Hoe leer je klussen?

18-09-2018 09:45 22 berichten
Door het te doen!

Duh.
Ik zou graag willen leren klussen, dingen als laminaat leggen, schilderen, behangen, maar ook een muur opnieuw stuken. Hoe word je een beetje handig met dit soort dingen? Ik zag dat Praxis en Hornbach workshops geven, leer je daar voldoende?

Aan ervaren klussers, van welke klussen vinden jullie dat beginners dat wel zelf kunnen en van welke absoluut niet?

Ik kom op deze vraag, omdat bij de zoektocht naar een koophuis het duidelijk is geworden dat vriend en ik veel dingen zelf zullen moeten aanpakken om het niet te duur te laten worden allemaal. Maar we hebben nooit meer gedaan dan slopen en muren schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Veel naar mn vader en schoonvader kijken. En tegenwoordig is het makkelijk, voor elke klus is er wel een you tube filmpje.
Alleen stucen doet bijna niemand zelf, zelfs mijn broer die bouwvakker is niet. Dat is een vak apart.
Verder: goed gereedschap en materialen. Met een action schuurmachine, verf en kwast kan je je werk mooi vern**ken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Schilderen en behangen kan je prima zelf. Moet er een nieuw plafond in die ook gestucd moet worden, dan besteden we dat uit. Laminaat leggen kan je ook zelf.
Een nieuwe badkamer hebben we ook niet zelf gedaan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Het meeste heb ik geleerd door met man mee te kijken en doen, die is superhandig. Schilderen, behangen, muurtje extra zetten, stopcontacten verplaatsen, andere deuren erin, laminaat leggen is allemaal prima zelf te doen.

Stucen zou ik echt altijd laten doen. Je kunt wel de werktijd enorm verkorten door het voorbehandelen zelf te doen: oneffenheden wegwerken, evt. al voorstrijk erop.
-nienke- wijzigde dit bericht op 18-09-2018 09:55
2.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn man en ik gingen samenwonen, kon hij net een spijker in de muur slaan. Door het gewoon te proberen, ging het klussen steeds beter.

Nu wonen wij in een jaren-dertig-woning en die heeft hij helemaal zelf verbouwd. Alleen de waterleidingen voor de badkamer heeft hij laten aanleggen. Daar had hij niet het goede gereedschap voor. Als hij van iets niet weet hoe hij het moet doen, kijkt hij naar Youtube. En soms lukt het niet, dan probeert hij het nog een keer.
quinta1976 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 09:58
17.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind stucen, alles voor de meter in de meterkast en alles met het gas dingen die je echt aan mensen met ervaring over moet laten. Verder kun je echt heel veel zelf. Vaak is het een kwestie van gewoon beginnen. En nog beter, de eerste keer een ervaren klusser meehelpen. Ik vind ook dingen die verder geen gevaar in kunnen houden makkelijke starters. Als je een laminaatvloer verkeerd legt, is dat jammer, maar verder gaat er niks mis mee. Als je elektra verkeerd doet heb je daar nog heel lang last van.
En inderdaad: goed gereedschap en goed materiaal. Met een blik hemaverf, action-kwasten en een stanleymes uit de aanbiedingenbak van karwei redt je het niet.
Een goed mes, goed handgereedschap bij een goede ijzerwarenzaak gekocht (verkocht door mensen met verstand van zaken!) en een fijne accutol met 2 accu's kun je starten. Een gevleugelde uitspraak bij de klussers in onze familie: liever 1 goeie (schroevedraaier) dan een heel setje kut.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, gewoon doen.

Ik heb zelf ons hele huis betegeld. Begonnen in de bijkeuken om te oefenen. Mijn man was van de afdeling laminaat boven, dat had hij in ons oude huis al eens gedaan. Op de slaapkamer. Behalve hij en ik komt daar doorgaans geen mens, dus als het dan niet 100% professioneel gedaan is, ziet dat toch niemand.

Reken alleen wel op wat meer tijd. Een professional die dagelijks tegels plaatst had het echt veel sneller gedaan dan ik. Maar ik ben wel mega trots op mezelf. En wat meer is; alle tegels liggen nog steeds vast op hun plek na 15 jaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
youtube filmpjes kijken en beginnen met iemand die het goed kan :)
Behangen doe ik met mijn moeder, we zijn een topteam. Schilderen kan ik zelf wel. Maar voor de rest kan ik eigenlijk ook niks haha.

Ik zit er dus eigenlijk al een tijdje over te denken om een youtubekanaal te beginnen om te leren klussen. Omdat ik het zelf ook nog moet leren, zie je dan meteen hoe ik het leer en wat nou echt moeilijk is en wat niet. Waar je aan moet denken voordat je begint. Materiaalkeuze. Etc.
Maarja, om nou echt die drempel over te gaan en het ook te doen...
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-09-2018 09:57
En inderdaad: goed gereedschap en goed materiaal. Met een blik hemaverf, action-kwasten en een stanleymes uit de aanbiedingenbak van karwei redt je het niet.
Een goed mes, goed handgereedschap bij een goede ijzerwarenzaak gekocht (verkocht door mensen met verstand van zaken!) en een fijne accutol met 2 accu's kun je starten.
Helemaal mee eens. Investeer in goed gereedschap en wees daar ook zuinig op. (Schoonmaken na gebruik en op de juiste manier opbergen bedoel ik daarmee.) Een schroevedraaier van een goed merk is misschien duur in aanschaf maar gaat tientallen jaren mee. Een 12 delig setje uit de 5 eurobak levert je frustratie op. Het prijsverschil zit hem in de hardheid van het metaal. Hetzelfde geldt voor het materiaal dat je gebruikt. Vaak is goedkoop bij dit soort dingen duurkoop.
Stucen, electra en loodgieterswerk; daar wagen we ons hier niet aan. Muurtje zetten, kleine oppervlakken betegelen, aftimmeren, laminaat leggen doen we allemaal zelf.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Fantastische tips! Bedankt! Ik heb nu een iets beter beeld van wat je zelf kan en wat beter niet, dus kan ik ook beter inschatten welke koophuizen in aanmerking komen voor een bod.

Ik ga maar eens beginnen met Youtube dan. En Zanahoria, laat even weten wanneer je je kanaal begint, dan heb je meteen één abonnee erbij.
Kan je misschien met iemand meeklussen? Ik heb alles geleerd van mijn vader door hem te helpen met klussen. Ik mis hem enorm bij het klussen.

Nu kan ik het zelf en leer ik het aan peuter. Als hij het leuk vindt kan hij mij later helpen.

Stucen, leidingen, tegels, elektra, houtbewerking en het onderhoud van mijn auto’s en ons witgoed kan ik hierdoor zelf.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
18-09-2018 10:12
youtube filmpjes kijken en beginnen met iemand die het goed kan :)
Behangen doe ik met mijn moeder, we zijn een topteam. Schilderen kan ik zelf wel. Maar voor de rest kan ik eigenlijk ook niks haha.

Ik zit er dus eigenlijk al een tijdje over te denken om een youtubekanaal te beginnen om te leren klussen. Omdat ik het zelf ook nog moet leren, zie je dan meteen hoe ik het leer en wat nou echt moeilijk is en wat niet. Waar je aan moet denken voordat je begint. Materiaalkeuze. Etc.
Maarja, om nou echt die drempel over te gaan en het ook te doen...
Gauw beginnen met dat kanaal, ik ben nu al fan. Ik kan niks. Ja, plannen maken hoe het allemaal moet worden, dat wel. Maar ik durf zelf nog geen spijker in de muur te slaan, omdat ik als de dood ben dat ik dan een leiding of kabel raak en onder stroom kom te staan of zoiets engs. Mijn man is wel handig, dus ik laat alles wat dat betreft aan hem over, maar dat voelt toch niet zo goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb het mezelf geleerd. Gewoon veel en vaak doen. Al doende wordt men er handiger in. Houd er rekening mee dat je nooit een professional zal worden, dus dat je gewoon langer over een klus doet. Vaak ook omdat het naast je baan/ studie/ andere bezigheden doet.

Ik houd mezelf altijd voor dat het ergste wat me kan overkomen is, dat als ik het volkomen verpest, ik een X bedrag heb weggegooid, en een hoop tijd. Hoogst zelden gebeurd overigens.

De dingen die ik zelf niet doe, zijn alles met elektriciteit en water, omdat als je iets fout doet, je in de problemen kan komen met je verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk een beetje per klus of ik er zin in heb of toch iemand laat komen, tot nu toe redden we ons wel met Youtube en klusfoldertjes van de bouwmarkt. Alleen buitenschilderwerk doen we niet vanwege hoogtevrees.

We hebben wel geleerd dat het handiger is om je klus te starten als de bouwmarkt ruim open is. Als je zaterdagmiddag start en het gaat mis, dan is het niet zo fijn als je moet wachten tot de bouwmarkt op zondag om 12uur open gaat.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Maak een lijst van wat je nodig hebt en koop alles als de Praxis op zaterdagen waarop alles 25 % korting heeft tussen 9 en 11 (wordt kort van te voren aangegeven). En houdt sowieso folders in de gaten voor aanbiedingen van spullen die je nodig hebt. Bij de Praxis kun je ook bonnen van de andere bouwmarkten (check hun site) inleveren voor korting. Juist in niet zo 'sexy' dingen gaat veel geld zitten, goede rvs schroeven, scharnieren, lichtknoppen, lijm, kwasten ed. Al die kleine dingen tellen vaak op, koop dus zo veel mogelijk met korting.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 21-09-2018 18:13
0.27% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Je tikt in bij Google: stopcontact aanleggen voor beginners of: stortbak zelf repareren voor beginners en je hebt zoveel leesvoer dat je al een deskundige bent voordat je eraan begonnen bent.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gas en Electra laat ik over aan een vakman (afgezien van bijv nieuwe lamp ophangen en aansluiten, dat is niet moeilijk en kan geen kwaad als je de stroom van die groep afzet) . Verder kwestie van met iemand meekijken of YouTube filmpjes kijken, gewoon proberen en niet wanhopig worden als iets niet in 1x lukt 😁
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik lees hier als doorgewinterde klusser nog goeie tips ook! :-D
Bedankt voor alle tips! Nog even en ik kan klussen als de beste. :-D
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-09-2018 09:49
Alleen stucen doet bijna niemand zelf, zelfs mijn broer die bouwvakker is niet. Dat is een vak apart.
Oh, ik wel. Ik heb het op het mbo geleerd. Dit jaar heb ik het samen met mijn vrouw gedaan, voor het eerst met profielen. Het is mooi geworden, maar het was wel moeilijk.

Mijn vrouw is goed in klussen, pakt alles aan. En ik was niet zo handig, maar ze heeft me veel geleerd omdat ze me gewoon klussen liet doen. En aanwijzingen gaf. Ik kan nu zelfs elektriciteit aanleggen. En als we iets beide niet weten/kunnen, kijken we wel een filmpje of vragen we het aan een handige vriendin.
Alle reacties Link kopieren
youtube
en vooral het zelf doen
je kan voorstellen bij kennissen die een woning gekocht hebben te helpen verbouwen en je het laten uitleggen door degenen die aanwezig zijn en het wel kunnen?
Verder kan je ook zelf een woning kopen en dan verbouwen maar misschien best eerst op een ander een beetje ervaring opdoen :-D
Zanahoria, heb je al een kanaal gestart?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven