Kat: metacam, nieren en artrose

09-09-2018 23:24 75 berichten
Hoi iedereen!

Ik ga het zo kort mogelijk houden:

Sinds mei gaat het minder goed met onze kat van (ongeveer) 14 jaar. Ze heeft al jaren last van beginnende artrose (waar ze Catflex voor krijgt, een voedselsupplement met oa glucasomine) en ze is ook nierpatiënt (geweest) (geweest omdat haar nierwaardes nu weer goed zijn sinds ze op een nierdieet zit).

In mei werd ze opeens heel erg ziek. We dachten aan een TIA ofzo, maar de dierenarts dacht niet dat het dat was geweest. Ze herstelde daarna vrij snel, maar sinds ongeveer juli doet ze weer vreemder. Ze durft niet meer alleen naar buiten, poept niet veel en blijft eigenlijk in haar vertrouwde cirkel, wat inhoudt dat ze gewoon rondjes om de tafel in de woonkamer loopt. Het kan best een soort dementie zijn, maar het blijf vreemd dat dit toch opeens is opgekomen (ook al moet ik wel zeggen dat ze jarenlang 's nachts miauwde, wat blijkbaar soms ook een symptoom is van dementie).

Sinds een aantal dagen gaat het beter met haar *afkloppen*. Ze vraagt meer om aandacht en ze loopt ook beter. Ze liep namelijk sinds mei en daarna sinds juli ook heel veel slechter. Onze oude dierenarts dacht in april dat ze eigenlijk geen pijn had, maar recent heeft onze nieuwe dierenarts geconcludeerd dat ze toch wel pijn moet hebben (door artrose. Sinds mei loopt ze slechter).

Nu komt dus de vraag: we hebben metacam meegekregen. Ik ben echter sinds de horrorverhalen op internet heeel erg tegen metacam. Het zou nierfalen geven en zelfs bij katten tot de dood hebben geleid. De dierenarts zegt dat hij het al 30 jaar zonder problemen geeft, maar ik denk dan ook: hij kan toch nooit zeker weten dat die katten uiteindelijk geen nierproblemen hebben gekregen door dat medicijn of dat ze er zelfs aan overleden zijn? Vaak kun je dat helemaal niet terugleiden naar een medicijn.

Ze krijgt op dit moment dus geen pijnstiller, omdat ik gewoon te bang ben dat als we dat eenmaal gaan geven, haar nieren snel achteruit zullen gaan. Ik weet dat je een dier geen pijn moet laten lijden, maar om haar leven nou drastisch te gaan verkorten terwijl ik persoonlijk denk dat ze niet vergaat van de pijn, vind ik moeilijk. Ze loopt namelijk nog steeds, soms ook lang achter elkaar. Ik denk dat ze inderdaad wel eens last heeft, maar nog niet zo erg dat ze niet wilt lopen of opstaan (ook al merk je soms, zoals vandaag, dat ze wel twijfelt om op te staan).

Ik vind het gewoon heel moeilijk. Alternatieven zijn er wel, maar dat zijn vaak of homeopathische middelen (wat ik toch ook altijd een beetje eng vind) of morfine achtige middelen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips, eventueel voor alternatieven? Ik maak me gewoon zorgen dat ze inderdaad wat pijn heeft, maar de afweging tussen wat pijn hebben en misschien nierfalen bezorgen, is erg moeilijk.

PS. Ik ben trouwens na heel veel lezen, dit tegengekomen:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10. ... b%3dpubmed

Een onderzoek, waaruit de conclusie bleek:

Long-term treatment with oral meloxicam (dit is volgens mij het werkzame middel in metacam) did not appear to reduce the lifespan of cats with pre-existent stable CKD, even for cats in IRIS stages II and III.

Interessant! Ik las namelijk ook al dat hele lage dosis van metacam soms zelfs ervoor zorgt dat de nierwaardes stabiel blijven bij chronische nierfalen, omdat het ontstekingsremmend is. Ik kan helaas zo 1,2,3 de link niet meer vinden.
Mijn katten hebben al vaker metacam gekregen, en met al hun kwaaltjes hebben ze geen last van hun nieren. Is het de bedoeling dat je het langdurig gaat geven?
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerlijke mening is dat je enorm egoïstisch bezig bent, rondjes lopen is een teken van onrust dus dat kan ze best doen omdat ze pijn heeft. De dierenarts geeft niet voor niets pijnstiller al ben ik het met je eens dat metacam best heftig is en ik ken alleen maar huisdieren die metacam hebben gekregen om hun laatste tijd pijnvrij te zijn. Bij paarden is het een veel gebruikt tijdelijk middel.

Geef je dier gewoon pijnstilling als het nodig is. Heb je zelf wel eens bijvoorbeeld kiespijn gehad? Zo’n erge pijn dat jij je hoofd tegen een muur wil rammen en alleen maar stil kan liggen of rondjes kan lopen uit onmacht omdat de tandarts sochtends pas open is? Zo kan je kat zich dus ook voelen he.
Alle reacties Link kopieren
Een kat laat geen pijn zien tot het vaak te laat is. Geef dat dier iedere 24 uur de juiste dosering metacam, anders laat je bewust je dier met pijn lopen
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn dierenarts is Metacam een soort ibuprofen voor katten. En niet erg om te geven.
Ik zou het dus geven.
Alle reacties Link kopieren
Katten showen geen pijn. Dieren over het algemeen niet trouwens.

Als je twijfelt over het middel, ga dan eens een andere dierenarts vragen als de huidige niet mee wil denken.

Je kan ook CBD olie proberen. Veel goede verhalen, geen persoonlijk ervaring. Ik geef mijn hond wat ik van de dierenarts kreeg. En ja ik speel wel met de dosis, omdat ik inmiddels hond zo kan lezen dat ik het in kan schatten.

Hou je ook het kwaliteit van leven in de gaten? Chronische pijn, nierfalen, tia's, specifiek gedrag. Heeft ze er nog wel zin in?
Horrorverhalen (niet wetenschappelijk) niet geloven, pubmed (wetenschappelijk) wel. Zo moeilijk is het toch niet? Kat met pijn laten rondlopen is geen optie als je om je dier geeft.
Ik had dus drie oudjes die er nu niet meer zijn. Een nierpatient wat uiteindelijk 20 is geworden en waar ik ook Metacam aan kon geven. Daar ging ik zeer spaarzaam mee om juist vanwege de nieren. Een 15 jarige die van een keelontsteking naar nierfalen naar hartkwaal en benauwdheid ging. Ik weet in dit geval niet of de oorzaak Metacam na keelontsteking is of de leeftijd. En een 18 jarige van schildklierprobleem, verschillende andere problemen en uiteindelijk epileptische aanvallen.
Wat vaak niet wordt meegenomen is een hoge bloeddruk waardoor je de andere symptomen zoals nierfalen uiteindelijk niet meer onder controle krijgt. Zo heb ik het tenminste begrepen. Ook gaat de slijtage van organen door de leeftijd gewoon verder, dat is niet te genezen.

Ik denk niet dat het goed is hoogbejaarden elke dag te voorzien van Ibuprofen. Ik wilde dit dus ook niet voor de oudjes in de vorm van Metacam. Er is ook nog een milder middel maar dan moet de dierenarts het bestellen en voorschrijven.

In de dierenwinkel zag ik nu dat ze CBD in tubes hebben voor honden en katten. Er is nog te weinig onderzoek naar gedaan op de effecten maar zou een optie kunnen zijn.
Tolfedine bedoel je of Onsior? Dat zijn ook NSAIDs. Wat dat betreft is er qua pijnstilling voor katten weinig keus, het is of een NSAID of opiaten. Dan heb je de keus uit Buprecare (onhandig, subcutaan en werkt maar 6-8 uur, bovendien mag je dat volgens de wet niet in huis hebben) of Tramadol (smerig drankje). CBD is niet bewezen, dus ik zou dat nooit als enige aan een kat met overduidelijke pijn geven.

Zelfs áls het slecht voor de nieren is, dan nog is het de afweging kwaliteit van leven vs. quantiteit. Het is je plicht als liefhebbend baasje om altijd voor het eerste te gaan.
Dat zal wel in jouw opinie maar het kost vreselijk veel moeite een nierprobleem voor zolang het duurt onder controle te krijgen om het vervolgens weer te ondermijnen met Metacam. Dus ik begrijp de afwegingen heel goed. Een kat wordt ook niet dusdanig onderzocht zoals bij de mens en een kat gaat ook niet aangeven on wat voor pijn het gaat. Oude nensen krijgen ook te maken met stramheid maar krijgen dan ook geen ontstekingremmers. Artrose is ook geen ontsteking voor zover het artrose is. Is het middel dan niet erger dan de kwaal?
Alle reacties Link kopieren
Gun dat beestje haar rust en laat haar inslapen.
Alle reacties Link kopieren
Opiaten zijn pas echt ongezond. Ik wil dat mijn beestje happy is. Dus evt een korter gelukkig leven dan een lang pijnlijk leven omdat ik niet met haar dood of kwaaltjes kan omgaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
miekemv schreef:
10-09-2018 07:36
Dat zal wel in jouw opinie maar het kost vreselijk veel moeite een nierprobleem voor zolang het duurt onder controle te krijgen om het vervolgens weer te ondermijnen met Metacam. Dus ik begrijp de afwegingen heel goed. Een kat wordt ook niet dusdanig onderzocht zoals bij de mens en een kat gaat ook niet aangeven on wat voor pijn het gaat. Oude nensen krijgen ook te maken met stramheid maar krijgen dan ook geen ontstekingremmers. Artrose is ook geen ontsteking voor zover het artrose is. Is het middel dan niet erger dan de kwaal?
Het is nog maar zeer de vraag of Metacam de nieren ondermijnt, volgens studies is dat bij een verstandige dosering helemaal niet het geval. Dat een kat niet aangeeft om wat voor pijn het gaat, maakt toch niet uit? Hij heeft pijn en moet geholpen worden. Daar ga je een beetje aan voorbij, het is een pijnstiller met ontstekingsremmende werking, geen ontstekingsremmer punt. En don't get me started over medicijngebruik bij oude mensen.

Dus nee, het middel is zeker niet erger dan de kwaal. Ik heb het ook langdurig gegeven aan katten met nierproblemen, die daardoor overigens niet zijn verslechterd. Wat moet je anders, het ging o.a. om botwoekering aan de wervels (ben de medische term even kwijt), dat is gewoon pijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat Google beter weet wat goed is voor jouw kat dan de dierenarts?
Mijn kat krijgt al jaren elke dag novacam ( is geloof ik vergelijkbaar) wegens artrose.
Liever een gelukkige kat die wat korter leeft dan een kat die stokoud wordt met elke dag pijn.
Hier staat iets over waar jij ook op doelt to;
https://www.mcvoordieren.nl/medicijnen-en-artrose-kat

Verder staat het gewoon in de bijsluiter dat nierfalen een bijwerking kan zijn. Vanuit het nieuws begreep ik dat mensen dan zouden overdoseren. Of het echt zo is, geen idee.
MinkeDeWit schreef:
09-09-2018 23:32
Mijn katten hebben al vaker metacam gekregen, en met al hun kwaaltjes hebben ze geen last van hun nieren. Is het de bedoeling dat je het langdurig gaat geven?
Ja, als het werkt inderdaad langdurig! Fijn dat ze in ieder geval geen last hebben van hun nieren! Het is echter wel zo dat de nieren wel beschadigd kunnen zijn, maar dat je dit nog niet kunt zien in een bloedonderzoek (je ziet het pas als volgens mij een heel groot deel van de nieren niet meer werkt). Ik zeg absoluut niet dat dit per se zo is, maar ik wil zeggen dat dus metacam ook schade kan geven zonder dat je het meteen weet.
Whatsinaname1988 schreef:
09-09-2018 23:35
Mijn eerlijke mening is dat je enorm egoïstisch bezig bent, rondjes lopen is een teken van onrust dus dat kan ze best doen omdat ze pijn heeft. De dierenarts geeft niet voor niets pijnstiller al ben ik het met je eens dat metacam best heftig is en ik ken alleen maar huisdieren die metacam hebben gekregen om hun laatste tijd pijnvrij te zijn. Bij paarden is het een veel gebruikt tijdelijk middel.

Geef je dier gewoon pijnstilling als het nodig is. Heb je zelf wel eens bijvoorbeeld kiespijn gehad? Zo’n erge pijn dat jij je hoofd tegen een muur wil rammen en alleen maar stil kan liggen of rondjes kan lopen uit onmacht omdat de tandarts sochtends pas open is? Zo kan je kat zich dus ook voelen he.
Dankjewel voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. Ik heb echter eerder het idee dat de rondjes lopen komt omdat ze wellicht dement is. En het is ook niet zo dat ik helemaal nooit metacam wil gaan geven, maar ik probeer het wel uit te stellen. Als ze namelijk zoveel pijn zou krijgen zoals jij nu beschrijft, dan zou ik het zeker gaan geven. Ik heb echter het idee dat ze dus niet zoveel pijn heeft zoals jij beschrijft, omdat ze nog wel vrolijk is en ook nog opstaat. Ze heeft slechte dagen en betere dagen, maar het komt eigenlijk niet voor dat ze niet vrolijk is of helemaal niet wilt opstaan. Ik denk dat opstaan ook pijnlijk kan zijn, maar als ze eenmaal loopt, het weer gaat. Als ik zou weten dat ze nog 3 maanden zou leven, zou het een ander verhaal worden, maar ik vind het moeilijk om zo'n heftige pijnstiller te gaan geven terwijl ze misschien gewoon wat lichte pijn heeft tijdens bepaalde bewegingen (zoals opstaan). Veel ouderen hebben dat en ik denk niet dat iedere bejaarde meteen zware pijnstillers daarvoor krijgt. Maar goed, ik snap echt wat je bedoelt, het blijft namelijk ook gissen.
little_angel89 schreef:
10-09-2018 06:31
Katten showen geen pijn. Dieren over het algemeen niet trouwens.

Als je twijfelt over het middel, ga dan eens een andere dierenarts vragen als de huidige niet mee wil denken.

Je kan ook CBD olie proberen. Veel goede verhalen, geen persoonlijk ervaring. Ik geef mijn hond wat ik van de dierenarts kreeg. En ja ik speel wel met de dosis, omdat ik inmiddels hond zo kan lezen dat ik het in kan schatten.

Hou je ook het kwaliteit van leven in de gaten? Chronische pijn, nierfalen, tia's, specifiek gedrag. Heeft ze er nog wel zin in?
Ze is nog vrolijk en houdt van knuffelen, dus nee, inslapen speelt nog niet.
Izzy_ schreef:
10-09-2018 07:23
Tolfedine bedoel je of Onsior? Dat zijn ook NSAIDs. Wat dat betreft is er qua pijnstilling voor katten weinig keus, het is of een NSAID of opiaten. Dan heb je de keus uit Buprecare (onhandig, subcutaan en werkt maar 6-8 uur, bovendien mag je dat volgens de wet niet in huis hebben) of Tramadol (smerig drankje). CBD is niet bewezen, dus ik zou dat nooit als enige aan een kat met overduidelijke pijn geven.

Zelfs áls het slecht voor de nieren is, dan nog is het de afweging kwaliteit van leven vs. quantiteit. Het is je plicht als liefhebbend baasje om altijd voor het eerste te gaan.
Dat snap ik, maar stel dat ze zware nierfalen krijgt en het overleefd: is ze dan alsnog gelukkig? Dan wordt ze alleen maar zieker en dan kun je metacam zeker niet meer geven. Ik snap echt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat, maar ik vind een gevaarlijk medicijn geven toch ook wel iets om over na te denken heel eerlijk gezegd.
karin6789 schreef:
10-09-2018 07:44
Gun dat beestje haar rust en laat haar inslapen.
Waarom?! Ze is nog vrolijk. Je gaat toch ook niet ouderen laten inslapen omdat ze last hebben van artrose? Bizarre reactie.
Nummer*Zoveel schreef:
10-09-2018 08:31
Waarom denk je dat Google beter weet wat goed is voor jouw kat dan de dierenarts?
Googlen laat verschillende kanten zien, de dierenarts is volgens mij vrij makkelijk met het geven van Metacam.
Aanvulling nog:

Zoals ik al zei is het niet mijn bedoeling om het nooit te gaan geven, maar ik probeer het uit te stellen. Het feit dat ze nog vaak vrolijk is en niet alleen ligt, is een goed teken. Maar ik moet er inderdaad toch nog even over nadenken, want pijn is inderdaad niet fijn. Maar ik ben ook bang: weegt het risico op zware nierfalen hoger dan wat pijn (wellicht alleen pijn met opstaan?)?
Alle reacties Link kopieren
Je zorgen om nietfalen snap ik heel goed, ik deel ze met je maar beesten met pijn zijn ook vreselijk verdrietig.
Zou je t niet kunnen proberen... 2 weken pijnstilling geven en s kijken wat er gebeurt.
Als poes ander gedrag gaat vertonen kan je gevoeglijk aannemen dat ze pijn heeft

Ik kreeg er nl een heel andere kat voor terug vrolijk, soepel springend en klimmend..
(ik neem inmiddels het risico voor lief omdat ik zie dat de kwaliteit van haar leventje echt veel beter is)

Wellicht kun je dan tzt een balans vinden tussen een lagere dosering novacam/metacam en een supplement (flexadin werkte hier best goed )
Teaus schreef:
10-09-2018 11:48
Je zorgen om nietfalen snap ik heel goed, ik deel ze met je maar beesten met pijn zijn ook vreselijk verdrietig.
Zou je t niet kunnen proberen... 2 weken pijnstilling geven en s kijken wat er gebeurt.
Als poes ander gedrag gaat vertonen kan je gevoeglijk aannemen dat ze pijn heeft

Ik kreeg er nl een heel andere kat voor terug vrolijk, soepel springend en klimmend..
(ik neem inmiddels het risico voor lief omdat ik zie dat de kwaliteit van haar leventje echt veel beter is)

Wellicht kun je dan tzt een balans vinden tussen een lagere dosering novacam/metacam en een supplement (flexadin werkte hier best goed )
Ja, dat zou wel kunnen. Ik ben echter ook bang dat ze misschien juist nierfalen heeft gekregen door metacam (ze heeft in het verleden wel eens metacam gekregen na een operatie), dus ik blijf wel op mijn hoede. Maar aan al deze reacties heb ik we lwat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven