doos van 12 zijn regelmatig in de uitverkoop.
De portiekuipjes van Aldi schijnen trouwens kwalitatief heel goed te zijn (er is maar weinig onderzoek aan dit soort diervoeding, maar deze is in elk geval uit een onderzoek als heel goed naar voren gekomen).

Nou, ik kan opeens niet meer typen tussen tekst die ik hier boven al heb gezet. Ik wilde daar hoeveelheid toevoegen. Dan maar hier. Ik geef per keer dat mijn katten 'nat' voer krijgen: een half sachet per keer, of een half mini-kuipje, of van een blik van 400 gram ongeveer 1/6 deel per kat. Verder krijgen ze een paar keer per dag een handje brokjes. Het is bij ons niet aan de orde gewoon een bakje neer te zetten en dat ze daar dan af en toe uit eten, want ze eten altijd alles meteen tot de laatste kruimel op. Het zijn de grootste vreetzakken die ik ooit heb gehad. Ze krijgen meer dan genoeg voer, maar likken ook nog alle borden af als ze kans krijgen, likken de pannen en schalen uit, lusten ook bijna alles. Ik geef ze tussendoor ook regelmatig een stukje van broodbeleg of kaas, of een stukje van zo'n snoepstokje voor katten etc. Heb gisteren bij de slager kippenlevertjes gekocht, die ga ik straks bakken of koken en dat krijgen ze dan vandaag als avondeten.
Ik schreef trouwens hier boven twee keer per dag nat voer, maar moet drie keer zijn. Ik kan dus niets wijzigen aan de tekst, raar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb altijd dezelfde kattenbrokjes , moet of kan je deze om de zoveel tijd qua smaak s wisselen of is het beter het bij 1 smaak te houden ?
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
08-09-2018 11:58
Welke brokken (merk) eten jouw katten normaal? Ohh..lezen. RC schreef je al :)

Ik heb al jaren Smilla, bevalt heel goed.
Ik denk dat ik ga overstappen op Smilla, in ieder geval voor de twee katers.
De wat oudere poezendame is erg moeilijk met eten, die wil eigenlijk iedere dag een ander smaakje dus voor haar heb ik 5 verschillende merken (waaronder dus RC en Purine one, de sensitive smaken) zodat ik madame iedere dag wat anders voor kan schotelen :)
...
Alle reacties Link kopieren
Beppie199 schreef:
08-09-2018 12:29
Ik heb altijd dezelfde kattenbrokjes , moet of kan je deze om de zoveel tijd qua smaak s wisselen of is het beter het bij 1 smaak te houden ?
Dat hangt m.i. echt van de kat af. Twee van mijn katten zijn al jarenlang tevreden met hetzelfde smaakje iedere dag maar zoals ik hierboven al schreef heb ik een moeilijk harig exemplaar die juist afwisseling wil anders eet ze niet.

Sommige katten hebben nogal gevoelige darmen waardoor ze het beter doen op één soort brok. Als je wisselt kunnen ze er last van krijgen. Beste is dan om langzaam te gaan mengen, een soort afbouw- en opbouwfase zeg maar.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven