Deur laten schilderen en slordigheidjes

22-09-2018 22:45 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,

Wil even de mensen die ervaring hebben met professionele schilders om advies vragen.

Ik heb de voordeur van mijn appartement en mijn hall laten schilderen door het best aangeschreven schildersbedrijf van de streek. Werken samen met toparchitecten, designers enzovoort. Op die manier hoopte ik min of meer verzekerd te zijn van een mooi resultaat. Want al de nodige verbouwingsellende meegemaakt.

En ik moet zeggen: de hall is prachtig. Heel egaal, rechte lijnen, supernetjes en mooi.

De deur zelf is ook mooi als je het geheel bekijkt. Maar hier en daar zie ik wat mindere details. Wat me bvb nogal stoort: ze hebben niet al het beslag eraf gehaald, wel spionnetje en rozet rond sleutelgat, maar de (zware) deurknop (zo’n dikke ronde metalen bol) niet.

En wat zie ik? Door ‘gul’ afplakken met tape is een heel randje onderaan en aan zijkant van de bol niet meegeverfd, daar zit je nog op het kale mdf! (Is veiligheidsdeur) Op andere plekken is er dan weer op de deurknop geverfd (randje erlangs).. En bovenaan lijkt door te weinig verf de deurknop nu te ver van de deur te staan. Ziet er slordig uit, vind ik.

Intussen zitten er op die hele deur vier lagen: 1 x primer, eerste afwerkingslaag, tweede afwerkingslaag, vervolgens werd er weer een beetje afgeschuurd (met een machine) omdat de schilder vond dat zijn finale laag niet mooi genoeg was (vond ik ook, strepen rond rozet van sleutelgat bvb plus ergens plekje vergeten), en hij heeft er daarna dus nog een derde laag op gezet.

Toen hij wilde weggaan, nadat alle tape was verwijderd, zag hij wel dat het idd niet zo ideaal was rond die deurknop. Ook wat bultjes en deukjes daar, trouwens. Plus de rozet van sleutelgat stond omgekeerd (met inkeping naar boven ipv onder). Maar het nu oplossen was geen goed idee, zei hij. We moesten wachten tot de verf droog was.

Zijn baas zou sowieso nog komen voor finale check binnen paar dagen en we konden het beter dan bekijken.
(Overigens was het die baas die eerste dag was komen afplakken)

Wat zou ik best doen?
Ik ga natuurlijk tegen die baas zeggen dat ik die kwestie v rond de deurknop slordig en onzorgvuldig vind. En die bobbels ook. En dat ik dat opgelost wil zien.

Maar wat is een goeie oplossing?
Snel-snel wat bijschilderen op de naakte mdf gaat ook niet mooi zijn, lijkt me, dat wordt dan knoeierig oplapwerk, denk ik. En vermoed dat ze voor zo’n ‘detail’ ook niet nog eens drie keer zullen willen terugkomen (primer en twee afwerkingslagen met nodige droogtijden). En de hele deur opnieuw is wellicht ook overdreven...

Iemand hier ervaring mee? En advies?

Baal er toch best beetje van... Had een gerenommeerd bedrijf genomen om juist zulke dingen niét mee te maken en een quasi perfect resultaat te hebben...

Alvast bedankt!
Geloof niet dat ik me er druk over zou kunnen maken. Maar bedrijf heeft gedeeltelijk slecht werk afgeleverd, zou eerst maar afwachten wat zij als oplossing aanbieden. Desnoods niet de volledige rekening betalen tot het is opgelost. Maar een gerenommeerd bedrijf wil geen slechte naam dus gaat vast niet nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alle punten doorgeven aan de baas en zeggen dat je verwacht dat het netjes opgelost gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring: de baas/eigenaar constateerde het euvel zelf (ook royaal afgeplakt rondom brievenbus en de schroefjes van het latwerk rondom het raampje niet opgevuld zoals was afgesproken). Ik mocht toen kiezen: zo laten en reductie op totaalprijs of prijs handhaven en laten bijwerken. Ik koos het laatste en dat is in 2x een half uur heel netjes bijgewerkt. Ik zie er in ieder geval niets van.

Hoe ze het precies hebben gedaan weet ik niet want ik was er niet bij. Het was iets van 1x schuren, ontvetten en verf (als primer). Na twee dagen weer iets bijschaven en verven. Toen was het mooi egaal. Ben er in ieder geval blij genoeg mee dat ze deze winter het binnenwerk komen doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik zou even afwachten hoe ze het oplossen. En met de hand blijf je dit soort dingen toch houden. Onze voordeur is vandaag in de verf gezet en ik zie ook nog kleine oneffenheden. Ook wat stof/zand dat er tegenaan is gewaaid tijdens het drogen. Tja, dat hou je toch als je het buiten schildert. Het wordt nooit zo strak als spuiten in een fabriek, zeg maar. Het blijft handwerk, dus ik zou over die deukjes niet zo moeilijk doen. Rondom die knop zou ik wel laten bijwerken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kreeg hij de knop niet los zonder te beschadigen. Ik zou gewoon een correctie verlangen.

Voor het hele gedoe had je zelf de deur op je gemak kunnen afschuren en verven; echt een klusje van niks.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Meestal kan je verf die op de knop terecht is gekomen, wegkrabben. Zeker de eerste dagen als de verf nog zacht is. Soms gebruik ik afplakband en als dat te lastig wordt dan doe ik een rondje krabben met een mesje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties, allemaal!

Ik ga inderdaad vragen om een correctie. Ik heb alles nog eens even grondig bekeken en bepaalde dingen kun je idd niet vermijden omdat het handwerk is en geen industrieel spuitwerk, pluisjes bvb. (ik zag bvb ook dat er onderaan een haartje mee ingeverfd was).

Maar dat van rond die bol ga ik toch aankaarten. Dat er wat verf op zit vind ik niet erg, dat zie je wel vaker. Maar dat er door al te royaal afplakken een stuk niet meegeprimed en geschilderd is, vind ik wél echt slordig en storend. Dat is niet te perfectionistisch, vind ik. Ook die bubbeltjes mogen wel weg.
Van professionele schilders mag je toch wel minstens een mooi egaal resultaat verwachten?

Ik ben wel geïntrigeerd door jouw verhaal, Lemoos! Met die brievenbus. Want is een heel gelijkaardig verhaal.
Ik kan me niet voorstellen hoe ze dat dan wegwerken zonder dat je er iéts van ziet. Bij een binnenmuur lukt dat makkelijk, als je niet te lang wacht met bijwerken tenminste. Maar ik heb altijd gehoord dat je dat bijwerken met lakverf altijd ziet.
Voor een echt 100% egaal resultaat moet je gewoon alles opnieuw doen, zou ik denken. (o jee, de schilder ziet me aankomen...)
Helemaal bijzonder omdat je brievenbus natuurlijk in het volle daglicht staat. Dan zie je elk klein oneffenheidje, dus als die er waren, had je het vast gezien, toch? Plus je hebt het vast grondig geinspecteerd na die bijwerking, neem ik aan?

Maar goed, ik ben geen expert. Wie weet kunnen ze het toch op mooie en onzichtbare manier...
Verre van expert haha.
Wel een arendsoog, maar twee linkerhanden. :-) Lastige combi.

Daarom neem ik dus een professional onder de arm, Retrostar. :)
(plus het is ook zo'n ingewikkelde stalen veiligheidsdeur met veel haken en ogen en details, begin ik echt niet aan)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik trouwens ook zie en wat me stoort: bij de tweede afwerkingslaag had de schilder een plekje vergeten en dat zie je nog steeds. De verf is daar net wat 'dunner', er lijkt wat blauwig door het wit te schijnen.

Zo jammer, want behalve dat, die deurknop en die rozet ziet het er zo mooi uit!

Dat kwam zo:
Toen hij hier kwam om de laatste correcties te doen (kitting mooi afschilderen enz), vertelde ik hem dat ik een vergeten plekje onderaan de deur gespot had. Hij gaf toe dat hij die dag wat te snel had moeten werken om bij een volgende klant te zijn. En zei dat hij de deur licht zou opschuren (dat doen ze dan met een machientje) en een derde afwerkingslaag zou geven. Dan zou je dat plekje niet meer zien, verzekerde hij me.
Maar je ziet het toch echt wel, jammer genoeg (plek die wat transparanter/wolkeriger is dan de rest van de deur die mooi egaal gelakt is).

Grrr...

Iemand dat al meegemaakt, zo'n lichtere plek? (toch 5 à 7 cm2 schat ik)
Hoe zouden ze dat kunnen oplossen?
anoniem_154838 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 20:08
10.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij het bijwerken hebben ze de ‘lijst’ van de brievenbus afgenomen. Ik zie er echt niets meer van en het is toch zijdeglansverf. Met hoogglansverf weet ik niet of dat zo bij te werken is, lijkt mij heel moeilijk.

Zal ook liggen aan de kleur, mijn voordeur is hagelwit. Als daar de zon op schijnt zie je minder dan op bijvoorbeeld donkergroen of blauw.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vind je erg pietepeuterig
Alle reacties Link kopieren
@ Lemoos: net even verfblik gecheckt dat ze achtergelaten hebben en is bij mij ook zijdeglanslak, geen hoogglans. RAL 9010, dus ook 'zuiver wit'.
Alle reacties Link kopieren
Mmm... baas bedrijf is net hier geweest.

Baas van het schildersbedrijf liet eerst uitschijnen dat ik overdreef (zei dat niet letterlijk, maar ik voelde het wel). Wat later gaf hij inderdaad toe dat het rondom de deurhendel wat slordig was. Maar zei dat dat kwam doordat die hendel niet goed recht op de deur stond (is wel waar, maar ik vind: dan hadden ze 'm eraf moeten halen, kan prima). Idem voor de rozet (die is er wel afgehaald). Dat dat heel moeilijk perfect werken is, op die manier, omdat je met een kiertje zit. En idd: wat te veel afgeplakt op een bepaalde plek.

Ik vroeg om bijwerken, maar dat leek hij onzin te vinden. Daarvoor vond hij het te veel pietepeuterige details. Hij bleef maar zeggen hoe mooi egaal het hele resultaat was (en dat is wel idd waar).

Ik zei nog: "Ik betaal je er wel een uur voor." Maar hij vond dat te veel gedoe voor zo'n klein euvel. Drie keer gevraagd, maar hij ging er niet op in, wimpelde het af. Te veel gedoe. Moest hij een uur rijden, dat doen, een uur terug zei hij.

En toen kwam hij met een ander voorstel.

Mijn bedoeling is om binnen het jaar ook de keuken en de badkamer te vervangen. Dat weet hij. En eigenlijk was het mijn bedoeling om als deze werken (deur buitenkant + overloop, wegens schade die deurenplaatser gemaakt had) goed uitgevoerd zijn, ook met hen in zee te gaan voor de schilderwerken.

Nu, ik moet zeggen: los van deze details (die ik écht wel beetje jammer vind), hebben ze mooi en egaal werk geleverd. Mooier dan ik al bij veel mensen gezien heb. Hij zei: "Als ze je keuken en badkamer gaan uitbreken en een nieuwe zetten, wees er maar zeker van dat ze ook krassen en dergelijke op je deur gaan maken. "
(Ik moest de deur in de RAL-kleur van de gang laten schilderen, moest van vereniging van eigenaren, anders had ik ook tot na verbouwing gewacht met die deur).
En hij zei: "Dan geven we je deur gewoon opnieuw een laag en zorg ik er wel voor dat die details in orde zijn." Met een beetje kitting, beetje schuren, enz.

Wat denken jullie hier nu van?
Ik heb enerzijds principieel zoiets van: je moet gewoon je werk goed doen tot in de details. Dat moet ik ook in mijn beroep. Doe nou gewoon die details nu.
Anderzijds: hij wil duidelijk niet, en ik kan hem niet dwingen. Ik heb ik geen zin in gedoe en stress, om die man nu te gaan achtervolgen en te gaan eisen dat hij die laatste details nog in orde brengt.

Ik kan het ook aan iemand anders vragen natuurlijk. (maar ja, weer andere materialen, verf enz, dat komt volgens mij ook niet goed).

Of ik laat het los. (voor mijn eigen geestelijke rust heb ik daar mss nog het meeste zin in).
En idd: heel grote kans dat die deur toch opnieuw geverfd moet worden na de 'grote'verbouwing...

Wat zouden jullie doen?
Jij, Lemoos?

Ik vroeg voor hij kwam mijn buurvrouw nog om een second opinion en zij is erg perfectionistisch. Zij zou het zo laten, zei ze....

Gedoe toch altijd, pff...
Alle reacties Link kopieren
Laten.
Dus je bent eigenlijk niet tevreden over het werk, en daarmee kletst hij zich voor een volgende klus bij jou naar binnen? Scherp van 'm. Ik zou het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een nieuwe deurknop kopen. Net een tikje groter. Of in een bouwmarkt zoeken naar een ring die er omheen past. Desnoods op maat laten (figuur)zagen en dan in dezelfde kleur verven en om die knop heen plakken.

Ofzo.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wow, zou hem zeker niet de volgende klus laten doen. Dan beloon je hem bij wijze van spreken nog ook.
Ik zou hem omdraaien, als je hem nu netjes afwerkt mag je de volgende klus ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat waren ook mijn eerste gedachten...

Anderzijds denk ik ook dat bijwerkingen zonder de hele deur overnieuw te doen erna ook niet mooi geweest waren. Niet op lakverf. Dat ligt er dan zo bovenop (in tegenstelling tot bij een muur, die verf
absorbeert). Misschien wordt het dan nog lelijker, nadrukkelijker zelfs.
En dan blijf je aan de gang met nakijken, opnieuw correctie willen, enz. Ik ben ook nogal perfectionistisch van aard, dus ken mezelf daar wel in.

En hij heeft wel een punt over dat van beschadingen bij verbouwingen.

Ergens maakt me dat ook wel rustig: na die verbouwingen maak ik alles ‘perfect’.

Alleen: of ik dan nog wel met hem in zee Wil, dat moet ik nog laten bezinken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven