Fout dierenarts of domme pech

23-09-2018 21:34 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze poes van 6 maanden oud is eergisteren (vrijdagmorgen) bij de dierenarts gesteriliseerd. In de middag mocht ze mee naar huis en kreeg pilletjes voor pijnstilling en antibiotica mee voor een aantal dagen. Geen kraagje om haar kop of t-shirt pakje om de wond te bedekken vroeg ik nog? Maar dit was schijnbaar niet gebruikelijk...
Wij hebben daarom 2 dagen ons best gedaan haar er zo weinig mogelijk aan te laten likken en uiteraard is ze niet buiten geweest. E
Maar een uur geleden schiet ineens de wond open en hangt er zo'n 10cm aan darmen en andere ingewanden uit haar buikje!! Uiteraard meteen met hoge spoed naar de dienstdoende arts ( een andere arts) gereden die haar nu onder narcose heeft gebracht en nu een spoedoperatie uitvoert om alle ingewanden terug te stoppen en nu maar hopen dat ze het overleeft..
Ik vraag me nu af had dit niet voorkomen kunnen worden door haar een simpel plastic kraagje a 0,30 eurocent om te doen of een pakje aan te trekken? Of heeft de dierenarts hier steken laten vallen?
Of kan het zo maar dat na een sterilisatie de darmen en ingewanden en compleet uitvallen?
Dit zal wel een rekening van honderden euro's worden met zo'n operatie op een zondag avond. Uiteraard betaal ik dit als mijn dier dit nodig heeft!
Maar ik vraag me af of het niet voorkomen had kunnen worden en of deze kosten wel terecht voor mijn rekening zijn.
Of moet ik hiermee terug naar dierenarts 1.
Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het helemaal niet. Maar wat een schrik, ik hoop dat alles goed komt!
Alle reacties Link kopieren
:hug: Sterkte
Wat ik wel weet dat als ze er aan zitten er wel een rompertje of kraagje wordt aanbevolen. Maar wat een schrik zeg, hoop dat alles goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de dierenarts die de spoedoperatie heeft uitgevoerd ervan?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar!

Bij de sterilisatie van onze poes kreeg ze ook geen kraagje. Zijn de hechtingen wel goed gezet, vraag ik me af?
Wat heftig zeg!
Geen ervaring ermee maar wel sterkte!
Laat ik beginnen met dat ik het verschrikkelijk vind! Ik hoop dat het goed komt met jullie kitten.

Mijn beide katten hadden geen plastic kraag na hun sterilisatie. Is al wel een aantal jaar geleden, maar de procedure lijkt me niet veranderd. Geen idee wat er wel gebeurd kan zijn, maar als ik kijk naar de sterilisatie van mijn eigen katten, alsook van katten om me heen, heeft het niet aan het niet dragen van een kap gelegen.

Nogmaals, veel sterkte en ik hoop op een goede afloop....
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 21:43
2.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, maar ik zou even advies inwinnen bij de dierenarts waar de poes nu is.

Je kunt het altijd aankaarten bij de dierenarts waar het gebeurt is. Zeker als je daar in de toekomst ook naar toe gaat.

Sterkte en hopelijk komt alles goed.
Alle reacties Link kopieren
Ach wat sneu!
Wij kregen te horen dat een kraagje niet meer standaard was oftewel die moest je zelf kopen. Zou wel fijn zijn geweest als ze dat erbij hadden verteld. Gelukkig hadden wij er nog eentje liggen.

Ik zou hier overigens wel contact over opnemen met de dierenarts die de operatie heeft uitgevoerd. Wellicht dat die in kosten tegemoet kan komen, dit zal ook wel een dure grap zijn.
anoniem_303677 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 21:45
30.55% gewijzigd
Bij de sterilisatie van onze kat heeft de kat ook geen kraag of romper om gehad.

Wat voor sterilisatie heeft je kat dan gehad dat er nu 10cm aan darmen uit kunnen vallen? DIe van mij had echt een heel klein hechtinkje. Echt niet dat daar darmen doorheen hadden kunnen vallen.
Wat naar :( Hopelijk komt het allemaal goed.

Maar zonder kap is tegenwoordig normaal. Er wordt aan de binnenkant gehecht en meestal gaat dat goed.
(LV heeft er nog wel een leuk verhaal over geloof ik dat het niet goed ging)

Hier bij castreren kater een half jaar geleden werd er helemaal niet gehecht. Ook geen kap om.
Ik ben toen ook nog terug geweest omdat er iets door de sneetjes naar buiten puilde. Heeft de DA nog een keer teruggedrukt met een pincet en kreeg hem zo weer mee.
Thuis plopte het er net zo hard weer uit.
(Bleek vrij onschuldig vetweefsel te zijn omdat het om een jonge maar heel grote kater ging. Het heeft al met al 2 weken geduurd voor het vet volledig was ingedroogd en de wondjes sloten)
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 21:48
3.03% gewijzigd
raar verhaal
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk. Hopelijk komt 't weer goed met de operatie. Sterkte.

Mijn kat had destijds ook geen kraag om na de sterilisatie.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Oh, en sterkte met het arme diertje. Hopelijk snel weer opgeknapt.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat erg! Ik kreeg een brief mee met adviezen na de castratie/ sterilisatie. Ik heb onze katten beiden niet speciaal beschermd met een kapje of hempje, maar herinner me eerlijk gezegd niet meer wat er in de brief stond.

Je zult wel geschrokken zijn! Ik zou zeker ook contact zoeken met arts 1 en voorleggen wat er is gebeurd. Hopelijk gaat deze spoedingreep goed! Sterkte.
sparkandshine wijzigde dit bericht op 23-09-2018 21:54
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Och bah wat maar zeg.. :(

Onze poezen kregen beiden ookgeen kap. Nieuw beleid (inmiddels ook alweer n jaar of 10 geleden :-) )was dat ze dit niet meer deden omdat het overgrote deel van de katten niet aan de wond zit en ze wel heel erg veel last kunnen hebben van de kap. Ze vallen telkens als ze ergens op willen zitten, kunnen zich niet goed wassen etc).

Bij poes 1 ging dit na thuiskomst zo ongeveer 5 minuten goed. Toen hebben we maar een kap opgehaald omdat ze aan de hechtingen beet.

Poes 2 heeft er niet naar getaald en dus ook geen kap op gehad
Alle reacties Link kopieren
Zo, dan schrik je wel ff! Ik zou de (spoed)arts vragen hoe die er tegenaan kijkt. Toen mijn kat gesteriliseerd werd, toe kreeg ze ook geen kraagje of pakje.

Ik denk zelf dat er soms nou eenmaal iets fout gaat, hetzelfde als bij andere operaties. Dat is nou eenmaal het risico. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat je dit vergoed krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
23-09-2018 21:40
Wat ontzettend naar!

Bij de sterilisatie van onze poes kreeg ze ook geen kraagje. Zijn de hechtingen wel goed gezet, vraag ik me af?
Was ook het eerste wat ik dacht, mss niet goed gehecht of niet met het juiste hechtmateriaal.
Cum non tum age
noa schreef:
23-09-2018 21:50
Was ook het eerste wat ik dacht, mss niet goed gehecht of niet met het juiste hechtmateriaal.

Het is een poes hé. Als poes vindt dat een onderhuidse hechting kapot moet dan doet ze dat.
Alle reacties Link kopieren
Kan de poes iets gedaan hebben waardoor de hechtingen zijn gesprongen?
Hier ook geen kraag, moest wel opletten dat ze er niet overmatig aan gingen likken, schoonlikken mocht wel, en rustig aan moesten doen de eerste tijd. Niet van en naar grote hoogtes springen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste sterkte!

Onze kat is vorige week gesteriliseerd en ook geen kraag oid. De hechtingen zijn intern begreep ik.

Als ze er heel erg aan zou likken dan had ze wel een kraag om gemoeten
Eierstokken van een kat zijn normaliter maar een paar centimeter groot en worden verwijderd via een sneetje van 1-1,5 cm. Hoe kan daar nu een stel darmen door naar buiten vallen?!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
23-09-2018 21:58
Eierstokken van een kat zijn normaliter maar een paar centimeter groot en worden verwijderd via een sneetje van 1-1,5 cm. Hoe kan daar nu een stel darmen door naar buiten vallen?!
Die darmen zijn ook niet zo heel dik. Alles in verhouding.
Mijn poezen hadden grotere incisies dan 1,5 cm
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Freaky, hoor. Arm beestje.
anoniem_332521 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 22:08
Reden: Verkeerd gequote.
77.49% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven